Connect with us

Marknadsnyheter

Menskopp bidrar till bättre skolgång för tjejer i Tanzania

Published

on

to, maj 24, 2018 10:30 CET

På måndag den 28 maj är det internationella mensdagen. I Tanzania undviker tjejer att gå i skolan när de har mens och deras möjligheter till utbildning påverkas. En ny studie från Lunds universitet visar att menskoppen kan vara ett steg mot en bättre skolgångoch ett friare och mer jämlikt liv. Den kan också bidra till att minska landets sopavfall.

TV: Se filmad intervju om studien här https://youtu.be/tHyBXGX-ayM

Att ha mens som ung kvinna i Tanzania är förknippat med stora utmaningar, mytbildning och hemlighetsmakeri. 

– Du får inte prata om mens eller visa blod eftersom det är tabu. Du får heller inte bära vatten eller plocka vissa grödor. Under mensen använder du ibland samma binda i flera dagar, och du får ofta infektioner i underlivet, säger Sara Gabrielsson, forskare vid Lund University Centre for Sustainability Studies som länge studerat frågor om sanitet i landet. 

Starkt tabu

Mens är starkt tabubelagt och innebär ofta att tjejer uteblir från skolan, halkar efter och presterar sämre. Vissa hoppar till och med av.

– I skolan är det svårt att byta binda och du kan läcka blod. Vissa dagar har du inget mensskydd alls utan får använda blad, madrasstoppning eller kartongbitar. Det finns ingenstans att slänga dina bindor och inget vatten på toaletten så att du kan tvätta händerna om du vill byta mensskydd. Om pojkarna får reda på att du har mens så blir du retad, speciellt om du har blodat ner din skoluniform, säger Sara Gabrielsson.

Hon fick en idé om att undersöka om det fanns mensskydd som kunde underlätta tjejernas tillvaro. Tillsammans med masterstudenten Bertha Mhepela och en lokal tanzanisk organisation i området Shirati på landsbygden, genomförde hon ett test av tre olika skydd: menskoppen, engångsbindor och tvättbara tygbindor. Varje mensskydd testades av tre grupper bestående av trettio tjejer i åldrarna 11–18 under tre månader.

Menskopp gav frihetsskänsla

Utvärderingen, som är den första i sitt slag, visade att menskoppen var det mensskydd som upplevdes mest positivt. Tjejerna vittnade om en stor frihetskänsla: 

”Jag kan till och med spela fotboll”, ”Jag kan gå i skolan” och ”Jag känner mig fri. Jag kan gå ut”, är några av omdömena.

– Detta är bara en första utvärdering men resultaten är jätteviktiga. Menskoppen kan verkligen göra en skillnad för tjejers hälsa och möjligheter till utbildning. Den ger dem en chans att inte halka efter och fortsätta prestera efter det att de får mens, säger Sara Gabrielsson.

Den största vinningen var att ingen i flickornas omgivning behövde veta att de hade mens: nu kunde de gå i skolan utan att behöva vara rädda för att läcka blod och få fläckar på kläderna. Eftersom menskoppen bara behöver tömmas var åttonde timme kunde tjejerna också hantera sin mens hemma, utan att behöva byta binda i skolan. De slapp också att behöva göra sig av med sitt mensskydd, något som ofta sker i stor hemlighet.

Stora miljövinster

Att menskoppen har en livslängd på flera år gör dessutom att den har en mycket mindre miljöpåverkan än exempelvis engångsbindor. 

– Den här dimensionen är extra viktig i ett land som Tanzania, som inte har någon utbyggd infrastruktur för att ta hand om sopor. Bindor och andra mensskydd får större miljöpåverkan än i länder i Väst. Men idag räknar man inte ens in bindor i sopavfallet eftersom det finns ett så stort tabu kring menstruation. Och det i sig är ett problem.

Nästa steg för Sara Gabrielsson är att skala upp sin forskning kring hur mensskyddet för tjejer och kvinnor i Tanzania kan förbättras. De arbetar med andra organisationer för att få till stånd en distribution av menskoppen i landet och med en informationskampanj som kommer att spridas till unga tjejer.

– Men först måste vi bryta tystnaden. Allt handlar att prata, utbilda och diskutera mens med tjejer, pojkar och män, beslutsfattare och organisationer. Annars kommer vi inte vidare, avslutar hon.

Forskningen genomfördes inom ramen för det SIDA finansierade kapacitetsutvecklingsprogrammet Sustainable Sanitation in Theory and Action (SUSTAIN) i samarbete med University of Dar es Salaam, Tanzania. 

Kontakt:

Sara Gabrielsson

Sara.gabrielsson@lucsus.lu.se  

Tel: +46 76 780 1144

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.