Connect with us

Marknadsnyheter

LF Sörmland breddar satsningen på hälsa och lärande och testar nytt hälsoinitiativ för sina kunder i Sörmland

Published

on

Under 2024 har LF Sörmland framgångsrikt drivit ett internt initiativ där
medarbetarna avsätter tid varje vecka för fysisk och mental hälsa samt
personlig utveckling i syfte att skapa en arbetsmiljö som främjar
välbefinnande, personlig utveckling och långsiktig kompetensutveckling. Nu
tar LF Sörmland nästa steg genom att lansera ett nytt hälsoinitiativ där
kunder i Sörmland får möjlighet att kostnadsfritt testa och utvärdera ett
träningsprogram, som de tagit fram i samarbete med Weekly Revolt.

Hälsa och lärande – en del av kulturen på LF Sörmland

Den interna satsningen “Hälsa & Lärande” har blivit en del av vardagen för LF Sörmlands
medarbetare. Under 2024 har medarbetarna avsatt tid för:

  • Fysisk och mental hälsa: Minst en timme i veckan för aktiviteter som träning, mindfulness,yoga eller promenader.
  • Lärande och utveckling: Minst en timme i veckan för utbildningar, föreläsningar, medlyssning eller andra aktiviteter som stärker kunskap och kompetens.

Arbetet har gett mätbara och goda resultat som gynnat både medarbetare och LF Sörmland i form av:

  • Ökad energi och minskad stress bland medarbetarna.
  • Förbättrade färdigheter inom områden som digitala verktyg och personlig utveckling.
  • Högre engagemang och motivation på arbetsplatsen.

Med stöd av interna forum som “Hälsohubben” och “Lärandehubben” har medarbetarna även kunnat dela inspiration och tips med varandra.

– Våra medarbetare är vår viktigaste resurs. Genom att satsa på hälsa och lärande vill vi ge dem verktyg och förutsättningar att må bra och utvecklas, både i sina yrkesroller och som individer, säger Åsa Almgren Johnson, HR-partner på LF Sörmland.

– Att låta våra medarbetare vara delaktiga i att testa och utveckla programmet har inte bara förstärkt vår interna satsning på hälsa – det har också säkerställt att vi erbjuder ett program som är relevant och engagerande för våra kunder, fortsätter Karin Slättborn, hållbarhetssamordnare på LF Sörmland.

Ett nytt hälsoinitiativ för hela Sörmland

Under september 2024 erbjöd LF Sörmland sina medarbetare att testa och utvärdera ett träningsprogram som de tagit fram i samarbete med Weekly Revolt. Nu tar dom nästa steg och utökar hälsosatsningen genom att ge sina kunder möjlighet att kostnadsfritt testa och utvärdera träningsprogrammet. Via en app får man tips om både kost och träning.

– Med detta initiativ strävar vi efter att inspirera fler människor att prioritera sin hälsa och samtidigt bidra till ett friskare Sörmland, säger Karin Slättborn.

Programmet är utformat för att vara tillgängligt för alla oavsett träningsnivå. Med flexibla upplägg och en metodik som fokuserar på hållbara vanor, ger programmet deltagarna stöd att komma igång med sin träning och bibehålla en aktiv livsstil. Feedback från deltagarna kommer att spela en central roll i beslutet om programmet ska förlängas.

Framtiden för hälsa och lärande på LF Sörmland

Den nya satsningen är en del av LF Sörmlands långsiktiga arbete för hållbarhet och utveckling. Genom olika initiativ såsom Drivkraft, Digitala trygghetsvärdar, Din väg att lyckas, Rädda barnen Do It och Hälsonätverk i samarbete med Friskis & Svettis vill LF Sörmland visa vägen mot en arbetskultur och ett samhälle som värderar balans, hälsa och ständig utveckling.

– Vi är bara i början av vår resa. Vår ambition är att skapa en modell där hälsa, lärande och prestation går hand i hand – inte bara för oss själva, utan för hela Sörmland. Tillsammans skapar vi ett hälsosammare Sörmland, avslutar Åsa Johnson.

För ytterligare information kontakta

Åsa Almgren Johnson, HR-partner på LF Sörmland,
Telefon: +46 707 81 95 47, e-post: asa.almgrenjohnson@lfs.se

Karin Slättborn, Hållbarhetssamordnare på LF Sörmland,
telefon: +46 767 24 70 57, e-post: karin.slattborn@lfs.se

Carolina Nilsson, Kommunikationschef på LF Sörmland,
telefon: +46 732 21 99 19, e-post: carolina.nilsson@lfs.se

Länk till Länsförsäkringars pressrum: https://www.lansforsakringar.se/privat/om-oss/press-media/

Om oss

LF Sörmland är ett kundägt, lokalt och självständigt bolag. Vi ger sörmlänningar och sörmländska företagare möjlighet till utveckling genom vår nära service och vårt breda erbjudande inom sparande, lån, försäkring, boende, hälsa och pension. Genom vårt engagemang i samhället bidrar vi till ett hållbart liv för alla sörmlänningar. Vi ingår i Länsförsäkringsgruppen som består av 23 lokala länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Tillsammans skapar vi trygghet och möjligheter för alla sörmlänningar för all tid.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys