Connect with us

Marknadsnyheter

Moelvens rekordorder till Valutec – investerar i fem kanaltorkar till tre sågverk

Published

on

Moelven investerar i fem kanaltorkar och styrsystemet Valmatics 4.0 till tre av sina sågverk. Som enskild order är affären den mest omfattande som Moelven-koncernen hittills gjort med Valutec.
– Det är hedrande att få förtroendet att leverera när de växlar upp sin virkestorkning, säger Jon Lindberg, försäljningschef på Valutec.

Moelven ser möjligheter till stora synergieffekter med att använda Valutecs teknologi.
– Det finns många fördelar med att alla använder samma system i framtiden. Här kommer vi att kunna stötta varandra på ett bra sätt, säger projektingenjören Ylva Kleiven på Moelven.

Med de nya kanaltorkarna kommer Moelven att öka både sin kvalitet och kapacitet i torkprocessen – där det sistnämnda är något som Moelven är i skriande behov av vid sina tre sågverk i norska Våler och Mjösbruket, samt svenska Notnäs.
– Alla ligger i taket för vad man mäktar med att torka. Virkestorkningen har blivit en flaskhals och är en nyckel att lösa för att vi ska kunna fortsätta utvecklas. Därför gjorde vi en gemensam insats för att dels säkerställa att vi kan fortsätta producera den volym vi ligger på i dag, dels för att ta nästa steg och öka produktionen, säger Ylva.

Valutecs leverans består av två FB-kanaltorkar vardera till Våler och Notnäs samt en till Mjösbruket. I Våler finns kammartorkar från Valutec sedan tidigare och även styrsystemet Valmatics. Ylva har som projektingenjör även projektlett när sågverken utredde vilka behov som fanns och vad de skulle gå vidare med.
– Vi har goda erfarenheter av Valutec och det är ett härligt gäng att samarbeta med. De vill något och jobbar för att driva på utvecklingen så det var inga konstigheter att köpa in fler Valutectorkar, säger Ylva.

FB-kanaltorken är utrustad med två separata zoner, där klimatet styrs individuellt i respektive zon.
– Vi resonerade tillsammans och utvärderade den kravställning och de behov som Moelven presenterade och för dem var FB-kanaler den mest ändamålsenliga modellen. Vi ser fram emot att starta arbetet med projektet, säger Jon Lindberg.

Moelven ser också möjligheter till synergier, både under projektering, byggande och drift.
– Det blir lite nytt för oss på de sågverken som inte haft Valutec, men just därför tror jag det är bra att vi genomför investeringen tillsammans och köper in samma sorts torkar och styrsystem. Det tar alltid tid att lära sig något annat och därför har jag startat en grupp där min roll är att samordna. Jag tror det är bra att samla ihop alla torkgrupperna så att vi kan stöta och blöta frågor som uppstår tillsammans, säger Ylva.

För mer information kontakta:

Jon Lindberg                                                                                                            
Försäljningschef                                                                                                                            
Valutec                                                                                                                                           
Tel: 0910-879 50                                                                                                                           

jon.lindberg@valutec.se

__________________________________

Viljan att öka användandet av trä är den yttersta anledningen till Valutecs existens. I snart 100 år har vi kombinerat nordisk kompetens inom virkestorkning med insikter i kundernas utmaningar. Allt för att tänja på gränserna för vad som är möjligt, både vad gäller värdeskapande virkestorkar och intelligenta styrsystem. Valutec Group, som är en del av Addtech, har bolag i Sverige, Finland, Ryssland samt Kanada och omsatte 2019 cirka 450 miljoner kronor. Med över 6 000 levererade virkestorkar är vi ledande i Europa. Läs mer om vår inställning ”Good for Wood” på www.valutec.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Toppbetyg till Nacka kommuns företagsklimat

Published

on

By

Den positiva trenden fortsätter för Nacka som likt förra året går framåt i Svenskt Näringslivs riksomfattande undersökning av företagens upplevelse av att driva företag i sin kommun. Den största ökningen i år får dialogen med kommunens beslutsfattare samt upphandling. Nacka ökar dock i nästan alla frågor där två andra områden som sticker ut med höga betyg är kommunens service och bemötande samt hur väl kommunen lyckas med information till företagen.

Den viktigaste frågan i enkäten, och den tyngst vägande rankingfaktorn, är det sammanfattande omdömet om företagsklimatet i kommunen. Företagarna får utifrån sina egna erfarenheter ge ett samlat betyg på hur de upplever att driva företag i kommunen. I Stockholms län placerar sig Nacka i toppen tillsammans med Solna och Danderyd.

– I Nacka har vi höga ambitioner där vårt mål är att erbjuda ett dynamiskt företagsklimat i toppklass som främjar innovation och entreprenörskap. Det är angeläget för mig att få möta företagarna ute i deras verksamheter och förstå deras behov eftersom företagen fyller en viktig funktion i Nackasamhället, säger Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande (M).

