Connect with us

Marknadsnyheter

MOODY’S UPGRADERAR DOMETIC TILL BA2 MED STABIL UTSIKT

Published

on

Moody’s Investors Service, (”Moody’s”) meddelar idag att Dometic Groups (Dometic) kreditrating uppgraderas till Ba2 från Ba3. Utsikterna ändrades till stabila från positiva.

Betyget återspeglar bolagets starka operationella resultat, höga cash conversion, rate, ett växande antal adresserbara marknader samt globalt ökat intresse för fritidsaktiviteter som stödjer långsiktig volymtillväxt.
  

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA
Johan Lundin, Head of Investor Relations & Communications
Tel: +46 8 501 025 46
Email: ir@dometic.com 

Mattias Edström, Head of Treasury
Tel: +46 8 501 025 42
Email: mattias.edstrom@dometic.com 

  

OM DOMETIC
Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet på områdena Mat & Dryck,Klimatsystem, Energi & Stryning och Övriga Applikationsområden. Dometic har verksamhet i Nord- och Sydamerika, EMEA samt Asien och Stillahavsområdet och erbjuder produkter som används i fritidsfordon, lastbilar och premiumbilar, i fritidsbåtar och arbetsbåtar samt inom en rad andra områden. Vår drivkraft är att skapa smarta och tillförlitliga produkter med enastående design. Vi säljer våra produkter i ett hundratal länder och har ett globalt nätverk av återförsäljare som servar Aftermarkett. Dometic har cirka 8 000 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på 18,0 Mdr för år 2018 och har sitt huvudkontor i Stockholm.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Stockholms Stadsmission öppnar i Westfield Mall of Scandinavia och Westfield Täby Centrum

Published

on

By

Under 2024 öppnar Stockholms Stadsmission i två av Unibail-Rodamco-Westfields köpcentrum: en permanent butik i Westfield Mall of Scandinavia med ett mer kurerat second-hand sortiment och en pop-up i Westfield Täby Centrum med ett sortiment som har fokus på dammode samt barnavdelning.

Unibail-Rodamco-Westfield fortsätter att satsa på second hand och cirkulära koncept i sina köpcentrum. Denna gång tillsammans med Stockholms Stadsmission som under 2024 öppnar i både Westfield Mall of Scandinavia och Westfield Täby Centrum.  

“Vi ser att efterfrågan på mer hållbara och cirkulära koncept ökar hos våra besökare och att de satsningar vi nyligen har gjort inom detta har gått bra. Till exempel Cirkus second hand, som provat på en pop-up i Westfield Mall of Scandinavia under våren, har nu förlängt en ytterligare period. Vi är väldigt glada över att Stockholms Stadsmission valt att öppna hos oss och att vi kan fortsätta underlätta till konsumtion på ett mer hållbart sätt.”, säger Louise Bergqvist, Director of Leasing URW Northern Europe.

I Westfield Mall of Scandinavia öppnar Stockholms Stadsmission en permanent butik under hösten 2024 och detta kommer bli deras andra flagship store i Stockholm. Butiken kommer, likt butiken som idag finns på Hornsgatan, att hålla ett mer kurerat second hand-sortiment bestående av dam- och herrmode. Butiken blir även återförsäljare av Stockholms Stadsmissions varumärke Remake Sthlm som skapar unika modeplagg av återbrukad textil.

I Westfield Täby centrum öppnar en pop-up redan i slutet på maj, som blir Stockholm Stadsmissions alla första långvariga second hand-butik i pop up-format. Den är utformad efter ett nytt butikskoncept som utvecklades under 2023, med ett sortiment som har fokus på dammode samt barnavdelning.

Båda butikerna ska främja återbruk, men butiken i Täby centrum kommer att ha ett särskilt stort fokus på insamling av textil och prylar för att erbjuda kunder ett enkelt och tryggt sätt att återbruka det de inte längre behöver.

”Vi är så glada att kunna göra second hand-shopping tillgänglig för ännu fler genom de nya butikerna. Det är ett viktigt steg i vårt arbete för att främja återbruk och hållbar konsumtion, samtidigt som vi kan fortsätta vårt viktiga uppdrag med att stötta människor tillbaka till sysselsättning genom arbetsträning. Vi hoppas att många nyfikna kunder hittar till oss för att ge både människor och prylar en andra chans”, säger Dianna Hylan, chef Återbruk och Sälj på Stockholms Stadsmission.

Butiken i Westfield Mall of Scandinavia öppnar på plan 1 i Designer Gallery, bredvid Espresso House. Pop up-butiken i Westfield Täby centrum öppnar på plan 1, bredvid Beyond Retro.

Satsningen på second hand och en mer hållbar framtid inom handeln, är en del av URWs globala hållbarhetsstrategi Better Places.

Om Stockholms Stadsmission

Stockholms Stadsmission grundades 1853 och är en idéburen organisation som verkar för ett mänskligare samhälle för alla genom att arbeta med social omsorg, utbildning och arbetsintegration. Stockholms Stadsmission driver 24 second hand-butiker i Stockholm och Mälardalen, samt e-handel. Verksamheten drivs som ett socialt företag, vilket innebär att social nytta skapas genom att erbjuda arbetsträning till människor som står långt från arbetsmarknaden. När man handlar på Stockholms Stadsmission bidrar man till att både människor och prylar får en andra chans. www.stadsmissionen.se

Om Better Places

URW är en dedikerad partner i den hållbara utvecklingen av detaljhandeln och i städers miljöomställning.  2007 skapades vår första miljökonsekvensrapport och 2016 skapades hållbarhetsplanen Better Places. Genom dessa har URW redan gjort betydande framsteg när det gäller att minska våra koldioxidutsläpp och begränsa vår verksamhets påverkan på miljön.

Med Better Places vill vi öka takten och sätta upp nya ambitiösa mål för minskade koldioxidutsläpp och miljöprestanda, samt utveckla och driva platser som ger hållbara upplevelser och bidrar till blomstrande samhällen. För att läsa mer, besök www.urw.com/en/csr/better-places

För mer information, vänligen kontakta:  
Isabelle Holgård
Communications Manager, Nordic
+46 76 525 58 54
isabelle.holgard@urw.com

Om Unibail-Rodamco-Westfield

Unibail-Rodamco-Westfield är ägare, utvecklare och operatör av hållbara, högkvalitativa fastigheter i de mest dynamiska städerna i Europa och USA.

Koncernen driver 72 köpcentrum i 12 länder, varav 38 bär det ikoniska Westfield-varumärket. Dessa köpcentrum lockar över 900 miljoner besök årligen och utgör en unik plattform för handlare och varumärken att komma i kontakt med konsumenter. URW har också en kontorsportfölj av hög kvalitet, 10 kongress- och utställningslokaler i Paris och en utvecklings pipeline på 2.5 miljarder euro med huvudsakligen blandade tillgångar. För närvarande består portföljen på 50 miljarder euro till 86% av detaljhandel, 6% av kontor, 5% av kongress- och utställningslokaler och 2% av tjänster (per den 31 december 2023).

URW är en engagerad partner i större städers stadsförnyelseprojekt, genom bland annat utveckling och anpassning av byggnader till branschledande hållbarhetsstandarder. Dessa åtaganden förstärks av koncernens agenda BetterPlaces 2030, som strävar efter att skapa en positiv miljömässig, social och ekonomisk inverkan på de städer och samhällen där URW är verksam.

URWs’ stapelaktier är noterade på Euronext Paris (Ticker: URW), med en sekundär notering i Australien genom Chess Depositary Interests. Koncernen har en BBB+ rating från Standard & Poor’s och en Baa2 rating från Moody’s.

För mer information, besök www.urw.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Forskning visar samband mellan tatueringar och lymfom

Published

on

By

Under de senaste decennierna har tatueringstrenden ökat snabbt och i Sverige är nu var femte person tatuerad. En ny epidemiologisk studie från Lunds universitet tyder på att tatueringar kan vara en riskfaktor för lymfkörtelcancer, lymfom. Forskarna understryker därför behovet av mer forskning på området.

Kortfakta: epidemiologisk forskning // cancer, livsstilsrelaterade riskfaktorer // peer review-granskad publikation // forskarinitierad, registerbaserad studie, enkätstudie // fall-kontroll.

Kunskapsläget kring långsiktiga hälsoeffekter av tatueringar är idag dåligt på grund av att området är underbeforskat. Nu har en forskargrupp vid Lunds universitet undersökt sambandet mellan tatueringar och cancerformen lymfom.

– Via Socialstyrelsens cancerregister har personer som drabbats av lymfom identifierats. Personerna matchades sedan med en jämförelsegrupp från befolkningsregistret med samma kön och ålder fast utan lymfomdiagnos. Studiedeltagarna fick sedan besvara ett frågeformulär om nya livsstilsfaktorer för att ta reda på om de var tatuerade, säger Christel Nielsen, forskare och docent i epidemiologi vid Lunds universitet, som lett studien.

Totalt omfattade hela studien ­­11 905 personer, varav 2 938 personer hade haft lymfom då de var mellan 20 och 60 år. Av dessa var det 1 398 personer som besvarade forskarnas enkät, motsvarande antal svarande i kontrollgruppen var 4 193 personer. I gruppen med lymfom var 21 procent tatuerade (289 personer) medan 18 procent var tatuerade i kontrollgruppen utan lymfomdiagnos (735 personer).

– Efter att ha tagit höjd för andra faktorer som kan påverka sambandet, exempelvis rökning och ålder, visar vår forskning risken att drabbas av lymfom var 21 procent högre bland de som var tatuerade. Man ska ha komma ihåg att lymfom är en ovanlig sjukdom och att våra resultat gäller på gruppnivå, inte individnivå. Resultaten behöver nu verifieras och undersökas vidare i andra studier och sådan forskning pågår, säger Christel Nielsen.

