Connect with us

Marknadsnyheter

Michelins nya Europeiska All-Season däck: CrossClimate 2

Published

on

  • En mästare på den europeiska All-Season marknaden1-6
  • Ger ökad säkerhet från tidig vår till sen höst
  • Lagligt att använda på vintern sedan 2019 (Michelin rekommenderar nordiska vinterdäck under svåra vinterförhållanden)
  • Hög prestanda från första till sista kilometern tack vare innovativa teknologier2,3&4

CrossClimate2
Tack vare att Michelin CrossClimate 2 uppfyller många, ofta till synes motstridiga krav på prestanda, klarar däcket de flesta av de skiftande väderförhållanden som bilister kan möta under olika årstider. 

För oss i Sverige rekommenderar vi nordiska vinterdäck på vintern vid svåra vinterförhållanden, men CrossClimate 2 är ett fantastiskt komplement. Det här däcket fungerar perfekt som sommardäck på nordiska vägar, samtidigt som det ger utökad säkerhet på snö under tidig vår och sen höst om timingen i däckskiftet mellan sommar och vinter inte skulle bli perfekt, säger Klas Lindén, Teknisk Chef för personbilsdäck hos Michelin.

En mästare på den Europeiska All-Season-marknaden1-6

Däcket har sommardäckets fördelar vad gäller bromsprestanda på torr och våt vägbana, låg bränsleförbrukning och lång livslängd1,2,5&6, och vinterdäckets fördelar när det gäller väggrepp och bromsprestanda på snö och i låga temperaturer. Snögreppsmärkningen (3PMSF=Three Peak Mountain Snowflake) bekräftar att Michelin CrossClimate 2 får användas på vintern3&4.

Hög prestanda från första kilometern till den sista tack vare innovativa teknologier

Michelin CrossClimate 2, har en innovativ kombination av avancerade teknologier med fokus på gummiblandning och däckmönster. Dess unika egenskaper uppnår den mest effektiva balansen mellan däckmönster och material i slitbanan. Däcket levererar hög prestanda från första kilometern till den sista, hela vägen ned till lagens gräns för mönsterdjup. Michelin CrossClimate 2, både nytt och slitet, toppar sex av nio tester (i huvudsak test av broms- och väggrepp mot andra All-Season däck) under 2020 och 20211-6.

Unik prestanda över tid2,3&4

Däcken behöver bytas först när det slitits ned till den lagliga gränsen, vilket alla vinner på. Bilägaren får mer valuta för pengarna, samtidigt som däckets låga rullmotstånd bidrar till lägre bränslekostnader5&6. Också miljön är en vinnare eftersom färre däck behöver ersättas, det sparar råvaror och resulterar i färre uttjänta däck. Ett lägre rullmotstånd innebär också mindre utsläpp av koldioxid.

 –Sedan lanseringen har ursprungsversionen av Michelin CrossClimate radikalt påverkat den europeiska marknaden för Året-Runt-däck, vilket är den kategori som däcket rent tekniskt hör hemma i. Kategorin har vuxit med drygt 19 procent7 årligen och är enda segmentet som fortsatt växa under pandemin8. Michelin CrossClimate 2 är ytterligare ett bidrag till vår hållbarhetsstrategi. De kommande fem åren beräknas All-Season segmentet växa över 16 procent7 per år, säger Scott Clark, vVD Michelin Automotive och Motorsport.

Michelin CrossClimate 2 erbjuds under år 2021 i 115 dimensioner och 61 dimensioner, och år 2022 för fälgar från 15 till 20 tum. Listan innehåller 65 nya dimensioner. Michelin CrossClimate 2-serien tillverkas i sju europeiska fabriker, huvudsakligen i Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien.Försäljningen av Michelin CrossClimate 2 har startat i Europa under september.

