Connect with us

Marknadsnyheter

Lindexkoncernens delårsrapport 1.1–31.3.2024

Published

on

Lindexkoncernen uppvisade en underliggande omsättningstillväxt under första kvartalet, men resultatet påverkades av timingen för Galna Dagar samt fraktkostnader

LINDEX GROUP Abp, Delårsrapport 26.4.2024 kl. 8.30 EEST

 

Lindexkoncernens delårsrapport 1.1–31.3.2024

 

Lindexkoncernen uppvisade en underliggande omsättningstillväxt under första kvartalet, men resultatet påverkades av timingen för Galna Dagar samt fraktkostnader

 

Januari–mars 2024:

  • Den 21 mars 2024 beslöt bolagsstämman att ändra namnet på koncernens moderbolag från Stockmann Oyj Abp till Lindex Group Abp.
  • Lindexkoncernens omsättning uppgick till 192,8 (198,5) miljoner euro. Omsättningen minskade med -2,8 % och i lokala valutor med -3,2 %. Koncernens underliggande omsättning, dvs. omsättningen utan inverkan av timingen för Galna Dagar, ökade.
    – Lindexdivisionens omsättning ökade till 130,6 (126,5) miljoner euro. I lokala valutor ökade omsättningen med 2,7 %, och försäljningen ökade på alla huvudmarknader.
    – Stockmanndivisionens omsättning minskade till 62,2 (72,0) miljoner euro främst på grund av tidpunkten för kampanjen Galna Dagar.
  • Koncernens bruttomarginal var på samma nivå som under jämförelseperioden och uppgick till 56,3 % (56,4).
  • Koncernens justerade rörelseresultat minskade till -6,5 (-2,4) miljoner euro, valutakurserna hade ingen väsentlig inverkan.
    – Lindexdivisionens justerade rörelseresultat minskade till 4,2 (5,6) miljoner euro, vilket främst berodde på högre fraktkostnader på grund av de oväntade logistiska utmaningarna på Röda havet.
    – Stockmanndivisionens justerade rörelseresultat minskade till -9,4 (-7,0) miljoner euro på grund av timingen för kampanjen Galna Dagar. År 2003 pågick Galna Dagar delvis i mars, medan kampanjen år 2024 inleddes i början av andra kvartalet i april.
  • Rörelseresultatet var -7,6 (-2,9) miljoner euro.
  • Nettoresultatet minskade till -15,4 (19,5) miljoner euro främst till följd av en positiv inverkan av ett skattebeslut för Stockmann Sverige AB under jämförelseperioden.
  • Resultatet per aktie minskade till -0,10 (0,13) euro.

 

Resultatprognos för 2024 (oförändrad):
Lindexkoncernen förväntar sig att omsättningen kommer att öka med 1–3 % i lokala valutor år 2024 jämfört med år 2023. Koncernens justerade rörelseresultat uppskattas vara 70–90 miljoner euro. Valutakursfluktuationer kan ha en stor inverkan på det justerade rörelseresultatet.
 

Marknadsutsikter för 2024:
Marknadsläget väntas vara fortsatt tufft år 2024. Det makroekonomiska läget i Europa förblir osäkert på grund av det fortsatt instabila geopolitiska läget. Höga räntenivåer och inflationen håller tillbaka den ekonomiska tillväxten, och detaljhandeln kan påverkas av en lägre konsumtionsefterfrågan. Prognoserna indikerar en stagnerad BNP-utveckling (bruttonationalprodukt) eller en svag tillväxt på bolagets huvudmarknader. Inflationen förväntas fortsätta att avta från en hög nivå till målsättningsnivåer. Läget kan variera mellan koncernens marknader. Störningar i leveranskedjor och internationell logistik kan inte heller uteslutas under året.

 

Verkställande direktör Susanne Ehnbåge:
Under det första kvartalet gjorde vi goda framsteg i implementeringen av strategierna i bägge divisionerna. Bolagsstämman beslöt att ändra moderbolagets namn från Stockmann Oyj Abp till Lindex Group Abp den 21 mars 2024. Namnändringen återspeglar Lindexdivisionens stärkta roll inom koncernen och understryker att koncernen har kommit in i en ny strategisk fas som siktar på att öka aktieägarvärdet ytterligare.

 

Ändringen av moderbolagets namn var en del av en strategisk utvärdering som siktar på att förtydliga aktieägarvärdet genom att omfokusera koncernens affärsverksamhet på Lindex. Koncernen fortsätter att utreda strategiska alternativ för Stockmanns varuhusverksamhet, och utvärderingen förväntas slutföras inom år 2024. Vi strävar också efter att avsluta skuldsaneringsprogrammet så fort som möjligt. Efter rapportperioden nådde vi en överenskommelse med Nordika II SHQ Oy, vilket innebär att endast ett bestritt yrkande kvarstår.

 

Utmaningarna fortsatte på marknaden i januari–mars, och utvecklingen var anspråkslös eller negativ på Lindexkoncernens huvudmarknader. Koncernens underliggande omsättning ökade dock om man exkluderar den negativa inverkan av timingen för kampanjen Galna Dagar. Dessutom överträffade Lindexdivisionen marknadsutvecklingen än en gång och uppvisar fortsatt tillväxt.

 

Lindexkoncernens justerade rörelseresultat minskade till -6,5 (-2,4) miljoner euro. Huvudorsakerna till nedgången var timingen för Stockmanndivisionens kampanj Galna Dagar samt högre fraktkostnader på grund av oväntade logistiska utmaningar på Röda havet som påverkade Lindexdivisionen. Lindexdivisionens omsättning ökade liksom den strategiskt viktiga andelen digital omsättning, och divisionen fortsatte att expandera sin marknadsnärvaro genom partnerskap. Stockmanndivisionen presterade positivt både när det gäller omsättningen och det justerade rörelseresultatet, om man exkluderar inverkan av timingen för Galna Dagar. Stockmanndivisionens kampanj Galna Dagar ordnades efter rapportperioden, och den lyckades bättre än året innan. Vi har vidare en gedigen handlingsplan för att förbättra lönsamheten under de kommande kvartalen.

 

Lindexkoncernen har ett klart mål: hållbar och lönsam tillväxt. Jag är nöjd med vårt teams engagemang för implementeringen av strategin samt våra finansiella mål och hållbarhetsmål. Koncernens förbättrade finansiella ställning bildar en solid grund för vidareutveckling och investeringar i bland annat processeffektivitet och digitalisering, vilket möjliggör eftersträvad tillväxt. Byggandet av Lindex nya omnikanalbaserade distributionscenter på 110 miljoner euro framskrider väl och planeras vara i drift hösten 2024.

 

Jag är personligen imponerad över det hårda arbete som våra teammedlemmar har utfört för att implementera våra divisioners strategier. Jag är övertygad om att de beslut som har fattats stöder oss på resan mot en ännu starkare Lindexkoncern.

 

NYCKELTAL

 

 

1–3
2024

1–3
2023

1-12
2023

Omsättning, milj. euro

192,8

198,5

951,7

Omsättningstillväxt, %

-2,8

1,2

-3,1

Tillväxt i lokala valutor, %

-3,2

5,5

1,6

Andel digital omsättning, %

18,8

17,8

16,8

Digital omsättningstillväxt i lokala valutor, %

2,4

-3,3

2,7

Bruttovinst, milj. euro

108,5

112,0

554,2

Bruttomarginal, %

56,3

56,4

58,2

Justerat rörelseresultat, milj. euro

-6,5

-2,4

80,0

Justerad rörelsemarginal, %

-3,3

-1,2

8,4

Rörelseresultat, milj. euro

-7,6

-2,9

76,5

Rörelsemarginal, %

-3,9

-1,4

8,0

Periodens nettoresultat, milj. euro *)

-15,4

19,5

51,7

Nettoskulder exklusive IFRS 16-poster, milj. euro

-10,6

-35,7

-65,6

Soliditet, %

28,2

27,9

29,9

Soliditet (exklusive IFRS 16-poster), %

60,5

58,7

60,5

Handelslager, milj. euro

179,7

186,2

162,9

Fritt rörelsekassaflöde, milj. euro

-39,2

-40,5

70,8

Investeringar, milj. euro

6,8

13,6

65,1

Vinst per aktie, grundläggande, euro **)

-0,10

0,13

0,33

Antal anställda i genomsnitt

5 947

5 997

5 801

 

*) Nettoresultatet för perioden minskade på grund av lägre rörelseresultat och ökade skatteutgifter. Under jämförelseperioden påverkades skatteutgifterna av ett positivt skattebeslut för Stockmann Sverige AB.
**) Vinsten per aktie minskade till -0,10 (0,13) euro på grund av ett lägre nettoresultat, som förklaras ovan, och ett större antal aktier jämfört med föregående period.
 

