Connect with us

Marknadsnyheter

LEGO gruppen och Formula 1® kör full gas med nytt varumärkessamarbete

Published

on

  • LEGO gruppen och Formula 1® meddelar nu ett nytt flerårigt strategiskt partnerskap som för unga fans och familjer närmare upplevelser av Formula 1 och sporten, med lansering under säsongen för F1 2025.
  • Partnerskapet kommer att föra samman världarna av bygg med LEGO® och entusiasmen för F1 för att göra sporten mer tillgänglig för familjer över hela världen. Partnerskapet syftar också till att främja innovation, teknik och ingenjörskonst, samt starkare inkludering och representation.
  • Det nya partnerskapet kommer även att inkludera en mångsidig produktportfölj för fans och byggare av LEGO i alla åldrar, med alla tio team för Formula 1 som för närvarande finns på startgriden.

Billund, Danmark, 18.09.2024: Idag meddelade LEGO gruppen och Formula 1 ett nytt, flerårigt partnerskap som syftar till att knyta entusiasmen för LEGO® till världen av Formula 1 och föra samman två globala fanbaser.

Partnerskapet kommer att starta 2025, med fan zone-aktiviteter vid Grands Prix och en mängd engagerande innehåll i LEGO gruppens digitala plattformar för fans och familjer att ta del av. Data visar att F1 de senaste åren har sett en enorm tillväxt bland yngre fans – med mer än fyra miljoner barn i åldrarna 8-12 som nu aktivt följer sporten i EU och USA, medan 40 % av följarna på Instagram nu är under 25 år gamla.

En mångsidig portfölj av nya produkter från LEGO kommer att återskapas av team från Formula 1 i klossform och LEGO för fans av F1 och byggare av LEGO. Detta inkluderar produkter från LEGO® DUPLO® för förskolebarn, och set för barn i alla åldrar, samt tonåringar och vuxna byggare.

Kommande aktiviteter 2025 kommer ha fokus på att föra fans närmare världarna av innovation, teknik och ingenjörskonst genom byggande av LEGO, med interaktiva fan zone-aktiviteter under hela säsongen för fans att uppleva, samt produkter som firar sportens ingenjörsmässiga och tekniska arv.

Fans kommer att kunna djupdyka i top speed racing, kloss för kloss, när de återskapar spännande ögonblick och ikoner från banan, depån och garagen i LEGO, klossform: vilket ger en möjlighet att sätta sig bakom ratten och uppleva komplexiteten i elitmotorsport på ett helt nytt sätt.

Julia Goldin, Chief Product & Marketing Officer på LEGO Gruppen, säger: ”LEGO gruppen har en stolt historia av att ha återskapat många bilar från F1 i klossform av LEGO tidigare. Vi tror att detta nya partnerskap, genom lek med LEGO och byggande, kommer att hjälpa till att föra denna sport ännu närmare alla fans. Det kommer att göra det möjligt för dem att fira sin passion för sporten på mer uppslukande och spännande sätt och de kommer att få se kraften i LEGO, den kreativitet och fantasi som ytterligare förstärker spänningen i F1. Vi ser fram emot att avslöja allt som detta spännande partnerskap har att erbjuda både livslånga och nya varumärkesfans av Formula 1 och LEGO, både hemma och på banan.”

Emily Prazer, Chief Commercial Officer på Formula 1, säger: ”LEGO har väckt en gnista av kreativitet och byggpassion hos miljontals barn och vuxna världen över. Genom detta partnerskap kommer fansen att kunna återskapa och omtolka världen av Formula 1, kloss för kloss, och djupdyka i mekanikens och teknikens komplexa värld genom lek. Vi ser fram emot att tillföra dramat och spänningen i Formula 1 till LEGO gruppens passionerade nätverk av byggare och ge våra fans ett nytt sätt att njuta av sporten med sina vänner och familj.”

Inför den kommande 75-årsjubileet av FIA Formula 1 World Championship kommer LEGO gruppen att vara närvarande vid nyckellopp under hela 2025 års kalender, för att tillföra lek till paddocken för F1 som aldrig förr.

Fans bör hålla utkik efter det fullständiga partnerskapet, inklusive produkter, upplevelser och innehåll som kommer att rulla ut från depån under 2025 FIA Formula 1 World Championship.

För mer information, besök LEGO.com/F1

– SLUT –

Noteringar till redaktören
För mer information, vänligen kontakta: media@LEGO.com.

Om LEGO gruppen
LEGO gruppens uppdrag är att inspirera och utveckla morgondagens byggare genom lekens kraft. LEGO System in Play, som består av klossar från LEGO, gör det möjligt för barn och fans att bygga nytt och bygga om allt de kan tänka sig.

LEGO gruppen grundades i Billund, Danmark, 1932 av Ole Kirk Kristiansen, och namnet härstammar från de två danska orden LEg GOdt, som betyder ”Lek bra”. Idag är LEGO gruppen fortfarande ett familjeägt företag med huvudkontor i Billund. Företagets produkter säljs nu i mer än 120 länder världen över.

För mer nyheter från LEGO gruppen, information om våra ekonomiska resultat och vårt ansvarstagande, vänligen besök www.LEGO.com/aboutus.

Om Formula 1 gruppen
Racing med Formula 1® började 1950 och är världens mest prestigefyllda motorlopp och den mest populära årliga sportserien. Formula One World Championship Limited är en del av Formula 1® och har de exklusiva kommersiella rättigheterna till FIA Formula One World Championship™. Formula 1® är ett dotterbolag till Liberty Media Corporation (NASDAQ: LSXMA, LSXMB, LSXMK, FWONA, FWONK, LLYVA, LLYVK) knutet till Formula One gruppen tracking stock. Logotypen för F1, logotypen för F1 FORMULA 1, FORMULA 1, F1, FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX, PADDOCK CLUB och relaterade varumärken är varumärken som tillhör Formula One Licensing BV, ett företag inom Formula 1. Alla rättigheter förbehållna.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nya siffror från spanska bostadsmarknaden: Svenskar halkar efter på het marknad

Published

on

By

Nya siffror från spanska inskrivningsmyndigheten visar att bostadspriserna i landet stiger med 3,87 procent under Q3 och antalet bostadsaffärer ökar med 13,9 procent, jämfört med Q2. Hittills i år har priserna stigit med hela 11.56 procent. Antal bostadsköp av svenskar ligger på en stabil nivå men flera andra länder går om Sverige på listan över största köpnationer.

Enligt inskrivnings­myndig­heten Registradores nya rapport från den 14 november 2024 såldes 166 609 bostäder i Spanien under Q3 vilket är en ökning med 13,9 % jämfört med Q2. Bostadspriserna har ökat tydligt, + 3,87 % under kvartalet jämfört med Q2, och + 11,56 % hittills i år. Från botten 2014 har priserna på den spanska bostadsmarknaden stigit med hela 80,06 %.

  • Marknaden i Spanien som helhet är het med tydlig stigande priser och många bostadsaffärer. Efterfrågan både från spanjorer och utländska köpare är stark och utbudet är generellt lågt. En låg nivå på nyproduktion de senaste åren bidrar till obalans mellan utbud och efterfrågan och stigande priser, säger Martin Posch affärsområdeschef för Fastighetsbyrån Utland.
  • För oss mäklare är det väldigt hård konkurrens om säljuppdragen just nu. Vissa mäklare marknadsför därför bostäder där de inte har fått uppdraget av säljaren, vilket kan leda till problematik kring ansvar. Som spekulant är det bra att fråga om mäklaren har ett uppdragsavtal från säljaren för att undvika strul, säger Martin Posch affärsområdeschef för Fastighetsbyrån Utland.

Sverige halkar efter – nu trettonde störst köpnation
Antalet köp av svenskar var 605 stycken under tredje kvartalet vilket är en liten ökning från 596 stycken i Q2. Totalt sett fortsätter dock Sverige att halka ner på listan över de största köpnationerna. Sverige ligger nu på trettonde plats när även Ryssland gått om i antal köp i Spanien. Historiskt stora köpnationer som UK, Tyskland och Frankrike har också minskat sin andel av de utländska köpen tydligt medan länder som Polen, Ryssland och Kina ökat sina andelar.

