Connect with us

Marknadsnyheter

Mölnlycke Health Care´s RA Excellence team digitaliserar sin intelligence-process med Hoodin

Published

on

Mölnlycke är ett världsledande företag inom medicintekniska produkter och tjänster och har sedan sommaren 2022 använt sig av Hoodin avseende sina behov kring regulatory intelligence. Christina Kultje är projektägaren och den person som satt upp arkitektur och bevakningar för deras projekt i Hoodin. Vi fick en pratstund för att lyssna in Christinas erfarenheter från användandet av Hoodin och hur det påverkat henne och deras Regulatory Affairs team arbetet kring regulatory intelligence.

 

Ni har sedan en tid tillbaka använt er av Hoodin för ert behov kring Regulatory Intelligence. Hur skulle du beskriva en före / efter bild av hur du och ert team arbetar med Regulatory Intelligence?

Tidigare så har jag varit helt beroende av mina kollegor på olika lokala marknader för att snappa upp nya och ändrade regelverk för produktregistreringar. Detta har fungerat relativt ok då mina kollegor har bra koll, men det finns ett antal marknader där Mölnlycke inte har samma lokala förankring (oftast lägre reglerade eller oreglerade) och då finns en risk att missa väsentlig information. 

Med Hoodin känner jag en större trygghet i att vi inte missar något viktigt. Så som vi arbetar med Hoodin så innebär det också ett effektivare sätt att skanna av diverse olika nyhetskällor, både mera globala men också fler lokala källor. Om vi skulle försökt göra det på samma sätt som vi arbetade tidigare… tja, så många timmar på dygnet finns det inte.”

Vad ser du som de främsta fördelarna för er med att använda Hoodin?

“Vi har tittat på andra system och det som är slående är att Hoodin är modernt, användarvänligt, snyggt och överskådligt;  man får en wow-känsla! Value for money är väldigt bra. En del av de andra systemen var hutlöst dyra.” 

Tror du att ni som RA-team uppfattas annorlunda inom Mölnlycke efter att ni börjat använda Hoodin?

“Ja, det tror jag. Traditionellt sett så ses oftast RA-team som lite gammaldags och krångliga. Med Hoodin så hoppas och tror jag att vi nu anses som mer moderna och framåtsträvande. Detta går i linje med hela Mölnlycke´s inriktning kring digitalisering och där vill vi ligga i framkant och visa att ett RA-team kan vara pioniärer inom digitalisering.”

Hur tror du att system som Hoodin kommer förändra arbetet inom RA-teams?

“När vi fått fart på t.ex. månatliga rapporter och att mer interaktivt använda möjligheten att kommentera en artikel så ser jag jag att Hoodin kommer att bli ett utmärkt komplement till vårt interna RA Intelligence bibliotek, där vi samlar Mölnlyckes egna utvärderingar av nya och förändrade myndighetskrav relaterade till produktregistreringar, och hur detta påverkar vårt dagliga arbete. 

I vårt Hoodin-projekt så bevakar vi information dels utifrån sk regulatory updates, vilket är nyhet från lokala myndigheter och departement avseende ändringar i regelverk, dels via regulatory insights, vilket är information kring hur olika experter tolkar regeländringar. Artiklarna i Hoodin kommer att ge en bredare bild, men också hur olika experter tolkar och guidar relaterat till myndighetskraven. 

RA som team kommer känna en ännu större säkerhet om att ”vi har koll” och kan ge ännu bättre support till de olika affärsområdena inom Mölnlycke, genom en tydlig RA strategi, vilket ökar speed to market för Mölnlycke  för att kunna utrustar vårdpersonal för att uppnå bästa patient-, kliniska och ekonomiska resultat” 

Är det något övrigt som du skulle vilja dela med dig av kring er erfarenhet kring att arbeta med Hoodin för regulatory intelligence?

