Connect with us

Marknadsnyheter

Lindabs delårsrapport januari – mars 2022: Rekordstark inledning på året

Published

on

Försäljningen var fortsatt hög under första kvartalet och den justerade rörelsemarginalen stärktes ytterligare. Båda affärsområdena Ventilation Systems och Profile Systems rapporterade stark organisk försäljningstillväxt och hög lönsamhet.

Första kvartalet 2022

 

Från och med 2022 utgörs Lindabs verksamhet av affärsområdena Ventilation Systems och Profile Systems. Där inget annat anges redovisas jämförelsetalen exklusive avyttrad verksamhet. Affärsområdet Building Systems avyttrades i december 2021.

 

  • Nettoomsättningen ökade med 30 procent till 2 733 MSEK (2 099). Den organiska tillväxten var 23 procent.
  • Justerat1) rörelseresultat ökade med 63 procent till 340 MSEK (208).
  • Rörelseresultatet ökade till 321 MSEK (208).
  • Justerad1) rörelsemarginal ökade till 12,4 procent (9,9).
  • Rörelsemarginalen ökade till 11,7 procent (9,9).
  • Periodens resultat ökade till 236 MSEK (157).
  • Resultat per aktie före utspädning ökade till 3,09 SEK (2,05) och efter utspädning till 3,08 SEK (2,05).
  • Tre förvärv har aviserats under kvartalet motsvarande en årsomsättning på cirka 785 MSEK.

 

Jämförelsetalen för följande nyckeltal inkluderar föregående års avyttrade verksamhet.

  • Periodens resultat ökade till 236 MSEK (140).
  • Resultat per aktie före utspädning ökade till 3,09 SEK (1,83) och efter utspädning till 3,08 SEK (1,83).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -213 MSEK (60).

 

1) Justerat rörelseresultat/rörelsemarginal exkluderar engångsposter och omstruktureringskostnader av väsentlig storlek.

 

 

Lindabs VD och Koncernchef, Ola Ringdahl, kommenterar:

 

”Lindab inledde 2022 med ännu ett starkt kvartal. Försäljningstillväxten var hög tack vare en kombination av god efterfrågan på Lindabs produkter och nödvändiga prishöjningar. Rörelsemarginalen ökade som en effekt av fokus på kärnverksamheten, genomförda investeringar och en proaktiv prissättning. Lindab levererar ett rekordstarkt första kvartal som med god marginal överträffar de finansiella målen.

 

Stålpriserna har stigit ytterligare under första kvartalet, från de redan höga priserna under andra halvåret i fjol. Lindab har hanterat prisökningarna väl och har prioriterat leveranssäkerhet, vilket är en av Lindabs mest uppskattade kundfördelar. Långsiktiga avtal och väletablerade relationer med stålleverantörerna har säkrat tillgången till stål. Lagernivåerna har ökat, som en konsekvens av högre materialpriser och Lindabs strävan att ge kunderna bästa möjliga tillgänglighet.

 

Väl rustat för en osäker omvärld

I februari drabbades världen av ett angrepp på demokrati och frihet i och med Rysslands invasion av Ukraina. Under de senaste tre åren har vi avyttrat eller avvecklat större delen av verksamheten i Ryssland och Belarus, som ett led i att fokusera försäljning och inköp till Europa. Vid ingången av 2022 utgjorde Ryssland, Belarus och Ukraina 0,5 procent av vår omsättning. Den återstående verksamheten i Ryssland är nu under avveckling. Runt om i Lindab genomförs aktiviteter och finansiella donationer för att stötta Ukraina och de som flyr undan kriget.

 

Kriget i Ukraina har bland annat ökat de redan höga priserna på energi, drivmedel och råmaterial. Vi förbereder oss på ett osäkert konjunkturläge med risk för minskad byggaktivitet. Vi är försiktiga med att ta på oss nya kostnader och utvärderar varje projekt noga. Lindabs goda intjäningsförmåga och starka finansiella ställning gör oss väl rustade för att hantera den osäkra omvärld vi befinner oss i.

 

Lindab gynnas av ökat fokus på energibesparing

Vi ser en ökad efterfrågan på energieffektiv ventilation när energipriserna går upp. Uppvärmning, kylning och ventilation står för en stor del av en byggnads driftskostnader och höga energipriser kan öka takten i den renoveringsvåg som behövs för att EU ska uppfylla klimatmålen. Efterfrågan på effektiv ventilation kan delvis motverka de osäkra konjunkturutsikterna för byggbranschen.

 

Investeringsprogrammet fortsätter

Vårt investeringsprogram fortsätter att implementeras enligt plan. Det ger oss effektiviseringsvinster samtidigt som det hjälper oss att hantera den brist på arbetskraft som blir allt tydligare i stora delar av Europa. Dessutom är modernisering av vår produktion ett viktigt led i att fortsätta förbättra arbetsmiljön för våra medarbetare.

 

Stärkt position i Tyskland med förvärvet av Felderer

I början av mars annonserade vi förvärvet av ventilationsdistributören Felderer i Tyskland. Den tyska marknaden har stor potential för Lindab. I likhet med de nordiska länderna är byggnader välisolerade och behöver effektiv ventilation av hög kvalitet. Dessutom fokuserar tyska myndigheter på att sänka energiåtgången i både nya och befintliga fastigheter. Det är en optimal kombination för Lindab. Med förvärvet mer än fördubblas försäljningen i Tyskland och Lindab får en stark ställning i hela landet.

 

Vi ser fram emot fler förvärv under 2022 för att stärka vår tillväxt. Med vår närvaro i hela Europa och en robust försörjningskedja har vi goda förutsättningar att fortsätta utveckla verksamheten i en positiv riktning, även i turbulenta tider.”

 

 

Press- och analytikermöte:

 

En webbsändning kommer att äga rum den 28 april kl. 13:00 (CEST). Delårsrapporten presenteras av Ola Ringdahl, VD och Koncernchef, samt Jonas Arkestad, Ekonomi- och Finansdirektör.

 

För att delta i webbsändningen var vänlig ring:

Telefon +46 (0) 8 505 583 55

Alternativ telefon +44 333 300 9272

 

Webbsändningen kan följas online via: https://tv.streamfabriken.com/lindab-q1-2022

 

__________________

 

Denna information är sådan som Lindab är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-04-28 07:40 CET.

Kontakt:

Ola Ringdahl
VD och Koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Jonas Arkestad
Ekonomi- och Finansdirektör
E-post:
jonas.arkestad@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Catharina Paulcén
Head of Corporate Communications
E-post: catharina.paulcen@lindab.com
Mobil: +46 (0) 701 48 99 65

Kort om Lindab

Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa. Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet och miljötänkande.

Koncernen omsatte 9 648 MSEK år 2021 och är etablerad i 20 länder med cirka 4 500 medarbetare. Norden stod för 55 procent av försäljningen 2021, Västeuropa för 29 procent, Centraleuropa för 14 procent och Övriga marknader för 2 procent.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap, under kortnamnet LIAB.
 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lammhults Design Group genomför nyemission av samt återköper C-aktier inom ramen för incitamentsprogram

Published

on

By

 

Lammhults Design Group AB meddelar idag att styrelsen har beslutat att genomföra en nyemission av 7 950 C-aktier samt därefter omedelbart återköpa samtliga C-aktier inom ramen för det långsiktiga aktierelaterade incitamentsprogrammet LTI 2023/2026 som beslutades av årsstämman den 3 maj 2023. Nyemissionen och återköpet genomförs med stöd av årsstämmans bemyndigande.

 

Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial kommer att teckna samtliga C-aktier till en kurs om 10 kronor per aktie, motsvarande aktiens kvotvärde. Samtliga C-aktier kommer därefter, i enlighet med styrelsens beslut, att återköpas för samma pris. C-aktierna beräknas levereras till berättigade deltagare först efter årsstämman 2026, och kommer dessförinnan att omvandlas till B-aktier.

 

Syftet med återköpet är att säkerställa leverans av prestationsaktier i enlighet med LTI 2023/2026. C-aktierna saknar rätt till vinstutdelning och ger rätt till en röst vardera. Bolaget har inte några utestående C-aktier sedan tidigare.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

 

Susanna Hilleskog, VD och koncernchef

Tel: +46 709 55 13 37

 

Om Lammhults Design Group

 

Lammhults Design Group är en svensk möbelkoncern som utvecklar produkter för inredning av offentliga miljöer och kontor. Verksamheten är organiserad i två affärsområden, Office Interiors och Library Interiors. Koncernen skapar lönsam tillväxt genom långsiktigt ägande av möbel- och inredningsföretag. Grunden för verksamheten ligger i design, innovation, hållbarhet och kundinsikt. I portföljen finns några av Skandinaviens starkaste varumärken och produkterna utvecklas tillsammans med branschens främsta formgivare. Lammhults Design Group är noterat på Nasdaq Stockholm Small Cap.

 

Läs mer på www.lammhultsdesigngroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från Orexo AB:s årsstämma den 26 april 2024

Published

on

By

Val av styrelse och revisor

Årsstämman i Orexo AB (publ) den 26 april 2024 beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsen ska bestå av fem ledamöter utan suppleanter. Till styrelseledamöter omvaldes James Noble, Staffan Lindstrand, Fred Wilkinson, Christine Rankin och Robin Evers. James Noble valdes till styrelseordförande. Ernst & Young Aktiebolag omvaldes som revisor.

