Marknadsnyheter
Summering av 2024 – Brev från Jeff Borcherding, CEO Immunovia

LUND (SVERIGE) – När vi närmar oss julledighet och slutet av året, känner jag mig upprymd av det som Immunovia har åstadkommit 2024 och de möjligheter som ligger framför oss under 2025.
Under 2024 uppnådde vi snabbt flera viktiga milstolpar för att få Immunovia på rätt väg mot framgång
När 2024 började hade vi nyligen genomfört en betydande transformation av företaget. Vi hade blivit ett mycket mindre, mer snabbfotat team, som fokuserade på utvecklingen av vårt nästa generations test. Detta fokus – och kompetensen hos Immunovia-teamet – ledde till mycket goda framsteg under 2024, där viktiga steg på vägen har varit att:
- Vi utvecklade noggranna och tillförlitliga analyser för att mäta de mest lovande proteinbiomarkörerna som vi hade identifierat i discoverystudien.
- Vi valde ut de slutliga biomarkörerna och definierade algoritmen för vårt nästa generations test, vilket gav ett test med hög noggrannhet att upptäcka cancer i bukspottkörteln i stadie I och II.
- Vi påvisade hög sensitivitet och specificitet i modellutvecklingsstudien för att upptäcka cancer i bukspottkörteln i tidigt stadie.
- Vi etablerade och bemannade ett mindre och mer effektivt labb i North Carolina under ledning av vår nya labbchef, Lisa Ford.
- Vi genomförde en företrädesemission som tecknades till 91% och tillförde 52,4 MSEK netto efter emissionskostnader.
- Vi validerade den analytiska noggrannheten hos nästa generations test, vilket visade precision, stabilitet och tillförlitlighet.
- Vi genomförde den största kliniska valideringen av ett bukspottkörtelcancertest i en högriskpopulation, och uppnådde 94 % specificitet samt 78 % sensitivitet i en studie av 1 066 blodprover från patienter med bukspottkörtelcancer i steg I och II samt högriskindivider.
Goda resultat i CLARITI-studien validerade den utmärkta noggrannheten hos nästa generations test
Den kliniska valideringsstudien visade att vårt nästa generations test har en sensitivitet och en specificiteten för att möta marknadens efterfrågan på ett enkelt, exakt blodprov för att upptäcka bukspottkörtelcancer i steg I och II. Testet överträffade mätpunkterna för studien och nådde en sensitivitet på 78 % och en specificitet på 94 %. Immunovia-testet var 14 procentenheter mer precist än CA19-9, en biomarkör som vanligtvis används för att diagnostisera bukspottkörtelcancer. Denna ökade precision gjorde det möjligt för oss att i studien korrekt identifiera 28 fall av bukspottkörtelcancer som inte upptäckts av CA19-9.
Följande diagram visar att noggrannheten hos Immunovia-testet och den fördelaktiga jämförelsen gentemot nuvarande praxis för diagnostisering och monitorering av bukspottkörtelcancer. För närvarande är diagnostisering baserad på bilddiagnostik, inklusive endoskopiskt ultraljud, MRI och CT. Specificiteten hos vårt nästa generations test, 94 %, är överlägsen alla dessa metoder, vilket innebär färre falska positiva (dvs ett positivt resultat trots att det inte föreligger någon cancer). Vår sensitivitet på 78 % är vida överlägsen både MRT och CT, vilket för det möjligt att upptäcka fler fall av bukspottkörtelcancer i steg I och II:
Immunovia nästa generations test är också mycket enklare och billigare än metoderna som används för bilddiagnostik.
I CLARITI-studien visade sig noggrannheten hos Immunovia-testet vara än mer imponerande i de nyligen insamlade blodprover. Bland de prover som samlats in under de senaste 2,5 åren var testets sensitivitet 83 % och specificiteten 96 %, vilket visas i diagrammet nedan:
Experter inom området för tidig upptäckt av bukspottkörtelcancer har varit mycket entusiastiska över resultaten i den kliniska valideringen och vi för aktiva diskussioner kring nästa steg med flertalet viktiga opinionsbildare.
Under 2025 kommer vi att gå från utveckling av en produkt till kommersialisering och introduktion på marknaden
När vi ser fram emot 2025, är vår plan är tydlig och fokuserad. Vi har följande målsättningar:
- Genomföra en riktad lansering av nästa generations test i USA under andra halvåret.
- Vid lämplig tidpunkt säkra en strategisk partner för att utöka kommersiell räckvidd och accelerera marknadspenetration.
- Slutföra ytterligare kliniska studier för att säkra kostnadsersättning för testet.
Vi räknar med att lansera nästa generations test i USA under andra halvåret 2025. Vår målsättning är att påvisa den starka efterfrågan av ett test för tidig upptäckt av bukspottkörtelcancer hos läkare och enskilda. Lansering kommer initialt vara mycket riktad, med fokus på stora medicinska centra med program för diagnostisering och monitorering av individer med hög risk för bukspottkörtelcancer. Vi kommer att dra nytta av våra väl etablerade relationer med de främsta specialisterna inom bukspottkörtelcancerområdet för att understödja test och tillämpning av det nya testet.
Vi arbetar aktivt med att få till stånd ett strategiskt samarbete med ett stort diagnostikföretag för att påskynda kommersialiseringen av vårt test. En partner med ett stort, etablerat säljteam gör att vi kan hantera större volymer, snabbare. Genom ett partnerskap kan vi också sänka våra kommersialiseringskostnader, vilket minskar vårt behov av kapital. Slutligen kommer en partner att utöka vår interna expertis inom flera områden, framför allt vad gäller regulatoriska frågor och kostnadsersättning.
Vi har pågående affärsutvecklingssamtal med flera potentiella strategiska partners. Efter slutförandet av CLARITI-studien har vi börjat dela resultaten av den kliniska valideringen med dessa potentiella partners. Den initiala responsen har varit mycket positiv och vi kommer att ha många fler affärsutvecklingssamtal under första kvartalet 2025.
Nästa år kommer våra FoU-kostnader att skifta från att utveckla nästa generations test till att genomföra kliniska studier för att ytterligare bevisa noggrannheten och värdet av vårt test. Vi kommer att genomföra kliniska valideringsstudier hos fler grupper av högriskindivider, vilket utökar den potentiella användningen av vårt test. Vi kommer också att initiera studier för att visa på den kliniska nyttan, vilket kommer påverka läkarbeslut och förbättra resultaten för patienter. Resultaten av dessa studier kommer att vara avgörande för att säkra kostnadsersättning för vårt test och de kommer också att stärka förtroendet för testet hos de läkare som utvärderar det. Slutligen kommer de ytterligare studierna att stödja ansträngningar för att säkerställa myndighetsgodkännande i USA och i andra länder.
Lyckligtvis kommer vi att kunna genomföra de flesta av dessa studier snabbt och till en rimlig kostnad. För en del av studierna, har vi de flesta eller alla blodprover som vi behöver i vår egen biobank. För prospektiva studier, har vi tack vare goda relationer med forskare inom bukspottkörtelcancerområdet, tillsammans med de starka kliniska valideringsresultaten, möjlighet att kunna inkludera vårt test i stora studier som i första hand finansieras av statliga bidrag eller av institutionerna själva. Vi planerar inga stora eller prospektiva studier som Immunovia skulle behöva finansiera fullt ut på egen hand.
Framtiden för 2025 och framåt är ljus
Vi åstadkom mycket under 2024 och kommer att uppnå ännu mer under 2025. Vi har nu ett bevisat test för tidig upptäckt av cancer i bukspottkörteln. Under det kommande året kommer vi att lansera testet för att möta marknadens efterfrågan på en exakt, bekvämt och prisvärt blodtest. Genom en riktad lansering och ytterligare kliniska studier kommer vi att kunna nå kommersiell framgång. Förutsatt att vi kan säkra gynnsamma villkor kommer vi att ingå ett partnerskap med ett stort diagnostikföretag för att påskynda införandet av vårt nästa generations test.
När vi nu närmar oss slutet av 2024 vill jag uttrycka mitt uppriktiga tack för ditt stöd till Immunovia.
Önskar dig och din familj Ett Gott Nytt år!
Allt gott,
Jeff Borcherding
CEO, Immunovia
För ytterligare information kontakta:
Jeff Borcherding
CEO
jeff.borcherding@immunovia.com
Immunovia i korthet
Immunovia AB (IMMNOV: Nasdaq Stockholm) är ett diagnostikföretag med visionen att öka överlevnadsfrekvensen för patienter med bukspottkörtelcancer genom tidig upptäckt av cancer. Immunovia fokuserar på utveckling och kommersialisering av blodbaserade tester för att detektera proteiner och antikroppar som indikerar att en högriskindivid har utvecklat bukspottkörtelcancer. Immunovia samarbetar och engagerar sig med vårdgivare, ledande experter och patientgrupper globalt för att göra detta test tillgängligt för alla högriskgrupper för bukspottkörtelcancer.
USA är världens största marknad för upptäckt av cancer i bukspottkörteln. Företaget uppskattar att den adresserbara amerikanska marknaden omfattar 1,8 miljoner individer som årligen kan dra nytta av ett test.
Immunovias aktier (IMMNOV) är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.immunovia.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke