Connect with us

Marknadsnyheter

Logistikbranschen påskyndar robotautomatiseringen efter pandemin

Published

on

  • ABB:s rapport lyfter fram den roll robotar och automation har för att möta de utmaningar och möjligheter som covid-19 påskyndat, inklusive brist på arbetskraft och tillväxt inom flerkanalsdistribution och e-handel
  • Nio av tio logistik- och transportföretag anger att deras verksamhet har påverkats negativt av pandemin
  • ABB erbjuder fyra centrala automationslösningar för att öka driftberedskapen inom logistik med flexibel automation: plockning av artiklar, palletering, robotsystem för lagring och plockning samt sortering

ABB släpper idag sin rapport om framtidens logistikindustri: ”The new norm: How COVID-19 has accelerated the switch to robotic automation”, som beskriver hur pandemin driver fram investeringar i robotar och automation inom logistikindustrin. Pandemin har påskyndat långsiktiga branschtrender som brist på arbetskraft, tillväxt inom flerkanalsdistribution och e-handel. Rapporten tittar på logistiksektorn efter covid-19 och på de trender som påverkar branschen och ger riktlinjer för hur företag kan öka flexibiliteten i sin drift med robotar och automation för att få bättre motståndskraft.

Rapporten togs fram efter en global undersökning om logistik- och transportföretag som utförts av ABB och där 91,5 procent av respondenterna uppgav att deras verksamhet påverkats av covid-19. När pandemin bröt ut i början av 2020 behövde företag plötsligt handskas med en ökad efterfrågan på en mängd olika varor som föranleddes av den dramatiska explosionen i onlinebeställningar och hemleveranser. Samtidigt behövde företagen kompensera för personalbortfall som berodde på faktorer som självisolering och social distansering. Företagen behövde därför anpassa sina processer, något som i allt högre grad ledde till ett intresse för robotar och automation.

”Rapporten lyfter fram de betydande omläggningarna inom logistikindustrin som ligger bakom accelerationen av robotautomation. Logistikkunder inser att robot- och automationslösningar kan ge ett verkligt mervärde till verksamheten, så att de kan tillgodose förändrade konsument- och marknadsbehov snabbt samtidigt som de gör en insats för personalsäkerheten vad gäller att skydda personalen från risken att bli infekterade med covid-19 samt automatisera mer riskfyllda arbetsuppgifter”, säger Marc Segura, Group Senior Vice President Managing Director Consumer Segments & Service Robotics på ABB. ”Våra modulära lösningar integrerar smidigt våra tekniker så att vi kan leverera förbättrad prestanda som enkelt kan replikeras på många anläggningar och regioner.”

Också innan covid-19-pandemin bröt ut höll både detaljhandeln och logistiksektorn på med att frångå konventionell butiksbaserad försäljning då allt fler konsumenter använde internet för att handla varor. Försäljningen över internet i EU ökade med 30 procent mellan april 2019 och april 2020, med liknande tillväxtsiffror i USA, Storbritannien och Kina, vilket ledde till en ökad efterfrågan på lagerautomation, inklusive robotar[1]. Investeringar inom lagerautomation förväntas växa med en årlig tillväxttakt (CAGR) på 12,6 procent per 2023, med en exceptionellt stark efterfrågan på styckesplockande robotar, där vi ser en tillväxttakt på hela 98,7 procent[2]. Dessutom innebär omläggningen inom global handel, den förändrade konsumentefterfrågan på skräddarsydda produkter och förväntan på leveranser nästa eller till och med samma dag att framåtblickande aktörer fått ompröva sina rutiner.

Den nya rapporten från ABB lyfter fram hur robotar och automation kan hjälpa företag att stötta personalen, öka produktiviteten och hantera omställningen till flerkanalsdistribution samt dra nytta av tillväxten inom e-handel. ABB:s modulära lösningar integrerar smidigt relevanta tekniker och ger redan förbättrad prestanda inom viktiga områden: plockning av artiklar, palletering, avpalletering, ompalletering, robotsystem för lagring och plockning samt singulering och sortering. Detta hjälper företag inom logistiksektorn att förbättra sin effektivitet, flexibilitet och produktivitet i verksamheten. Rapporten beskriver också i fem steg hur företag kan anamma robotar och automation och där finns fallstudier om företag som effektivt har införlivat automation i sin verksamhet.

Trender och utmaningar som branschen ställs inför, liksom vilka lösningar som erbjuds med robotar och automation, diskuteras vid ABB:s virtuella event PackLog.Now torsdagen den 7 oktober tillsammans med kunder inom förpacknings- och logistikindustrin. Industriledare kommer att tala om de största utmaningarna för branschen och deltagarna får möjlighet att diskutera med ABB:s experter om hur robotautomation kan lösa dessa problem för förpacknings- och logistikindustrin.

Registrera dig till ABB PackLog.Now Summit här.

