Connect with us

Marknadsnyheter

LEGO gruppen och Formula 1® kör full gas med nytt varumärkessamarbete

Published

on

  • LEGO gruppen och Formula 1® meddelar nu ett nytt flerårigt strategiskt partnerskap som för unga fans och familjer närmare upplevelser av Formula 1 och sporten, med lansering under säsongen för F1 2025.
  • Partnerskapet kommer att föra samman världarna av bygg med LEGO® och entusiasmen för F1 för att göra sporten mer tillgänglig för familjer över hela världen. Partnerskapet syftar också till att främja innovation, teknik och ingenjörskonst, samt starkare inkludering och representation.
  • Det nya partnerskapet kommer även att inkludera en mångsidig produktportfölj för fans och byggare av LEGO i alla åldrar, med alla tio team för Formula 1 som för närvarande finns på startgriden.

Billund, Danmark, 18.09.2024: Idag meddelade LEGO gruppen och Formula 1 ett nytt, flerårigt partnerskap som syftar till att knyta entusiasmen för LEGO® till världen av Formula 1 och föra samman två globala fanbaser.

Partnerskapet kommer att starta 2025, med fan zone-aktiviteter vid Grands Prix och en mängd engagerande innehåll i LEGO gruppens digitala plattformar för fans och familjer att ta del av. Data visar att F1 de senaste åren har sett en enorm tillväxt bland yngre fans – med mer än fyra miljoner barn i åldrarna 8-12 som nu aktivt följer sporten i EU och USA, medan 40 % av följarna på Instagram nu är under 25 år gamla.

En mångsidig portfölj av nya produkter från LEGO kommer att återskapas av team från Formula 1 i klossform och LEGO för fans av F1 och byggare av LEGO. Detta inkluderar produkter från LEGO® DUPLO® för förskolebarn, och set för barn i alla åldrar, samt tonåringar och vuxna byggare.

Kommande aktiviteter 2025 kommer ha fokus på att föra fans närmare världarna av innovation, teknik och ingenjörskonst genom byggande av LEGO, med interaktiva fan zone-aktiviteter under hela säsongen för fans att uppleva, samt produkter som firar sportens ingenjörsmässiga och tekniska arv.

Fans kommer att kunna djupdyka i top speed racing, kloss för kloss, när de återskapar spännande ögonblick och ikoner från banan, depån och garagen i LEGO, klossform: vilket ger en möjlighet att sätta sig bakom ratten och uppleva komplexiteten i elitmotorsport på ett helt nytt sätt.

Julia Goldin, Chief Product & Marketing Officer på LEGO Gruppen, säger: ”LEGO gruppen har en stolt historia av att ha återskapat många bilar från F1 i klossform av LEGO tidigare. Vi tror att detta nya partnerskap, genom lek med LEGO och byggande, kommer att hjälpa till att föra denna sport ännu närmare alla fans. Det kommer att göra det möjligt för dem att fira sin passion för sporten på mer uppslukande och spännande sätt och de kommer att få se kraften i LEGO, den kreativitet och fantasi som ytterligare förstärker spänningen i F1. Vi ser fram emot att avslöja allt som detta spännande partnerskap har att erbjuda både livslånga och nya varumärkesfans av Formula 1 och LEGO, både hemma och på banan.”

Emily Prazer, Chief Commercial Officer på Formula 1, säger: ”LEGO har väckt en gnista av kreativitet och byggpassion hos miljontals barn och vuxna världen över. Genom detta partnerskap kommer fansen att kunna återskapa och omtolka världen av Formula 1, kloss för kloss, och djupdyka i mekanikens och teknikens komplexa värld genom lek. Vi ser fram emot att tillföra dramat och spänningen i Formula 1 till LEGO gruppens passionerade nätverk av byggare och ge våra fans ett nytt sätt att njuta av sporten med sina vänner och familj.”

Inför den kommande 75-årsjubileet av FIA Formula 1 World Championship kommer LEGO gruppen att vara närvarande vid nyckellopp under hela 2025 års kalender, för att tillföra lek till paddocken för F1 som aldrig förr.

Fans bör hålla utkik efter det fullständiga partnerskapet, inklusive produkter, upplevelser och innehåll som kommer att rulla ut från depån under 2025 FIA Formula 1 World Championship.

För mer information, besök LEGO.com/F1

– SLUT –

Noteringar till redaktören
För mer information, vänligen kontakta: media@LEGO.com.

Om LEGO gruppen
LEGO gruppens uppdrag är att inspirera och utveckla morgondagens byggare genom lekens kraft. LEGO System in Play, som består av klossar från LEGO, gör det möjligt för barn och fans att bygga nytt och bygga om allt de kan tänka sig.

LEGO gruppen grundades i Billund, Danmark, 1932 av Ole Kirk Kristiansen, och namnet härstammar från de två danska orden LEg GOdt, som betyder ”Lek bra”. Idag är LEGO gruppen fortfarande ett familjeägt företag med huvudkontor i Billund. Företagets produkter säljs nu i mer än 120 länder världen över.

För mer nyheter från LEGO gruppen, information om våra ekonomiska resultat och vårt ansvarstagande, vänligen besök www.LEGO.com/aboutus.

Om Formula 1 gruppen
Racing med Formula 1® började 1950 och är världens mest prestigefyllda motorlopp och den mest populära årliga sportserien. Formula One World Championship Limited är en del av Formula 1® och har de exklusiva kommersiella rättigheterna till FIA Formula One World Championship™. Formula 1® är ett dotterbolag till Liberty Media Corporation (NASDAQ: LSXMA, LSXMB, LSXMK, FWONA, FWONK, LLYVA, LLYVK) knutet till Formula One gruppen tracking stock. Logotypen för F1, logotypen för F1 FORMULA 1, FORMULA 1, F1, FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX, PADDOCK CLUB och relaterade varumärken är varumärken som tillhör Formula One Licensing BV, ett företag inom Formula 1. Alla rättigheter förbehållna.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.