Connect with us

Marknadsnyheter

Med Testbädd Göteborg lyckas företagen snabbare!

Published

on

Testbäddar är delade utvecklingsmiljöer – simulerade eller verkliga – som driver innovation genom att testa och utveckla nya tekniker, tjänster eller arbetssätt. ”Göteborgsregionen har flest testbäddar i landet och fler företag borde ta chansen att utnyttja dem,” säger Lars Bern, områdesansvarig Innovation på Business Region Göteborg.

Ett företag som vill utveckla, testa och skala upp sin produkt eller tjänst kan göra det i någon av regionens testbäddar. Kanske har man en idé, produkt eller tjänst som man vill testa, för att se om den fungerar på marknaden. Eller så vill man se om den går att skala upp i större skala innan företaget investerar hela sin budget.

Att bygga upp en egen testbädd kan vara kostsamt. Därför startades samarbetet Testbädd Göteborg; för att små och medelstora företag, som saknar testresurser, ska kunna utveckla och testa sina lösningar tillsammans med andra. Testbäddarna kan exempelvis vara vindtunnlar, virtuella simuleringsverktyg, speciella laboratorium och mätutrustningar, eller uppbyggda verkliga fysiska miljöer för olika syften.

– Vi vill ta tillvara innovationskraft genom samverkan på en helt ny nivå. Det sker genom att näringsliv, offentliga aktörer, akademi, forskningsinstitut och science parks lär av varandra för att skapa hållbara lösningar inom olika områden, säger Lars.

Lars poängterar att verksamheten med testbäddar inte enbart behöver handla om teknik. Utmaningarna kan också röra marknad, regelverk, entreprenörskap och sociala koncept.

– Produkten finns, men innovatören kanske inte känner till allt om marknaden den är tänkt för. Eller så har regelverken inte hängt med, som för elskotrar och Über. Då är nätverken kring testbäddarna användbara. De fungerar som ett slags vattenhål där folk med olika kompetenser kan mötas för att utbyta erfarenheter och kunskap. En person kanske kan berätta hur de gjort i ett liknande fall, och en annan kanske känner till en lämplig samarbetspartner.

Läs mer om Testbädd Göteborg

Forskningsinstitutet RISE är värd för flera testbäddar, framför allt för teknik. Där kan bland annat hållfasthet och säkerhet utvärderas. Men oftast vill ett företag hitta ett större användningsområde för sin lösning. Då krävs testbäddar för hela system istället för enskilda produkter. Och ibland måste en hel fysisk verklighet till.

Testbäddar delas in i tre kategorier:

  1. Labb – här testats enskilda egenskaper eller funktioner kan testas i kontrollerad miljö.
     
  2. Konstruerad eller simulerad användarmiljö – här sker test eller demo på systemnivå av hela produkter, tjänster eller processer.
     
  3. Verkliga miljöer – här testat tekniker eller processer i och av den verksamhet för vilken den är avsedd att användas i.

Gemensamt har de tre nivåerna att företagen testar i samarbete med andra för att utveckla innovationer och hållbara lösningar. Test i labb handlar om avgränsade testbäddar, som Volvos egen vindtunnel. RISE:s EMC-labb, Awitar, för testning av strålning och kommunikationslösningar räknas också dit.

– Även om det är en avgränsad testutrustning i ett labb så testas många saker samtidigt. I Awitar undersöker man elektronik i fordon för att säkerställa att den inte stör omgivningen och vice versa. Man testar till exempel trådlösa signaler, elektromagnetiska fält, radar och kameror vilket är standard i våra bilar idag, säger Lars.

Ett exempel på en konstruerad miljö är AstaZero, som har testbanor för fordon för allt ifrån motorvägsmiljöer till uppbyggda stadsmiljöer.

ElectriCity, där ett nytt kollektivtrafiksystem testades på en busslinje mellan Lindholmen och Johanneberg, är ett exempel på en testbädd i verklig miljö. Där ingick förutom elbussens teknik i sig också kommunikationslösningar, informationsteknik och tester av luftmiljön.