Klicka här för att ladda ned rapporten.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

ABB Robotics & Discrete Automation är pionjär inom robotteknik, maskinautomatisering och digitala tjänster och tillhandahåller innovativa lösningar för en mängd olika branscher, från bilindustrin till elektronik och logistik. Vi är en av världens ledande leverantörer av robotteknik och maskinautomatisering och har levererat fler än 500 000 robotlösningar. Vi hjälper kunder av alla storlekar att öka produktiviteten, flexibiliteten och enkelheten samt att förbättra kvaliteten i slutprodukterna. Vi stöttar kundernas övergång till den uppkopplade och samarbetande framtidsfabriken. ABB Robotics & Discrete Automation har fler än 11 000 medarbetare på över 100 platser i mer än 53 länder. www.abb.com/robotics

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 5 oktober 2021, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

 

[2] Interact Analysis – Figures quoted in article in SHD Logistics, 11 mars 2020 – ‘Figures support growth in warehouse automation market’ – https://www.shdlogistics.com/amhsa/figures-support-growth-warehouse-automation-market

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Biokraft publicerar Års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Biokrafts Års- och hållbarhetsredovisning finns från och med idag tillgänglig på koncernens hemsida.

Års- och hållbarhetsredovisningen finns tillgänglig på svenska och engelska i PDF-format på www.biokraft.com under Finansiella rapporter och presentationer.

Ett begränsat antal tryckta kopior går att beställa via mail till Heidi Wold, VP Communication, heidi.wold(at)biokraft.com.

Informationen är sådan som Biokraft International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 maj 2024 kl 17:30.

För mer information, vänligen kontakta:
Matti Vikkula, CEO Biokraft International AB 
Telefon: +46-70 597 99 38
Email: matti.vikkula(at)biokraft.com

Biokraft är ett nordiskt greentechbolag som producerar bioenergi och växtnäring i ett cirkulärt kretslopp genom att återvinna organiskt avfall och restprodukter i storskaliga bioraffinaderier. Biogasen är CO2-neutral och sänker GHG-utsläppen med upp till över 100 procent när den ersätter fossila bränslen. Biokraft ska bygga, äga och driva storskaliga biogasanläggningar med fokus på den Nordeuropeiska marknaden. Idag finns anläggningar i Sverige, Norge och Korea. Biokraft har drygt 120 anställda och 2023 uppgick totala intäkter till 534 MSEK. www.biokraft.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bluestep Bank emitterar Tier 2 obligationer i SEK

Published

on

By

Bluestep Bank AB (publ), (”Bluestep”), har emitterat supplementärkapitalinstrument (Tier 2 obligationer) om 300 miljoner SEK med förfall i augusti 2034, med första möjlighet till inlösen i maj 2029 (förutsatt förhandsgodkännande från Finansinspektionen). Obligationerna löper med en ränta om 3m Stibor + 3,75%. ISIN SE0021512928. Emissionsdatum för obligationerna är den 22 maj 2024.

Obligationerna kommer att noteras på Nasdaq Stockholm. Obligationerna emitteras under Bluesteps MTN-program om 5 miljarder kronor.

Nordea och SEB agerade Joint Lead Managers för transaktionen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Klas Lavemark, Head of Treasury
+46 70 547 51 74

Eller besök: www.bluestepbank.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Flowscape vinner två nya kontrakt hos befintlig kund

Published

on

By

Ett stort finskt bolag, som tidigare valt Flowscape som leverantör för smarta kontorslösningar till sina kontor i Europa, utökar nu med ytterligare två kontor. Ordervärdet uppgår första året till 105,000 Euro (1 230,000 SEK) och därefter 50,000 Euro (585,000 SEK) årligen återkommande.

”Vår utrullning har hittills varit väldigt framgångsrik och detta bekräftas av att kunden nu väljer att utöka sin Flowscape-lösning till fler kontor. Det finns även potential med ytterligare kontor hos kunden och vår lösning är mycket stark på att hantera flera kontor och många användare. Den här kunden valde Flowscape för vår förmåga att leverera en väldigt användarvänlig lösning i kombination med den senaste tekniken inom smarta sensorer för att mäta hur kontoret används. Det har varit mycket viktigt för kunden att kunna analysera hur stora deras kontor behöver vara och hur optimal fördelningen på antal rum, arbetsplatser och samarbetsytor skall vara. ”säger Peter Löfgren, Sales Manager Nordic på Flowscape.  

Läs mer på vår hemsida.

Kunden köper stora delar av Flowscapes lösning för det hybrida kontoret. Exempelvis sensorer för att mäta antal personer i mötesrum samt för att mäta beläggningen på sina kontor. Men även våra ledande lösningar för arbetsplatsbokning, rumsbokningslösning och rumsbokningspaneler.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Peter Reigo, VD Flowscape Technology

Tel: +46 70 942 46 87

Email: peter.reigo@flowscapesolutions.com

Certified Adviser: Skills Corporate Finance Nordic AB, telefon:+46 (8) 517 082 40, email: ca@skillscorp.se

Kort om Flowscape Technology AB

Flowscape är ett Prop-Tech-bolag med en världsledande lösning för smarta kontor, optimering av kontorsytor och en effektivare arbetsdag. Lösningen använder den senaste sensorteknologin för att skapa en toppmodern SaaS-lösning för det hybrida arbetssättet. Huvudfunktionen, Flowmap, ger företag en överblick av kontoret och möjliggör att man snabbt hittar rum, skrivbord, kontorsutrustning och kollegor samt analys av ytornas nyttjande. Flowscape har även ett kommunikationsverktyg för effektiv områdesspecifik kommunikation till personer i byggnaden eller personer inom ett område i händelse av en kris. Flowscape har kontor i Stockholm (huvudkontor), Sofia, San Fransisco och London.

För mer information, besök www.flowscapesolutions.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.