Connect with us

Marknadsnyheter

Lindex rapporterar nya rekordresultat för tredje året i rad

Published

on

Lindex presenterar idag sin delårsrapport för fjärde kvartalet samt helåret 2023 och redovisar nya rekordresultat för helåret för tredje året i rad. Modeföretaget fortsätter att nå nya försäljningsnivåer i både lokala valutor samt SEK och ökar sin försäljning i såväl sina fysiska butiker som i digitala kanaler.

Lindex rörelseresultat* för 2023 uppgick till 1 030 MSEK, vilket är en ökning med 7,2 procent mot föregående år (961 MSEK 2022). Lindex justerade rörelseresultat* för 2023 uppgick till 1 036 MSEK, vilket är en ökning med 8,1 procent mot föregående år (958 MSEK 2022). Lindex rörelseresultat* för fjärde kvartalet 2023 uppgick till 249 MSEK (248 MSEK 2022) och det justerade rörelseresultatet* för kvartalet uppgick till 256 MSEK (251 MSEK 2022). 

Idag presenterar vi, för tredje året i rad, både nytt försäljningsrekord samt vårt högsta resultat någonsin. Vi har under utmanande marknadsförhållanden åstadkommit en fantastisk utveckling, där vi lyckats växa både hållbart och lönsamt med stark tillväxt i såväl våra fysiska butiker som digitala kanaler. Jag är djupt stolt över vad vi tillsammans på Lindex så framgångsrikt har uppnått där alla medarbetares fantastiska engagemang, stora kundfokus och dedikerade insatser varit avgörande”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Lindex omsättning för 2023 uppgick till 7 249 MSEK, vilket är en ökning med 2,7 procent i lokala valutor och med 3,4 procent i SEK. Försäljningen under fjärde kvartalet ökade med 2,8 procent i lokala valutor och med 2,5 procent i SEK. Modeföretaget visar en bättre försäljningstillväxt under 2023 än den genomsnittliga marknadstillväxten för alla nordiska försäljningsländer.

Lindex fortsatte sin försäljningstillväxt i fysisk butik med en ökning med 2,2 procent under 2023 och med 3,2 procent under fjärde kvartalet. Lindex digitala försäljning ökade med 5,3 procent under 2023 och den digitala andelen uppgick till 19,0 procent av den totala försäljningen (18,5 procent 2022). 

Vi tar marknadsandelar och fortsätter växa med både nya samt aktiva kunder och vi har nu över 6 miljoner registrerade kunder. Detta är ett fint styrkebevis på att vårt erbjudande uppskattas och att vi fortsätter stärka Lindex varumärke. Det är också ett fint betyg till vår strategi där vi nu, med våra nya finansiella mål, tar sikte mot ännu högre höjder. Vi har en tydlig plan framåt med fokus att accelerera vår tillväxt på såväl våra nuvarande marknader som nya, samt fortsätta växa i våra befintliga kanaler och genom att utforska nya sätt att göra affärer. Vi fortsätter vår transformation till en mer hållbar affär och utforskar nya affärsmöjligheter samt nya cirkulära affärsmodeller. Ett annat viktigt fokus framåt för oss är att kunna expandera vår verksamhet utan att kostnaderna ökar i samma utsträckning, det vill säga att förbättra skalbarheten och effektiviteten i vår affär. Vi har under de senaste åren byggt upp en stark grund och 2024 kommer bli året med viktiga lanseringar och många stora milstolpar för att fortsätta vår framgångsrika tillväxtresa”, säger Susanne Ehnbåge.

*Lindex rörelseresultat samt justerade rörelseresultat redovisas inklusive IFRS16 leasingavtal.
 

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Stockmann Oyj Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Det japanska patentverket avser bevilja patent för EndoDrill-teknologin

Published

on

By

Cancerdiagnostikbolaget BiBBInstruments AB (”BiBB” eller ”Bolaget”), som utvecklar världens första marknadsgodkända eldrivna endoskopiska kärnbiopsiinstrument, meddelar att Bolaget har erhållit ett beslut om beviljande från det japanska patentverket (JPO). Detta innebär att JPO har beslutat att godkänna Bolagets första patentansökan i Japan för EndoDrill®. Ytterligare några formella steg kommer att följa innan ett patent slutligen utfärdas, varefter det beviljade patentet kommer att vara giltigt till oktober 2039.

