Connect with us

Marknadsnyheter

Matsmart satsar allt på Tyskland och Norden – lämnar Storbritannien

Published

on

Idag meddelar e-handeln Matsmart att bolaget kommer att satsa allt på Tyskland och Norden och lämna Storbritannien med omedelbar verkan.

Matsmart är e-handeln som säljer mat och konsumentprodukter som riskerar att slängas till pris- och klimatmedvetna kunder. Idag meddelar bolaget att man lämnar Storbritannien.

– Det är aldrig ett lätt beslut att stänga ner marknader – framförallt är det tufft att släppa duktiga team. Och det känns förstås tråkigt mot bakgrund av det fantastiska mottagande vi fått av våra brittiska kunder sedan vi lanserade. Men marknadsläget är radikalt annorlunda idag än för ett par år sedan. Det är extremt svårt, för att inte säga omöjligt, att finansiera långsiktiga tillväxtcase. Därför har vi valt att konsolidera våra krafter och satsa större på marknaderna runt Tyskland och Norden där vi funnits längre. Här finns fortfarande stor outnyttjad potential och på dessa marknader har vi finansiell lönsamhet inom räckhåll, säger Peter Beckius, vd för Matsmart. 

Matsmarts brittiska sajt har sedan lansering återcirkulerat drygt 1000 ton mat och konsumentprodukter till brittiska hushåll och konceptet har varit välkommet på en marknad som präglas starkt av skenande levnadskostnader och inflation. 

– Vårt team har gjort ett fantastiskt jobb med att bygga upp vår brittiska affär. Eftersom vi jobbar med att lösa konsumentvarubranschernas utmaningar med överskott och svinn, byggs vårt sortiment alltid upp lokalt tillsammans med lokala leverantörer. Det finns aldrig ett fast facit att utgå från för oss när vi etablerar oss på en ny marknad och jag måste säga att jag är väldigt imponerad av vad vårt team åstadkommit under den korta tid vi funnits på marknaden, fortsätter Peter Beckius. 

Alla utestående ordrar kommer att levereras till e-handelns kunder och lagervarorna säljs till tredje part, en annan e-handel. 

– Vi är ju ett företag som kämpar mot svinn, så det är såklart viktigt för oss att varorna som finns på vårt eget lager inte går till spillo, utan får en chans till att komma till användning hemma hos kunder. Vi hoppas också att livsmedelsbranschen i Storbritannien kommer att fortsätta att jobba för minskat svinn. Det är viktigt, både för klimatet och för de brittiska hushållens plånböcker, avslutar Peter Beckius.

Hanna Thofelt Lindström
Kommunikations- och hållbarhetschef
+46763161207
hanna.thofelt.lindstrom@matsmart.se

Om Matsmart
Matsmart är en europeisk mat-e-handel och impact-bolag. Bolaget bidrar till en hållbar reformering av det globala matsystemet med en affärsmodell som linjerar med det globala hållbarhetsmålet 12.3: att världens matsvinn ska halveras till år 2030. Idag finns Matsmart-Motatos med på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag. På Matsmart kan konsumenter handla mat och konsumentprodukter som annars skulle ha riskerat att slängas, på grund av till exempel överskottsproduktion, kort datum eller säsongsvariationer. Bakom Matsmart står investerare som SEB Private Equity, Exor Capital, Gullspång Re:food Invest, Northzone, Edastra, Norrsken VC, Blume Equity, Ingka Group (IKEA) och tyska LeadX Capital. År 2022 omsatte Matsmart-Motatos 889 miljoner kronor.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nattaro Labs AB tecknar femårigt miljonavtal med brittiskt tech-bolag

Published

on

By

Bioteknikbolaget Nattaro Labs AB meddelar att man ingått ett femårigt leverantörsavtal med brittiska tech-bolaget Spotta Ltd. Nattaro Labs kommer, med planerad start i Q4, att leverera sitt patenterade lockbete för vägglöss till Spottas sensorfällor, som med hjälp av AI/maskininlärning upptäcker och varnar för vägglöss i realtid. Övervakningssystemet säljs till hotell som en prenumerationslösning där lockbete och batteri byts ut regelbundet. Spotta har huvudkontor i Cambridge och är idag aktivt på 10 marknader.  