Bilder och bifogade dokument kan laddas ned från https://contentcenter.michelin.com/portal/shared-board/f2cdb517-6d4a-445b-9fe2-835f42d0807b

För mer information kontakta: 
Lotta Wrangle, Presschef Michelin Nordic
T: +46 72 250 07 40
E: lotta.wrangle@michelin.com

Noter

1) Bromstest på torr väg utförd av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, från 100 till 0 km/tim, i februari 2021, däckdimension 205/55 R16 94V XL på en VW Golf 7 jämförelse mellan MICHELIN CrossClimate 2 (100%) och MICHELIN CrossClimate + (96,2%) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (98,1%) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (92,4%) ; GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (89,9%) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (89,4%)

2) Bromstest på våt vägbana, utförd av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, från 80 till 20 km/tim,  från oktober till april 2021 (slitna, dvs slitna på maskin (slipade) till mönsterdjupsindikatorn enligt det europeiska kravet: ECE R30r03f), med däckdimension 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 jämförelse mellan MICHELIN CrossClimate 2 (nya : 100% – slitna : 100%) versus MICHELIN CrossClimate + (nya : 98,2% – slitna : 101,1%) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nya : 103,2% – slitna : 99,5%) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (nya : 94,9% – slitna : 96,1%) ; GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nya : 96,7% – slitna: 89,0%) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (nya : 97,4% – slitna: 94,5%)

3) Bromstest på snö, utförd av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, från 30 till 10 km/tim, i februari 2021 (på nya och slipade till 2 mm), däckdimension 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 jämförelse mellan MICHELIN CrossClimate 2 (nya : 100%-slitna : 100%) och MICHELIN CrossClimate + (nya : 95%-slitna : 88,1%) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nya: 92,4% – slitna : 70,9%) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (nya : 99,5% – slitna : 96,4%) ; GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nya : 97,6% – slitna : 94,1%) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (nya : 81,9% – slitna : 77,0%)

4) Väggrepp på snö, test utförd av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, februari 2021 (på nya däck och på slitna till 2 mm), däckdimension 205/55 R16 94V XL jämförelse mellan MICHELIN CrossClimate 2 (nya : 100% – slitna : 100%) och MICHELIN CrossClimate + (nya : 95,1% – slitna : 87,5%) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nya : 84,6% – slitna : 65,2%) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (nya : 95,6% – slitna : 91,9%) ; GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nya : 94,6% – slitna : 90,6%) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (nya : 72,0% – slitna : 54,2%) ​​

5) Livslängdstest utförd av DEKRA TEST CENTER, på Michelins begäran, december 2020, däckdimension 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 jämförelse mellan MICHELIN CrossClimate 2 (100%) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (100,8%) och GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (108,4%) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (69,7%) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (96,9%). Livslängdstest körd i vardagstrafik (D50) I 14.460 km och extrapolerad livslängd 1.6mm

6) Rullmotståndstest utförd på maskin av Applus Idiada, på Michelins begäran, augusti 2020, däckdimension 205/55 R16 94V XL, jämförelse mellan MICHELIN CrossClimate 2 (7,30 kg/t) och MICHELIN CrossClimate + (8,20 kg/t) Eco-vänlig körning beror framförallt på körvanor, fordonet eller däcktrycket. Michelin CrossClimate 2 är klassat ”B” i de flesta dimensioner för rullmotståndet med A-B-C-D-E i den europeiska märkningsskalan. Detta är jämfört med sommardäcksstandard eftersom de flesta är klassade B och högre, enligt Product Tracking – Average Premium Summer – däckmarknaden i Europa 2021.

7) Michelin in-house data

8) Source:  ETRMA, European Tyre & Rubber Manufacturers Association

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Som ledande mobilitetsföretag är Michelin engagerat i att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt, genom att designa och distribuera de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna på sina kunders behov. Michelin tillhandahåller också innovativa digitala tjänster, kartor och guider för att göra resor till en rikare och unik upplevelse. Företaget utvecklar också högteknologiska material som används i ett stort antal industrier. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har mer än 123 600 anställda världen över som tillverkar cirka 170 miljoner däck vid 71 tillverkningsanläggningar 2020.(www.michelin.com).