BIBB har erhållit beslut om beviljande från JPO för sin patentansökan 2021–518087, som ger ett brett skydd av EndoDrill-systemet®, Bolagets eldrivna biopsiinstrument för avancerad endoskopi. BiBB har tre internationella patentansökningar för EndoDrill®, vilka har gått in i nationell/regional fas och under 2023 erhöll BiBB godkännande av två patent i Europa. EndoDrill-systemet har nyligen marknadsgodkänts i Europa och USA och den första produktvarianten, EndoDrill® GI, är för närvarande under klinisk utvärdering i USA.

Beslutet att bevilja vårt första patent i Japan är strategiskt viktigt för oss som bolag och positivt för patienter och vårdgivare i Japan. Japan är en av de största marknaderna för vårt målsegment, endoskopiskt ultraljud, och japanska företag dominerar världsmarknaden när det gäller försäljning av flergångsendoskop.”, säger Fredrik Lindblad, VD för BiBB.

För mer information om BiBB, vänligen kontakta:
Fredrik Lindblad, VD
E-post: fredrik.lindblad@bibbinstruments.com
Telefon: +46 70 899 94 86
www.bibbinstruments.com

Denna information är sådan som BiBBInstruments AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 februari 2024.

Om BiBBInstruments AB
Cancerdiagnostikbolaget BiBBInstruments AB utvecklar och tillverkar EndoDrill®, en patenterad produktserie av eldrivna endoskopiska biopsiinstrument. EndoDrill®-instrumenten tar högkvalitativa vävnadsprover med hög precision med målet att förbättra diagnostiken av flera allvarliga cancersjukdomar, t ex i magsäck, bukspottkörtel, lever, lunga, och urinblåsa. Produktportföljen riktar sig till den globala marknaden för ultraljudsstyrda endoskopiska (EUS/EBUS) biopsiinstrument, som utgör det mest avancerade och snabbväxande området inom endoskopi. BiBB fick 510(k)-godkännande från amerikanska FDA för EndoDrill® GI, den viktigaste produktvarianten, under 2023. I början av 2024 erhölls även CE-märkning enligt MDR för samtliga tre produktvarianter: EndoDrill® GI, EndoDrill® EBUS och EndoDrill® URO. Därmed är EndoDrill® det första marknads­godkända eldrivna endoskopiska biopsisystemet i såväl USA som Europa. EndoDrill®-systemet omfattar sterila engångs­biopsiinstrument med tillhörande drivenhet. Bolaget grundades år 2013 av Dr Charles Walther, cancerforskare vid Lunds universitet och tillika överläkare i klinisk patologi vid Skånes universitetssjukhus i Lund. BiBBInstruments är baserat på Medicon Village i Lund och BiBBInstruments aktie (Ticker: BIBB) är noterad på Spotlight Stock Market.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tom Tits Experiment utsett till stockholmarnas favoritmuseum

Published

on

By

Tom Tits Experiment har korats till stockholmarnas favoritmuseum 2024 i toppstrid med Armémuseum och Vasamuseet som hamnar på andra- respektive tredjeplats. Utmärkelsen delas ut av konsultföretaget Evimetrix som årligen genomför en undersökning där 1 500 stockholmare får säga sitt om länets museer. På årets gala, som hölls på Junibacken på tisdagskvällen den 20 februari, utsågs Tom Tit även till ”Årets klättrare” och vinnare av kategorin ”Barnperspektivet”.

— Vårt uppdrag är att göra naturvetenskap och teknik tillgängligt och lustfyllt. Vi jobbar hårt för att vara en favoritdestination för nyfikna barn i alla åldrar och vi är otroligt stolta över att stockholmarna har röstat fram Tom Tits Experiment till sitt favoritmuseum, säger Åsa Ribbing, publik chef på Tom Tits Experiment.

