Connect with us

Marknadsnyheter

LEGO gruppen och Formula 1® kör full gas med nytt varumärkessamarbete

Published

on

  • LEGO gruppen och Formula 1® meddelar nu ett nytt flerårigt strategiskt partnerskap som för unga fans och familjer närmare upplevelser av Formula 1 och sporten, med lansering under säsongen för F1 2025.
  • Partnerskapet kommer att föra samman världarna av bygg med LEGO® och entusiasmen för F1 för att göra sporten mer tillgänglig för familjer över hela världen. Partnerskapet syftar också till att främja innovation, teknik och ingenjörskonst, samt starkare inkludering och representation.
  • Det nya partnerskapet kommer även att inkludera en mångsidig produktportfölj för fans och byggare av LEGO i alla åldrar, med alla tio team för Formula 1 som för närvarande finns på startgriden.

Billund, Danmark, 18.09.2024: Idag meddelade LEGO gruppen och Formula 1 ett nytt, flerårigt partnerskap som syftar till att knyta entusiasmen för LEGO® till världen av Formula 1 och föra samman två globala fanbaser.

Partnerskapet kommer att starta 2025, med fan zone-aktiviteter vid Grands Prix och en mängd engagerande innehåll i LEGO gruppens digitala plattformar för fans och familjer att ta del av. Data visar att F1 de senaste åren har sett en enorm tillväxt bland yngre fans – med mer än fyra miljoner barn i åldrarna 8-12 som nu aktivt följer sporten i EU och USA, medan 40 % av följarna på Instagram nu är under 25 år gamla.

En mångsidig portfölj av nya produkter från LEGO kommer att återskapas av team från Formula 1 i klossform och LEGO för fans av F1 och byggare av LEGO. Detta inkluderar produkter från LEGO® DUPLO® för förskolebarn, och set för barn i alla åldrar, samt tonåringar och vuxna byggare.

Kommande aktiviteter 2025 kommer ha fokus på att föra fans närmare världarna av innovation, teknik och ingenjörskonst genom byggande av LEGO, med interaktiva fan zone-aktiviteter under hela säsongen för fans att uppleva, samt produkter som firar sportens ingenjörsmässiga och tekniska arv.

Fans kommer att kunna djupdyka i top speed racing, kloss för kloss, när de återskapar spännande ögonblick och ikoner från banan, depån och garagen i LEGO, klossform: vilket ger en möjlighet att sätta sig bakom ratten och uppleva komplexiteten i elitmotorsport på ett helt nytt sätt.

Julia Goldin, Chief Product & Marketing Officer på LEGO Gruppen, säger: ”LEGO gruppen har en stolt historia av att ha återskapat många bilar från F1 i klossform av LEGO tidigare. Vi tror att detta nya partnerskap, genom lek med LEGO och byggande, kommer att hjälpa till att föra denna sport ännu närmare alla fans. Det kommer att göra det möjligt för dem att fira sin passion för sporten på mer uppslukande och spännande sätt och de kommer att få se kraften i LEGO, den kreativitet och fantasi som ytterligare förstärker spänningen i F1. Vi ser fram emot att avslöja allt som detta spännande partnerskap har att erbjuda både livslånga och nya varumärkesfans av Formula 1 och LEGO, både hemma och på banan.”

Emily Prazer, Chief Commercial Officer på Formula 1, säger: ”LEGO har väckt en gnista av kreativitet och byggpassion hos miljontals barn och vuxna världen över. Genom detta partnerskap kommer fansen att kunna återskapa och omtolka världen av Formula 1, kloss för kloss, och djupdyka i mekanikens och teknikens komplexa värld genom lek. Vi ser fram emot att tillföra dramat och spänningen i Formula 1 till LEGO gruppens passionerade nätverk av byggare och ge våra fans ett nytt sätt att njuta av sporten med sina vänner och familj.”

Inför den kommande 75-årsjubileet av FIA Formula 1 World Championship kommer LEGO gruppen att vara närvarande vid nyckellopp under hela 2025 års kalender, för att tillföra lek till paddocken för F1 som aldrig förr.