“För oss är det viktigt att använda ett system som vi kan lita på och att vi har en bra relation med leverantören. Därför skulle jag vilja lyfta att supporten vi fått från Hoodin när vi haft frågor, eller när något hänt som vi behöver hjälp med, har varit mycket snabb och effektiv.“

 

Om Christina Kultje

Christina är Senior Advisor i Mölnlyckes Regulatory Affairs Excellence team.

I denna roll agerar hon bollplank för diverse frågor som gäller regelverken kring produktregistreringar med myndigheter runt om i världen där Mölnlyckes produkter säljs. Detta inkluderar vilken dokumentation som olika myndigheter kräver, och hur man på bästa sätt tolkar myndighetskrav.

Rollen innefattar också att samla in Regulatory Intelligence, i samarbete med RA kollegor som sitter lokalt i olika, för Mölnlycke, viktiga marknader.

Christina har en lång och bred erfarenhet av regulatory affairs, med erfarenhet från pharma och medical devices. De senaste 6 åren har hon arbetat inom Mölnlycke..

Om Mölnlycke Health Care

Huvudkontor: Göteborg
Antal anställda: 8 400

Mölnlycke är ett världsledande företag inom medicintekniska produkter och tjänster med fyra affärsområden – sårvård, operationsrumslösningar, operationshandskar och antiseptics. Mölnlycke verkar i mer än 100 länder världen över, och har 39 säljkontor och 14 tillverkningsenheter på olika platser i världen. Huvudkontoret ligger i Göteborg.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt försäljningstillväxt för Lindex med stärkt digital andel

Published

on

By

Lindex presenterar idag sin delårsrapport för första kvartalet 2024 och redovisar fortsatt försäljningstillväxt i både fysiska butiker och digitala kanaler.

Lindex försäljning under första kvartalet ökade med 2,7 procent i lokala valutor och med 4,0 procent i SEK. Modeföretaget fortsatte sin tillväxt i fysisk butik med en ökning på 1,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den digitala försäljningen ökade med 8,9 procent under kvartalet och utgör 22,9 procent av Lindex totala försäljning (21,6 procent 2023). 

”Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt under första kvartalet och ökar försäljningen i såväl våra fysiska butiker som digitala kanaler, med en stärkt digital andel. Dam var vårt starkaste affärsområde med en försäljningsökning på 7,4 procent. Det är också glädjande att vi tar ytterligare marknadsandelar och fortsätter växa med både nya och aktiva kunder samt ökar snittköpet, trots tider med minskad köpkraft. Vi har under kvartalet även stärkt vår närvaro och tillväxtpotential genom lansering med partners”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets justerade rörelseresultat* för första kvartalet uppgick till 47 MSEK (62 MSEK 2023). Lindex försäljningstillväxt påverkade resultatet positivt men på grund av ökade fraktpriser, med anledning av situationen i Röda havet, minskade resultatet jämfört med motsvarande period föregående år. Lindex rörelseresultat* för första kvartalet 2024 uppgick till 86 MSEK (62 MSEK 2022).

Lindex har under första kvartalet släppt sin hållbarhetsrapport för 2023 som beskriver modeföretagets betydande framsteg såväl som utmaningar samt den omfattande transformation som genomsyrar hela företaget.

Vi fortsätter vår transformation till en mer hållbar affär och accelererar våra framsteg i att uppfylla vårt hållbarhetslöfte. Jag är stolt över vad vi lyckats åstadkomma hittills inom bland annat våra material och minskad klimatpåverkan, där vi under föregående år minskade våra totala utsläpp med 21 procent och med 41 procent jämfört med basåret 2017, trots en stark försäljningstillväxt. Vi har höjt ambitionsnivån ytterligare och ansökt om ett nytt science based target-mål som också inkluderar hela Lindex koncernen. För att fortsätta lyckas nå våra mål och minska vårt klimatavtryck vidtar vi åtgärder inom nästan alla aspekter av vår verksamhet. De viktigaste hörnstenarna är att minska energianvändningen och övergå till förnybar energi i vår leverantörskedja. Andra viktiga delar är att fortsätta utforska och skala cirkulära affärsmodeller liksom att fokusera på innovation i material”, säger Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets investeringar för sin fortsatta globala, digitala och hållbara tillväxt fortlöper med full kraft liksom den digitala transformationen där Lindex bygger en stark grund för effektivitet, flexibilitet och innovation.

