Connect with us

Marknadsnyheter

Kvartalsrapport för perioden 1 juli – 30 september 2020 i Attana AB

Published

on

Bolagets nettoomsättning och övriga rörelseintäkter minskade från 0,8 MSEK till 0,4 MSEK jämfört med samma period föregående år.

Nettoomsättningen minskade från 0,7 MSEK till 0,4 MSEK. Övriga rörelseintäkter minskade från 0,1 MSEK till 0,0 MSEKKassaflödet under perioden var -2,2 MSEK jämfört med -2,0 MSEK samma period föregåendeår.

Det operativa kassaflödet var -2,6 MSEK jämfört med -5,8 MSEK samma periodföregående år.
Kassaflödet påverkades negativt av försenade affärer på grund av coronapandemin.

Väsentliga händelser under rapportperioden

  • Bolaget har upptagit lån om 2 MSEK för att säkerställa kassalikviditeten. 1 MSEK enligt samma villkor som lånet i Q1 och ett lån om 1 MSEK från ALMI.
  • En patentansökan om förbättrade piezoelektriska resonatorer har inlämnats i slutet av september.
  • Bolaget har utökat kontraktsforskningskapaciteten i Stockholmslaboratoriet för att under hösten kunna öka volymen i kontraktsforskningsverksamheten.
  • Bolaget har tecknat avtal med Expres2ion Biotechnologies om villkor avseende utveckling och leverans av nya proteiner som primärt ska immobiliseras på bolagets sensorchip för analys och detektion av biomolekyler.
  • Niklas Carlsson har anställts som ny operativ chef och vice VD. Niklas Carlsson tillträdde tjänsten den 2 november.
  • Bolagets nettoomsättning och övriga rörelseintäkter minskade från 0,8 MSEK till 0,4 MSEK jämfört med samma period föregående år.
    • Nettoomsättningen minskade från 0,7 MSEK till 0,4 MSEK.
    • Övriga rörelseintäkter minskade från 0,1 MSEK till 0,0 MSEK
  • Kassaflödet under perioden var -2,2 MSEK jämfört med -2,0 MSEK samma period föregående år.
    • Det operativa kassaflödet var -2,6 MSEK jämfört med -5,8 MSEK samma period föregående år.
    • Kassaflödet påverkades negativt av försenade affärer på grund av coronapandemin.
       

Väsentliga händelser efter rapportperioden

  • Bolaget har under början av Q4 haft en orderingång överstigande 3 MSEK.
  • Bolaget har annonserat ett samarbete kring AVA-plattformen tillsammans med Innsbrucks medicinska universitet.
  • Bolaget har beslutat att genomföra en nyemission om 63,3 MSEK samt en övertilldelningsemission om ytterligare 13 MSEK.

 

Finansiell översikt (ej reviderat av bolagets revisor):

VD-kommentar: Gasa på

Som jag skrev i Q2-rapporten, hade vi hög fart och försökte balansera ordinarie verksamhet med affärs- och teknisk utveckling av AVA-plattformen. Under Q3 har vi fortsatt på den inslagna vägen och på det stora hela lyckats väl! T.ex är instrumentordern vi annonserade i början Q4 ett resultat av ett av de kontraktsforskningsuppdrag vi startade i Q2 och slutförde under Q3. Vidare har samarbetet med Linnéuniversitetet resulterat i att vi kan ta fram en immunitetsprofil på 15 minuter med den lilla mängden blod som ett stick i fingret ger, se vår presentation från Penser Banks Bolagsdag den 24 september. Vår distributör i Östeuropa och Asien, HVD Life Sciences har lyckats etablera ett värdefullt samarbete med Innsbrucks medicinska universitet och vår säljansvarige för AVA-plattformen Samir Fostock har också etablerat ett liknande samarbete inom det territorium han ansvarar för.

