Connect with us

Marknadsnyheter

Marknadsmeddelande 281/17

Published

on

on, nov 08, 2017 09:43 CET

För ytterligare information se pressmeddelande från AktieTorget.

Information om aktien:

Kortnamn: QBNK

ISIN-kod: SE0007278726

Orderbok-ID: 100805

CFI: ESXXXX

FISN: QBANK/AKT

Organisations nr: 556958-2439

Stockholm den 8 november 2017 

AktieTorget

08-511 68 000

info@aktietorget.se 

Continue Reading

Marknadsnyheter

SciBase stöder läkare under US Skin Cancer Awareness Month

Published

on

By

STOCKHOLM, SVERIGE, 2 maj 2024 – SciBase Holding AB (”SciBase”) [STO: SCIB], en pionjär inom tidig detektion och prevention inom dermatologi, fördjupar ytterligare sitt engagemang för patienter och hudläkare under US Skin Cancer Awareness Month genom att fokusera på att skapa medvetenhet om vikten av tidig upptäckt och förebyggande av hudcancer, och därmed hjälpa patienter och kliniker att förbättra det kliniska utfallet.

Hela maj månad är tillägnad medvetenhet om hudcancer för att på så sätt fokusera på den vanligaste cancern i USA – hudcancer. Det uppskattas att mer än 9 500 personer diagnostiseras med hudcancer varje dag och över 200 000 fall av melanom – den mest dödliga formen av hudcancer – beräknas diagnostiseras i USA år 2024. En stor del av dessa hudcancrar kan förebyggas om människor skyddar sin hud från solen och undviker solarier, utövar sund hudvård och besöker en hudläkare minst en gång om året för en hudundersökning av hela kroppen. När den upptäcks tidigt är hudcancer mycket botbar, vilket gör att tidig upptäckt är nyckeln till överlevnad.

“Malignt melanom är en av de tio vanligaste cancerformerna i USA. För malignt melanom är tidig upptäckt avgörande för att förbättra de kliniska resultaten för patienter. Av dessa skäl använder jag det AI-baserade Nevisense-testet på min klinik. Jag gjorde nyligen ett Nevisense-test på en lesion som jag var tveksam till att skära bort, Nevisense försåg mig med i realtid, icke-invasiva data under själva besöket. Jag integrerade omedelbart Nevisense-resultatet i mitt kliniska beslut och upptäckte därmed ett melanom in situ på den här patienten mycket tidigare än jag annars skulle ha gjort. Denna teknik påverkade det kliniska resultatet positivt för både min patient och för mig som kliniker”, säger Dr. Brad Yentzer, grundare och VD för Finger Lakes Dermatology i New York.

”De flesta fall av hudcancer kan botas om de upptäcks och behandlas tillräckligt tidigt. På grund av detta är hudcancerutbildning och vikten av göra hudundersökningar av hela kroppen av certifierade hudläkare på patienter i riskzonen avgörande för tidig upptäckt och överlevnad”, säger Dr. Mark Kaufmann, Clinical Professor vid the Department of Dermatology vid the Icahn School of Medicine på Mount Sinai, och Chief Medical Officer vid Advanced Dermatology and Cosmetic Surgery i Florida, samt tidigare President för The American Academy of Dermatology (2022-23).  

“Tidig upptäckt är nyckeln för att förbättra patienternas resultat och överlevnad. På SciBase belyser vårt fokus på ”the Skin Cancer Awareness” month hur allvarligt vi tar på vikten av att patienter utför årliga hudundersökningar för hela kroppen hos hudläkare. Vi är djupt dedikerade till att stödja tidig upptäckt av hudcancer i dess mest botbara skede och hjälpa till att förbättra resultaten för läkare och patienter”, säger Pia Renaudin, VD för SciBase.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Pia Renaudin, VD, tel. +46732069802, e-mail: pia.renaudin@scibase.com

Certified Advisor (CA):

Vator Securities

Tel: +46 8 580 065 99

Email: ca@vatorsec.se

Om SciBase
SciBase är ett globalt medicintekniskt bolag specialiserat på tidig upptäckt och prevention inom dermatologi. SciBase utvecklar och säljer Nevisense, en unik patientnära plattform som kombinerar AI (artificiell intelligens) och avancerad EIS-teknik för att förbättra den diagnostiska noggrannheten och därmed säkerställa förebyggandet av hudsjukdomar.

Vårt åtagande är att minimera patienters lidande, göra det möjligt för läkare att förbättra och rädda liv genom snabb upptäckt och minska sjukvårdskostnaderna.  

Baserat på mer än 20 års forskning vid Karolinska Institutet i Stockholm, är SciBase ledande inom dermatologisk utveckling.

Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market sedan 2 juni 2015. För mer information besök  www.scibase.com. Alla pressmeddelanden och finansiella rapporter kan hittas här: http://investors.scibase.se/sv/pressmeddelanden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

AFRY samarbetspartner för FoodTech-bolaget cReals satsning på hållbara livsmedel

Published

on

By

AFRY har vunnit uppdraget som samarbetspartner till cReal, som ska bygga en första fabrik för framtidens mat. cReal är ett svenskt livsmedelsbolag som har patenterat sin process och innovativa lösning för framställning av funktionella, havrebaserade pulveringredienser.

cReal ska inom kort bygga sin första fabrik för storskalig produktion i Bjuv, Sverige. AFRY har utsetts till samarbetspartner för leverans av all produktionsprocess, installation och idrifttagning. Det är resultatet av ett tätt samarbete, där AFRY varit delaktig från detaljprojektering till implementering.

Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket kom nyligen med förslag på nationella mål för en hälsosam och hållbar livsmedelskonsumtion. Bland annat föreslås att konsumtionen av fullkorn bör öka med 100 procent fram till år 2035 jämfört med år 2010.

─ Framtidens mat måste leverera god smak och näring som möjliggörs av hållbara och lokala råvaror, noggrant framtagna och varsamt bearbetade för att främja en hållbar framtid för en växande befolkning. cReal bygger nu den första innovativa fabriken som kan utnyttja det goda i hela havrekärnan utan avfall, och leverera ett enkelt, välsmakande och mångsidigt pulverformat som kan användas som en byggsten i olika livsmedelskategorier, säger Christian Hjortholm Steffensen, VD på cReal.

─ Vi är stolta över att ha blivit utvalda som cReals partner i detta projekt och tillsammans utveckla deras produkter för framtidens mat. Det här går helt i linje med våra ambitioner om att accelerera omställningen mot ett mer hållbart samhälle, säger Martin Öman, divisionschef för Industrial & Digital Solutions Division på AFRY.

Projektet har påbörjats och den nya anläggningen förväntas vara i drift första kvartalet 2025.

För mer information, välkommen att kontakta

Josephine Sirander, Head of Communications Industrial & Digital Solutions, AFRY
josephine.sirander@afry.com, +46 10 505 33 33

AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning för att accelerera omställningen till ett mer hållbart samhälle. Vi är 19 000 hängivna experter inom industri, energi- och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden, en nettoomsättning på 27 miljarder och är noterade på Nasdaq Stockholm.

Making Future

Continue Reading

Marknadsnyheter

SpectrumLeaf bryter ny mark med kokosnötssnus

Published

on

By

Snusindustrin växer allt snabbare och utvecklas ständigt genom nya innovationer. Ett av de företag som ligger i frontlinjen är svenska SpectrumLeaf som nyligen lanserade en helt ny produkt – ett snus tillverkat av kokosnöt.

Felix Sundström, som var med och startade snusföretaget SpectrumLeaf, har inte alltid varit en snusexpert. Som 25-åring hade han siktet inställt på en karriär inom PR när finanskrisens vindar ledde honom till snusbranschen och företaget Skruf. Sedan dess har allt fokus legat på snuset.

– Jag kände att snuspåsen hade otroligt mycket utvecklingspotential, delvis som njutningsmedel, men också som en funktionell produkt att leverera olika aktiva substanser vilket resulterade i lanseringen av Cannadips i Europa år 2018. Samtidigt fanns det outforskad mark kring hur substanserna från snuset tas upp i munnen, vilket ledde till att vi tillsammans med ett team specialister startade forskningsföretaget Voon Innovation år 2022. Den sista pusselbiten föll på plats ett år senare då vår produktionsanläggning stod färdig nere i Helsingborg, säger Felix Sundström, vd på SpectrumLeaf.

Stort fokus på innovativa produkter

Genom ett nära samarbete med Voon Innovations har SpectrumLeaf kunnat bredda portföljen genom att lansera nya, annorlunda och unika snusprodukter. Nu lanseras ytterligare en ny innovation, skapad av det i sammananhanget något udda materialet kokos.

–  Vi ville bryta ny mark. Nästan alla snusprodukter på marknaden idag smakar och ser likadana ut. Därför tog vi fram kokosnötssuset COCO som är ett tobaksfritt nikotinsnus gjort av skalet på kokosnötter, vilket är ett material som frigör både smak och nikotin under en längre tid, säger Felix.

Men det är inte ett snus som smakar kokos som man kanske kan tro. Nikotinpåsarna kommer nämligen i flera olika smaker, bland annat mango, mint och piña colada.

– Många har noterat att vårt kokosnötssnus inte har den vanliga vita färgen utan i stället är brunt, det beror på att vi använder det naturliga bruna skalet från kokosnöten. Det är den bleka cellulosan som används i de flesta vita snusprodukterna som ger den vita färgen, därför blir det vitt medan vårt snus får en brun färg, men det missfärgar givetvis inte tänderna, säger Felix.

Felix ser en förändring i den nya generationens köpbeteende och tror att spelplanen för snusbranschen delvis kommer förändras. Att nya och mindre aktörer får lättare att komma in på marknaden.

– Historiskt sett har snusare varit väldigt lojala till sina varumärken. Om ens farfar och pappa använde Ettan var det vanligt att man själv också valde Ettan och höll fast vid samma snus under hela livet. Men den nya generationens snusare har en helt annan inställning. De är öppna för att prova på olika produkter.

Från svampextrakt till viagra-snus

Inför framtiden stänger SpectrumLeaf inga dörrar. Nya produkter kommer fortsätta att skapas och Felix har flera spännande projekt på gång. Men den svenska marknaden är inte lika utvecklad som den amerikanska.

– I USA har snusföretag tagit steget in i framtiden och börjat ta fram allt från snus med svampextrakt, vitaminer, mineraler, smärtstillande snus till viagra-snus. Den svenska marknaden är inte riktigt där än, men i framtiden tror jag utan tvekan att det kommer tas fram snus av olika format som kan användas vid olika tillfällen och för olika ändamål, säger Felix.

Fakta om kokosnötssnuset Coco:

Vad är Coco? Tobaksfritt nikotinsnus gjort av kokosnötskal.

Vilka är fördelarna med kokosnötsnus? Det absorberar och frigör smak och nikotin jämnare under en längre period.

Hur många produkter finns? Idag finns åtta produkter i sju olika smaker och två olika nikotinstyrkor.

På hur många marknader säljs Coco? COCO finns tillgänglig till konsumenter inom hela EU.

För ytterligare information:

Felix Sundström, vd, SpectrumLeaf

Tel: 070 337 34 52

E-post: felix.sundstrom@spectrumleaf.com

Om SpectrumLeaf:

SpectrumLeaf är ett nyskapande snusföretag som grundades 2022 av Felix Sundström som har över 20 års erfarenhet inom snusbranschen. SpectrumLeaf arbetar med forskning och utveckling av högkvalitativa och innovativa snusprodukter. Samt med distribution och försäljning av sina produkter i flera länder.

För närvarande har SpectrumLeaf fyra produkter på marknaden: The Coco Pouch, Cannadip, Voon och Elevar Hemp. Dessa produkter tillverkas med den senaste teknologin och deras senaste produkt Coco Pouch framställs i företagets egen fabrik i Helsingborg.

SpectrumLeaf strävar efter att vra en pionjär inom branschen och fortsätta skapa innovativa produkter som utmärker sig på marknaden.

För mer information om SpectrumLeaf, besök gärna vår hemsida https://www.spectrumleaf.com/

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.