 

Ersättning till styrelsen och revisorn

Årsstämman beslutade även om styrelsearvode i enlighet med valberedningens förslag. Styrelsearvodet ska uppgå till 2 650 000 kronor att fördelas med 900 000 kronor till ordföranden och 300 000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter och sammanlagt 400 000 kronor att fördelas mellan ledamöterna i revisionsutskottet, så att utskottsordföranden erhåller 200 000 kronor och 200 000 kronor fördelas i lika delar till övriga ledamöter, samt sammanlagt 150 000 kronor att fördelas mellan ledamöterna i ersättningsutskottet i lika delar mellan ledamöterna i utskottet, och att arvodet till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman beslutade vidare om utökat styrelsearvode i enlighet med valberedningens förslag till de oberoende styrelseledamöterna James Noble, Staffan Lindstrand, Fred Wilkinson, Christine Rankin och Robin Evers om 850 000 kronor villkorat av att (i) styrelseledamoten förvärvar aktier i Orexo för hela det utökade styrelsearvodet (efter skatt) så snart som möjligt efter årsstämmans beslut och utbetalningen av det utökade styrelsearvodet, och (ii) styrelseledamoten åtar sig att inte sälja aktierna under styrelseledamotens hela mandattid vid styrelsen i Orexo. Det utökade styrelsearvodet ska fördelas enligt följande: 450 000 kronor till styrelsens ordförande och 100 000 kronor till vardera av de övriga oberoende styrelseledamöterna.

 

Valberedning

Årsstämman beslutade om en valberedningsprocess inför årsstämman 2025 enligt i huvudsak samma tillvägagångssätt som föregående år.

 

Fastställande av resultat- och balansräkningar, resultatdisposition och ansvarsfrihet

Årsstämman fastställde balans- och resultaträkningarna för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023. Det beslutades även, i enlighet med styrelsens förslag, att ingen utdelning ska utgå för 2023 och att resultatet ska balanseras i ny räkning. Årsstämman beviljade även styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

 

Emissionsbemyndigande

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, mot kontant betalning eller mot betalning genom kvittning eller med apportegendom, eller annars med villkor, besluta om emission av nya aktier, dock att sådana emissioner inte får medföra att bolagets registrerade aktiekapital eller antal aktier i bolaget ökas med mer än totalt 20 procent. Bemyndigandet syftar till att möjliggöra företagsförvärv, produktförvärv eller samarbetsavtal, anskaffning av rörelsekapital eller breddning av ägarkretsen.

 

Återköps- och överlåtelsebemyndigande

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om förvärv av så många egna aktier att bolagets innehav vid var tid inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Vidare beslutades att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om överlåtelse av egna aktier.

 

Bemyndigandet att förvärva egna aktier syftar till att ge styrelsen ökat handlingsutrymme i arbetet med bolagets kapitalstruktur, skapa flexibilitet beträffande bolagets möjligheter att distribuera kapital till aktieägarna och användas inom ramen för bolagets incitamentsprogram. Bemyndigandet att överlåta egna aktier syftar till att möjliggöra företagsförvärv, produktförvärv eller samarbetsavtal, anskaffning av rörelsekapital, breddning av ägarkretsen eller användas inom ramen för bolagets incitamentsprogram.

 

Långsiktigt incitamentsprogram LTIP 2024

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ett nytt prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram för maximalt 130 anställda i Orexo-koncernen, LTIP 2024. LTIP 2024 motsvarar i huvudsak LTIP 2023, ett prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram som antogs av årsstämman 2023.

 

Långsiktigt incitamentsprogram LTIP Stay-on 2024

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ett nytt prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram för cirka 13 anställda i Global Management Team och i US Leadership Team inom Orexo-koncernen, LTIP Stay-on 2024. LTIP Stay-on 2024 motsvarar i huvudsak LTIP Stay-on 2023, ett prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram som antogs av årsstämman 2023.

 

Fullständiga förslag avseende årsstämmans beslut enligt ovan samt presentation från verkställande direktörens anförande från årsstämman finns tillgängliga på Orexos hemsida, www.orexo.se.

 

Styrelsen

 

 

 

För ytterligare information vänligen kontakta:

Orexo AB (publ)

 

Lena Wange, IR & Communications Director

 

Tel: 018 780 88 00

 

email: ir@orexo.com

 

 

Om Orexo

Orexo är ett svenskt läkemedelsbolag med mer än 25 års erfarenhet av att utveckla förbättrade läkemedel baserat på egenutvecklade formuleringsteknologier och som möter stora medicinska behov. På den amerikanska marknaden erbjuder Orexo innovativa behandlingslösningar för patienter som lider av opioidberoende och närliggande sjukdomar. Produkter som riktar sig till andra terapiområden utvecklas och kommersialiseras världen över i samarbete med ledande partners. Total nettoförsäljning uppgick 2023 till SEK 639 miljoner och antal anställda till 116. Orexo är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista och finns tillgänglig som ADR på OTCQX (ORXOY) i USA.

 

För mer information om Orexo, besök www.orexo.se. Du kan också följa Orexo på X, LinkedIn och YouTube.

 

Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024, kl 17.30 CET.

 

 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.