– Vi ska vara bäst på att vara kommun och det här är ett fint betyg på att Nackas företag tycker att vi gör rätt saker på rätt sätt. I Nacka är vi måna om att behålla fokus på den sociala konstanten vilket innebär det mänskliga mötet. Det mänskliga mötet är extra viktigt i en föränderlig värld, säger Victor Kilén, stadsdirektör.

– Vi har under året skapat fler mötesplatser och möjligheter till en nära dialog i olika former med företagarna. Vi satsar mycket på att nå fram med rätt information och kommunikation och vi har gjort plats för ännu fler företagsbesök, säger Mathias Forsberg, näringslivsdirektör och biträdande stadsutvecklingsdirektör.

Nacka kommun blev nyligen nominerad som finalist i Årets superkommun och har utsetts av SKR till tredje bäst i Sverige bland storkommunerna för sitt höga Nöjd-Kund-Index. Nacka tilldelades också förstaplatsen i Regionernas kamp 2023 som Sveriges mest robusta kommun samt toppar listan över Sveriges framtidskommuner.

Om undersökningen

Varje år mäter Svenskt Näringsliv drygt 30 000 företags upplevelser av att driva företag i sina respektive kommuner. Svaren från enkäten ger en bild av hur företagsklimatet uppfattas av företagen. Läs hela undersökningen på foretagsklimat.se

Helene AnderssonPressansvarig08-7189234helene.andersson@nacka.se

Nacka kommun, 131 81 Nacka. Telefon 08-718 80 00
———————————————————————————————-
Besök gärna Nacka kommuns pressrum på: nacka.se/press
I pressrummet kan du läsa pressmeddelanden, hämta pressbilder, hitta allmän information om Nacka kommun samt kontaktuppgifter.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fastighets AB Stenvalvet (publ) publicerar delårsrapport för januari-mars 2024

Published

on

By

”Marknaden för specialanpassade fastigheter inom samhällsservice är fortsatt god och vi kan summera en positiv nettouthyrning för det första kvartalet”, säger Maria Lidström VD på Fastighets AB Stenvalvet. Det mest hållbara och långsiktiga är att se till att befintliga lokaler stödjer kundens verksamhet framåt.

Ekonomiskt utfall i korthet:

  • Intäkterna uppgick till 267 mkr (262). I jämförbart bestånd ökade intäkterna med 14 mkr motsvarande en ökning om 6 %.
  • Driftnettot uppgick till 192 mkr (181), en ökning med 6 %. I jämförbart bestånd ökade driftnettot med 19 mkr, motsvarande en ökning om 11 %.
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 129 mkr (86). Ökningen om 51 % för­klaras av driftnettoökning och minskat finansnetto, bl a till följd av återbetalda ägarlån under 2023.
  • Realiserade och orealiserade värdeförändringar på fastigheter uppgick till -224 mkr (5). Värdeförändringar på räntederivat uppgick till 7 mkr (-63).
  • Resultatet efter skatt uppgick till -66 mkr (22).
  • Under årets första kvartal investerades 50 mkr (24) i befintligt fastig­hetsbestånd.
  • Fastighetsvärdet uppgick per 31 mars 2024 till 15 762 mkr (16 562).

Läs hela delårsrapporten på vår hemsida.

För frågor eller ytterligare information kontakta:

Maria Lidström, VD, 070-678 06 98, maria.lidstrom@stenvalvet.se
Maria Sidén, CFO, 070-337 66 36, maria.siden@stenvalvet.se

Denna information är sådan information som Fastighets AB Stenvalvet (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 maj 2024 kl 16.00.

Om Stenvalvet
Fastighets AB Stenvalvet är ett av de ledande bolagen i Sverige inom ägande, förvaltning och utveckling av samhällsfastigheter. Totalt äger Stenvalvet ett hundratal fastigheter med en area av ca 594 000 kvm till ett sammanlagt marknadsvärde om ca 15,8 miljarder kronor. I våra fastigheter bedrivs samhällsservice inom områden som utbildning, vård & omsorg, rättsväsende och myndigheter. Det är företrädesvis stat, kommun och region som är hyresgäster och utförare. Stenvalvets ägare är långsiktiga institutionella investerare; Kyrkans pension och Stiftelsen för Strategisk Forskning. Läs mer på stenvalvet.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Castellum och Platzer prisas som återbrukare

Published

on

By

Fastighetsbolaget Castellum har infört ett ambitiöst klimatberäknings- och uppföljningssystem i sina projekt och utses till Årets återbrukare för att ha tagit stora kliv både internt och externt. På kort tid har även Platzer höjt sina cirkulära ambitioner rejält, och utses därför till Årets uppstickare.

I år är det systematiken i arbetet som belönas inom Göteborgs Handslag för återbruk. Båda företagen bidrar också till framväxten av en storskalig återbruksmarknad. Ihop med bland andra Kålltorps bygg gör de omhändertaget byggnadsmaterial tillgängligt för andra.

Det engagemang som Årets återbrukare har visat inom Göteborgs plattform för klimatneutralt byggande lyfts fram särskilt av Business Region Göteborg i sin motivering.