POSTER SOM INVERKAR PÅ JÄMFÖRBARHETEN (IAC)

 

Milj. euro

1–3/
2024

1–3/
2023

1–12/
2023

Rörelseresultat

-7,6

-2,9

76,5

Justeringar av rörelseresultatet

 

 

 

Kostnader relaterade till saneringsprogrammet och övriga tvister

2,8

0,5

2,6

Kostnader relaterade till strategisk och organisatorisk utveckling

2,8

 

2,3

Förlikning av försäkringsyrkanden på grund av förluster relaterade till covid-19

-4,5

 

 

Förlust vid avyttring av dotterbolagsaktier

 

 

0,6

Övriga rörelseintäkter från hyresmodifikationer relaterade till försäljnings- och tillbakahyrningsposter

 

 

-2,1

Justerat rörelseresultat

-6,5

-2,4

80,0

 

STRATEGI

 

Lindexkoncernens två divisioner, Lindex och Stockmann, har separata strategier för en hållbar och lönsam tillväxt. Lindexdivisionens strategi bygger på Lindex syfte, som är att stärka och inspirera kvinnor överallt. Divisionens tre viktigaste strategiska mål är att driva tillväxt, övergå till en hållbar affärsmodell och särskilja kostnader från tillväxt. Stockmanndivisionens kundfokuserade strategi bygger på Stockmanns syfte att vara en marknadsplats för ett bra liv. Divisionens tre viktigaste strategiska mål är att utveckla sortimentet, utöka och tillvarata den lojala stamkundkretsen och säkerställa en smidig omnikanalbaserad kundupplevelse. Dessutom fokuserar koncernen på operativ effektivitet.  

Bägge divisionerna har förbundit sig till Lindexkoncernens vetenskapligt baserade klimatmål för att minska utsläppen av växthusgaser från sin egen verksamhet och sin värdekedja med 42 % fram till år 2030 jämfört med år 2022. Lindexkoncernen förväntar sig att Science Based Targets initiative (SBTi) kommer att validera klimatmålen under år 2024.

 

I september 2023 påbörjade Lindexkoncernen en strategisk utvärdering i syfte att förtydliga aktieägarvärdet genom att omfokusera koncernens affärsverksamhet på Lindex. I samband med utvärderingen ändrade koncernen moderbolagets namn från Stockmann Oyj Abp till Lindex Group Abp på bolagsstämman den 21 mars 2024. Koncernen fortsätter att utreda strategiska alternativ för Stockmanns varuhusverksamhet. Lindexkoncernen förväntar sig att den strategiska utvärderingen kommer att slutföras inom år 2024 och ger ytterligare information om utvärderingen om och när det är aktuellt.

 

Delårsrapport
Detta börsmeddelande är ett sammandrag av Lindexkoncernens delårsrapport 1.1–31.3.2024 och innehåller dess väsentliga uppgifter. Delårsrapporten är i sin helhet bifogad detta börsmeddelande som ett pdf-dokument, och finns dessutom tillgänglig på bolagets webbplats lindex-group.com.

 

Finansiell rapportering 2024
Lindexkoncernen publicerar sina finansiella rapporter år 2024 enligt följande tidsschema:
– 19 juli 2024 halvårsrapport januari–juni
– 25 oktober 2024 delårsrapport januari–september

 

Webcast för analytiker och medier
En engelskspråkig media- och analytikerträff ordnas i dag, den 26 april 2024 kl. 10.00 EEST som en direktsänd webcast som kan följas via denna länk. Inspelningen och presentationsmaterialet finns tillgängliga på bolagets webbplats efter evenemanget.

 

LINDEX GROUP Abp

 

Susanne Ehnbåge
verkställande direktör

 

Ytterligare information:
Susanne Ehnbåge, verkställande direktör
Annelie Forsberg, ekonomidirektör
Kontakt via Lindexkoncernens MediaDesk info@stockmann.com, tel. +358 50 389 0011
Marja-Leena Dahlskog, Head of Communication & IR, tel. + 358 50 502 0060

 

Distribution:
Nasdaq Helsinki
Centrala massmedia

Lindex Group Abp är en internationell flerkanalig detaljhandelskoncern som består av två divisioner: Lindex och Stockmann. Lindex är ett globalt modebolag vars syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt. Bolagets tre starka produktkategorier är dam- och barnkläder samt underkläder, där bolaget är marknadsledare i Norden. Stockmannvaruhusen är kända för sina högklassiga varumärkesurval i Finland och Baltikum. Bolagets syfte är att vara en marknadsplats för det goda livet. Lindexkoncernens omsättning uppgick år 2023 till 952 miljoner euro och bolaget hade ca 5 800 anställda. Koncernens rötter finns i Stockmannbolaget som grundades år 1862 och vars aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy. www.lindex-group.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Loomis delårsrapport januari – mars 2024