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Medivir tidigarelägger Q1 webcast till klockan 10.00 den 30 april

Published

on

By

Stockholm — Medivir AB (Nasdaq Stockholm: MVIR), ett läkemedelsföretag inriktat på att utveckla innovativa behandlingar av cancersjukdomar med stora medicinska behov, meddelade idag att bolaget kommer att hålla webbsändningen för att presentera kvartalsresultatet för Q1 imorgon den 30 april, klockan 10.00. Webbsändningen tidigareläggs då Nasdaq Stockholm stänger tidigare.

 

 

För ytterligare information kontakta:
Magnus Christensen, finanschef, Medivir AB
Telefon: 08-5468 3100.
E-post:
magnus.christensen@medivir.com

 

 

 

 

Om Medivir

Medivir utvecklar innovativa läkemedel med fokus på cancersjukdomar där de medicinska behoven är stora. Företaget satsar på indikationsområden där tillgängliga behandlingsmetoder är begränsade eller saknas och det finns stora möjligheter att erbjuda betydande förbättringar till patienterna. Medivir fokuserar på utvecklingen av fostroxacitabine bralpamide (fostrox), en smart kemoterapi som har utformats för att ge en riktad anti-tumöreffekt i levern samtidigt som eventuella biverkningar minimeras. Samarbeten och partnerskap är en viktig del av Medivirs affärsmodell och läkemedelsutvecklingen bedrivs antingen i egen regi eller i partnerskap. Medivirs aktie (ticker: MVIR) är noterad på Nasdaq Stockholms lista för små bolag (Small Cap). www.medivir.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

ABB Robotics firar 50 år av robotinnovation – möt oss på Elmia

Published

on

By

ABB Robotics firar 50 år sedan den banbrytande lanseringen av den första helelektriska mikrodatorstyrda industriroboten, IRB 6, utvecklad i Västerås. Detta uppmärksammar vi på Elmia där vi, utöver att ställa ut nyheter, även kommer visa delar av de senaste 50 årens robothistoria.

ABB fokuserar på hållbar industri och de senaste lösningarna inom automation när vi ställer ut på Elmia Automation 2024. Besök monter D02:40 för att uppleva hur ABB stöttar automation inom produktion och logistik, ta del av miniseminarier om bland annat cobots, programvara för robotar och underhållsoptimering, och testa hur det går till att programmera en robot.

“Vi är otroligt stolta över vårt arv och ser med spänning fram emot att fortsätta driva teknikens gränser för att lösa våra kunders utmaningar”, säger Susanne Timsjö, försäljnings- och marknadschef på ABB Robotics i Sverige.

I monter D03:65 visas även delar av ABB:s historiska samling, i samband med firandet av 50 år sedan bolaget lanserade sin första robot år 1974. Innan 1970-talet var det tekniskt omöjligt att utveckla en elektrisk robot. Med framväxten av komponenter såsom högeffektstransistorer, DC-motorer och, viktigast av allt, en 8-bitars mikroprocessor från Intel som kom i april 1972, skapades nya möjligheter.

”Asea var de första som upptäckte denna möjlighet och tog hand om den väl”, säger Hans Skoog, en veteran på ABB Robotics med över 25 år inom robotutveckling. ”Resultatet var IRB 6 – världens första elektriskt drivna robot med en mikrodatorstyrd kontroll, utvecklad av ett team av 18 ingenjörer på Asea.”

IRB 6 startade en global robotrevolution, och följdes snart upp av den kraftfulla IRB 60 som inte bara var världens första elektriska robot för tunga laster (60kg) utan även den första elektriska roboten som användes för punktsvetsning. Sedan dess har ABB Robotics fortsatt att ligga i framkant inom robotteknik.

Hans Skoog kommer att hålla föredrag om den tekniska logiken bakom IRB 6:s tillkomst och ABB/Asea:s framgång. Susanne Timsjö håller föredrag om smart automation och robotik i samarbete med AI.

