Connect with us

Marknadsnyheter

Lohilo Foods tillväxt fortsätter med stärkt bruttomarginal

Published

on

April – juni 2021

  • Nettoomsättningen ökade med 7,5 procent till 74 177 TSEK (69 018)
  • Bruttomarginalen förbättrades och uppgick till 33,2 procent (29,3)
  • Rörelseresultatet uppgick till -10 334 TSEK (2 605)
  • Periodens resultat     uppgick till -6 519 TSEK (1 750)         
  • Resultat per aktie uppgick till -0,44 kr (0,14)

Januari – juni 2021

  • Nettoomsättningen ökade med 11,3 procent till 131 822 TSEK (118 435),
  • Bruttomarginalen förbättrades och uppgick till 33,1 procent (28,8)
  • Rörelseresultatet uppgick till -19 318 TSEK (-2 868)
  • Periodens resultat     uppgick till -15 765 TSEK (-2 919)      
  • Resultat per aktie uppgick till -1,05 kr (-0,22)

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2021

  • Förvärv av resterande aktier i Superfruit Scandinavia AB
  • Årsstämma 28 maj

Händelser efter balansdagens utgång

  • Stämningsansökan inlämnad avseende distributionsavtalet för Nick’s
  • Lansering av en ny kategori inom kosttillskott
  • Nya långsiktiga finansiella mål har antagits
  • Säkerställt en kreditfacilitet hos huvudägare

Vd har ordet

Stark tillväxt inom egna varumärken

Under kvartalet har vi sett en fortsatt stark försäljning av Lohilo´s egna varumärken med en ökning om 18,9 procent. LOHILO glass har under kvartalet en tillväxt på 100 procent och 60 procent för första halvåret. Detta är synnerligen tillfredsställande då mycket resurser har investerats för att bygga varumärket LOHILO och nu börjar vi se resultatet av detta. Vi kommer att fortsätta att investera bakom uppbyggnaden och expansionen av varumärket LOHILO.

Den positiva utvecklingen under det första halvåret ser vi även inom våra marknadsandelar. Nielsens marknadsandelsrapport för första halvåret uppvisar kategorin med dessertglass en tillväxt på 7,0 procent samtidigt som vi växer LOHILO med 42,0 procent. Detta innebär att vi vinner marknadsandelar från våra konkurrenter på den svenska glassmarknaden och växer snabbast i Sverige.

Exportmarknaderna har under året fortsatt varit drabbade av lokala restriktioner. Under senare delen av kvartalet har vi sett en ljusning från några marknader där restriktionerna lättats. Detta medför att vi under kvartalet ser en tillväxt inom export med 12,6 procent vilket ger en återhämtning till -1,6 procent för första halvåret. Ytterligare positivt är att vi fått flera förfrågningar från nya marknader som vill distribuera och sälja våra produkter inom varumärket LOHILO.

Bruttomarginalen fortsätter att förbättras, även i andra kvartalet, med 3,8 procentenheter, främst driven av de effektiviseringsåtgärder som infördes under hösten 2020 och början av 2021. Dessutom ser vi en positiv volymutveckling på våra egna varumärken som generellt har en högre bruttomarginal. Ytterligare arbete och effektiviseringsprojekt för att stärka marginalen fortsätter under resterande del av året.

Distribuerande varumärken

Vi har under kvartalet väsentligt ökat antal butiker som säljer våra övriga distribuerade varumärken i Häagen-Dazs, Halo-Top och Bubbies.  Detta är en av de stora styrkor som Lohilo Foods har med egen direktdistribution. Ökad distribution medför ökad tillgänglighet för konsument vilket medför positiv försäljningsutveckling.

Under juli inlämnar Lohilo Foods AB en stämningsansökan till Stockholms Tingsrätt för att begära skadestånd från Luthman Backlund Foods AB avseende tvist i distributionsavtalet på motsvarande ca 24 MSEK som avtalet skulle inbringa under kontraktsperioden. Inget ytterligare har skett sedan stämningsansökan inlämnats.

Tillgänglighet av produkter i handeln

Närvaron på den svenska marknaden ökar åter mot föregående år och våra konsumenter kan nu köpa våra produkter i nästan 20 procent fler butiker än motsvarande period förra året. Samarbetsavtal har under kvartalet ingåtts med ett flertal lokala ICA-grupperingar runt om i Sverige vilket inneburit förbättrade listningar och placeringar för Lohilo´s olika produktersortiment. Dessa avtal syftar till att tillsammans med butikerna långsiktigt öka försäljning och lönsamhet för båda parterna. Nya kundavtal har ingåtts inom servicehandeln där vi nu når ytterligare ca 100 nya försäljningsställen.

Produktion och inköp

Brist på vissa förpackningsmaterial på världsmarknaden har påverkat tillgången på produkter under perioden och resulterat i kraftiga förseningar av bl.a. aluminiumburkar. Detta påverkade bland annat drycken LOHILO ”Sun kissed” som togs fram i samarbete med influencern Antonija Mandir. Efter en succéartad lansering med försäljningsrekord under april månad har produkten varit restnoterad under sommaren. Vi har mot kvartalets slut börjat se en förbättring av tillgängligheten av aluminiumburkar och har en nära dialog med våra leverantörer för att omgående kunna producera nya produkter.

Förvärvet av Superfruit Scandinavia AB slutfördes under kvartalet och integrationsarbetet påbörjades. Synergier inom inköp och produktion kunde under perioden realiseras vilket också påvisar förvärvets strategiska betydelse inför framtiden. Som exempel lanserades en ny kategori av olika pulverfunktionsprodukter under varumärket LOHILO baserat på produktutveckling och produktionstillgänglighet på bara några månader. Synergier inom försäljning kommer vi att se först under hösten 2021 då vi övertar Superfruit’s försäljningsbearbetning mot dagligvaruhandeln från den tredje part som sköter det idag.

Organisation och kostnadsstruktur

Bolagets kostnadsmassa är anpassad för en högre försäljningsvolym, vilket inte har realiserats under året då bland annat Covid-19 pandemin har påverkat exportförsäljningen samt ovan nämnda orsaker med tillgänglighet av förpackningsmaterial och Nick’s glassprodukter. Detta medför att ytterligare effektiviseringsåtgärder, inom identifierade områden, kommer att genomföras under hösten. Samtidigt lanserar vi ett kostnadsbesparingsprogram för hela koncernen. Dessa åtgärder bedömer jag kommer att få en effekt mot slutet av året och kommer ej att påverka tillväxten på längre sikt i någon större omfattning.

Ledningsgruppen har under maj månad fått en ny CFO i Mats Vikström, vilket även kommunicerades i kvartalsrapporten för första kvartalet i år. Mats har en mångårig erfarenhet inom finansområdet samt haft positioner som CFO inom börsbolag både på First North och Mid Cap.

Finansiering och likviditet

Vi ser kontinuerligt över likviditeten och har under augusti månad säkerställt det kortsiktiga likviditetsbehovet genom en kreditfacilitet hos huvudägaren MF30 Holding AB. 

Trots ett tufft kvartal med störningar i form av begränsad tillgång av dryck har vi lyckats leverera en stark tillväxt inom våra egna varumärken. Detta visar på styrkan och potentialen som finns i våra egna varumärken och i bolaget som helhet. Jag ser med stor tillförsikt fram emot en spännande höst med många nya produktlanseringar, kundmöten och att kunna välkomna nya marknader in till Lohilo-familjen.

 

För ytterligare information, kontakta vänligen:

Tyrone Andersson, vd och koncernchef

E-post: tyrone.andersson@lohilofoods.com, tel: +46 70 75 10 340

 

Om Lohilo Foods AB (publ)

Lohilo Foods AB (publ) 556740-7050, som grundades 2008, är ett foodtech-bolag med rötter i Småland. Bolaget startade som en glassproducent med målsättningen att bli ett av de största glassbolagen i Norden. Sedan april 2019 har bolaget även etablerat sig inom torra kategorier med produkter inom functional food. Kända varumärken i produktportföljen inkluderar bl.a. LOHILO, Superfruit, Alvestaglass, Häagen-Dazs, Bubbies och Järnaglass. Huvudkontor, fabrik och centrallager ligger i Växjö med försäljningskontor i Stockholm.

Aktien handlas sedan 2020-10-26 på Nasdaq First North Growth Market Stockholm under beteckningen LOHILO. Bolag vars aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market måste ha en Certified Adviser. För Lohilo Foods AB (publ) innehar FNCA Sweden AB, info@fnca.se respektive 08-528 00 399, uppdraget som Certified Adviser.

Nylandavägen 2, 352 50 Växjö • Tel: 0470-72 91 78 • www.lohilofoods.com • E-post: info@lohilofoods.com

Denna information är sådan som Lohilo Foods AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 augusti 2021 kl. 08.30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.