Published

on

By

Fortsatt stark tillväxt med hög marginal i USA

Loomis hade en stark start på året med en organisk tillväxt på 6,3 procent under första kvartalet. Såväl USA som Europa och Latinamerika bidrog till utvecklingen och våra intäkter inom Automated Solutions ökade avsevärt. USA-segmentet hade ett starkt kvartal med stabil tillväxt och ett strukturerat arbete med skalbarhet. Europa och Latinamerika fick en mer utmanande start på året och åtgärder pågår för att återhämta marginalen. Det operativa kassaflödet för kvartalet påverkades av en tillfällig uppbyggnad av lager i utländsk valuta. Det operativa kassaflödet i relation till rörelseresultatet (EBITA) för rullande tolv månader var starkt på 89 procent.

Kommentarer kvartal 1

  • Intäkter för kvartalet uppgick till 7 253 MSEK (6 812). Intäkter ökade med 6,5 procent (21,1) varav organisk tillväxt var 6,3 procent (11,7) och förvärv bidrog med 2,9 procent (0,4). Valutaeffekter bidrog med –2,7 procent (9,0).
  • Rörelseresultat (EBITA)1) för kvartalet uppgick till 754 MSEK (717). Rörelse­marginalen (EBITA) var 10,4 procent (10,5).
  • Rörelseresultat (EBIT) före jämförelsestörande poster för kvartalet uppgick till 710 MSEK (667) och rörelsemarginal (EBIT) före jämförelsestörande poster var 9,8 procent (9,8).
  • Finansnettot uppgick till –188 MSEK (–113) i kvartalet.
  • Resultat före skatt uppgick till 507 MSEK (543) och resultat efter skatt uppgick till 359 MSEK (403).
  • Resultat per aktie var före utspädning 5,06 SEK (5,64) och efter utspädning 5,05 (5,64).
  • Rörelsens kassaflöde2)  för kvartalet uppgick till 402 MSEK (719) vilket motsvarar 53 procent (100) av rörelseresultatet (EBITA). Kassaflödet påverkades delvis av en tillfällig uppbyggnad av lager i utländsk valuta över kvartalsslutet.
  • Loomis AB har återköpt 700 000 egna aktier mellan 5 februari och 5 april, varav 643 592 aktier återköptes under första kvartalet.

 

1)        Resultat före räntor, skatt, avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar, förvärvsrelaterade kostnader och intäkter samt jämförelsestörande poster.

2)        Rörelsens kassaflöde exklusive effekter från IFRS 16.

Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på bolagets webbplats, www.loomis.com

6 maj 2024

Jenny Boström
Ansvarig för hållbarhet och investerarrelationer

Mobiltelefon: 079-006 45 92
Epost: jenny.bostrom@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för att hantera betalningar, vilket inkluderar distribution, hantering, förvaring och återanvändning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra finansiella aktörer. Loomis bedriver verk­samhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 25 000 personer och omsatte 2023 mer än 28 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 maj 2024 kl. 15.00.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Familjebostäder lanserar ny webb i samarbete med Knowit Experience

Published

on

By

Familjebostäders nya webbplats är ett samarbetsprojekt där Knowit Experience har varit ansvariga för koncept och genomförande när det kommer till användarupplevelse och teknik.

Knowit Experience påbörjade samarbetet som förvaltnings- och utvecklingspartner till Familjebostäder 2022. Ett av de första stora gemensamma projekten var en ny webbplats, där även e-tjänster i Mina sidor var en del av uppdraget. Nu lanseras webbplatsen för de cirka 44 000 hyresgästerna.

Vårt mål är att förenkla vardagen för våra hyresgäster och efter en gedigen behovsanalys har vi utgått från det som våra hyresgäster har uttryckt är viktigast. Det handlar till stor del om tydligare och bättre information om det som händer i huset och i området och att det ska vara enklare att nå e-tjänster. Det är extra roligt att vi nu kan erbjuda en helt ny och smart tvättbokning, vilket har legat högst på önskelistan. Det har varit möjligt genom ett kreativt samarbete med det starka teamet på Knowit Experience, säger Mia Wester Carlsson, kommunikatör och förvaltningsledare på Familjebostäder.

