Connect with us

Marknadsnyheter

Marknadsföring från startup till scaleup

Published

on

Tech-nätverket i Göteborg har nu haft sin första träff för hösten. Först ut var ett samtal på International House vid Järntorget med Lina Livian om hennes erfarenheter att gå ifrån att jobba med marknadsföring i startup till scaleup.

Lina Livian har deltagit i flera spännande tillväxtresor med stora varumärken i Sverige och har nyligen flyttat hem till Göteborg för att jobba på elscooterföretaget Voi. Samtalet på tech-nätverksträffen handlade mycket om att bygga team och kultur, men även om prioriteringar i en snabbrörlig omgivning.

– Det kommer alltid att brinna runt ikring dig men det gäller att veta vad som kommer att spelar roll om en månad eller ett år.

Lina var bland annat med och lanserade Uber i Sverige och har vant sig vid att trolla med en begränsad budget.

– När vi drog igång Uber var vi sju anställda som fick ta ägandeskapet för utvecklingen och bara springa, det var bara att bete sig som om man ägde bolaget.

Frågorna från entreprenörerna i lokalen var många, inte minst hur det var att lansera Uber Eats på en starkt konkurrensutsatt marknad. Utöver att göra kampanjer som genererade mycket PR så försökte de skapa en så unik och exklusiv tjänst som möjligt, annars återstår bara att konkurrera med priset. Något många företag vill undvika.

Jobbet för en marknadsförare handlar enligt Lina ofta om att sänka tröskeln in i tjänsten man säljer genom att hitta friktion och ta bort den för att se om det ökar konverteringsgraden. Hennes tre tydliga tips för att lyckas strukturera din marknadsföring från startup till scaleup är:
1. Nischa dig från början och bygg lojalitet innan du breddar dig
2. Mät allt och ha koll på all data
3. Bygg för skalbarhet och flexibilitet redan från början

Hitta fler tech-event i den nya kalendern Gothenburg Tech där du även kan lägga in egna event.

Lyssna gärna på avsnitten om techbranschen i podden Business Göteborg, avsnitt:
#34 Techprofilerna: Så hett är tech i Göteborg,
#26 SME- och techföretagen – utveckling, behov och betydelse,
#22 The Yard – I hjärtat av Sveriges mobilitetssektor.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys