Connect with us

Marknadsnyheter

Lindex rapporterar nya rekordresultat för tredje året i rad

Published

on

Lindex presenterar idag sin delårsrapport för fjärde kvartalet samt helåret 2023 och redovisar nya rekordresultat för helåret för tredje året i rad. Modeföretaget fortsätter att nå nya försäljningsnivåer i både lokala valutor samt SEK och ökar sin försäljning i såväl sina fysiska butiker som i digitala kanaler.

Lindex rörelseresultat* för 2023 uppgick till 1 030 MSEK, vilket är en ökning med 7,2 procent mot föregående år (961 MSEK 2022). Lindex justerade rörelseresultat* för 2023 uppgick till 1 036 MSEK, vilket är en ökning med 8,1 procent mot föregående år (958 MSEK 2022). Lindex rörelseresultat* för fjärde kvartalet 2023 uppgick till 249 MSEK (248 MSEK 2022) och det justerade rörelseresultatet* för kvartalet uppgick till 256 MSEK (251 MSEK 2022). 

Idag presenterar vi, för tredje året i rad, både nytt försäljningsrekord samt vårt högsta resultat någonsin. Vi har under utmanande marknadsförhållanden åstadkommit en fantastisk utveckling, där vi lyckats växa både hållbart och lönsamt med stark tillväxt i såväl våra fysiska butiker som digitala kanaler. Jag är djupt stolt över vad vi tillsammans på Lindex så framgångsrikt har uppnått där alla medarbetares fantastiska engagemang, stora kundfokus och dedikerade insatser varit avgörande”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Lindex omsättning för 2023 uppgick till 7 249 MSEK, vilket är en ökning med 2,7 procent i lokala valutor och med 3,4 procent i SEK. Försäljningen under fjärde kvartalet ökade med 2,8 procent i lokala valutor och med 2,5 procent i SEK. Modeföretaget visar en bättre försäljningstillväxt under 2023 än den genomsnittliga marknadstillväxten för alla nordiska försäljningsländer.

Lindex fortsatte sin försäljningstillväxt i fysisk butik med en ökning med 2,2 procent under 2023 och med 3,2 procent under fjärde kvartalet. Lindex digitala försäljning ökade med 5,3 procent under 2023 och den digitala andelen uppgick till 19,0 procent av den totala försäljningen (18,5 procent 2022). 

Vi tar marknadsandelar och fortsätter växa med både nya samt aktiva kunder och vi har nu över 6 miljoner registrerade kunder. Detta är ett fint styrkebevis på att vårt erbjudande uppskattas och att vi fortsätter stärka Lindex varumärke. Det är också ett fint betyg till vår strategi där vi nu, med våra nya finansiella mål, tar sikte mot ännu högre höjder. Vi har en tydlig plan framåt med fokus att accelerera vår tillväxt på såväl våra nuvarande marknader som nya, samt fortsätta växa i våra befintliga kanaler och genom att utforska nya sätt att göra affärer. Vi fortsätter vår transformation till en mer hållbar affär och utforskar nya affärsmöjligheter samt nya cirkulära affärsmodeller. Ett annat viktigt fokus framåt för oss är att kunna expandera vår verksamhet utan att kostnaderna ökar i samma utsträckning, det vill säga att förbättra skalbarheten och effektiviteten i vår affär. Vi har under de senaste åren byggt upp en stark grund och 2024 kommer bli året med viktiga lanseringar och många stora milstolpar för att fortsätta vår framgångsrika tillväxtresa”, säger Susanne Ehnbåge.

*Lindex rörelseresultat samt justerade rörelseresultat redovisas inklusive IFRS16 leasingavtal.
 

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Stockmann Oyj Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Månadsstatistik för augusti

Published

on

By

Publiceringsdatum: 2024-09-09

Alpcot Holding AB (publ) är moderbolag i Alpcot-koncernen. Statistiken avser den verksamhet som bedrivs i de helägda bolagen Alpcot AB samt Alpcot Capital Management Ltd. Under 2024 har antalet depåkunder hos Alpcot ökat med 419 st, portföljförvaltat och rådgivet kapital har tillsammans ökat med 1 285 MSEK och kapital i egna fonder har ökat med 229 MSEK. Alpcot har sedan start betalat ut över 47 MSEK i fondrabatt till sina kunder.

 

Aug -24

Jul -24

Förändring månad

Aug -23

Förändring år

Antal depåkunder, st

8 759

8 722

0,4%

8 147

7,5%

         Varav rådgivna depåkunder

4 930

4 862

1,4%

4 094

20,4%

 

 

 

 

 

 

Värde depåtjänst, MSEK

9 066

9 044

0,2%

8 561

5,9%

 

 

 

 

 

 

         Varav rådgivet kapital i depå

2 174

2 206

-1,5%

1 626

33,7%

         Varav portföljförvaltat kapital i depå

2 610

2 570

1,6%

1 476

76,8%

         Övrigt kapital i depå

4 282

4 268

0,3%

5 459

-21,6%

 

 

 

 

 

 

         Varav fonder (1)

5 035

5 075

-0,8%

3 976

26,6%

         Varav noterade aktier och ETF:er

803

799

0,5%

786

2,2%

         Övriga värdepapper

3 228

3 170

1,8%

3 799

-15,0%

 

 

 

 

 

 

Alpcot-fonder, AuM, MSEK (2)

993

1 004

-1,1%

780

27,3%

 

 

 

 

 

 

Återbetald fondrabatt, MSEK (3)

20,5

20,5

0,0%

23,0

-10,9%

(1) Avser värdepappersfonder och alternativa investeringsfonder.

(2) Avser värde i Alpcots egna fonder, Alpcot Equities och Alpcot Fixed Income.

(3) Avser återbetald fondrabatt till depåkunder under en rullande 12-månadersperiod. Fondrabatten utbetalas i regel fyra gånger per år varpå beloppen för två närliggande månader kan vara identiska.

 

Alpcot ska erbjuda marknadens bästa plattform till rådgivare för att de ska kunna hjälpa privatpersoner i Sverige till finansiellt välmående.

Alpcot har en digital plattform för sparande och investeringar med flera marknadsledande tjänster. Produktområdena utgörs av depåtjänst, försäkringsförmedling och fond- och kapitalförvaltning samt tjänsten Curo Professional som innebär att rådgivare och anknutna ombud kan nyttja Alpcots digitala plattform. Alpcots plattform riktar sig mot professionella rådgivare samt privatpersoner som vill ha icke-komplicerade finansiella produkter med transparant prissättning.

För mer information kontakta ansvarig för investerarrelationer:
Dusko Savic, Verkställande direktör, dusko.savic@alpcot.se, +46(0)70 358 12 57

Besök Alpcot på www.alpcot.se

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se
T: +46 70 358 12 57

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lindab förvärvar franska ATIB och stärker sin position inom tekniska ventilationsprodukter

Published

on

By

Lindab flyttar fram sin position inom tekniska ventilationsprodukter genom förvärvet av den franska ventilationsspecialisten ATIB. Med förvärvet stärker Lindab även sin försäljning och distribution i västra Frankrike.

ATIB är en väletablerad fransk distributör av ventilations- och inneklimatprodukter. Merparten av försäljningen består av ventilationssystem till kommersiella fastigheter. Produktutbudet omfattar luftaggregat, ljuddämpare, luftdon, brandskyddsprodukter och filter.

Försäljning av tekniska produkter sker i hög omfattning genom ventilationskonsulter, vilka föreskriver produkterna som ska användas i ventilationssystem. ATIB har djup kunskap om teknisk försäljning samt fleråriga relationer med kunder inom området. Det skapar möjlighet för merförsäljning av Lindabs tekniska produkter samt kunskapsöverföring till övriga delar av Lindab.

”Vi är glada över att välkomna ATIB till Lindab. Nya tillväxtmöjligheter skapas inom ett attraktivt produktområde.”, säger Ola Ringdahl, VD och Koncernchef för Lindab. ”ATIB är ett välskött bolag som är uppskattat för sin tekniska kompetens och sina långsiktiga kundrelationer. Vi ser goda möjligheter till att öka både vår och ATIBs försäljning samt att utöka Lindabs kunskap inom området för tekniska ventilationsprodukter på den franska marknaden. Vi är även mycket glada över att Cyril Ravon och Emmanuel Ravon kommer fortsätta leda ATIB, som del av Lindabkoncernen.”

