Connect with us

Marknadsnyheter

Meet the Kiiltonians: Peter Forsberg / Örnsköldsvik, Sverige

Published

on

Peter Forsberg blev en Kiiltonian när hans tidigare arbetsgivare TM Progress förvärvades av Kiilto 2018.  Han trivs i företaget och ser fram emot att fortsätta utveckla koncept och produkter inom sitt specialområde; golvavjämningsmassor med självutjämnande egenskaper. Kiiltos familjekänsla och framåtblickande miljöfokus motiverar Peter att prioritera projekt med stora volymer som gör skillnad på riktigt.

Vad innebär din roll?

”Jag är RDI-ansvarig för självutjämnande avjämningsmassor i Sverige, och Quality and Environment Manager på Kiilto AB.”

Kan du beskriva din karriärväg? 

”Jag hade jobbat på TM Progress i ungefär 11 år när de köptes av Kiilto 2018, och det var så jag hamnade här för fyra år sedan. Min nuvarande position liknar den jag hade tidigare, jag arbetar med forskning och utveckling, produktkvalitet och miljöfrågor, men på Kiilto gör jag det i ett bredare perspektiv. Golvavjämning är mitt kärnkompetensområde, och det kräver i stor utsträckning både miljö- och kvalitetsengagemang.”

Varför väljer du att stanna kvar på Kiilto?

”I min karriär har jag blivit upplärd av mycket mindre företag. Det första företaget bestod av totalt fem personer, det andra ungefär 15, och på TM Progress var vi 35 eller något sådant. Idag har Kiilto 900 medarbetare. 

Jag ser fram emot att få utveckla konceptet ”golv som tjänst” i en mycket större och starkare organisation samtidigt som jag fortsätter att ha fokus på miljön.

Jag är också imponerad av hur Kiilto lyckas behålla familjekänslan i företagskulturen trots sin storlek. Både startup-anda och kunden i centrum har alltid varit en del av mitt DNA på jobbet.

Men miljöledarskapet är högsta prioritet för mig just nu. Och jag älskar det miljöfokus vi har i hela företaget. Kiiltos räckvidd och möjlighet att påverka växer för varje dag, särskilt nu när miljökraven och ambitionerna förändras.”

På vilket sätt gör ditt arbete skillnad? 

”En av mina favoritleverantörer brukade hävda att avjämningsmassa är mer utmanande än raketforskning – åtminstone på molekylär nivå. 

Det finns mycket offentlig forskning om betong, men tekniken för självutjämnande golv är väldigt komplex och relativt okänd för utomstående. Det går inte att läsa sig till kunskapen, eller googla fram den.

I stället handlar RDI-arbetet om att hantera konsekvenserna av komponenterna du blandar, och lära dig under resans gång. Det är en hel del ”trial & error” i laboratoriet och det finns inte många att fråga om tips och tricks. Så det bästa är att inkludera fler personer i processen, ju tidigare desto bättre, och dela erfarenheter och kunskap med varandra.

Att ligga i framkant innebär för mig att förbättra produkternas miljöprofil och prioritera de produkter som har stora volymer.

Häromdagen körde jag förbi ett hotell som har avjämnats med våra produkter, och en ishockeyarena där vi har lagt ungefär 500 ton avjämningsmassa. Det är roligt att kunna visa mina barn och vänner att Kiilto har levererat material till dessa prestigefyllda miljöprojekt. Jag har ju inte lagt själva golvet, men jag har ändå bidragit till produktens kvalitet och prestanda. 

Och framöver, ur ett koldioxidperspektiv, finns det hur mycket jobb som helst som jag kan göra i min yrkesroll, som kan göra skillnad på riktigt.”

Har du någon hobby som inspirerar dig i ditt arbete? 

”Jag drar nytta av mitt intresse för flugbindning och flugfiske, det gör att jag blir mer kreativ. Jag kombinerar naturen med kreativitet och en gnutta vetenskap. 

Jag har alltid försökt att jobba brett. Som alla vet är forskning och utveckling komplexa områden inom kemi och miljö. Så det är en fördel att vara lite nördig, i mitt fall handlar det om flugfiske, science fiction eller Lego. 

Det händer att vi kombinerar vi Sci-Fi med avjämningsmassor här i labbet, och gör våra egna Kiilto Pro R2D2-robotar. Det finns många R2D2-kakformar på marknaden och vi har upptäckt att de funkar fint med avjämningsmassor också. Så i stället för att lägga resterna från kvalitetskontrollproverna i deponiavfallet tillverkar vi R2D2-robotar ibland, eller djur, och tar med till förskolan så att barnen kan måla dem. Det står en på mitt skrivbord just nu.”

En öppen innovationskultur 

”Precis som företagen jag nämnde tidigare så kämpade Kiilto också med begränsade resurser i början. Men de hade idéerna, och de hade entreprenörskapet. Den andan har aldrig försvunnit. Det märks att vi på Kiilto gillar det vi gör och att vi lägger ner all vår kraft på att göra det.  

För att upprätthålla den här innovationskulturen, som hela tiden upptäcker problem och utvecklar lösningar, är det viktigt att kombinera nyfikenhet med kunskap och erfarenhet. Det måste vara en öppen och transparent organisation. För mig är det här en del av familjekänslan i företaget – vi hjälper varandra, vi pratar med varandra, vi stöttar varandra. Ingen kan ha koll på alla perspektiv samtidigt, så vi måste dela med oss.

Det är också viktigt att ha modet att genomföra innovationer. Att våga tro stenhårt på en idé och lansera den på marknaden.”

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.