Connect with us

Marknadsnyheter

Lohilo Foods tillväxt fortsätter med stärkt bruttomarginal

Published

on

April – juni 2021

  • Nettoomsättningen ökade med 7,5 procent till 74 177 TSEK (69 018)
  • Bruttomarginalen förbättrades och uppgick till 33,2 procent (29,3)
  • Rörelseresultatet uppgick till -10 334 TSEK (2 605)
  • Periodens resultat     uppgick till -6 519 TSEK (1 750)         
  • Resultat per aktie uppgick till -0,44 kr (0,14)

Januari – juni 2021

  • Nettoomsättningen ökade med 11,3 procent till 131 822 TSEK (118 435),
  • Bruttomarginalen förbättrades och uppgick till 33,1 procent (28,8)
  • Rörelseresultatet uppgick till -19 318 TSEK (-2 868)
  • Periodens resultat     uppgick till -15 765 TSEK (-2 919)      
  • Resultat per aktie uppgick till -1,05 kr (-0,22)

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2021

  • Förvärv av resterande aktier i Superfruit Scandinavia AB
  • Årsstämma 28 maj

Händelser efter balansdagens utgång

  • Stämningsansökan inlämnad avseende distributionsavtalet för Nick’s
  • Lansering av en ny kategori inom kosttillskott
  • Nya långsiktiga finansiella mål har antagits
  • Säkerställt en kreditfacilitet hos huvudägare

Vd har ordet

Stark tillväxt inom egna varumärken

Under kvartalet har vi sett en fortsatt stark försäljning av Lohilo´s egna varumärken med en ökning om 18,9 procent. LOHILO glass har under kvartalet en tillväxt på 100 procent och 60 procent för första halvåret. Detta är synnerligen tillfredsställande då mycket resurser har investerats för att bygga varumärket LOHILO och nu börjar vi se resultatet av detta. Vi kommer att fortsätta att investera bakom uppbyggnaden och expansionen av varumärket LOHILO.

Den positiva utvecklingen under det första halvåret ser vi även inom våra marknadsandelar. Nielsens marknadsandelsrapport för första halvåret uppvisar kategorin med dessertglass en tillväxt på 7,0 procent samtidigt som vi växer LOHILO med 42,0 procent. Detta innebär att vi vinner marknadsandelar från våra konkurrenter på den svenska glassmarknaden och växer snabbast i Sverige.

Exportmarknaderna har under året fortsatt varit drabbade av lokala restriktioner. Under senare delen av kvartalet har vi sett en ljusning från några marknader där restriktionerna lättats. Detta medför att vi under kvartalet ser en tillväxt inom export med 12,6 procent vilket ger en återhämtning till -1,6 procent för första halvåret. Ytterligare positivt är att vi fått flera förfrågningar från nya marknader som vill distribuera och sälja våra produkter inom varumärket LOHILO.

Bruttomarginalen fortsätter att förbättras, även i andra kvartalet, med 3,8 procentenheter, främst driven av de effektiviseringsåtgärder som infördes under hösten 2020 och början av 2021. Dessutom ser vi en positiv volymutveckling på våra egna varumärken som generellt har en högre bruttomarginal. Ytterligare arbete och effektiviseringsprojekt för att stärka marginalen fortsätter under resterande del av året.

Distribuerande varumärken

Vi har under kvartalet väsentligt ökat antal butiker som säljer våra övriga distribuerade varumärken i Häagen-Dazs, Halo-Top och Bubbies.  Detta är en av de stora styrkor som Lohilo Foods har med egen direktdistribution. Ökad distribution medför ökad tillgänglighet för konsument vilket medför positiv försäljningsutveckling.

Under juli inlämnar Lohilo Foods AB en stämningsansökan till Stockholms Tingsrätt för att begära skadestånd från Luthman Backlund Foods AB avseende tvist i distributionsavtalet på motsvarande ca 24 MSEK som avtalet skulle inbringa under kontraktsperioden. Inget ytterligare har skett sedan stämningsansökan inlämnats.

Tillgänglighet av produkter i handeln

Närvaron på den svenska marknaden ökar åter mot föregående år och våra konsumenter kan nu köpa våra produkter i nästan 20 procent fler butiker än motsvarande period förra året. Samarbetsavtal har under kvartalet ingåtts med ett flertal lokala ICA-grupperingar runt om i Sverige vilket inneburit förbättrade listningar och placeringar för Lohilo´s olika produktersortiment. Dessa avtal syftar till att tillsammans med butikerna långsiktigt öka försäljning och lönsamhet för båda parterna. Nya kundavtal har ingåtts inom servicehandeln där vi nu når ytterligare ca 100 nya försäljningsställen.

Produktion och inköp

Brist på vissa förpackningsmaterial på världsmarknaden har påverkat tillgången på produkter under perioden och resulterat i kraftiga förseningar av bl.a. aluminiumburkar. Detta påverkade bland annat drycken LOHILO ”Sun kissed” som togs fram i samarbete med influencern Antonija Mandir. Efter en succéartad lansering med försäljningsrekord under april månad har produkten varit restnoterad under sommaren. Vi har mot kvartalets slut börjat se en förbättring av tillgängligheten av aluminiumburkar och har en nära dialog med våra leverantörer för att omgående kunna producera nya produkter.

Förvärvet av Superfruit Scandinavia AB slutfördes under kvartalet och integrationsarbetet påbörjades. Synergier inom inköp och produktion kunde under perioden realiseras vilket också påvisar förvärvets strategiska betydelse inför framtiden. Som exempel lanserades en ny kategori av olika pulverfunktionsprodukter under varumärket LOHILO baserat på produktutveckling och produktionstillgänglighet på bara några månader. Synergier inom försäljning kommer vi att se först under hösten 2021 då vi övertar Superfruit’s försäljningsbearbetning mot dagligvaruhandeln från den tredje part som sköter det idag.

Organisation och kostnadsstruktur

Bolagets kostnadsmassa är anpassad för en högre försäljningsvolym, vilket inte har realiserats under året då bland annat Covid-19 pandemin har påverkat exportförsäljningen samt ovan nämnda orsaker med tillgänglighet av förpackningsmaterial och Nick’s glassprodukter. Detta medför att ytterligare effektiviseringsåtgärder, inom identifierade områden, kommer att genomföras under hösten. Samtidigt lanserar vi ett kostnadsbesparingsprogram för hela koncernen. Dessa åtgärder bedömer jag kommer att få en effekt mot slutet av året och kommer ej att påverka tillväxten på längre sikt i någon större omfattning.

Ledningsgruppen har under maj månad fått en ny CFO i Mats Vikström, vilket även kommunicerades i kvartalsrapporten för första kvartalet i år. Mats har en mångårig erfarenhet inom finansområdet samt haft positioner som CFO inom börsbolag både på First North och Mid Cap.

Finansiering och likviditet

Vi ser kontinuerligt över likviditeten och har under augusti månad säkerställt det kortsiktiga likviditetsbehovet genom en kreditfacilitet hos huvudägaren MF30 Holding AB. 

Trots ett tufft kvartal med störningar i form av begränsad tillgång av dryck har vi lyckats leverera en stark tillväxt inom våra egna varumärken. Detta visar på styrkan och potentialen som finns i våra egna varumärken och i bolaget som helhet. Jag ser med stor tillförsikt fram emot en spännande höst med många nya produktlanseringar, kundmöten och att kunna välkomna nya marknader in till Lohilo-familjen.

 

För ytterligare information, kontakta vänligen:

Tyrone Andersson, vd och koncernchef

E-post: tyrone.andersson@lohilofoods.com, tel: +46 70 75 10 340

 

Om Lohilo Foods AB (publ)

Lohilo Foods AB (publ) 556740-7050, som grundades 2008, är ett foodtech-bolag med rötter i Småland. Bolaget startade som en glassproducent med målsättningen att bli ett av de största glassbolagen i Norden. Sedan april 2019 har bolaget även etablerat sig inom torra kategorier med produkter inom functional food. Kända varumärken i produktportföljen inkluderar bl.a. LOHILO, Superfruit, Alvestaglass, Häagen-Dazs, Bubbies och Järnaglass. Huvudkontor, fabrik och centrallager ligger i Växjö med försäljningskontor i Stockholm.

Aktien handlas sedan 2020-10-26 på Nasdaq First North Growth Market Stockholm under beteckningen LOHILO. Bolag vars aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market måste ha en Certified Adviser. För Lohilo Foods AB (publ) innehar FNCA Sweden AB, info@fnca.se respektive 08-528 00 399, uppdraget som Certified Adviser.

Nylandavägen 2, 352 50 Växjö • Tel: 0470-72 91 78 • www.lohilofoods.com • E-post: info@lohilofoods.com

Denna information är sådan som Lohilo Foods AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 augusti 2021 kl. 08.30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.