Avtalet löper över fem år och omfattar garanterade minimivolymer baserade på de övervakningssystem som redan sålts, med en automatisk årlig uppräkning i förhållande till nyförsäljningen av abonnemang. Baserat på dagens försäljning och nuvarande prognoser uppskattar Nattaro att avtalet kommer att generera minst 10 MSEK ackumulerat över avtalsperioden.

”Vi är oerhört stolta över att ingå det här samarbetet inom ett nytt affärsområde med stor potential,” kommenterar Nattaro Labs VD Carl-Johan Gustafson. ”Spotta är pionjären och det idag klart ledande bolaget inom uppkopplade varningssystem för vägglöss. Utöver tillväxten från ökat inflöde av nya hotellkunder medför dessutom affärsmodellen med abonnemangsförsäljning att båda bolagen tillförs återkommande intäkter.”

”Vi på Spotta har under de senaste åren upplevt en kraftigt ökad efterfrågan på vår unika förebyggande lösning mot vägglöss från hotell i hela Storbritannien såväl som internationellt,” förklarar VD Robert Fryers. ”För att kunna bibehålla vår tillväxttakt har vi fokuserat på att utveckla en skalbar lösning där vår unika teknik kombineras med ett bevisat effektivt lockbete för vägglöss. Genom vårt strategiska partnerskap med vägglusexperterna på Nattaro Labs, ser vi fram emot att kunna erbjuda en pålitlig och långsiktig lösning som möter våra kunders behov”.

Den ökande användningen av uppkopplade övervakningsfällor inom skadedjursbranschen innebär nya affärsmöjligheter för Nattaro Labs. Bolagets patenterade doftbete utgör en avgörande nyckelkomponent för sådana fällor riktade mot hotellmarknaden. Med ny teknik och kunskap har produkten vidareutvecklats så att tiden doftbetet är aktivt förlängts. Därmed har Nattaro Labs möjlighet att leverera den typ av långtidsverkande produkt som efterfrågas av aktörer på marknaden.

”Redan vid företrädesemissionen förra året hade vi som uttalad målsättning att etablera minst ett samarbetsavtal med en internationell partner för uppkopplade vägglusfällor”, säger Carl-Johan Gustafson. ”Därför känns det oerhört bra att kunna leverera vårt första genombrott med en framgångsrik aktör som Spotta Ltd. Och med uppskattningsvis över sex miljoner hotellrum bara i Europa finns det en stor framtida tillväxtpotential. Fler aktörer har uttryckt intresse för ett långtidsbete och det är med stor tillförsikt vi ser fram emot att utveckla denna del av vår verksamhet ytterligare”, avslutar Gustafson.

Om Spotta Ltd.

Brittiska Spotta Ltd är en ledande aktör inom pest management tech. Bolagets vision är att revolutionera hur världen hanterar skadeinsekter, med målet att komma bort från användningen av kemiska bekämpningsmedel, som globalt uppgår till 40 ton årligen. Grundat 2017 i Cambridge med expertis inom avancerad sensorteknik, använder Spottas banbrytande övervakningssystem exklusiv IoT-hårdvara och intelligenta algoritmer, med fokus på tidig upptäckt och förebyggande åtgärder. Genom sin starka innovationsanda sprider de sin banbrytande teknik globalt. Idag är Spotta verksamma i över tio länder inom skogsbruk, jordbruk och kommersiella fastigheter. Spotta är internationellt erkända för sin kostnadseffektiva, automatiserade plattform för realtidsövervakning, särskilt designad för att hantera specifika insektsarter, vilken omformar synen på skadedjursbekämpning världen över.

Läs mer på www.spotta.co

För mer information, vänligen kontakta:
Carl-Johan Gustafson
VD, Nattaro Labs AB
+46 73 301 92 23
carl-johan@nattarolabs.com

Denna information är sådan som Nattaro Labs AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 september 2024.