Fans bör hålla utkik efter det fullständiga partnerskapet, inklusive produkter, upplevelser och innehåll som kommer att rulla ut från depån under 2025 FIA Formula 1 World Championship.

För mer information, besök LEGO.com/F1

– SLUT –

Noteringar till redaktören
För mer information, vänligen kontakta: media@LEGO.com.

Om LEGO gruppen
LEGO gruppens uppdrag är att inspirera och utveckla morgondagens byggare genom lekens kraft. LEGO System in Play, som består av klossar från LEGO, gör det möjligt för barn och fans att bygga nytt och bygga om allt de kan tänka sig.

LEGO gruppen grundades i Billund, Danmark, 1932 av Ole Kirk Kristiansen, och namnet härstammar från de två danska orden LEg GOdt, som betyder ”Lek bra”. Idag är LEGO gruppen fortfarande ett familjeägt företag med huvudkontor i Billund. Företagets produkter säljs nu i mer än 120 länder världen över.

För mer nyheter från LEGO gruppen, information om våra ekonomiska resultat och vårt ansvarstagande, vänligen besök www.LEGO.com/aboutus.

Om Formula 1 gruppen
Racing med Formula 1® började 1950 och är världens mest prestigefyllda motorlopp och den mest populära årliga sportserien. Formula One World Championship Limited är en del av Formula 1® och har de exklusiva kommersiella rättigheterna till FIA Formula One World Championship™. Formula 1® är ett dotterbolag till Liberty Media Corporation (NASDAQ: LSXMA, LSXMB, LSXMK, FWONA, FWONK, LLYVA, LLYVK) knutet till Formula One gruppen tracking stock. Logotypen för F1, logotypen för F1 FORMULA 1, FORMULA 1, F1, FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX, PADDOCK CLUB och relaterade varumärken är varumärken som tillhör Formula One Licensing BV, ett företag inom Formula 1. Alla rättigheter förbehållna.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nästa generations affärssystem för hantverksbranschen – Robert Hellgren

Published

on

By

Robert Hellgren entreprenör och uppfinnare av nästa generations affärssystem mot Hantverksbranschen – TimeFlow

Robert Hellgren: Uppfinnaren bakom nästa generations affärssystem för hantverkare

Robert Hellgren, entreprenör och innovatör, har tagit sig an en ambitiös utmaning – att revolutionera hantverksbranschen med hjälp av avancerad teknologi. Genom att använda designverktyget Figma har Hellgren ritat upp och utvecklat TimeFlow, ett modernt affärssystem som bygger på AI, maskinlärning och den senaste programmeringstekniken. Målet? Att spara tid, öka effektiviteten och förbättra branschens rykte.

TimeFlow: Ett nytt kapitel för hantverkare

Med TimeFlow vill Robert Hellgren digitalisera hantverksbranschen och skapa en plattform som inte bara är skalbar och modulär, utan också användarvänlig och lätt att implementera. Hellgren beskriver TimeFlow som ett system som ligger långt före andra lösningar på marknaden. Han säger:

”Vi har skapat ett system som inte bara möter hantverkarnas behov idag, utan som också är redo att möta framtidens krav. Med TimeFlow kan hantverksbranschen äntligen börja använda IT och data som effektiva verktyg för att förbättra sina företag och tjänster.”

TimeFlow är designat för att vara både kraftfullt och intuitivt. Med hjälp av AI kan systemet automatisera tidskrävande uppgifter och ge företag insikter som hjälper dem att fatta bättre beslut. Det handlar om att eliminera ineffektivitet och ge hantverkare mer tid att fokusera på det som verkligen räknas – deras hantverk.

Export och internationell expansion

TimeFlow är inte bara avsett för den svenska marknaden. Hellgren har stora planer för att introducera systemet i andra länder som USA, England, Tyskland och resten av Norden. Den globala expansionen är en naturlig följd av systemets skalbarhet och förmåga att anpassas till olika marknaders behov.

”Vi vill sätta en ny standard för hur hantverkare driver sina företag, oavsett var i världen de befinner sig,” säger Hellgren.