  • Historiskt sett har svenskar varit en väldigt stark köpnation i Spanien och varit uppe bland de fem största i perioder. Nu har vi alltså halkat ner rejält på den listan. Dels beror det på den svenska ekonomin, kronkursen och bostadsmarknaden i Sverige, dels på att andra nationaliteter ökat sina köp i Spanien. Dock finns intresset för bostäder i solen kvar och vi ser att stort intresse från svenskar. Förutsättningarna att vi ska klättra igen är goda nu när räntorna sänks, säger Martin Posch.

Källa: Collegio de Registradores & Consejo General del Notariado

För mer information:
Martin Posch, affärsområdeschef, Fastighetsbyrån Utland
Tel: +34 699 944 229
E-post: martin.posch@fastighetsbyran.se

Johan Vesterberg, PR & kommunikationschef, Fastighetsbyrån
Tel: 08-54 54 55 28, 0708-20 44 34
E-post: johan.vesterberg@fastighetsbyran.se

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 255 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Fastighetsbyrån är även Sveriges största mäklarföretag i Spanien och Portugal med huvudkontor i Alicante, 24 lokala kontor och cirka 100 medarbetare.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RMD:s backkamera till finska Fenniarail OY

Published

on

By

Just nu pågår tester av RMD:s backkamera hos finska Fenniarail. Utvärderingen pågår fram till slutet av februari 2025.

Fenniarail är ett privat finskt bolag som grundades 2009, två år efter att den finländska godstrafiken på järnväg öppnades upp för konkurrens 2007. Företaget erbjuder effektiva fraktlösningar på den finska järnvägsnätet och lokflottan inkluderar för närvarande sex diesellok av Dr18-serien och ett Vectron el-lok. Ytterligare två Vectron-lok levereras till företaget i slutet av 2025.

Effektivare växlingsarbete
Växlingsarbete är en naturligt integrerad del av företagets verksamhet. RMD:s backkamera eliminerar som bekant riskfyllda arbetsmoment,m exempelvis behovet av personal som åker på fotsteg vid backning. Kameran effektiviserar också växlingsarbetet eftersom en enda person ensam kan utföra arbetet.

När loket körs med hjälp av radiokontroll, slipper lokföraren gå hela tågets längd fram och tillbaka, vilket sparar mycket tid.

Ökad säkerhet och ekonomiska fördelar
Fenniarail kör godsvagnar över hela Finland, inte sällen genom ödslig terräng. Om en vagn skadas så att den måste sättas av, är kameran ett smidigt sätt att få uppsikt bakåt. Dessutom kan lokföraren få stöd i form av ett par extra ögon, eftersom man i realtid kan följa hur ett tågsätt backas – exempelvis från en ledningscentral. 

RMD:s backkamera har nu testats på Kouvola rangerbangård, där man också använt radiokontroller med RMD:s fäste för bildskärm vid fjärrstyrning av loken.
Under testerna användes både ett svenskt  Telia LTE SIM-kort och ett finskt DNA/MOI LTE SIM-kort.

– Sammanfattningsvis har testerna varit en stor framgång. Jag är mycket nöjd med resultaten, säger Juha Vuorinen, Safety Manager på Fenniarail.

För att ytterligare simulera tuffa väderförhållanden lämnade man kameran  monterad på ett Vectron-lok medan man körde sträckan Kotka-Kouvola-Kotka (cirka 11 mil). Kameran fungerade precis som den skulle under hela testet, trots dimma, regn, en temperatur på fryspunkten. Hastigheten under tested varierade mellan 60-100 km/h.

– Backkamerans robusthet har varit viktig i våra samtal. Men det är både säkerhetsaspekten och de ekonomiska fördelarna med ett effektivare och snabbare växlingsarbete som gör RMD:s backkamera så attraktiv, avslutar Jan Lindqvist.