– Castellum delar gärna med sig av lärdomar och kunskap, och de har gjort stora insatser för att höja kunskapsnivån internt för att sänka trösklarna för alla anställda att vara med och driva på utvecklingen. Målet är att alla deras projekt, stora som små, ska använda sig av återbruk. Precis det ledarskap som vi behöver se mer av, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg.  

På kort tid har även Platzer gått från att sporadiskt använda återbruk till en avsevärd uppskalning med en systematik kring mål, uppföljning, kravställning och kunskapshöjande insatser för hela bolaget. När Årets uppstickare summerade 2023 visade det sig att samtliga tio renoveringsprojekt som genomförts under året innehöll betydande inslag av återbruk.  

– Platzer har även förstått vikten av att föra dialog med alla sina upphandlade byggentreprenörer, och involvera dem för att få effekt i sin värdekedja, säger Patrik Andersson.

Framtiden Byggutveckling får hedersomnämnande
Ett extra hedersomnämnande går till Framtiden Byggutveckling för stort mod, innovativ upphandlingsprocess och höga ambitioner i byggandet av Kvarteret Återbruket i Selma Stad. Gamla våningsplan i betong från det rivna IKEA-varuhuset i Kållered sågas upp och blir till grunden för 70 nya lägenheter i Hisingsbacka, bland annat.

Handslaget för återbruk har nu två år på nacken. Antalet anslutna parter har växt till 56. Det rör sig främst om fastighetsbolag, både privata och offentliga, men även förvaltningarna inom stadsutveckling.

I Business Region Göteborgs färska enkät svarar hela 94 procent av aktörerna att de idag arbetar cirkulärt, åtminstone i viss mån. Andelen som svarar ”väldigt ofta” har ökat från 6 till 18 procent sedan i fjol.

– Nu ser vi att allt fler fastighetsbolag börjar hitta sina former och jobbar systematiskt med återbruk i sitt löpande projektarbete. Men fler behöver sätta verksamhetsmål för cirkulärt byggande. Vart tredje är inte där ännu, säger Susan Runsten, processledare Hållbar stadsutveckling, Business Region Göteborg.

Siktet är också inställt på att etablera en väl utvecklad återbruksmarknad till 2025, med fler mellanlager för återbruksmaterial, nya aktörer och långt fler produkter och tjänster för cirkulär byggnation än vad som finns idag.

REbygg är ett sådant initiativ. Det startades av Kålltorps bygg, Castellum, Platzer och Vasakronan för att öka återbruket och minska klimatavtrycket. Även Kaminsky, Hifab och Wallenstam har anslutit sig. Varje produkt i sortimentet har en unik QR-kod och är kvalitetskontrollerat för återbruk.

– Göteborg går före och visar att vi vill leda utvecklingen inom återbruk i Sverige, säger Susan Runsten.

Juryn för Årets Återbrukare och Uppstickare i Göteborg:
Susan Runsten, processledare, Business Region Göteborg
Anastazia Kronberg, processledare, Business Region Göteborg
Anna-Maria Blixt, specialist cirkulär ekonomi, Stadsbyggnad IVL Svenska Miljöinstitutet
Christine Olofsson, specialist Innovation och hållbarhet, Byggföretagen
Anders G Johansson, ansvarig näringspolitik, Fastighetsägarna

Fakta: Handslaget för återbruk
Fastighets- och byggsektorn står för cirka en femtedel av Sveriges klimatpåverkan och cirka en tredjedel av det totala avfallet i Sverige. Samtidigt återbrukas en försvinnande liten del av det bygg- och inredningsmaterial som rivs eller byts ut. Fastighetsägare är nyckelaktörer inom cirkulärt byggande, både som leverantörer och kunder av material.

Genom Handslaget vill Göteborgs stad och fastighetsbranschen i Göteborg höja omställningstempot markant. Det krävs för att nå de mål som bygg- och anläggningsbranschen har ställt upp i sin färdplan för fossilfri konkurrenskraft, och för att aktörer ska nå sina egna tuffa hållbarhetsmål. Göteborgs Stad har målet att minska CO2-utsläppen från bygg- och anläggningsprojekt i stadens regi med 90% till 2030.

Läs mer om: Handslaget för återbruk

Läs mer om: REbygg.nu

Läs mer: Göteborgs bästa återbrukare utsedda (2023)

Läs mer: Göteborg tar storkliv mot återbruk

För mer information, kontakta:
Susan Runsten, processledare Hållbar stadsutveckling, Business Region Göteborg
031-367 62 12
susan.runsten@businessregion.se

Christian Borg, presschef, Business Region Göteborg
031-367 61 64
christian.borg@businessregion.se

________________________________

Business Region Göteborg ansvarar för näringslivsutveckling i Göteborgs Stad och representerar 13 kommuner i regionen. Business Region Göteborg ska bidra till att skapa fler arbetstillfällen och därigenom åstadkomma en hållbar tillväxt i Göteborgsregionens näringsliv. Detta gör vi genom att erbjuda kunskap och kontakter som skapar förutsättningar för dig som vill starta, etablera eller utveckla företag i regionen.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.