Connect with us

Marknadsnyheter

Litium Q1 2024: Tillväxt med 15% och förbättrad rörelsemarginal till 22%

Published

on

”Året har startat bra för Litium. Optimismen och investeringsviljan ökar på nytt i vår målmarknad, och särskilt tydligt är det bland B2B-bolagen. I vår helt färska rapport ”Nordic Digital Commerce in B2B” kan man tydligt se ett skifte från förra året med ökande framtidstro och högre förväntningar på större och snabbare digital försäljningstillväxt. Det här är en framtidssyn vi delar och nu även ser översättas i ökande affärsaktivitet.” Patrik Settlin, vd Litium

Perioden 1 januari – 31 mars 2024

  • Annual Recurring Revenue (ARR) uppgick per 2024-03-31 till 71,1 MSEK (64,8 MSEK per
    2023-03-31) vilket motsvarar en tillväxt på 9,8 % (11,1 %). Obs! Ny beräkningsmodell för ARR från 1 januari 2024. Historiskt justerade tal finns på sidan 4. 
  • Nettoomsättningen ökade med 14,6 % till 17,7 MSEK (15,5 MSEK) med en bruttomarginal på 68,9 % (65,7 %). Av den totala omsättningen bestod 100 % av repetitiva intäkter (ARR), varav 84,9 % avsåg abonnemangsintäkter och 15,1 % avsåg rörliga intäkter.
  • EBITDA uppgick till 4,0 MSEK (0,6 MSEK)
  • EBIT -0,3 MSEK (-3,1 MSEK) och resultatet före skatt var -0,3 MSEK (-3,1 MSEK).
  • Investeringarna uppgick till 5,4 MSEK (6,0 MSEK), en minskning med 10,4 %.
  • Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 10,5 MSEK (18,5 MSEK).
     

Annual Recurring Revenue (ARR)
Obs! Ny beräkningsmodell från 1 januari 2024

ARR är Litiums viktigaste finansiella nyckeltal. Det visar värdet av de repetitiva avtalsintäkterna de senaste 12 månaderna. Eftersom kunderna tenderar att stanna länge så har varje adderad ARR-krona ett högt värde.

ARR uppgick per 2024-03-31 till 71,1 MSEK (64,8 MSEK) vilket motsvarar en tillväxt på 9,8% (11,1 %).

Litium införde en ny beräkningsmodell för ARR den 1 januari 2024. Tidigare modell räknade in fasta avtalsintäkter 12 månader framåt, medan rörliga intäkter sågs 12 månader bakåt i tid justerat med en förändringskoefficient beroende på förhållandet till föregående 12 månaderperiods rörliga intäkter. Tidigare modell har uppfattats dels komplicerad och dels svår att jämföra med hur andra SaaS-bolag beräknar ARR. Nya modellen visar de repetitiva intäkterna, både fasta och rörliga, de senaste 12 månaderna, vilket vi bedömer på bästa sätt representerar Litiums nuvarande affärsmodell och ökar jämförbarheten med andra SaaS-bolag.

Förändringen eliminerar även behovet av den förklaringsmodell som tidigare har funnits för att beskriva effekten av omlagda kundavtal från gammal prismodell till den som gäller i Litium Commerce Cloud sedan två år tillbaka. Nya modellen bereder också vägen för utbyggnad av vår rapportering med fler relevanta SaaS-nyckeltal framgent, för att ytterligare öka förståelsen för vår affär och potential.

Grafen nedan visar ARR-utvecklingen de senaste 13 kvartalen, med justerade historiska tal i enlighet med den nya beräkningsmodellen.

Annual Recurring Revenue – ARR (MSEK)

Aktiviteter under perioden              

Litium sätter nytt finansiellt mål: Positiv EBIT för 2024

Litium meddelar den 15 februari att de satt ett nytt mål att redovisa positivt rörelseresultat, EBIT, för helåret 2024. Målsättningen för 2024 stärker det nya självfinansierade läget i bolaget och ger en utmärkt plattform för vidare tillväxt.  

AI-lösning först ut på Litiums nya App Cloud

Litium meddelar den 13 mars att de har lanserat Litium App Cloud. Den nya molntjänsten ger ökad skalbarhet, minskad driftskostnad och kortare time-to-market för Litiums kunder. Först ut med en publik app är EnlinkAI vars innovativa AI-lösning för generande av produktbeskrivningar kan ge storskaliga effektiviseringsvinster för digitala handlare.

Vd har ordet

Året har startat bra för Litium. Optimismen och investeringsviljan ökar på nytt i vår målmarknad, och särskilt tydligt är det bland B2B-bolagen. I vår helt färska rapport ”Nordic Digital Commerce in B2B” kan man tydligt se ett skifte från förra året med ökande framtidstro och högre förväntningar på större och snabbare digital försäljningstillväxt. Det här är en framtidssyn vi delar och nu även ser översättas i ökande affärsaktivitet.

Vår omsättning ökade med 15 % i första kvartalet 2024 jämfört med 3% förra året. En ökning driven av både nya kunder och expansioner i befintlig kundbas. 100% av omsättningen består av repetitiva intäkter och med en förbättrad EBITDA rörelsemarginal till 22% (4%) understryks återigen skalbarheten i affärsmodellen.

Sammantaget gör detta att vi inledde året med ett resolut kliv mot årets finansiella mål att leverera en positiv EBIT för helåret 2024. Första kvartalets EBIT uppgick till -0,3 MSEK (-3,1 MSEK) och vi stänger kvartalet med 10,5 MSEK i kassan. Med vår skalbara och självfinansierade affär i grunden har vi både manöverutrymme och resurser att fortsätta investera i lönsam tillväxt.

Litium har infört en ny beräkningsmodell för ARR vilken bättre representerar bolagets nuvarande affärsmodell och ökar jämförbarheten med andra SaaS-bolag. Nya modellen gäller från 1 januari 2024 och visar de repetitiva avtalsintäkterna, både fasta och rörliga, de senaste 12 månaderna.

ARR uppgick per 2024-03-31 till 71,1MSEK (64,8 MSEK) vilket motsvarar en tillväxt på 9,8 % (11,1 %). Historiskt justerade tal finns på sidan 4 i denna rapport.

Med ett starkt kvartal i ryggen och en marknad på uppgång ser vi ljust på framtiden. Vi är väl positionerade och har extra fokus på den positivt trendande B2B-marknaden. Litium Commerce Cloud med nya utbyggnaden App Cloud fortsätter att skörda framgångar, och tillsammans med våra lösningspartners skapas vinnande e-handelslösningar i alla olika vertikaler. Senast bevisat när en av våra finska kunder nyligen vann pris som Finlands bästa webshop, framröstat av konsumenterna själva. Big shout out to Dermosil! Ett av många framgångsexempel som kommer bli många fler, Litiums resa har bara börjat.

//Patrik
 

Hela rapporten finns att ladda ner som PDF på https://www.litium.se/investor-relations under rapporter. Idag klockan 11:00 presenterar vd Patrik Settlin Q1-rapporten för 2024. Presentationen kommer att hållas på svenska och kan följas direkt via webbsändning som du hittar här: https://www.finwire.tv/webcast/litium/q1-presentation-2024/

Kvartalsrapporten för Q2 2024 publiceras den 18 juli 2024.

Denna information är sådan som Litium är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-25 08:01 CET.

För mer information kontakta:

Patrik Settlin, vd Litium AB
Mobil: +46 707 32 12 22
E-post: patrik.settlin@litium.com

Om Litium:

Litium AB (publ) är en av Nordens ledande aktörer inom digital handel. Vi hjälper företag inom B2B och B2C att accelerera sin försäljning, snabbt skala upp sin verksamhet, nå nya marknader och samtidigt skapa marknadsledande kundupplevelser online. Vi gör det genom att erbjuda en skalbar och molnbaserad e-handelsplattform som är byggd för tillväxt. Våra kunder som Lindex, Tingstad och Jollyroom omsätter över 20 miljarder kronor årligen online. Litium agerar tillsammans med sitt partnernätverk på den globala marknaden och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Amudova AB är bolagets Certified Adviser och kan nås på info@amudova.se eller +46 8 545 017 58. För mer information besök gärna litium.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smart High Tech: Kommuniké från årsstämman den 16 maj 2024

Published

on

By

Nedan anges de huvudsakliga besluten vid årsstämman, samtliga beslut var enhälliga

* Mats Ekberg valdes till ordförande att leda årsstämman.

* Vid stämman var 10 495 191 (59,07 %) av totalt 17 768 850 aktier och 23 095 191 (76,05) av totalt 30 368 850 röster representerade.

* Stämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning.

* Stämman beslutade att disponera resultatet enligt styrelsens förslag vilket innebar att årets resultat balanseras i ny räkning.

* Styrelsens ledamöter samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
 

* Till styrelseledamöter som inte är anställda i Bolaget utgår ett styrelsearvode om vardera tre prisbasbelopp och till styrelseordförande utgår ett arvode om sex prisbasbelopp för tiden fram till nästa årsstämma. Ersättningen betalas ut efter genomfört uppdrag och till då gällande prisbasbelopp. Ersättning till revisor utgår mot godkänd löpande räkning.

* Vid därefter företagna val utsågs för tiden fram till nästa årsstämma följande funktionärer:

  • Johan Liu, ordförande  
  • Mats Augurell, ledamot
  • Bill Brox, ledamot
  • Henrik Rhedin, ledamot
  • Lars-Inge Sjöqvist, ledamot
  • Natalie Liu, suppleant

* Till bolagets revisor valdes revisionsbolaget GrantThornton med huvudansvarig revisor Victor Cukierman.

* Stämman beslutade om ett bemyndigande till styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma få genomföra en emission av högst det antal aktier och/eller teckningsoptioner som omfattas av begränsningarna i för bolaget senast antagna bolagsordning. Emissionen kan vara en företrädesemission eller en riktad emission och betalas kontant, genom apport eller genom kvittning.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:

VD Lars Almhem

+46 704 180 000

lars.almhem@smarthightech.com

Kort om SHT Smart High-Tech AB

SMART HIGH TECH är genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.