Connect with us

Marknadsnyheter

Lyckegårds affärsområde Water möter hög efterfrågan på effektiv vattenförsörjning

Published

on

Lyckegård Group AB (publ) (“Lyckegård” eller “Bolaget”) nya affärsområdesstruktur som kommunicerades den 15 december 2022 innebär en strategisk satsning med stärkt fokus på lönsamma affärer. Det nya strategiska affärsområdet, Water, kommer bestå av det nyligen förvärvade dotterbolaget Östorps Bevattning som avser att maximera tillväxtmöjligheterna genom att expandera i och utanför Sverige och ta fler marknadsandelar i Europa med ett initialt fokus på Norden. Behovet av bevattningssystem är påtagligt och den geografiska expansionen går i linje med Lyckegårds tillväxtambitioner om att uppnå en stark lönsam tillväxt.

 

Affärsområdet Water

Det nya affärsområdet Water utgörs av dotterbolaget Östorps Bevattning som har Sveriges bredaste bevattningsutbud och erbjuder effektiva bevattningssystem åt bland annat lantbruket, grönytor, och sportanläggningar. Genom att erbjuda effektiva bevattningslösningar kan Östorps Bevattning hjälpa sina kunder att förbättra produktionen och deras bevattningsmål på ett vatten- och energisnålt sätt som ger ökad avkastning. Östorps tillverkar egna pumpstationer med egenutvecklad pumpstyrningsprodukt kallad SMART. SMART-styrning står för drift och intelligens och är en molnbaserad pumpstyrningsenhet som löser behovet av driftsäkerhet och sänker energiförbrukningen med upp till 25 procent. SMART-styrningen går väl i linje med det moderniserade lantbruket där det finns ett påtagligt behov av effektiva bevattningslösningar.

 

Peter Johansson, Operations Manager för Östorps Bevattning kommenterar:

Östorps har haft en mycket positiv verksamhetsutveckling under de senaste åren och vi är mycket stolta över att under hösten blivit en strategisk partner till Lyckegård Group. Vi ser fram emot att fortsätta supporta våra befintliga kunder i Sverige, samtidigt som vi delar Lyckegårds tillväxtambitioner om att expandera till fler geografiska marknader. Det är en spännande utveckling och vi är redo för nästa steg i vår utveckling och möta det växande behovet av bevattningssystem i Norden.”

 

Marknadspotential

I takt med att jordbruket moderniseras har det tillkommit alltmer avancerade jordbruksmetoder. Oavsett vilken ny odlingsmetod som tillkommer är vattenförsörjning är en viktig del i produktionen av grödor. Runt 30% av all vattenförbrukning i Europa uppskattas att gå till jordbrukssektorn och bristen är en akut utmaning för många lantbrukare[1].

 

Östorps Bevattning har mer än 50 års erfarenhet av att hjälpa tusentals lantbrukare med system för effektiv bevattning. Hållbar och effektiv vattentillförsel förbättrar både grödans kvalitet och skörd, samtidigt som det är en lönsam investering då den kan öka lantbrukarens avkastning med upp till 30%.

 

I dagsläget är Östorps Bevattning en marknadsledande aktör i Sverige och kommer framgent att tillämpa ett strategisk fokus som inriktar sig på att expandera i Sverige men också till flera nordiska länder. Den europeiska marknaden för mikrobevattningssystem uppskattas att utvecklas med en CAGR på 15,68% under åren 2021-2028[2]. Marknadstillväxten väntas drivas av moderniseringen av jordbruket och det ökande behovet av effektiva vattenhanteringslösningar, som exempelvis storskaliga droppbevattningsprojekt vilket Östorps Bevattning erbjuder.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Christian Bjärntoft, VD, Lyckegård Group AB

Telefon: +46 (0)70 850 76 47

E-post: christian@lyckegard.com

 

Certified Adviser

Erik Penser Bank

 

 

Om Lyckegård Group AB

Lyckegård är specialiserade inom jordbruksmarknaden och erbjuder en bred produktportfölj av redskap för hållbart och ekologiskt jordbruk. Den operativa verksamheten består av två strategiska affärsområden, Soil & Seed som avser jordbearbetning, sådd och mekanisk ogräsbekämpning, samt Water som avser bevattningssystem. Lyckegårds innovativa produktsortiment täcker lantbrukares behov under hela odlingsåret och kan användas av både ekologiska och konventionella jordbrukare som vill minska användningen av bekämpningsmedel. Lyckegård är noterat på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, besök gärna: www.lyckegard.com

 

Om ekologiskt och konventionellt jordbruk

Ekologisk odling innebär att man avstår från användning av konstgödsel och kemisk bekämpning av skadedjur och ogräs. Därigenom uppnås ett mer hållbart och miljövänligt jordbruk som inte riskerar vare sig naturens, jordbrukarens eller konsumentens hälsa. I ekologisk odling används i stället organisk gödsel samt förebyggande och mekaniska metoder för att motverka skadedjur och ogräs. Det rör sig dels om att använda redskap för att förebygga och motverka ogräs, dels om noggrann planering av vilka grödor som odlas och i vilken ordning, så kallad växtföljd. Med rätt växtföljd återförs näring till marken samtidigt som sjukdomar, skadedjur och ogräs motverkas.

 

Vid konventionellt jordbruk, som är den vanligaste jordbruksformen idag, använder man olika former av konstgödsel och kemiska preparat för skadedjurs- och ogräsbekämpning. Denna form av jordbruk har bidragit till flera globala miljöproblem som övergödning, spridning av gifter och minskad biologisk mångfald. På senare år har det konventionella jordbruket genomgått stora förändringar, bland annat genom åtgärder och metoder för ökad hållbarhet. Ett exempel på en sådan metod är Integrated Pest Management, eller integrerat växtskydd, där målet är att minska användningen av kemiska preparat genom förebyggande åtgärder, bevakning, behovsanpassning och uppföljning.

 

Lyckegårds produkter är sprungna ur och utvecklade för ekologiskt jordbruk, men de kan med fördel användas för att reducera kemikalieanvändning genom förebyggande åtgärder och driva en hållbar omställning i konventionellt jordbruk.

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.