Han framhäver också att TimeFlow inte bara är en teknologisk innovation utan också en kulturell förändring. Med systemet hoppas han att hantverksbranschen ska få ett mer professionellt och modernt rykte, något som kan attrahera nya talanger och öka kundernas förtroende.

Utmaningar på vägen

Som med alla stora innovationer har resan inte varit utan hinder. Hellgren berättar att utvecklingen av TimeFlow har krävt oräkneliga timmar av arbete, teknisk problemlösning och ett stort mått av uthållighet.

”Det är ett mycket seriöst och gediget projekt vi har skapat. Självklart har det funnits många hinder och motgångar, vilket alltid är fallet när man skapar något nytt och går ut i det okända.”

Trots dessa utmaningar har visionen varit tydlig – att skapa ett system som verkligen gör skillnad. Och nu, med TimeFlow redo för lansering, ser framtiden ljus ut.

Framtidsutsikter: 2025 och framåt

För 2025 och åren som följer ser Hellgren en ljus framtid för TimeFlow. Han välkomnar alla hantverksföretag som vill ta steget in i en mer digitaliserad och effektiv era.

”Vi är bara i början av vad TimeFlow kan åstadkomma. Med rätt verktyg kan hantverkare inte bara förbättra sina verksamheter, utan också bidra till en positiv utveckling av hela branschen.”

En vision för en modern hantverksbransch

Robert Hellgrens bakgrund inom byggbranschen har gett honom en unik insikt i hantverkarnas behov och utmaningar. Det är den erfarenheten, kombinerad med en stark teknisk vision, som ligger till grund för TimeFlow.

”Hantverksbranschen är redo för en förändring, och jag är stolt över att vara en del av den resan,” avslutar Hellgren.

Med TimeFlow står hantverksföretagen inför möjligheten att ta klivet in i framtiden, och Robert Hellgren visar att innovation och teknik kan gå hand i hand med traditionellt hantverk.

Continue Reading

Marknadsnyheter

VD brev till aktieägarna i Zoomability Int AB december 2024

Published

on

By

Så har snart ännu ett år gått, och det kan var på sin plats att summera 2024. Det har nog varit det mest omvälvande år vi haft sedan jag tog över VD rollen i januari 2018. Och då både på ett negativt och positivt sätt.  

Det började redan i november 2023 med en misslyckad företrädesemission där vi bara fick in 2,9 MSEK av de 8 MSEK vi sökte. Och av det var det 1,4 MSEK från våra aktieägare och 1,5 MSEK från Unidaco, som tecknade utan företräde. Från det gick det direkt bort 0,6 MSEK i emissionskostnader.

Vi trodde att Unidaco skulle bli vår ”räddning” då vi i januari skrev på ett övergripande MoU (Memorandum of Understanding) kring finansiering, samt produktion och försäljning i Indien och Malaysia. Unidaco tecknade sig också för 8 MSEK i en riktad emission i maj.

Tyvärr blev det inga 8 MSEK eller vidare samarbete då de inte kunde fullfölja sina åtaganden. Detta beroende på att deras finansiärer backade ur. Allt avbröts sedan helt när de två styrelsemedlemmarna från Unidaco, som valts in på årsstämman 5 juni, lämnade styrelsen efter sommaren.

Det som räddade oss var den riktade emission vi genomförde 30 maj på 3 MSEK till Niclas Granér med bolag, som först lånat ut 1,5 MSEK, som han  konverterade till aktier, och sedan tecknade aktier för 1,5 MSEK till. Niclas är nu huvudägare med ca 23 % av Zoomability.

Med det hela gjorde ändå att vi var tvungna att dra ner på takten, och den expansion vi hade planerat under 2024 läggas på is.

Varför satsa på marknadsföring om vi inte hade pengar att producera och leverera en ökad efterfrågan? Vi fick ändå orders som droppade in hela tiden, men tyvärr inte i den omfattning vi annars skulle kunna fått.