Fenniarail samarbetar även med kunder som tillhandahåller egna vagnar för specifika transporter. Tjänsteutbudet är brett och inkluderar transporter av råvaror och farligt gods, samt special- och projekttransporter. Under de senaste åren har Fenniarail vuxit i takt med den ökade efterfrågan på järnvägstransporter i Finland och de har etablerat sig som en oberoende aktör på den finska marknaden. Bland annat fkör företaget gods på sträckorna Kouvola-Kemijärvi-Kotka-Kouvola och Kouvola-Pori-Kouvola.

För mer information, vänligen kontakta:

Jan Lindqvist, VD
Telefon: +46 (0)70-587 76 26
E-mail:
jan.lindqvist@railwaymetrics.com

Om Railway Metrics and Dynamics Sweden AB (publ)

RMD är ett svenskt IT-bolag som utvecklar och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Plattformen består av ett moln- och realtidsbaserat system med patenterad teknik, baserad på avancerade algoritmer och artificiell intelligens, för förvaltning av tillgångar (så kallad ’asset management’). Inledningsvis har Bolaget valt att fokusera på järnvägsindustrin, såsom lok, tågvagnar, räls och annan järnvägsinfrastruktur, men RMD:s system kan med fördel användas inom övriga transport- och infrastrukturmarknader, inklusive byggmarknaden samt humanmarknaden. För järnvägsindustrins aktörer gör Bolagets system det möjligt att bedriva transport med ökad effektivitet, säkerhet, punktlighet och lönsamhet. RMD:s aktier handlas på NGM Nordic SME.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mina reflektioner som VD: Omvärld, utmaningar och möjligheter

Published

on

By

Allhelgonahelgen är passerad och snart nalkas jul och nyår. Det har varit ett omtumlande och tufft år för många, inte minst för de som jobbar för ökad hållbarhet. Trots politiska motvindar och Försvarsmaktens ökade inflytande finns det fortfarande en stark vilja hos näringsliv och allmänhet att fortsätta kämpa för den gröna omställningen som är absolut nödvändig för att minska klimatförändringarnas negativa påverkan. Vi ska inte glömma att det finns en stor majoritet som trots utmaningarna oförtrutet arbetar för en mer hållbar livsstil där elektrifieringen är en självklar del. Både kunderna och vi på Renewable Sweden arbetar oupphörligt med att förhålla oss och hitta strategier till den skiftande och osäkra omvärlden vi verkar i.

Jag antar att regeringen är rätt tagna på sängen av den massiva kritik beslutet att avslå 13 havsbaserade vindparker gett upphov till. Regeringens avslag har faktiskt inneburit att blickarna och diskussionerna åter riktats mot land. Beslutet att avsätta medel i statsbudgeten motsvarande fastighetsskatten som kommunal intäkt innebär att flera kommuner återigen har en anledning att överväga samarbete och dialog med vindkraftsprojektörer.

Efterfrågan på våra tjänster är hög och vi är tacksamma över att ha stora, pålitliga och återkommande kunder ger oss en grundtrygghet för att kunna ta oss an uppdrag som utmanar oss på nya plan. Vi är också glada att i våra kontakter med befintliga kunder få så positiv feedback på de tjänster vi alla levererar inom alla våra olika affärsområden.
Förutom origination, tillståndsarbete och projektutveckling har vi flera uppdrag inom due diligence och kommunikation och så har vi har lanserat nya 3D och film-koncept. Dessutom är de första Vindvärdena är på väg att levereras till kund.

Vi befinner oss som sagt snart i jul och nyårstider då det är dags att summera året som gått och planera för ett nytt energiskt 2025. Innan dess ska vi fira jul och jag ser speciellt fram emot vår interna julfest.

Vänliga hösthälsningar

/Jeanette Lindeblad

Jeanette Lindeblad
VD Renewable Sweden
Telefon: + 46 (0) 70 605 44 41
E-post:  jeanette.l@renewablesweden.com

Vår värld står inför många förändringar på flera plan. Kan vi bidra med vår passion och kunskap om förnybar energi då har vi en början. När vi sedan ser resultatet tillsammans med dig då har vi nått våra mål. 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.