I mars stod vi inför ett vägval, att antingen sätta verksamheten på sparlåga eller att gasa på. Tack vare de två lån vi tog upp (och det förtroende som långivarna gav oss), kunde vi gasa. Resultaten av detta beslut är att vi nu står starkare än vi någonsin gjort och att vi därmed kan finansiera en expansion. Vi kunde redan under sommaren rekrytera Niklas Carlsson som operativ chef. Vidare har vi kunnat lansera en uppdaterad version av vårt analysinstrument, färdigställa utvecklingsarbetet kring den piezoelektriska resonatorn samt de ovan beskrivna kontraktsforskningsuppdragen och utvecklingen av AVA-plattformen. Vi har också initierat framtagandet av ett nytt och förbättrat marknadsföringsmaterial. Avslutningsvis har vi lagt ned tid på att kartlägga hur de läkemedelsmolekyler som vi rekommenderat respektive avfärdat har utvecklats. Resultatet kommer att redovisas i en publikation under december. Vi har dock inte hunnit med allt vi hoppats på, tex. har vi fått skjuta på färdigställandet av den planerade vetenskapliga publikationen tillsammans med Linnéuniversitetet, vars syfte var att visa på vår förmåga att ta fram en immunitetsprofil och därmed tillhandahålla bättre säkerhet i om personer är immun eller inte jämfört med traditionella antikropps test.

Teodor Aastrup, VD Attana AB

För ytterligare information, kontakta:

Teodor Aastrup, VD Attana AB 
e-post: teodor.aastrup@attana.com 
tel: + 46 (0)8 41020000

Denna information är sådan som Attana AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för publicering genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tid då företagets nyhetsdistributör, Cision, publicerade detta pressmeddelande.

Om Attana

Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Entreprenörskap i skolan: nya fokusområden och en bredd av unga förebilder ges plats

Published

on

By

Större fokus på innovation och hållbarhet samt flera inspirerande exempel på unga entreprenörer med en variation av drivkrafter. Nu nylanserar Natur & Kultur marknadens ledande läromedel för entreprenörskap på gymnasiet. Att vidga begreppet och bilden av en entreprenör och belysa samhällseffekterna av entreprenörskap är målet.

Idag lanseras en ny upplaga av Ung Företagsamhets läromedel ”Mitt UF-företag – entreprenörskap på riktigt”, som ges ut av Natur & Kultur. Den nya upplagan, den tredje sedan 2012, innehåller flera stora omarbetningar, bland annat med ett större fokus på hållbarhet och innovation. Även en bredd av unga entreprenörer och tidigare UF-företagare ges plats så att eleverna enklare ska kunna hitta berättelser att relatera till. Bland förebilderna finns exempelvis Liza Eriksson och Clara Lidman bakom RedLocker, Albin Ljudén och Victor Olsmats bakom Bivaxfabriken samt Muna Idow som grundat och driver Mermaid simskola.

– Vi behöver lyfta fram fler förebilder med olika drivkrafter för att vidga begreppet och bilden av en entreprenör ytterligare. Många entreprenörer har inte föräldrar som är egenföretagare utan påverkas av andra förebilder och där spelar skolan och de läromedel som används en viktig roll, säger Aino Pleiner, utbildningsansvarig på Ung Företagsamhet.

Författaren Michael Lindquist har många års erfarenhet av att arbeta som lärare med UF-företagande och har även varit involverad i arbetet med kursplanerna för ämnet Entreprenörskap. Experter och myndigheter inom olika områden har också bidragit med underlag till innehållet.

– Vi är otroligt stolta över vårt reviderade läromedel, genom det fortsätter vi att vara en föregångare för det entreprenöriella lärandet i Sverige med målet att ge alla unga samma förutsättningar att utveckla sin företagsamhet på gymnasiet. Entreprenörskap ökar våra ungas självförtroende, livsmöjligheter och självledarskap – avgörande för såväl individ som för samhället i stort, säger Aino Pleiner, utbildningsansvarig på Ung Företagsamhet.