Lars berättar vidare att HSB och Riksbyggen har byggt testbäddar med fokus framtidens boende – HSB Living Lab respektive BRF Viva. Det finns också sociala projekt. Ett är AllAgeHub som syftar till att utveckla boendemiljöer och välfärdsteknik så att människor oavsett funktionsvariation och ålder kan leva självständiga och trygga liv. Konceptet med testbäddar ska dessutom appliceras på entreprenörskap, som kvinnligt företagande i utsatta miljöer, och delningsekonomier.

Vill du veta mer om Testbädd Göteborg? Kontakta Lars Bern:
lars.bern@businessregion.se

031-367 61 24

 

Testbädd Göteborg är ett samarbete som initierats av Göteborgs Stad genom Business Region Göteborg, RISE, Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet.

Continue Reading

Marknadsnyheter

World TOURN ASA lanserar Baud och ingår avtal med UIM E1 World Championship

Published

on

By

World TOURN ASA lanserar Baud och ingår avtal med UIM E1 World Championship

Baud
Baud är en ny generation av hörlur som kombinerar hög kvalitet med avancerad teknik, anpassade för både musik och spel. Vi identifierade en lucka i marknaden för en hörlur med dessa specifika egenskaper, eftersom traditionella musikhörlurar ofta saknar optimering för spelupplevelser. Samtidigt som vanliga spelhörlurar ofta saknar aktiv brusreducering och estetisk mångsidighet utanför spelmiljöer. Detta är något som Baud med sina hörlurar löser.

Hörluren har utvecklats av Mathias Pantzar, en prisbelönt profil inom audioindustrin och ett team med mer än 20 års erfarenhet inom hörlur- och högtalarbranchen.

Ingått avtal med E1 Series
Baud har undertecknat ett treårigt partnerskapsavtal som officiell hörlurspartner för E1 Series, UIM E1 World Championship, världsmästerskapet i elektrisk båtracing som startade 2024. E1 Series kommer att inkludera tävlingar i städer som Jeddah, Venedig, Monaco, Genève, Rotterdam och Hongkong under 2024.

Under evenemangen kommer alla team och ägarna av teamen att använda Bauds hörlurar för kommunikation både med förare och inom teamen. Även alla medarbetare i E1-organisationen kommer att använda hörlurarna under evenemangen.

Ägarna till teamen är internationella celebriteter som Tom Brady, Virat Kohli, Will Smith, Steve Aoki, Marc Anthony, Didier Drogba, Rafael Nadal och Sergio Perez med flera. Sammanlagt har dessa 418 miljoner följare på Instagram.

Strategiska initiativ hos World TOURN ASA
World TOURN ASAs strategi inkluderar att etablera och utveckla starka varumärken genom att dra nytta av samarbeten med internationella talanger. E1 Series är en del av denna strategi, Baud planerar att offentliggöra ytterligare samarbeten inom kort.

E1 Series
https://www.e1series.com

Bauds Hemsida
https://baud.audio

/
Robin Stenman
VD, TOURN International AB(publ)
ir(at)tourn.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rättelse: Ecorub AB (publ) publicerar härmed sin årsredovisning med revisionsberättelse för räkenskapsåret 2023.

Published

on

By

Rättelsen avser avsaknad av revisionsberättelse i tidigare version för räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns från och med idag även tillgänglig på vår webbplats.

För ytterliggare information, kontakta Anders Färnlöf, på telefon +46 76 147 7458 eller e-post anders.farnlof@ecorub.se

Info om Ecorub
Är ett greentech-bolag som producerar återvunnet gummi- och plastmaterial för formsprutning, strängsprutning och 3D-printning. Bolagets återvunna material utvecklas och produceras med materialegenskaper som inrymmer material med gummits elasticitet till styvheten hos hårda plaster. Ecorub är en producent av återvunnet plast- och gummimaterial som möjliggör återvunna alternativ för den cirkulära ekonomin. Bolaget grundades 1995 och har sin fabrik i Lövånger.