För mer information om ABB Robotics och deras 50-årsjubileum, besök https://new.abb.com/products/robotics/events/50-years-of-robotic-innovation

För mer information om ABB Robotics på Elmia, besök https://new.abb.com/se/elmia-automation

 

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 72 461 20 00
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

SAS GÅR MED I SKYTEAM

Published

on

By

  • SkyTeam och SAS har undertecknat ett alliansavtal som innebär att SAS kommer ansluta sig till SkyTeam den 1 september 2024.
  • SAS kunder kommer uppleva smidigare resor och få fler resmöjligheter till nya destinationer.
  • Alla EuroBonus-medlemmar kommer både kunna använda och tjäna in poäng, medan Guld- och Diamantmedlemmar även kommer få tillgång till SkyPriority-tjänster och lounger.

Idag har SkyTeam och SAS formellt skrivit på ett viktigt avtal, kallat Alliance Adherence Agreement. Detta är ett betydande steg för SAS att bli en del av den globala flygalliansen SkyTeam. SAS kommer officiellt ansluta sig till SkyTeam den 1 september 2024. SAS anslutning kommer stärka alliansens globala nätverk genom att erbjuda bättre tillgång till viktiga flygplatser i Skandinavien men också genom att erbjuda resenärer fler destinationer och både bättre anslutningar och smidigare resor. SAS och SkyTeam arbetar aktivt med att säkerställa en smidig övergång till den nya alliansen för alla kunder och SAS EuroBonus-medlemmar.

Så fort SAS anslutit sig till SkyTeam kommer EuroBonus-medlemmar få förmåner när de flyger med de flesta SkyTeam-flygbolagen. Silver-medlemmar kommer få SkyTeam Elite-status medan Guld- och Diamantmedlemmarna kommer bli Elite Plus. Elite Plus-medlemmar kommer få tillgång till över 750 flygplatslounger och även kunna använda SkyPriority-tjänster som till exempel prioriterad incheckning och ombordstigning.

För SAS kunder kommer den nya alliansen innebära enklare anslutningsflyg över hela SkyTeams nätverk med över 1060 destinationer och öppnar även upp för nya destinationer i bland annat Afrika, Latinamerika och Karibien.

Andrés Conesa, ordförande för SkyTeam, säger: ” SAS delar SkyTeams vision om att leverera mer integrerade och ansvarsfulla reseupplevelser. Tillsammans med våra medlemmar fortsätter vi nu arbetet med att säkerställa en smidig övergång till den nya alliansen för alla kunder.”

Patrick Roux, SkyTeam VD, säger: ”Vi är glada över att välkomna SAS officiellt till vår allians. SAS är kända för att vara pålitliga och erbjuder utmärkt kvalitet och service och det passar SkyTeams fokus på att förbättra kundupplevelsen väl. Vi ser fram emot att vara en del av deras framtida resa.”

Anko van der Werff, SAS VD och koncernchef säger: “Vi är glada över att ha nått denna viktiga milstolpe i SAS övergång till en ny allians. EuroBonus-medlemmar kan nu se fram emot nya destinationer och förmåner med SkyTeam. Det här är början på en spännande framtid för våra kunder, partners och anställda. SAS kunder kommer kunna dra nytta av SkyTeams starka globala närvaro på stora flygplatser världen över och dess fokus på strategiska partnerskap och innovativa hållbarhetsinitiativ.

SkyTeam-medlemmar som flyger till och från SAS-hubbarna Köpenhamn, Oslo och Stockholm är: Air France, KLM, Delta Air Lines och Middle East Airlines.

Bilder: https://www.dropbox.com/t/frndLoTaJwliBqEf

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel +46 8 797 29 44

SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, med knutpunkter i Köpenhamn, Oslo och Stockholm, flyger till resmål i Europa, USA och Asien. Inspirerade av vårt skandinaviska arv och hållbarhet, är SAS en drivande kraft inom hållbart flyg och i omställningen till flyg med nettonollutsläpp. Vi minskar kontinuerligt våra koldioxidutsläpp genom att använda mer hållbart flygbränsle, investera i nya bränslesnåla flygplan och genom partnerskap för innovation i ny disruptiv teknik– och på så sätt bidrar vi till branschens mål om netto noll koldioxidutsläpp till 2050. Förutom flygverksamheten, erbjuder SAS marktjänster, tekniskt underhåll och frakttjänster.  För ytterligare information besök https://www.sasgroup.net

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.