____________________________________________________________________________

Om Nattaro Labs AB

Nattaro Labs är ett svenskt forsknings- och utvecklingsbolag grundat 2011 med visionen att ingen ska behöva få sin sömn störd av blodsugande vägglöss. Med en unik position som internationell vägglusspecialist och i samarbete med saneringsbranschen, utvecklar Nattaro Labs innovativa och hållbara lösningar för att förebygga och bekämpa det globalt växande problemet med vägglöss. Bolaget har huvudkontor på Medicon Village i Lund. Nattaro Labs aktie är noterad på Spotlight Stock Market under namnet NATTA. Läs mer på www.nattarolabs.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Oklart om livsstilsråd faktiskt fungerar

Published

on

By

Vården ger allt fler råd till patienter om hur de kan förbättra sin hälsa, men oftast saknas vetenskapligt stöd för att råden verkligen gör nytta. Det visar en studie från Göteborgs universitet, som också guidar mot mer effektiva rekommendationer.

Forskarna kritiserar inte innehållet i råden – det är bra om människor går ned i vikt, slutar röka, äter bättre kost eller motionerar mer. Däremot är det inte bevisat att patienter faktiskt ändrar sin livsstil sedan de fått dessa råd av vården.

– Det saknas ofta forskning som visar att rådgivning till patienter får effekt. Sannolikt är det sällan som råden faktiskt hjälper människor, säger Minna Johansson, docent på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet och allmänläkare på Herrestads vårdcentral i Uddevalla, som är studiens huvudförfattare.

Få råd är välgrundade

Bakom studien, som publiceras i tidskriften Annals of Internal Medicine, står ett internationellt forskarlag. De har tidigare analyserat medicinska rekommendationer från National Institute for Health and Care Excellence (NICE) i Storbritannien. Denna organisation står bakom 379 rekommenderade råd och insatser som vårdpersonal ska ge till patienter, med syfte att ändra deras livsstil.

I bara tre procent av fallen fanns vetenskapliga studier som visade att råden har positiva effekter i praktiken. Ytterligare 13 procent av dessa råd hade viss evidens, men då med svag säkerhet. Forskarna har också gått igenom ytterligare riktlinjer från andra inflytelserika institutioner i världen och funnit att dessa ofta överskattar den positiva effekten av råden och sällan tar hänsyn till nackdelar. 

– Det är både dyrt och ineffektivt att försöka förbättra folkhälsan genom att ge livsstilsråd till en person i taget. Sannolikt vore det bättre att lägga resurserna på samhällsinriktade interventioner som gör det lättare för oss alla att leva hälsosamt, säger Minna Johansson, som också tror att råden kan öka stigmatisering för personer med exempelvis fetma.

Visar vägen framåt

Dagens vårdpersonal skulle omöjligen klara av att ge alla råd som rekommenderas och samtidigt klara att upprätthålla övrig vård. Forskarnas beräkningar visar att det i Storbritannien bland annat skulle behöva anställas fem gånger så många sjuksköterskor jämfört med dagens nivå för att klara uppgiften.

Studien presenterar också en ny guide vars syfte är att hjälpa beslutsfattare och de som skriver riktlinjer att på ett strukturerat sätt ta hänsyn till fördelar och nackdelar med insatsen innan de väljer om den ska rekommenderas eller ej.

Victor Montori, professor i medicin på Mayo Clinic i USA är medförfattare till studien:

– Guiden består av ett antal nyckelfrågor, som visar vägen för hur man på ett adekvat sätt kan utvärdera sannolikheten för att livsstilsinterventionen kommer att leda till positiva effekter eller inte, säger Victor Montori.

Studie: Guidelines Recommending That Clinicians Advise Patients on Lifestyle Changes: A Popular but Questionable Approach to Improve Public Health, https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/ANNALS-24-00283 (se även bifogad pdf)

Expertkontakt

Minna Johansson, docent på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet, tel. 0733 10 61 70, e-post minna.johansson@vgregion.se

Victor Montori, professor i medicin på Mayo Clinic, Minnesota, e-post montori.victor@mayo.edu

Presskontakt: Elin Lindström, tel. 0766 18 30 37, e-post press@sahlgrenska.gu.se

Pressbild: Minna Johansson (foto: Fredrik Johansson)

Sahlgrenska akademin är Göteborgs universitets medicinska fakultet med utbildning och forskning inom medicin, odontologi och vårdvetenskap, www.gu.se/sahlgrenska-akademin

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Barns fickpengar minskar

Published

on

By

Barn som får fickpengar då och då istället för vecko- eller månadspeng är de stora förlorarna. Det är framförallt 15-17 åringarna som får pengar då och då som fått mindre att röra sig med – en minskning med 120 kr i månaden från 740 kronor i fjol till 620 kronor i år, vilket är en minskning med 16 procent. Det visar Nordeas senaste undersökning om fickpengar till barn som Verian genomfört.

– Troligtvis är det lättare för föräldrar att ”glömma” fickpengen när den inte ges regelbundet vilket leder till ett lägre belopp på månadsbasis. Det innebär att barnen inte ges samma möjlighet att planera och ta ansvar för sin ekonomi, säger Anders Stenkrona privatekonom på Nordea.

 

Ökade levnadskostnader är en bidragande orsak till mindre fickpengar. Det är framförallt 15-17 åringars fickpeng som har minskat, där var femte förälder (22 procent) uppger fickpengen har påverkats av ökade levnadskostnader.

 

– De allmänt ökande kostnaderna på framförallt mat och bolån påverkar svenskarnas möjlighet att ge barnen fickpengar, säger Anders Stenkrona, privatekonom på Nordea.

 

För 12-17 åringar är det över 95 procent som får digitala fickpengar genom banköverföring och Swish. Däremot, till barn under 12 år är det inte lika lätt att betala ut digitala fickpengar, dessutom används kontanter allt mindre i samhället vilket har lett till att föräldrar betalar ut fickpengar på alltmer kreativa sätt. Till exempel genom krediter i spel, köp i appar eller genom en egen familjevaluta.

 

– Vi ser att föräldrar hittar på nya sätt att ge fickpengar. I en alltmer kontantlös värld skapar föräldrarna en egen valuta för att kunna hantera barnens veckopeng.

 

Så vad ska fickpengarna räcka till? Undersökningen visar att barnens fickpengar förväntas gå till godis (78 procent) och nöjen (58 procent). För de äldre barnen förväntas pengarna även räcka till att äta ute (31 procent) samt spel och att köpa kläder. Största skillnaden mellan pojkars och flickors konsumtion av fickpengar är att pojkar i större utsträckning köper spel och flickor kläder.

 

Så stor är fickpengen 2024:

Ungefärlig fickpeng

6-8 år

 

9-11 år

 

12-14 år

 

15-17 år

 

Veckopeng

30 kr

50 kr

80 kr

160 kr

Månadspeng

*

180 kr

400 kr

800 kr

Då och då

85 kr

145 kr

285 kr

620 kr

 

Läs mer om vad föräldrar i Sverige tänker om sina barns fickpengar och ta del av hela undersökningen nedan.             
 

Om undersökningen:

Undersökningen är genomförd den 16-22 augusti 2024, bland 1 008 föräldrar med hemmavarande barn i åldern 6–17 år, på uppdrag av Nordea via Kantar Sifos webbpanel. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.  
 

För ytterligare information: 

Anders Stenkrona, privatekonom, tel. 073-883 54 88 

Henrik Devell, presstalesperson, tel. 073-574 59 58

Nordea är en nordisk fullservicebank. Vi hjälper våra kunder att förverkliga sina drömmar och ambitioner – och det har vi gjort i 200 år. Vi vill göra verklig skillnad för våra kunder och i de samhällen där vi är verksamma – genom att vara en stark och personlig finansiell partner. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.