Connect with us

Marknadsnyheter

Man kan spara många tusenlappar på att vara en besvärlig kund

Published

on

Att ikläda sig rollen som besvärlig kund, våga ifrågasätta och förhandla sin ränta kan spara dig tusenlappar. Från och med den 1 september blir det lättare som kund att begära ut sitt amorteringsunderlag som krävs när man byter bank för sitt bolån. Banker måste från och med nu lämna ut amorteringunderlaget både snabbt och digitalt. Man tjänar alltid på att ta sina räntevillkor på största allvar, vara påläst och insatt. Ju besvärligare och mer påläst du är desto bättre förhandlingsläge har du. 

Var påläst och våga förhandla

Många hushåll har påverkats negativt av ökade kostnader i vardagen. I och med senaste sänkningen av styrräntan och att  fler sänkningar kan följa så lättar den ekonomiska pressen något. Samtidigt ökar konkurrensen mellan bankerna, vilket man kan dra nytta av som konsument. 

– Det sista man ska göra nu som bolånekund är att bara sitta stilla och glädjas åt att räntorna verkar ha toppat. Ju fler kunder som utmanar, förhandlar och ifrågasätter sin ränta desto mer konkurrensutsatt blir branschen. Jag vet att många tycker att det kan kännas ovant och lite jobbigt att förhandla, men tro mig, det kan verkligen vara värt det. En bra förhandling kan leda till många sparade tusenlappar, säger Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket. 

– Det må vara svårt att acceptera en förändring, som att exempelvis byta bank. Det borde dock gå bättre att ändra något när vi också kan få en direkt vinning av det, säger Claudia Wörmann. 

Räkneexempel

Hypoteket  har räknat på vad effekten blir i kronor per månad om ett hushåll  får ned sin ränta från 4,42  (snitträntan på 3 månaders bolån  i juli)  till 3 procent. Uträkningen ska ses som en hypotes och inget facit. I tabellen finns också uträkningen för ett hushåll som idag har listränta på 5 procent och som får ned sin ränta till 3 procent.  Uträkningen baseras på belopp innan ränteavdrag.  Riksbankens egen prognos för  styrräntan är att det är möjligt att räntan sänks ytterligare två till tre gånger 2024. Och att styrräntan ligger någonstans mellan 2,75 och 3 procent i slutet av 2024. Hypoteket har i beräkningen utgått från att räntan sjunker till 3 procent.

Lånebelopp  Räntekostnad 4,42 Räntekostnad 3  Skillnad per månad  Per år 
1 000 000 3 683 kr  2 500 kr  1 183 kr  14 196 kr 
2 000 000 7 367 kr  5 000 kr  2 367 kr  28 404  kr 
3 000 000 11 050 kr  7 500 kr  3 550 kr  42 600 kr 
4 000 000 14 733 kr  10 000 kr  4 733 kr  56 796 kr 
5 000 000 18 417 kr  12 500 kr  5 917 kr  71 004 kr 
Lånebelopp  Räntekostnad 5  Räntekostnad 3  Skillnad per månad  Per år 
1 000 000 4 167 kr  2 500 kr  1 667 kr  20 004 kr 
2 000 000 8 333 kr  5 000 kr  3 333 kr  39 996 kr 
3 000 000 12 500 kr  7 500 kr  5 000 kr  60 000 kr 
4 000 000 16 667 kr  10 000 kr  6 667 kr  80 004 kr 
5 000 000 20 833 kr  12 500 kr  8 333 kr  99 996 kr 

Källa: Hypoteket 

Det här kan vara bra att tänka på: 

  1. Håll noga koll på din ränta, se upp så att du inte har listränta. Listräntan är bankens ordinarie boränta medan snittränta,  som redovisas på bankens hemsida, är genomsnittsräntan till kunder den senaste månaden.
  2. Begär ett amorteringsunderlag från banken. Det ger din nuvarande bank en indikation på att du planerar att göra en förändring. 
  3. Jämför bankernas erbjudanden med varandra. Det finns bra jämförelsesajter på nätet, och det kan löna sig att ta direktkontakt. Ta det bästa erbjudandet och utmana en annan långivare. 
  4. Ha superkoll på ditt bolån. Vad du har för ränta, hur mycket du amorterar och om du har en bindningstid som går ut. Allt det är viktigt att dels ha koll på dels ha med dig in i förhandling.
  5. Var inte kvar i en bank  bara för att det är en vana. Gör ett aktivt val, det kan ge dig många tusenlappar igen. Ha en plan för vad du ska göra med pengarna, ska du öka på ditt sparande, eller finns det luckor att fylla igen. 
  6. Var observant på att banken erbjuder dig bättre ränta mot att du går över och blir så kallad helkund. Det går att förhandla ned sin ränta utan att behöva flytta sparande och lönekonto. 
  7. Ja, det kan vara jobbigt och kännas som en bra bit utanför komfortzonen att förhandla. Bortse från det, det är det absolut värt. 