Som en del av vår fortsatta resa och transformation genomför vi under året många viktiga lanseringar för att accelerera vår tillväxt på ett effektivt sätt. Ett avgörande steg är implementeringen av vårt nya högautomatiserade omnilager, vilket vi planerar och ser fram emot att ta i drift under hösten. Vi arbetar även intensivt med vårt digitala butiksprogram, med bland annat utrullning av nytt mobilt kassasystem och RFID-teknologi, för att förbättra kundupplevelsen ytterligare. Vi fokuserar också på att digitalisera vår leverantörskedja för att öka flexibiliteten och minska ledtiderna. Ja, det är många stora milstolpar som vi närmar oss med stor entusiasm och engagemang. Genom våra samlade insatser och innovationskraft strävar vi mot en ännu mer framgångsrik framtid, där vi inte bara accelererar vår tillväxt utan också stärker vår position som ett globalt, varumärkesdrivet och hållbart modeföretag”, säger Susanne Ehnbåge. 

*Lindex rörelseresultat redovisas inklusive IFRS16 leasingavtal.
 

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Lindex Group Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt försäljningstillväxt för Lindex med stärkt digital andel

Published

on

By

Lindex presenterar idag sin delårsrapport för första kvartalet 2024 och redovisar fortsatt försäljningstillväxt i både fysiska butiker och digitala kanaler.

Lindex försäljning under första kvartalet ökade med 2,7 procent i lokala valutor och med 4,0 procent i SEK. Modeföretaget fortsatte sin tillväxt i fysisk butik med en ökning på 1,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den digitala försäljningen ökade med 8,9 procent under kvartalet och utgör 22,9 procent av Lindex totala försäljning (21,6 procent 2023). 

”Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt under första kvartalet och ökar försäljningen i såväl våra fysiska butiker som digitala kanaler, med en stärkt digital andel. Dam var vårt starkaste affärsområde med en försäljningsökning på 7,4 procent. Det är också glädjande att vi tar ytterligare marknadsandelar och fortsätter växa med både nya och aktiva kunder samt ökar snittköpet, trots tider med minskad köpkraft. Vi har under kvartalet även stärkt vår närvaro och tillväxtpotential genom lansering med partners”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets justerade rörelseresultat* för första kvartalet uppgick till 47 MSEK (62 MSEK 2023). Lindex försäljningstillväxt påverkade resultatet positivt men på grund av ökade fraktpriser, med anledning av situationen i Röda havet, minskade resultatet jämfört med motsvarande period föregående år. Lindex rörelseresultat* för första kvartalet 2024 uppgick till 86 MSEK (62 MSEK 2022).

Lindex har under första kvartalet släppt sin hållbarhetsrapport för 2023 som beskriver modeföretagets betydande framsteg såväl som utmaningar samt den omfattande transformation som genomsyrar hela företaget.

Vi fortsätter vår transformation till en mer hållbar affär och accelererar våra framsteg i att uppfylla vårt hållbarhetslöfte. Jag är stolt över vad vi lyckats åstadkomma hittills inom bland annat våra material och minskad klimatpåverkan, där vi under föregående år minskade våra totala utsläpp med 21 procent och med 41 procent jämfört med basåret 2017, trots en stark försäljningstillväxt. Vi har höjt ambitionsnivån ytterligare och ansökt om ett nytt science based target-mål som också inkluderar hela Lindex koncernen. För att fortsätta lyckas nå våra mål och minska vårt klimatavtryck vidtar vi åtgärder inom nästan alla aspekter av vår verksamhet. De viktigaste hörnstenarna är att minska energianvändningen och övergå till förnybar energi i vår leverantörskedja. Andra viktiga delar är att fortsätta utforska och skala cirkulära affärsmodeller liksom att fokusera på innovation i material”, säger Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets investeringar för sin fortsatta globala, digitala och hållbara tillväxt fortlöper med full kraft liksom den digitala transformationen där Lindex bygger en stark grund för effektivitet, flexibilitet och innovation.

Som en del av vår fortsatta resa och transformation genomför vi under året många viktiga lanseringar för att accelerera vår tillväxt på ett effektivt sätt. Ett avgörande steg är implementeringen av vårt nya högautomatiserade omnilager, vilket vi planerar och ser fram emot att ta i drift under hösten. Vi arbetar även intensivt med vårt digitala butiksprogram, med bland annat utrullning av nytt mobilt kassasystem och RFID-teknologi, för att förbättra kundupplevelsen ytterligare. Vi fokuserar också på att digitalisera vår leverantörskedja för att öka flexibiliteten och minska ledtiderna. Ja, det är många stora milstolpar som vi närmar oss med stor entusiasm och engagemang. Genom våra samlade insatser och innovationskraft strävar vi mot en ännu mer framgångsrik framtid, där vi inte bara accelererar vår tillväxt utan också stärker vår position som ett globalt, varumärkesdrivet och hållbart modeföretag”, säger Susanne Ehnbåge. 

*Lindex rörelseresultat redovisas inklusive IFRS16 leasingavtal.
 

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Lindex Group Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Betsson AB (publ) delårsrapport januari-mars 2024

Published

on

By

KVARTALET JANUARI – MARS 2024

  • Koncernens intäkter uppgick till 248,2 (221,9) miljoner euro, en ökning med 12%. Den organiska ökningen var 25%.
  • Kasinointäkterna ökade med 19%. Sportboksintäkterna minskade med 3% och sportboksmarginalen var 6,6% (8,0%).
  • EBITDA uppgick till 71,6 (54,3) miljoner euro, en ökning med 32%. EBITDA-marginalen var 28,8% (24,5%).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 57,9 (43,0) miljoner euro, en ökning med 35%. Rörelsemarginalen var 23,3% (19,4%). 
  • Resultatet efter skatt uppgick till 42,8 (36,6) miljoner euro, motsvarande 0,30 (0,28) euro per aktie.
  • Det operativa kassaflödet var 50,0 (48,8) miljoner euro.
  • Nettoskulden uppgick till -68,1 (-104,5) miljoner euro.
  • Antalet aktiva kunder ökade med 15% till 1 281 267 (1 115 641).

VD-ORD

Positiv inledning på året för Betsson – fortsatt hög kundaktivitet och det högsta rörelseresultatet någonsin.

För Betsson präglades första kvartalet 2024 av en fortsatt positiv utveckling med hög kundaktivitet, god tillväxt och stärkt lönsamhet samt nya tillväxtorienterade initiativ. Intäkterna ökade med 12 procent jämfört med föregående års första kvartal och rörelseresultatet ökade med hela 35 procent till en ny rekordnivå, medan rörelsemarginalen stärktes till 23,3 (19,4) procent. 

Efter att Argentinas nye president tillträtt genomfördes en devalvering av den argentinska peson i mitten av december med drygt 50 procent, vilket hade en negativ effekt på koncernens rapporterade intäkter i det första kvartalet. Organiskt ökade intäkterna med 25 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

Den höga kundaktiviteten drev stark tillväxt i spelomsättning för både kasino och sportspel under kvartalet, med ökningar om 14 respektive 25 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Kasinointäkterna ökade med 19 procent. Sportboksmarginalen uppgick till 6,6 (8,0) procent, vilket var lägre än den genomsnittliga marginalen de senaste två åren och innebar att den höga aktiviteten och ökade spelomsättningen inom sportspel inte fullt ut reflekterades i kvartalets intäkter. Den lägre sportboksmarginalen påverkade särskilt intäkterna i Latinamerika. 

Betssons ambition är att skapa långsiktigt stabil vinsttillväxt. Strategin för att uppnå detta bygger på geografisk diversifiering och tillväxtsatsningar inom befintliga marknader, nya marknader, B2B och M&A. Inom befintliga marknader kan det nämnas att varumärket Betsson introducerades på den italienska marknaden i mars, samtidigt som ett samarbete inleddes med den forna superstjärnan inom italiensk fotboll, Francesco Totti. Italien är fortsatt en viktig marknad med stor potential för Betsson. Dessutom gick Betsson live i Cordoba i Argentina under kvartalet, vilket innebär att koncernen nu erbjuder spel under lokala spellicenser i tre argentinska provinser. Inom nya marknader lanserades ett nytt onlinekasinoerbjudande i Belgien genom det förvärvade bolaget betFIRST, baserat på licensen för kategori A+. Licensen möjliggör ett komplett erbjudande inom onlinekasino som inkluderar slotspel, bordsspel och livekasino. B2B är fortsatt ett viktigt strategiskt område där tidigare års investeringar fortsätter att bära frukt och fortsatte att utvecklas starkt under kvartalet. När det gäller M&A förvärvades i februari en speloperatör med licens i Nederländerna som erbjuder kasinospel via webbplatserna www.goldruncasino.nl och www.goldruncasino.com, och en spelstudio som utvecklar kasinospel. Transaktionen är villkorad av ett godkännande från den nederländska spelmyndigheten innan integrationsarbetet kan påbörjas. 

Hållbarhet är en viktig del i Betssons strategi och för andra året i rad sponsrade Betsson Consumer Protection Zone vid spelmässan ICE i London. Denna del av mässan syftar till att öka kunskaperna om ansvarsfullt spelande och alla intäkter från denna del går till organisationer som arbetar med ansvarsfullt spelande.

Efter den positiva inledningen på året ser vi nu fram emot att följa slutspurten av de europeiska fotbollsligorna och cupspelen, innan det är dags för de bästa fotbollslandslagen att mäta krafterna i EM och Copa America i juni och juli. Det råder fotbollsfeber där ute och inom hela organisationen pågår redan en mängd aktiviteter för att säkerställa att Betsson ska kunna leverera ett slagkraftigt spelerbjudande för nya och befintliga kunder under dessa stora mästerskap. Väl mött i sommar!

PRESENTATION AV DELÅRSRAPPORTEN
Idag klockan 9:00 CEST bjuder Betsson in analytiker, investerare och media till att delta i presentationen av resultatet för det första kvartalet. Resultatet kommer att presenteras av CEO Pontus Lindwall och CFO Martin Öhman. Presentationen kommer att hållas på engelska och efter presentationen kommer tillfälle ges för att ställa frågor. Deltagare är välkomna att delta via webbsändning eller telefon.
 
Länk till webbsändningen: https://ir.financialhearings.com/betsson-q1-report-2024
Länk med information om hur man kan delta i telefonkonferensen:
https://financialhearings.com/event/49076

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Pontus Lindwall, koncernchef och VD Betsson AB
pontus.lindwall@betssonab.com

Martin Öhman, CFO Betsson AB
martin.ohman@betssonab.com

Roland Glasfors, Vice President Communications & Investor Relations
+46 760 024863, ir@betssonab.com

Denna information är sådan information som Betsson AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 klockan 07:30 (CEST).

Om Betsson AB
Betsson AB (publ) är ett holdingbolag som investerar i och förvaltar snabbväxande bolag inom onlinespel. Bolaget är ett av de största inom onlinespel i Europa och har som ambition att växa snabbare än marknaden, både organiskt och genom förvärv. Detta ska ske på ett lönsamt och hållbart sätt, och med olika lokala anpassningar. Betsson AB är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap (BETS B).

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.