En hypotes som Christel Nielsens forskargrupp hade inför studien, var att storleken på tatueringen var betydelsefull. Att det helt enkelt skulle vara förenat med större risk för cancer med en helkroppstatuering, jämfört med en liten fjäril på axeln. Oväntat nog visade det sig dock inte spela någon roll.

– Vad det beror på vet vi ännu inte. Men man kan spekulera i att en tatuering, oberoende av storlek, startar en låggradig inflammation i kroppen, som i sin tur kan trigga cancer. Bilden är alltså mer komplex än vad vi initialt trodde.

De flesta människor skaffar sin första tatuering i ung ålder vilket innebär att man exponeras för tatueringsfärg och dess kemikalier i kroppen under en stor del av livet. Trots det har forskningen bara skrapat på ytan för att få kunskap om de långsiktiga hälsoeffekterna av tatueringar.

– Vi vet sedan tidigare att när tatueringsfärgen kommer in i huden, tolkar kroppen detta som något främmande som inte ska vara där och immunförsvaret triggas. En stor del av färgen transporteras bort från huden, till framför allt lymfkörtlarna där den lagras in.

Forskargruppen kommer nu att gå vidare med att närmare studera om det finns samband mellan tatueringar och cancer som drabbar andra organ i kroppen. De vill även forska vidare på andra inflammatoriska sjukdomar för att se om det finns en koppling mellan dessa och tatueringar.

– Att som forskare få möjlighet att bidra med helt ny kunskap är både givande och roligt. Folk kommer sannolikt att vilja uttrycka sin identitet genom tatueringar även framöver och därför är det väldigt viktigt att vi som samhälle kan se till att det är säkert. För den enskilde är det bra att känna till att tatueringar kan påverka hälsan, och att man därför ska vända sig till hälso- och sjukvården om man har besvär som man kopplar till tatuering, avslutar Christel Nielsen.

Publikation:
Tattoos as a risk for malignant lymphoma: a population-based case-control study
eClinical Medicine, 21 maj 2024.

Kontakt:
Christel Nielsen, docent i epidemiologi och forskare på avdelningen för arbets- och miljömedicin vid Lunds universitet.

christel.nielsen@med.lu.se, 046- 222 17 98 (mobil anknytning)

—————–
Presskontakt Medicinska fakulteten vid Lunds universitet
: Katrin Ståhl, 046-222 01 31, 0725-27 97 97, katrin.stahl@med.lu.se

Lunds universitet grundades 1666. Här finns 46 000 studenter och över 8 400 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Prenumera på vårt nyhetsbrev Apropå! där några av våra drygt 5 000 forskare kommenterar aktuella händelser: https://www.lu.se/kategori/nyhetsbrevet-apropa

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Swecem utökar verksamheten i Oxelösund

Published

on

By

Swecem investerar i en uppgradering av produktionsanläggningen i Oxelösund för bindemedlet Merit och ökar därmed bolagets produktionsvolymer med 50 000 ton årligen.

Det är i produktionsanläggningen i Oxelösund som Swecem tar vara på och maler ner granulerad masugnsslagg, en biprodukt från råjärnstillverkning. Nu expanderar företaget och ökar kapaciteten från 185 000 ton till 235 000 ton per år.

– Genom att öka produktionen av Merit möjliggör vi för Sveriges betongproducenter att minska sitt koldioxidavtryck, vilket i sin tur bidrar till att minska de globala utsläppen. Vi är stolta över att bidra till en hållbar utveckling och att vara en del av lösningen på de utmaningar vi står inför, säger Ludwig Zetterström, vd på Swecem.

Investeringen möjliggörs genom ett samarbete med Naturvårdsverket i form av deras investeringsstöd: Klimatklivet

Swecems arbete för en hållbar betongbransch är i en ständigt pågående utveckling och Merit är idag ett av det vanligaste alternativa bindemedel i klimatförbättrad betong. En utökning av kapaciteten ses som en viktig investering för att möjliggöra den hållbarhetsomställning som Sverige och världen står inför.

Fakta Merit:

Merit framställs av en biprodukt inom stålindustrin. Den används till att delvis ersätta cementen i betong för att uppnå en påtagligt lägre klimatpåverkan. Swecem har sedan 2018 sålt drygt 300 000 ton slagg vilket ger en koldioxidbesparing på över 200 000 ton. Framställning av ett ton Merit genererar 20-40 kg koldioxid, vilket är betydligt mindre än motsvarande 700-900 kg som ett ton cement generar.

För mer information kontakta Julia Dagnäs kommunikation, 0730-44 76 10, julia.dagnas@swerock.se.

Swecem tillverkar klimateffektiva bindemedel för hela betongbranschen. Swecems vision och målsättning är att det om tio år ska finnas helt klimatneutral betong på den svenska marknaden samt att all betong i Sverige ska vara klimatneutral år 2045. Läs mer på swecem.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.