Om läromedlet
”Mitt UF-företag – Entreprenörskap på riktigt” är anpassat för kommande ämnesbetygsreform för gymnasiet, Gy25, och kopplat till centralt innehåll i Entreprenörskap samt Entreprenörskap och företagande. Läromedlet går att använda på alla gymnasieprogram och i många ämnen.

Läromedlet speglar UF-årets delar: Inför, Starta, Driva och Avveckla samt följer en tydlig tidslinje under UF-året. Struktur och språk är redigerat så att det underlättar förståelsen och eleverna får stöd i läsningen genom att centrala begrepp fetas och förklaras samt samlas i en ordlista i slutet av boken. Till ytterligare stöd i undervisningen finns övningar, digitala utbildningar och mallar på Ung Företagsamhets sajt.

Om Entreprenörskap i skolan och UF-företagande
UF-företagande är en möjlighet att arbeta med entreprenörskap i skolan på ett praktiskt och verklighetsförankrat sätt. Eleven får bland annat lära sig att komma på en affärsidé, bygga en företagsorganisation, försäljning och bokföring. Förutom det får eleven kognitiva kunskaper under sitt UF-år, som samarbete, problemlösning, konflikthantering, presentationsteknik och att våga utmana sig själv. Idag har var tredje gymnasieelev som går ut gymnasiet drivit UF-företag och totalt nästan 600 000 gymnasieelever sedan starten 1980.

Presskontakt
Elin Östblom, kommunikationsansvarig
Telefon: 070-372 32 20
E-post: elin.ostblom@ungforetagsamhet.se

Om Ung Företagsamhet
Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement, som nominerats till Nobels fredspris 2022 och 2023. Vi ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap – för en positiv samhällsutveckling. Vi utsågs till Årets samhällsaktör 2023, kategori ledarskap. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 150 anställda i hela landet. Vi stöds av offentliga medel och det privata näringslivet.

Sedan 1980 har vi utbildat cirka 600 000 gymnasieelever i Sverige i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande och var tredje elev som idag går ut gymnasiet har drivit ett UF-företag Vi finns på hälften av Sveriges grundskolor där vi erbjuder elever och lärare våra läromedel, utbildningar och inspirerande möten. Vi driver även vårt nätverk UF alumni som ger unga entreprenörer, tidigare UF-företagare, personlig utveckling, drivkraft att växa och ett unikt kontaktnät.

Forskning visar att elever som drivit UF-företag har bättre möjligheter efter skoltiden; de får oftare jobb, har färre arbetslöshetsdagar och startar oftare eget företag. Det vinner både de unga och samhället på.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

First Ventures substansvärde 30 april 2024

Published

on

By

First Ventures substansvärde per aktie uppgick per den 30 april 2024 till 6,25 kr/aktie. Rabatten i förhållande till börskursen var 52,3 %. First Ventures avkastning på substansvärdet för 2024 uppgår till -3,5 %. First North All-share Index avkastade -3,7 % under samma period.

Substansvärdets fördelning per 30 april 2024

 

 

 

Andel av substansvärdet

Noterade tillgångar

Sektor

Marknadsvärde, SEK 

Kr/aktie*

%

Humble Group

Hälsa

42 042 089

1,12

17,9%

Sprint Bioscience

Hälsa

13 176 936

0,35

5,6%

Kiliaro

Teknologi

10 473 799

0,28

4,5%

Lyckegård

Hållbarhet

5 793 645

0,15

2,5%

Dlaboratory

Hållbarhet

1 076 360

0,03

0,5%

 

 

 

 

 

 

 

72 562 830

1,93

30,9%

 

 

 

 

 

Onoterade tillgångar

 

 

 

 