”Vi ser fram emot att vidareutveckla ATIBs verksamhet som del av Lindab. Våra verksamheter kompletterar varandra väl och bygger på liknande värderingar kring hög kvalitet samt kundnöjdhet.”, säger Cyril Ravon, VD för ATIB.

ATIB (Aeraulique Thermique Industrie Batiment SAS) är baserat i Nantes och Bordeaux i västra Frankrike. Bolaget omsätter cirka 250 MSEK årligen med en rörelsemarginal som är i linje med Lindabs rörelsemarginal. ATIB grundades 1973 och sysselsätter 40 medarbetare. Förvärvet finansieras genom egen kassa och förväntas slutföras under fjärde kvartalet.

Läs mer om ATIB på deras hemsida https://www.atib.fr/

Kontakt

Ola Ringdahl
VD och Koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Lars Ynner
CFO
E-post: lars.ynner@lindab.com
Tfn: +46 (0) 431 850 00

Catharina Paulcén
Head of Corporate Communications
E-post: catharina.paulcen@lindab.com
Mobil: +46 (0) 701 48 99 65

Kort om Lindab

Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa. Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet och miljötänkande.

Koncernen omsatte 13 114 MSEK år 2023 och är etablerad i 20 länder med cirka 5 000 medarbetare. Norden stod för 45 procent av försäljningen 2023, Västeuropa för 42 procent, Centraleuropa för 12 procent och Övriga marknader för 1 procent.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap, under kortnamnet LIAB.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Topp-20 nominerade till Sveriges bästa hundkommun

Published

on

By

Av 290 är det nu 20 kommuner kvar som har chansen att ta hem utmärkelsen Sveriges bästa hundkommun 2024. Här är de nominerade toppkommunerna som konkurrerar om första platsen genom att erbjuda ett härligt hundliv med exempelvis tillgång till veterinärvård och närhet till skog och rastplatser. Är din kommun med på listan?

– Nu börjar vi närma oss en vinnare! Av de 20 högst rankade toppkommunerna, som är nominerade till utmärkelsen Sverige bästa hundkommun, ska vi snart utse en vinnare. Det är små marginaler i toppen och samtliga möter i stort hundägares behov av ett enkelt och tryggt hundliv, säger Patrik Olsson, hundexpert på Agria.

De topp-20 nominerade kommuner är – i alfabetisk ordning:

  • Botkyrka
  • Göteborg
  • Hallstahammar
  • Halmstad
  • Helsingborg
  • Knivsta
  • Lund
  • Linköping
  • Malmö
  • Mark
  • Mölndal
  • Mörbylånga
  • Sigtuna
  • Solna
  • Sundsvall
  • Stockholm
  • Upplands Väsby
  • Uppsala
  • Varberg
  • Västerås

I mitten av september ska listan kortas ned till topp-tio och en vinnare utses.

Alla 290 kommunerna i landet har poängsattas enligt sex områden och fått en totalsumma på en skala om 0-6, och därefter har de rangordnats utifrån per 1 000 hundar som bor i kommunen. Årets extra kategori är användningen av sociala tjänstehundar inom exempelvis skola, äldreomsorg och vård i kommunen.

De sex utvalda kategorierna som väger tyngst bland hundägare är:

  1. Veterinärkliniker som är öppet på dagtid
  2. Veterinärklinker som håller öppet om dygnet runt
  3. Närhet till skog och natur
  4. Kurser för att träna och utbilda hunden
  5. Restauranger och fik som välkomnar hundar
  6. Kommunala hundrastplatser

Plus årets extra kategori:

  1. Sociala tjänstehundar

Datainsamling och bedömning – Sveriges bästa hundkommun:

Närmare 700 hundägare fick svara på frågan, Vad tycker du är viktigt för att du och din hund ska trivas där du bor? Svaren resulterade i de bedömningskriterier som kommunerna rankades utifrån.

Antalet sociala tjänstehundar, som exempelvis vård-, besöks-, och läshundar per kommun har tagits fram genom att sammanställa de hundar som är registrerade via landets samtliga länsstyrelser.

Läs mer här Sveriges bästa hundkommun – Agria Djurförsäkring

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.