Trots de finansiella problemen jobbade vi målmedvetet på då vi vet att vi har en mycket konkurrenskraftig patenterad produkt på en mångmiljardmarknad. Någon gång måste ”korken gå ur” så vi ska kunna kapitalisera på det vi investerat i tid och kapital de senaste åren.

Ett steg var att vi fortsatte våra ansträngningar med att bilda ett JV i Kina, efter ett misslyckande tidigare under året. Ett JV blev också registrerat i Shanghai i början av augusti.

Det möjliggör nu en helt ny affärsmodell då vi kommer kunna köpa färdiga Zoomar från JV:et. På så vis slipper vi ligga ute med pengar för insatsvaror och ansvara för produktionen. Zoomability har också två av tre representanter i styrelsen och innehar VD-posten, och på vis god kontroll på vad som sker.

Vi i Sverige kan istället fokusera på marknadsföring, och ge support till våra distributörer runt om i världen. Men vi kan också framöver se till så nya versioner av Zoom Uphill och andra eldrivna fyrhjuliga produkter kan utvecklas i vårt JV. Och det utan att vi behöver ta kostnaden direkt hos oss.

Det finns därför mycket som talar för en god utveckling under 2025. Förutom vårt JV är det utvecklingen i USA, Norge och Italien, men också i Sverige, där vi har mycket på gång nästa år. Men det finns en hel del andra positiv ”triggers” också. 

Hade vi fått in mer kapital i den företrädesemission vi nyligen avlutat hade vi kunnat vara ännu mer offensiva i marknadsföringen. Men de 3,1 MSEK (2,6 SEK netto), av de 6 MSEK vi sökte, gör att vi ändå räknar med en klar försäljningsökning 2025 mot 2024.

Emissionen är för övrigt i skrivande stund under registrering hos Bolagsverket. Förhoppningsvis är allt klart senast i mellandagarna.

Jag skrev i ett pressmeddelande när vi redovisade resultatet av emissionen att vi skulle behöva gå ut och hitta mer kapital för att genomföra vår tillväxtplan. Det skulle också vara det bästa. Vårt ”window of opportunity” att lyckas som bolag står fortfarande öppet, och den som vill investera får gärna höra av sig. 

Mer kapital skulle kunna ge en kraftigare ökning av vår försäljning framöver, och produktionen räknar vi med är säkrad via vårt JV. Ett tillskott på 3 MSEK skulle i dagsläget också ge ett ägande uppåt 15 % i ett bolag, som har en klar potential att omsätta 100 MSEK om ett par år.

Från julafton till efter trettondagen är det ganska lugnt här i Sverige, men i Kina jobbar man på för fullt med att kunna visa upp en ”Kina-Zoom” när vi kommer besöka Shanghai i mitten av januari för en närmare inspektion.

Önska all en God Jul och ett Gott Nytt år!

Pehr-Johan Fager
VD Zoomability Int AB, Zoomability AB, Zoomability Inc

En bild som visar himmel, utomhus, text, moln Automatiskt genererad beskrivning

                                                     

Zoom Uphill tar dig till platser du annars aldrig når – här på toppen av ett av kalfjällen  i Idre!

 

 

 

 

 

Om Zoomability Int. AB (publ) 

Zoomability har utvecklat och säljer en terränggående elrullstol Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC, från tillverkare som Permobil, Sunrise och Invacare, och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen. 

Zoom Uphill® är registrerad som medicintekniskt hjälpmedel enligt MDR 2017/745 och testad enligt rullstoldirektivet EN12184.

Zoomability Int AB äger 100 % av Zoomability AB som har ett helägt dotterbolag i USA och ett samägt företag (JV) i Kina där vi äger 51 %.

Continue Reading

Marknadsnyheter

God sömn främjar lyckat åldrande, visar studie

Published

on

By

En studie från Wenzhou Medical University visar att stabila sömnvanor ökar chansen för ett hälsosamt åldrande. I studien analyserades över 3 300 äldre kineser, och de som bibehöll normala sömnmönster hade bättre fysisk och mental hälsa samt socialt engagemang. Däremot hade de med kortare eller ökande sömnvanor lägre odds för att åldras framgångsrikt.

medicalxpress.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.