EcoRub AB (publ), Hökmark 114, 932 93  Lövånger 

Hemsida: www.ecorub.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ZINZINO AB (PUBL): Zinzino förvärvar inkråm i Xeliss – strategisk förstärkning i södra Europa och inom mikroalgen spirulina

Published

on

By

Zinzino, det globala varumärket för hälsa och välmående från Skandinavien, har via ett inkråmsförvärv övertagit rättigheterna till det luxemburgsbaserade direktförsäljningsbolaget Xellis distributörsdatabas och tillhörande kundregister, varulager och IP-rättigheter. Detta är ytterligare ett strategiskt viktigt steg i Zinzinos tillväxtplaner med fokus på att förbättra personlig hälsa och välbefinnande på global nivå med nyskapande bioteknik och en banbrytande produktportfölj som marknadsförs genom direktförsäljning.

Xelliss är ett globalt direktförsäljningsföretag med bas i Luxenburg. Varumärkesportföljen erbjuder en rad naturliga och innovativa produkter inom välbefinnande, näring och kosmetika, baserade på mikroalgen spirulina från egen produktion.

Ett visionärt tänkesätt, tech first-perspektiv, testbaserad kost med näring på cellnivå samt en stark position för att dra nytta av nuvarande trender kommer att forma grunden för partnerskapet med Xellis. Sedan förvärvet av VMA Life 2020, Enhanzz 2022 och det strategiska samarbetet med ACN under ingången av 2024 har Zinzino letat efter ytterligare kraftfulla investeringar för att behålla sin hållbara, lönsamma tillväxt, stärka sin distributionskraft, expandera till nya marknader och utnyttja produktportföljen inom nya konsumentområden.

– Individuell rådgivining och skräddarsydda lösningar är framtiden, och inte bara inom hälsa och friskvård, säger Dag Bergheim Pettersen, VD på Zinzino och Jean-Michel Larré, VD och grundare Xellis. Tillsammans har vi mångårig kombinerad branscherfarenhet och allt som krävs för att driva den moderna, personliga shoppingupplevelsen genom direktförsäljning.

Zinzino förvärvar Xelliss distributörsorganisation samt varulager och IP-rättigheter till produktlinjerna. Verksamheten som under föregående år omsatt ca 8 mEUR förväntas kunna skapa stark tillväxt genom de synergier som uppstår i de gemensamma nätverken. Bruttomarginalerna i verksamheten är goda och lönsamheten kommer därmed kunna utvecklas mycket väl genom utnyttjande av ZInzinoz befintlliga tekniska plattform och organisation.

Zinzino skall vid tillträdet betala en fast köpeskilling om 2 mEUR fördelat på 50% kontant och 50% nyemitterade Zinzino-aktier. Dessutom tillkommer villkorade tilläggsköpeskillingar baserat på försäljningsutvecklingen genererat av den förvärvade distributörsorganisationen under perioden 2024–2029. De totala tilläggsköpeskillingarna beräknas uppgå till 4,0 mEUR men kan vid maximalt utfall uppgå till 8,0mEUR och skall till 100% regleras med nyemitterade Zinzino-aktier. Den kontanta delen av köpeskillingen finansieras med egen kassa.

För mer information, vänligen kontakta:
Dag Bergheim Pettersen CEO Zinzino +47 (0) 932 25 700, zinzino.com
Fredrik Nielsen CFO Zinzino +46 707 900 174, fredrik.nielsen@zinzino.com

Bilder för fri publicering:
marketing@zinzino.com
Certified Adviser: Carnegie Investment Bank AB (publ)

Denna information är sådan som Zinzino AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.  Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande kl. 13.00 den 12 maj 2024.

Zinzino är ett globalt direktförsäljningsföretag från Skandinavien som specialiserat sig på testbaserade, personligt anpassade kosttillskott och vetenskaplig hudvård. Det är ett aktiebolag med aktier noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market. Företagets vetenskapligt beprövade kosttillskott finns på mer än 100 marknader över hela världen. Zinzino äger det schweiziska biotekniska hudvårdsvarumärket HANZZ+HEIDII samt de norska forsknings- och produktionsenheterna BioActive Foods AS och Faun Pharma AS. Företagets huvudkontor ligger i Sverige, i Göteborg, med ytterligare kontor i Europa, Asien, USA och Australien.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.