– Man kan se det som att det  ligger en inbyggd orättvisa i systemet. De som tar för sig, som vågar utmana och förhandla kan tjäna i form av lägre ränta. Och så finns det hushåll som inte gör någonting, som till och med ligger och betalar listränta varje månad. Mitt tips är att skaffa dig superkoll, så minskar du risken att betala för dyrt,  säger Claudia Wörmann. 

För mer information

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket

claudia@hypoteket.com eller 0709 – 90 68 14

Mer om list- och snittränta

Snittränta

Snitträntan på bolån är värdet av alla räntor som bolånekunder fått under en speciefik månad. Snitträntan redovisas med en månads fördröjning. 

Listränta 

Listräntan, som även kan kallas för listpris, är bankens ordinaris pris. Listräntan är den högsta räntan du kan få hos en bank. Många banker utgår från listräntan när de sätter din bolåneränta utifrån din individuella situation. En så kallad ränterabatt. 

Hypoteket har sedan 2018 hjälpt över 20.000 bolånekunder sänka sina boendekostnader genom ett digitalt, enkelt och smidigt bolån där alla får en låg ränta utan förhandling. Bolånen finansieras av Nordens största pensionsfonder och försäkringsbolag. Enligt jämförelsetjänsten Trustpilot har Hypoteket Sveriges nöjdaste bolånekunder.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår nya regler för klampning av fordon

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en proposition med förslag till nya regler för klampning. Bland annat försvinner tidsgränsen på 36 timmar för hur länge en klampningsåtgärd får bestå.

– Den som bryter mot regler på vägarna ska inte kunna slippa betala sanktionsavgifter genom att vänta ut tiden för hur länge fordonet kan stoppas. Därför beslutar regeringen nu om en proposition där tidsgränsen tas bort, så att det nu blir klampning på riktigt, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

På vägtrafikområdet finns bestämmelser om att fortsatt färd med ett fordon i vissa fall ska hindras. Det kan till exempel vara av trafik­säkerhetsskäl eller om färden på annat sätt sker i strid med regelverket. Ett av sätten att hindra fortsatt färd är att låsa fast fordonet, så kallad klampning.

I förslaget till ny klampningslag finns bestämmelser om förbud mot ett fordons fortsatta färd för att säkra verkställighet av sanktionsavgifter på vägtrafikområdet, för att hindra fortsatta överträdelser av yrkestrafiklagstiftningen och för att hindra trafik med trafikfarliga förare eller bristfälliga fordon.

Den nya lagen innehåller ingen tidsgräns för hur länge förbud och åtgärder får gälla, utan de ska bestå till dess att ett förskott för sanktionsavgiften har betalats eller när det annars saknas skäl att upprätthålla förbudet. Besluten kan omprövas och överklagas. 

Regeringen föreslår att den nya lagen ska träda i kraft den 1 januari 2025.

Bakgrund

Regeringen föreslår ny lag för effektivare klampning av fordon – Regeringen.se

En effektivare och mer rättssäker klampning – Regeringen.se

Presskontakt
Gabriella Eckardt
Politiskt sakkunnig hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Tel. 076-145 66 93
gabriella.eckardt@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen går vidare med järnväg mellan Göteborg och Borås

Published

on

By

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ingå medfinansieringsavtal för ny järnväg mellan Göteborg och Borås. Trafikverket får uppdraget mot bakgrund av att berörda kommuner nu är överens om en sträckning för järnvägen.

– Under sommaren har landshövding Sten Tolgfors tillsammans med övriga parter genomfört ett konstruktivt arbete för att enas om en lösning för sträckan. Regeringen tar nu detta vidare genom uppdraget till Trafikverket, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Regeringen gav den 23 maj 2024 Länsstyrelsen i Västra Götalands län i uppdrag att sondera förutsättningarna att genomföra åtgärder i järnvägssystemet i stråket Göteborg–Borås. Bakgrunden var att flera aktörer meddelat att de inte såg att det fanns förutsättningar för att komma vidare med planeringen av den nya järnvägen.

När uppdraget nu redovisats framgår att nationella, regionala och lokala parter nu är överens om en sträckning för ny järnväg mellan Göteborg och Borås. Vidare framgår att Västra Götalandsregionen, Göteborgs kommun, Borås kommun, Härryda kommun och Mölndals kommun är beredda att medfinansiera byggnationen.

Regeringen ger mot denna bakgrund ett uppdrag till Trafikverket att ingå medfinansieringsavtal i enlighet med Länsstyrelsens slutredovisning den 30 augusti 2024.

Uppdraget ska delredovisas senast den 1 oktober 2024 och slutredovisas senast 31 december 2024.

Bakgrund

Landshövding Sten Tolgfors ska söka lösning för järnvägssträckan Göteborg–Borås – Regeringen.se

Presskontakt
Gabriella Eckardt
Politiskt sakkunnig hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Tel. 076-145 66 93
gabriella.eckardt@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Maltas turistmyndighet firar 25-årsjubileum med ett speciellt jubileumsevenemang

Published

on

By

Den 9:e september firade Maltas turistmyndighet, Malta Tourism Authority (MTA), sitt 25-årsjubileum med en storslagen tillställning i den historiska byggnaden Auberge d’Italie i Valletta, som tidigare varit MTAs huvudkontor. Jubileet markerar ett kvarts sekel av engagemang att marknadsföra Malta som en turistdestination i världsklass, främja ekonomisk tillväxt och utveckla besöksupplevelserna på de maltesiska öarna. 

Jubileumsfirandet samlade både tidigare och nuvarande MTA-personal, styrelsemedlemmar, VD, ledning och ministrar med ansvar för turism. Tidigare anställda uppmärksammades för sina bidrag till myndighetens framgång genom åren, vilket har spelat en avgörande roll för utvecklingen av Maltas turistsektor. Tillfälle gavs även att reflektera över MTAs resa genom åren och de utmaningar och framgångar som man mött på vägen. 

Evenemanget inkluderade tal från nyckelpersoner inom Maltas turistnäring, bland annat MTAs ordförande Gavin Gulia, MTAs VD Carlo Micallef och Clayton Bartolo, Maltas minister för Tourism.   

I sitt tal lyfte ordförande Gavin Gulia upp Maltas förvandling de senaste 25 åren och MTAs viktiga roll i att diversifiera turistutbudet. Han noterade: ”Vår framgång är resultatet av engagemanget och passionen hos alla som har arbetat inom myndigheten, både tidigare och nuvarande medarbetare, som delar visionen av att göra Malta till ett ledande globalt resmål.” 

VD Carlo Micallef tillade: ”Idag firar vi inte bara myndighetens framgångar, utan vi hedrar även arvet av de som lade grunden till den maltesiska turistnäringens framgång. När vi blickar mot framtiden är MTA fortsatt engagerade i innovation, hållbarhet och att stärka Maltas rykte på den internationella turistmarknaden för att säkerställa att turismen förblir en nyckelkomponent i de maltesiska öarnas ekonomi.” 

Minister Clayton Bartolo betonade regeringens stöd till turistnäringen och dess betydelse för Maltas ekonomi. Han sa: ”MTAs bidrag till turismens utveckling har varit djupgående och vi är fast beslutna att fortsätta bygga vidare på den inslagna vägen. Myndigheten har varit en viktig hörnsten i skapandet av en färgstark turistsektor som framhäver vårt unika arv, vår kultur och vår naturliga skönhet för världen.” 

Jubileumsevenemanget innehöll också en särskild hyllning till tidigare MTA-personal och dess ledning, där deras arbete och hängivenhet uppmärksammades med minnesutmärkelser. 

Maltas turistmyndighet ser fram emot att fortsätta sitt uppdrag med att marknadsföra de maltesiska öarna som en destination av världsklass, utveckla besökarnas upplevelser och främja en hållbar turism under kommande år. 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.