Cling

Hållbarhet

26 070 219

0,69

11,1%

Tribonex

Hållbarhet

24 346 847

0,65

10,4%

Mendi Innovation

Hälsa

20 617 532

0,55

8,8%

CombiQ

Teknologi

18 629 180

0,50

7,9%

Verduro

Hälsa

18 440 000

0,49

7,9%

OneTwo Analytics

Hälsa

14 071 553

0,37

6,0%

Zigrid

Hållbarhet

13 627 075

0,36

5,8%

Speedment

Teknologi

4 911 498

0,13

2,1%

Knodd

Hälsa

4 728 900

0,13

2,0%

Virtual eTraining

Teknologi

4 055 552

0,11

1,7%

Mindforce Game Lab

Hälsa

2 307 528

0,06

1,0%

 

 

151 805 884

4,05

64,7%

 

 

 

 

 

Övriga värdepapper

 

169 942

0,00

0,1%

 

 

 

 

 

Totalt innehav

 

224 538 656

5,98

95,7%

 

 

 

 

 

Övriga investeringsinstrument

9 978 641

0,27

4,3%

 

 

 

 

 

Substansvärde

 

234 517 297

6,25

100,0%

 

 

 

 

 

*Antal aktier i First Venture: 37 524 206 st

 

 

 

 

För vidare information, vänligen kontakta:
Rune Nordlander, t f verkställande direktör, First Venture Sweden AB
E-post: rune.nordlander@first-venture.se

Om First Venture Sweden AB (publ)

First Venture investerar i starka entreprenörsteam inom teknik, hälsa och hållbarhet. Bolaget
investerar i både onoterade och noterade tillväxtbolag och är en långsiktig, aktiv ägare med ett nära samarbete med entreprenörsteamen i portföljbolagen. Bolaget har sitt säte i Stockholm.

First Venture-aktien är noterad på Nasdaq First North Growth Market och handlas under kortnamnet FIRST B. Ytterligare information finns på bolagets hemsida; www.first-venture.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Hilke Collection utvidgar sin eleganta porslinserie med nyheter

Published

on

By

Svenska Hilke Collection utökar nu sitt porslinssortiment med vackra muggar, tekannor och kakfat. De mjuka, charmiga färgerna gör sig bäst tillsammans och lockar till te-bjudningar med familj och vänner.

Hilke Collections nya och utökade serie dukar upp för värmande och sociala stunder. Kannorna Cielo Rosa och Bianco bevarar både värmen och smaken medan den nya storleken på kopparna möjliggör mer utav det goda. Ett nytt färgutförande av de tidigare lanserade kopparna med fat tillkommer nu när Strisce Rosa visas upp. Till detta lanserar Hilke Collection även sitt allra första kakfat Lignano Sabbiadoro i handmålat New Bone-porslin.

– När vi skapade kollektionen så var syftet att tillverka produkter som håller över tid, både ur ett kvalitets- och designperspektiv. Produkterna ska vara tidlösa och passa in i det moderna och eleganta hemmet, säger Giovanna Hilke VD och designer Hilke Collection.

Lanseringen utökar Hilke Collections produktkategori ”High Tea Collection”, där porslinet smyckas i gulddetaljer och handmålas för en klassisk, lyxig och tidlös design. Tidigare släpptes koppar med fat i sju stycken färg- och mönsterutföranden som nu får sällskap av höstens nyheter.  

Produkterna finns från och med Juli månad att köpa hos utvalda återförsäljare och på www.hilkecollection.se

Om Hilke Collection AB

Hilke Collection är ett svenskt handelsföretag som erbjuder inredningsprodukter och smycken i klassisk, feminin och stilren design med en modern tvist. Grundaren Giovanna Hilke startade varumärket 2015 i Linköping och med tiden har en gedigen kollektion av inredningsprodukter och smycken vuxit fram. Produkterna säljs i de mest framstående inredningsbutikerna i Sverige. Visionen bakom varumärket är att skapa tidlös och vacker design för moderna och eleganta hem, skapade med kärlek och ansvarsfull produktion.

För ytterligare information och utlån, vänligen kontakta:

EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail: info@ekpr.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.