Marknadsnyheter
Matsmart satsar allt på Tyskland och Norden – lämnar Storbritannien


Idag meddelar e-handeln Matsmart att bolaget kommer att satsa allt på Tyskland och Norden och lämna Storbritannien med omedelbar verkan.
Matsmart är e-handeln som säljer mat och konsumentprodukter som riskerar att slängas till pris- och klimatmedvetna kunder. Idag meddelar bolaget att man lämnar Storbritannien.
– Det är aldrig ett lätt beslut att stänga ner marknader – framförallt är det tufft att släppa duktiga team. Och det känns förstås tråkigt mot bakgrund av det fantastiska mottagande vi fått av våra brittiska kunder sedan vi lanserade. Men marknadsläget är radikalt annorlunda idag än för ett par år sedan. Det är extremt svårt, för att inte säga omöjligt, att finansiera långsiktiga tillväxtcase. Därför har vi valt att konsolidera våra krafter och satsa större på marknaderna runt Tyskland och Norden där vi funnits längre. Här finns fortfarande stor outnyttjad potential och på dessa marknader har vi finansiell lönsamhet inom räckhåll, säger Peter Beckius, vd för Matsmart.
Matsmarts brittiska sajt har sedan lansering återcirkulerat drygt 1000 ton mat och konsumentprodukter till brittiska hushåll och konceptet har varit välkommet på en marknad som präglas starkt av skenande levnadskostnader och inflation.
– Vårt team har gjort ett fantastiskt jobb med att bygga upp vår brittiska affär. Eftersom vi jobbar med att lösa konsumentvarubranschernas utmaningar med överskott och svinn, byggs vårt sortiment alltid upp lokalt tillsammans med lokala leverantörer. Det finns aldrig ett fast facit att utgå från för oss när vi etablerar oss på en ny marknad och jag måste säga att jag är väldigt imponerad av vad vårt team åstadkommit under den korta tid vi funnits på marknaden, fortsätter Peter Beckius.
Alla utestående ordrar kommer att levereras till e-handelns kunder och lagervarorna säljs till tredje part, en annan e-handel.
– Vi är ju ett företag som kämpar mot svinn, så det är såklart viktigt för oss att varorna som finns på vårt eget lager inte går till spillo, utan får en chans till att komma till användning hemma hos kunder. Vi hoppas också att livsmedelsbranschen i Storbritannien kommer att fortsätta att jobba för minskat svinn. Det är viktigt, både för klimatet och för de brittiska hushållens plånböcker, avslutar Peter Beckius.
Hanna Thofelt Lindström
Kommunikations- och hållbarhetschef
+46763161207
hanna.thofelt.lindstrom@matsmart.se
Om Matsmart
Matsmart är en europeisk mat-e-handel och impact-bolag. Bolaget bidrar till en hållbar reformering av det globala matsystemet med en affärsmodell som linjerar med det globala hållbarhetsmålet 12.3: att världens matsvinn ska halveras till år 2030. Idag finns Matsmart-Motatos med på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag. På Matsmart kan konsumenter handla mat och konsumentprodukter som annars skulle ha riskerat att slängas, på grund av till exempel överskottsproduktion, kort datum eller säsongsvariationer. Bakom Matsmart står investerare som SEB Private Equity, Exor Capital, Gullspång Re:food Invest, Northzone, Edastra, Norrsken VC, Blume Equity, Ingka Group (IKEA) och tyska LeadX Capital. År 2022 omsatte Matsmart-Motatos 889 miljoner kronor.
Taggar:
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke