Connect with us

Marknadsnyheter

Kvartalsrapport för perioden april till juni 2021

Published

on

SAMMANFATTNING AV DET ANDRA KVARTALET 2021
(jämfört med samma period föregående år)

Moderbolagets nettomsättning uppgick till 2,71 MSEK (2,60 MSEK).
Koncernens nettoomsättning uppgick till 2,07 MSEK.
Koncernens rörelseresultatet uppgick till 4,77 MSEK (−2,24 MSEK*).
Koncernens resultatet efter finansiella poster uppgick till 4,66 MSEK (−2,28 MSEK*). Resultatet per aktie uppgick till 0,16 SEK (−0,08 SEK*).

*Med anledning av att det är andra rapporten där koncernen redovisas är jämförelsetalen föregående års resultat för moderbolaget.

Pusselbitar har fallit på plats. Gold Town Games står inför en tid där vi ska fortsätta att kapitalisera på den spelplattform vi byggt upp som är navet och motorn för våra spel. Vi är i startgroparna för lansering av World Football Manager och det amerikanska fotbollsspelet Blitz Football som utvecklas av dotterbolaget Sideline Labs. Därtill är baseball-spelet och landhockey-spelet, som vi utvecklar själva i Skellefteå, i produktionsfasen. Med kapitaltillskottet på 12,5 MSEK som tillfördes Gold Town Games under sommaren kommer koncernen att öka takten, spel produceras, antalet samarbeten utökas och ett stärkt GTG Publishing ska på bästa sätt marknadsföra alla spel på en global marknad. 

Nettoomsättningen för koncernen det andra kvartalet 2021 uppgick till 2,07 MSEK med ett resultat efter finansiella poster om 4,66 MSEK. Det positiva resultatet föranleds av att vi fortsätter att bygga värde i koncernen genom att sälja licenser till plattformen. 

Det andra kvartalet var händelserikt. Utöver företrädesemissionen, tecknade vi ett initialt samarbetsavtal med Betway för World Hockey Manager och ett flerårigt avtal med Internationella landhockeyförbundet om att tillsammans med dem skapa världens första landhockeyspel med backning från förbundet. Vi förvärvade också en majoritetspost i spelstudion Grand Pike som nu ingår i koncernen och har påbörjat utvecklingen av ett basebollmanagerspel på vår plattform. Grand Pike har samtidigt tillförts kapital om 5 MSEK för att möjliggöra produktionen av spelet. Basebollspelet beräknas lanseras inom 12 månader.

Under det tredje kvartalet ligger fokus i produktionen påatt färdigställa Blitz Football Manager till soft launch och World Football Manager anpassas till en global launchsom vi beräknar kan ske under kvartal fyra. I och med det arbetet gör vi samtidigt plattformen för spelen, W3XM, mer generaliserbar för att framöver göra produktion av kommande titlar än mer effektiv.

GTG Publishing arbetar med planering av kommande titlars lansering samt ytterligare samarbeten som kan stärka koncernens intäkter eller spelens varumärke. Vår målsättning är att genom produktutvecklingen och marknadsarbetet komma till en position där vi gör åtminstone en större marknadsinsats under hösten.Här följer vi samtidigt utvecklingen inom arenasport med hänsyn till Covid-19 och de globala trenderna inom marknadsföring.

Med det ökade antalet speltitlar och marknadsaktivitet räknar vi med att förstärka teamet med ett par individer. De kommer framförallt att arbeta med GTG publishing, affärsutveckling och marknadsföring, men även någon roll inom produktionen, för att kunna hålla önskad hastighet och kvalitet. 

Jag tycker att vi som bolag befinner oss i en väldigt spännande position, vi har en välfylld kassa till marknadsaktiviteter och ett rutinerat team som kan producera och förbättra våra spel. Våra speltitlar befinner sig också i olika tidscykler, World Hockey Manager som varit live i flera år, World Football Manager står inför en global lansering, Blitz Football som kommer att gå in i soft launch och två spel i ett tidigt produktionsskede. Detta ger oss möjligheten att samla insikter om marknaden och användarna från fler perspektiv.Synergin mellan produkterna gör att vi kan anpassa, koordinera och prioritera produktion och marknadsaktiviteter. Spelplattformen får allt fler funktioner, blir snabbare att anpassa till nya spel och den kommer framöver också att bli än mer pedagogisk. Den allt starkare spelplattformen öppnar upp för möjligheter till samarbeten till nya speltitlar, affärsutveckling och ökade intäkter.

Pär HultgrenVDir@goldtowngames.com

GOLD TOWN GAMES utvecklar en egen teknik- och designplattform för mobila sportmanagerspel. Bolaget har sitt säte i Skellefteå och leds av VD Pär Hultgren. Ett engagerat team bestående av 16 medarbetare producerar och publicerar World Hockey Manager och World Football Manager. Tillsammans med dotterbolagen Sideline Labs och Grand Pike producerar bolaget också de kommande managerspel för amerikansk fotboll och baseboll. Gold Town Games vision är att vara världsledande inom mobila sportmanagerspel genom att utmana och utveckla genren.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

Published

on

By

Onsdag 1 maj är det premiär för Norwegians direktflyg till Palma på Mallorca från Stockholm Skavsta Airport. 

Flygplan i luften med Norwegians logotyp

– Det är med stor glädje vi välkomnar en ny direktlinje med Norwegian från Stockholm Skavsta Airport. Spanien är ett mycket populärt resmål och Mallorca är en efterlängtad sommardestination som passar utmärkt i vårt utbud, säger Kjell-Åke Westin, styrelseordförande Stockholm Skavsta Airport.  

– Vi är glada över att ännu en ny linje från Stockholm Skavsta Airport har startat och vi är tacksamma över det fina mottagandet vi har fått ända sedan vi började trafikera flygplatsen förra året. Den nya linjen till Mallorca innebär att vi nu flyger till tre populära destinationer i Spanien under sommarhalvåret och vi ser fram emot att välkomna resenärer ombord, säger Norwegians kommersiella direktör Magnus Thome Maursund. 

Den 1 maj kl. 20:05 lyfter det första planet till Palma på Mallorca. De första resenärerna bjuds på lite festligheter innan avgång. 

Tre destinationer i Spanien 

Sedan tidigare flyger Norwegian året runt till Alicante och Malaga på spanska fastlandet. Palma blir deras tredje destination i utbudet från Stockholm Skavsta Airport.  

Resor bokas på norwegian.com 

För ytterligare information, kontakta:

Kjell-Åke Westin, styrelseordförande
Stockholm Skavsta Airport
kjell-ake.westin@skavsta.se
070-891 68 40

Helena Vesterlund, kommunikatör
Stockholm Skavsta Airport
press@skavsta.se
070-216 39 79

Om Stockholm Skavsta Airport

Stockholm Skavsta Airport ligger strax utanför Nyköping, 100 km sydväst om Stockholm, och är en idealisk bas för flygbolag, researrangörer och flygrelaterade verksamheter. Flygplatsen servar Stockholmsområdet och regioner väster och söder om flygplatsen, med tre miljoner människor inom upptagningsområdet. Här finns unika förutsättningar för utveckling och expansion. Flygplatsen har tillstånd att ta emot upp till sex miljoner passagerare per år. Idag finns direktflyg till flera destinationer i Europa. Det är enkelt att ta sig hit med bil, buss och tåg. Med den kommande järnvägen Ostlänken planeras ett terminalnära resecentrum på Skavsta. Flygplatsen ägs av Arlandastad Group och Nyköpings kommun.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.