Både hyresgäster och övriga besökare kommer att mötas av ett anpassat innehåll. Med hjälp av AI-teknik anpassas upplevelsen för respektive besökare av webbplatsen, bland annat genom att analysera beteendemönster och preferenser.

Vi är stolta över att tillsammans med Familjebostäders kompetenta team lansera en webplats som bygger på den senaste tekniken med ett användarväntligt och attraktivt gränssnitt. Det här projektet har varit ett stimulerande partnerskap där vi utmanats att hitta de bästa lösningar både kopplat till varumärke, design och tillgänglighet. Att bidra till tjänster som förenklar den digitala vardagen för människor är en viktig del i vår vision, säger Pernilla Vinneby, VD för Knowit Experience svenska verksamhet.

Hyresgästernas behov och förväntningar har varit ledstjärnan för samarbetet och den nya plattformen erbjuder ett användarvänligt gränssnitt och praktiska funktioner för att hyresgästerna lätt ska hitta den information de behöver.

Behoven och förutsättningarna ser så olika ut i målgruppen. Att anpassa upplevelsen har varit avgörande för att nå målen. Tidigare har det varit tillräckligt att presentera samma innehåll och tjänster för alla besökare, men det kommer inte att räcka på sikt. Vi kommer att förvänta oss skräddarsydda och personaliserade upplevelser mer och mer när tekniken blivit så pass lättillgänlig”, säger Elisabeth Mark, UX Lead i projektet.

Exempel på övriga nyheter och förbättringar på den nya webbplatsen är en förbättrad sökfunktion, anpassade frågor och svar och individuellt anpassad dashboard på Mina sidor. Knowit Experience har även arbetat fram ett nytt visuellt koncept för hela webbplatsen.

Knowit Experience är ett affärsområde inom Knowit med cirka 900 specialister inom teknik, design och kommunikation, med ett kunderbjudande som tar ansvar för hela den digitala kundupplevelsen. Med kompetens inom webb, e-handel, analys, marknadsföring, design och big data, hjälper man företag och organisationer i den digitala transformationen. Affärsområdets kunder finns inom flera olika branscher, där offentlig sektor, telecom, retail och hälsa är väl representerade.

För mer information, kontakta:

Anne Danell, Projektledare Knowit Experience, Stockholm, 070-702 705 887 eller anne.danell@knowit.se

Pernilla Vinneby, VD Knowit Experience, Sverige, 070-379 0417 eller pernilla.vinneby@knowit.se

Christina Johansson, Kommunikationschef Knowit AB, +46 70 542 1734 eller christina.johansson@knowit.se

Om Knowit

Knowit är digitaliseringskonsulter med en vision att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.

Knowit grundades 1990 och har idag cirka 4 100 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Luxbright välkomnar ny glasblåsare och tillkännager nya ordrar från L3Harris

Published

on

By

Luxbright är stolta att välkomna Louise Olsson i rollen som glasblåsare. Med en lång erfarenhet av att arbeta med glas tar Louise nu steget att jobba med glas i en industriell skala, en unik möjlighet som gör henne till en ovärderlig resurs för Luxbrights utveckling. I synnerhet är hennes expertis viktig i arbetet med att tillverka kundspecifika röntgenrör för L3Harris.

”Det blir intressant att arbeta med glas för röntgenrör, och jag ser en unik helhet i det som Luxbright har byggt för att möta kunders flexibla krav,” säger Louise Olsson om sin nya roll.

Samtidigt som Luxbright stärker sin organisation med ny kompetens för att möta den växande efterfrågan, har L3Harris lagt ytterligare tre beställningar i maj till ett sammanlagt värde av 1,2 miljoner kronor. Dessa beställningar gäller leverans av nya modeller av deras kundspecifika rör under 2024.

”Nya order och en växande organisation är ett bra kvitto på vårt samarbete med L3Harris. Vi följer vår gemensamma plan för att bygga både kapacitet och kompetens för framtiden,” säger Mats Alm, VD för Luxbright.

Med denna utveckling fortsätter Luxbright att stärka sin ställning som en ledande innovatör inom röntgenteknologi och möta industriella krav med högkvalitativa och kundspecifika lösningar.

För mer information, vänligen kontakta:
Mats Alm, VD
Telefon: +46 (0)70 261 20 11
E-mail: mats.alm@luxbright.com

FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser
 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.