Utöver huvudutmärkelsen så tilldelas Tom Tits Experiment även förstaplatser i underkategorierna ”Barnperspektivet” och ”Årets klättrare”, den senare delas ut till det museet som stärkt sin kundnöjdhet mest sedan föregående år. I underkategorierna ”bästa utställningar” och ”Museet med det starkaste varumärket” landar Tom Tit på en andra respektive tredjeplats.

— Under 2023 har vi lanserat flera tillfälliga utställningar och teman, öppnat en helt ny restaurang och lagt grunden för en marknadskommunikation som lyfter själen i vår verksamhet. Vi har också kunnat glädjas åt 20 000 fler besökare än året innan och det i kombination med de här väldigt fina utmärkelserna bekräftar att vi fyller en viktig funktion inom besöksnäring samtidigt som vi främjar ett livslångt lärande, avslutar Åsa Ribbing.

Om undersökningen               
Stockholmarnas favoritmuseum 2024 är en kvantitativ mätning som genomfördes bland allmänheten i Storstockholm under vintern 2023. Fler än 1 500 respondenter har uttalat sig om 42 museer i storstockholmsområdet och svaren vägs samman till ett nöjd kund-index (NIK). Undersökningen genomförs av konsultföretaget Evimetrix som har utsätt stockholmarnas favoritmuseum sedan 1999.

Presskontakt
Erik Elowsson, press- och pr-ansvarig, Telge AB
08-550 220 50
press@telge.se

 

Tom Tits Experiment – upptäckarglädje inom naturvetenskap, för alla

Tom Tits Experiment grundades 1987 och är idag Sveriges största science center/vetenskapsmuseum. Den huvudsakliga inriktningen är publik verksamhet riktad mot barnfamiljer med syfte att skapa upptäckarglädje för alla genom att göra naturvetenskap och teknik tillgängligt och lustfyllt. Utöver det är Tom Tit aktiva i lokala, nationala och internationella projekt med mål att stötta skolor inom naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling. Med cirka 50 anställda drivs utställningsverksamhet, utbildning för lärare, en egen förskola, restaurang, café, konferens och event samt butik. Tom Tits Experiment tillhör Telgekoncernen som är helägt av Södertälje kommun.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Balder offentliggör ett återköpserbjudande av utestående hybridobligationer

Published

on

By

Fastighets AB Balder (publ), via dotterbolaget Balder Invest AB, erbjuder innehavare av utestående hybridobligationer, EUR 500 miljoner 5,25 år non-call, first reset date 2 juni 2026 (ISIN: XS2305362951) att delta i ett återköp där Balder Invest AB köper tillbaka obligationer mot kontant vederlag upp till ett maximalt nominellt belopp om EUR 100 miljoner (”Återköpserbjudandet”).

Återköpserbjudandet av hybridkapital kommer att prissättas via ett omodifierat så kallat Dutch auction-förfarande med lägsta återköpspris motsvarande 89,00 procent. Återköpserbjudandet löper ut 17:00 CET den 27 februari 2024 och likvid förväntas den 1 mars 2024. Detaljer om Återköpserbjudandet, prismekanismen och tidschemat finns tillgängligt i det så kallade launch announcement via Euronext Dublin och återköpsdokumentationen (tender offer memorandum) finns tillgängliga via tender agent (https://deals.is.kroll.com/balder).

Balder har lämnat i uppdrag till BNP Paribas och Nordea att agera Dealer Managers för återköpserbjudandet.

Dealer Managers:
BNP Paribas, tel. +33 1 55 77 78 94, liability.management@bnpparibas.com
Nordea Bank Abp, tel.
+45 6136 0379, nordealiabilitymanagement@nordea.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Selin, VD, tel. 031-10 95 92

Ewa Wassberg, Finanschef, tel. 031-351 83 99

Fastighets AB Balder (publ) är ett börsnoterat fastighetsbolag som äger, förvaltar och utvecklar bostäder och kommersiella fastigheter i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien. Huvudkontoret ligger i Göteborg. Fastighetsbeståndet hade per 31 december 2023 ett värde om 211,7 Mdkr. Balderaktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.