Connect with us

Marknadsnyheter

Lindexkoncernens klimatmål har godkänts av Science Based Targets initiative

Published

on

Science Based Targets initiative (SBTi) har godkänt Lindexkoncernens vetenskapsbaserade utsläppsreduktionsmål för den egna verksamheten (scope 1 och 2) och värdekedjan (scope 3). Valideringen bekräftar att Lindexkoncernens klimatstrategi och mål är i linje med Parisavtalet för att begränsa den globala uppvärmningen och säkerställa att de är vetenskapligt förankrade. 

Lindexkoncernens kortsiktiga vetenskapsbaserade mål är att minska utsläppen av växthusgaser från den egna verksamheten och värdekedjan med 42 % fram till år 2030 jämfört med år 2022. Målet inkluderar utsläpp relaterade till skog, mark och jordbruk (FLAG), dvs. utsläpp från markanvändning med koppling till koncernens råvaror. SBTi:s valideringsprocess utgår från specifika kriterier och riktlinjer som säkerställer att målen omfattar signifikanta utsläpp och är tillräckligt ambitiösa för att i väsentlig grad minska utsläppen.

”SBTi:s validering sporrar oss att fortsätta accelerera  våra klimatåtgärder och samtidigt öka vår affärsverksamhet på ett lönsamt och hållbart sätt. Valideringen är en viktig milstolpe på vår resa  att minska klimatpåverkan, och vårt systematiska arbete har redan resulterat i betydande utsläppsminskningar . År 2023 minskade Lindexkoncernens totala växthusgasutsläpp med 11 % jämfört med år 2022. Inom Lindexdivisionen har utsläppen minskat med 41 % sedan år 2017,” säger verkställande direktör Susanne Ehnbåge.

Lindexkoncernens divisioner Lindex och Stockmann har definierat handlingsplaner för att nå målen. År 2022 uppgick koncernens totala utsläpp till 296 ktCO2e. Över två tredjedelar av koncernens klimatutsläpp kommer från sålda varor. Andra signifikanta utsläppskällor är transporter, energiförbrukning i bolagets egen verksamhet samt utsläpp under de sålda produkternas livscykel. 

”Våra viktigaste åtgärder för att minska utsläppen omfattar en förbättrad energieffektivitet och en övergång till förnybar energi i hela värdekedjan samt en ökad användning av återvunna och regenerativa material. Dessutom fortsätter vi att övergå till cirkulära affärsmodeller och tjänster,” säger Director of Sustainability Anna-Karin Dahlberg.  

Ytterligare information:
Anna-Karin Dahlberg, Director of Sustainability, Lindex, tel. +46 31 739 5253
Mia Ranta-aho, Head of Sustainability, Stockmann, tel. +358 50 383 9490
Lindexkoncernens MediaDesk, info@stockmann.com, tel. +358 50 389 0011

 

Lindex Group Abp är en internationell flerkanalig detaljhandelskoncern som består av två divisioner: Lindex och Stockmann. Lindex är ett globalt modebolag vars syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt. Bolagets tre starka produktkategorier är dam- och barnkläder samt underkläder, där bolaget är marknadsledare i Norden. Stockmannvaruhusen är kända för sina högklassiga varumärkesurval i Finland och Baltikum. Bolagets syfte är att vara en marknadsplats för det goda livet. Lindexkoncernens omsättning uppgick år 2023 till 952 miljoner euro och bolaget hade ca 5 800 anställda. Koncernens rötter finns i Stockmannbolaget som grundades år 1862 och vars aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy. www.lindex-group.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys