Connect with us

Marknadsnyheter

myFC Outlook: Mikrobränsleceller löser flera av logistikbranschens dilemman – myFC:s teknologi ökar effektivitet och lönsamhet

Published

on

myFC Outlook är omvärldsbevakande, ickeregulatorisk information från myFC:s kommunikationsavdelning. Innehållet speglar branscher och segment som ingår i eller tangerar bolagets intressesfär. Siffror och data i denna text ska ej ses som en prognos för kommande intäkter.

Logistik är en bransch som de flesta sällan reflekterar över. Det är något som bara existerar, agerar i bakgrunden och ger oss en tjänst i det tysta. Men branschen växer, och den är mitt uppe i en stark utvecklingsfas med fokus på automatisering, med målet att effektivisera flöden, hanteringstid och kostnader. Marknadsvärdet för bränslecellsmoduler för lastbilar och robotar beräknas nå över en miljard USD år 2028, och myFC har ett konkurrenskraftigt erbjudande till denna miljardmarknad. Genom att öka effektiviteten, ge robotar en driftstid på upp till 99,5 procent, gör myFC:s teknologi det möjligt för företag att minska sin robotflotta med upp till 25 procent. I slutändan minskar det även den totala ägandekostnaden med upp till 20 procent, på grund av minskade investeringsbehov.

Enligt myFC: s marknadsanalys kommer den potentiella marknaden för bolaget – kraftmoduler för AMR:er, AGV:er och lagertruckar, inom tre år att nå 100 miljoner USD.År 2028 uppskattas marknaden för vätgasbaserade bränslecellsmoduler för intralogistik, lastbilar och robotar att nå ett totalt värde på 1,5 miljarder USD, där specifikt små och låga kraftmoduler kommer att ha ett värde på 400 miljoner USD.
– Vår teknik för mikrobränsleceller ger en unik marknadsposition när det gäller industritruckar och robotar, applikationer som kräver relativt låga effektnivåer. Vi riktar in oss på en stor del av den marknaden. Med det tidigare tillkännagivna avtalet med en ledande OEM kommer vi in ​​på en attraktiv marknad där vi har en stark konkurrensfördel jämfört med de konventionella stackade bränslecellslösningarna som är gängse på marknaden, säger Michael Glantz.
I det tillkännagivna samarbetet kommer myFC: s mikrobränsleceller att komplettera batteridriften för de automatiska lagerrobotarna som hanterar komponenter i en av tillverkarens logistikcenter. Det ger ökad konkurrenskraft tack vare en driftstid som ökar betydligt jämfört med dagens lösningar. Enligt Michael Glantz är inträdet i logistiksektorn ett scenario där företagets teknik kan göra stor skillnad på ett sätt som har potential att göra ett globalt intryck.
– Det som gör vår teknik särskilt lämplig för logistikrobotar är att mikrobränslecellerna, till skillnad från de stackade bränslecellerna som, kan formas med stor frihet. De är också lätta att passa in i trånga utrymmen, säger han.
Enligt uppskattningar kommer antalet lager i världen att närma sig 160 000 i år. Sajten mordorintelligence.com rapporterar att lagren har en genomsnittlig yta på 18 000 kvadratmeter, vilket är en tredubbling sedan millennieskiftet. Det ger en total yta på nästan tre miljarder kvadratmeter och en uppskattad siffra på nästan 30 miljoner lagerarbetare över hela världen.
Det som driver utvecklingen är dels ett förändrat konsumtionsmönster, dels förändrade leveranskedjor i ett globalt sammanhang.

Robotar i samarbete. En palleteringsrobot lyfter över gods till en automatisk lagerrobot som forslar godset vidare. I bakgrunden en goods to person-robot som transporterar gods, exempelvis mellan maskin och människa. 

Lagerarbete är en typ av tjänster som alltmer övertas av robotar, precis som mycket annat manuellt arbete. Enligt en uppskattning från Bank of America kommer 45 procent av allt tillverkningsarbete att hanteras av robotar år 2025.
– Tittar man specifikt på lagerlogistik finns det flera drivkrafter bakom den starka automatiseringstrenden. Det viktigaste är att utvecklingen av industri 4.0 har gjort robotarna mer och mer intelligenta och användbara i komplexa miljöer. En annan faktor är ökade krav på effektivisering av flöden, både på grund av kostnader och krav på leveranstider, säger Michael Glantz, VD för myFC.
Ytterligare en drivkraft bakom förändringen är att lagermiljöer är bland de mest drabbade branscherna när det gäller arbetsrelaterade olyckor och sjukdomar – enligt U.S. Bureau of Labor Statistics är en lagerarbetare av tjugo drabbad.
Dessutom är bemanning en av branschens största utgifter, och en stor andel logistikföretagen nämner svårigheten att hitta anställda som en av deras mest utmanande frågor. Även om automatisering minskar andelen personer under ledning, befinner sig industrin samtidigt i en expansiv tillväxtfas, förstärkt av den snabbt växande e-handeln.

Det finns alltså flera drivkrafter bakom den ökande automatiseringsnivån i logistikbranschen. I ett modernt industrilager för en tillverkare av produkter med hög förädlingsgrad, till exempel datorer eller fordon, levereras komponenter från en mängd olika underleverantörer och hanteras sedan av robotar av flera olika typer.
Pick-and-place-robotar flyttar delarna och placerar dem på rätt ställen, till exempel i rätt lagerpallar. Intelligenta palleteringsrobotar kan skilja på en mängd olika varor som kommer på ett transportband, sortera dem och placera dem i rätt högar. Typiska AGV:er (Automated Guided Vehicles) används för att transportera varor mellan olika platser, människor och maskiner på lagret. Det manuella mänskliga arbetet hanteras i flera sammanhang med hjälp av så kallade kollaborativa robotar som kan röra sig i samklang med människor, där människa och robot delar uppgifterna och samexisterar på samma arbetsyta.

 

Hittar själv. Ett exempel på en AGV. EZS 350 a är en automatiserad dragtruck, tillverkad av tyska Jungheinrich. Trucken navigerar med hjälp av ett lasersystem.

I moderna lagermiljöer pågår arbetet många gånger dygnet runt utan att stanna, vilket gör robotar – som varken sover eller äter – överlägsna oss människor. Totalt uppskattas antalet lagerrobotar till cirka 3 miljoner, och de flesta finns i Asien. Antalet ökar med cirka 300 000 per år.
Mikrobränsleceller i kombination med ackumulatorer kommer att hantera flera av de dilemman som logistikrobotar som drivs av enbart batterier lider av, där tiden för laddning innebär att robotarna oundvikligen står stilla i cirka 10 procent av den maximala arbetstiden. Det innebär att investeringar behövs i fler robotar och laddinfrastruktur, som är utrymmeskrävande. En viktig fråga i en tid då lagertjänster har blivit alltmer efterfrågade, vilket också har drivit upp priset per kvadratmeter.

Från Kina. Det kinesiska bolaget Geek+ har tagit fram lagerroboten P 500 – ett exempel på en goods to person-robot som levererar i lagermiljöer.

Eftersom en vätgastank kan fyllas på bara några minuter, ger bränsleceller i kombination med litiumjonbatterier en drifttid på upp till 99,5 procent. Det gör att företag kan minska sin robotflotta med upp till 25 procent, vilket i slutändan minskar totala ägandekostnader med upp till 20 procent på grund av minskade investeringsbehov.
Dessutom ger lösningen flera miljöfördelar. Bränsleceller som drivs av hållbart producerat väte har i princip inget klimatavtryck alls. Kombinationen innebär också att litiumjonbatterierna får en betydligt längre livslängd, vilket även minskar behovet av ovanliga metaller. Dessutom minskar mängden farligt avfall som genereras när batterierna är uttjänta.
– Det finns en tydlig trend inom intralogistiken mot mindre och lättare laster, vilket innebär låg genomsnittlig strömförbrukning. Där passar vår mikrobränslecellsteknik bättre än konventionella stackade bränslecellslösningar. Vi ser stora möjligheter för logistikbranschen att öka effektiviteten, minska omkostnader, öka lönsamheten och även minska sin miljöpåverkan med hjälp av vår hållbara teknik, säger Michael Glantz.

Vid frågor, vänligen kontakta:
myFC Press Office
E-mail: press@myfc.se
Telefon: 070 789 07 40

Certified Adviser:
Avanza Bank
E-mail: ca@avanza.se
Telefon: 08 409 421 20

Om myFC
Det svenska innovationsföretaget myFC erbjuder tunna, skalbara bränsleceller som är lätta att dimensionera och anpassa till eldrivna produkter. myFC utvecklar tekniklösningar där batteri och vätgasbaserade bränsleceller samexisterar för utökad användning och minskad klimatpåverkan. myFC grundades 2005 och noterades i maj 2014 på NASDAQ First North Growth Market. Huvudkontoret ligger i Stockholm. För mer information, besök myFC.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Veidekke tilldelas ett av kontrakten för Västlänkens deletapp Haga

Published

on

By

Den 14 maj tilldelades Veidekke ett av kontrakten för Västlänkens deletapp Haga. Den del det handlar om är entreprenaden för området Otterhällan i centrala Göteborg. Nu väntar först en avtalsspärr på tio dagar. Veidekke har sedan tidigare fått uppdraget av Trafikverket att utföra så kallade skyddsarbeten under en begränsad tidsperiod på projekt Haga.

– Vi är stolta och glada över det fortsatta förtroendet från Trafikverket. Nu ser vi fram emot att få slutföra arbetet som vi påbörjat i skyddsentreprenaden och tillsammans leverera ett lyckat projekt, säger Fredrik Indevall, regionchef på Veidekke Anläggning Väst.

Otterhällan är den andra av de fem entreprenaderna som handlas upp i Haga. Delprojekt Ot-terhällan består av en bergtunneldel mellan delprojekt Rosenlund och delprojekt Stora Hamn-kanalen. Kontraktet omfattar en sträcka på ungefär 500 meter mellan Rosenlundsplatsen och Hamnkanalen och består av en dubbelspårstunnel och två servicetunnlar i berg. Genom del-projektet kommer Västlänken att passera ett antal underjordiska konstruktioner, till exempel Götatunneln, garage och skyddsrum samt anlägga två stycken betongbroar.

Läs mer Läs mer om Västlänken

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Indevall, regionchef Veidekke Anläggning Väst, tel. +46 76 126 40 43

Marcus C Nilsson, verksamhetsområdeschef Veidekke Infra, tel. +46 76 840 05 56

Veidekke är en av Skandinaviens ledande entreprenörer och utför alla sorters bygg- och anläggningsuppdrag. Involvering och lokalkunskap kännetecknar verksamheten. Koncernen omsätter ca 43 miljarder NOK och hälften av de ca 8000 medarbetarna äger aktier i verksamheten. Veidekke är noterat på Oslobörs och har sedan starten 1936 alltid gått med vinst.

Continue Reading

Marknadsnyheter

MTG lanserar ett aktieåterköpsprogram om 400 miljoner kronor

Published

on

By

Modern Times Group MTG AB (”MTG”) tillkännagav idag att styrelsen har beslutat att lansera ett nytt aktieåterköpsprogram om upp till 400 miljoner kronor. Programmet kommer att löpa mellan den 17 maj 2024 och den 30 april 2025. Styrelsens avsikt framöver är att fortsätta återköpa aktier till ett belopp motsvarande minst en tredjedel av koncernens årliga fria kassaflöde.

Styrelsen anser att aktieåterköpsprogrammen ger ett flexibelt och hållbart ökat värdeskapande för MTG:s aktieägare De säkerställer samtidigt att MTG kan fortsätta arbeta mot sina strategiska förvärvsmål. Aktieåterköpen är väl underbyggda av MTG:s goda kassagenerering och starka finansiella ställning. De totalt 400 miljoner kronor som styrelsen avser att återköpa aktier för fram till årsstämman 2025 är av samma storleksordning som det totala antalet aktier som återköptes mellan årsstämmorna 2023 och 2024.

De aktier som återköps ska dras in genom en minskning av koncernens aktiekapital, vilket kräver ett godkännande av årsstämman. Styrelsen avser att föreslå sådant godkännande vid årsstämman 2025. Värdet av programmet (om det nyttjas fullt ut) motsvarar cirka 3,4 % av MTG:s nuvarande marknadsvärde (beräknat baserat på samtliga MTG A och B-aktier exklusive aktier som innehas i eget förvar).

Aktieåterköpsprogrammet kommer att genomföras i enlighet med marknadsmissbruksförordningen (EU) 596/2014 (”MAR”) och kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052 (“Safe Harbour-förordningen”). Aktieåterköpsprogrammet kommer att genomföras av Kepler Cheuvreux som kommer att fatta sina handelsbeslut avseende tidpunkten för återköp av MTG:s aktier oberoende av MTG.

Aktieåterköpsprogrammet är föremål för följande villkor:

  • Återköp av aktier kan göras under perioden från den 17 maj 2024 och fram till och med den 30 april 2025. Under denna period kommer MTG att återköpa aktier till ett belopp om maximalt 400 miljoner kronor.
  • Återköpen ska göras på Nasdaq Stockholm och i enlighet med Nasdaq Stockholms regelbok för emittenter, MAR och Safe Harbour-förordningen.
  • Återköpen av aktier på Nasdaq Stockholm ska göras till ett pris per aktie inom det registrerade intervallet för den gällande kursen vid varje given tidpunkt, vilket är intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs.
  • I enlighet med bemyndigandet från årsstämman den 16 maj 2024 ska MTG:s innehav av egna aktier inte vid någon tidpunkt överstiga 10 procent av utestående aktier i MTG. Det totala antalet utestående aktier är för närvarande 131 668 727. För närvarande innehar MTG 4 075 434 B-aktier och 6 324 343 C-aktier i eget förvar (totalt 10 399 777 egna aktier). Årsstämman 2024 beslutade att minska aktiekapitalet genom indragning av 3 358 100 B-aktier som innehas i eget förvar. Indragningen förutsätter att tillstånd från Bolagsverket erhålls, vilket väntas ske omkring augusti 2024. Efter slutförandet av indragningen kan maximalt 5 789 385 aktier återköpas innan årsstämman 2025.
  • Betalning av aktierna ska ske kontant.

Framåtriktade uttalanden

Uttalanden i pressreleasen avseende framtida förhållanden och händelser, inklusive framtida utveckling och uttalanden om trender, är framtidsinriktade uttalanden. Till sin natur är sådana framtidsinriktade uttalanden osäkra och innefattar risk eftersom de hänför sig till eller är beroende av framtida förhållanden som ännu inte inträffat. Det kan inte garanteras att framtida resultat inte kommer att avvika väsentligt från de angivna eller förutskickade beroende på ett flertal faktorer, varav många är utanför MTG:s kontroll.

För mer information:

Anton Gourman, VP Communications and IR

Direkt: +46 73 661 8488 anton.gourman@mtg.com

Följ oss: mtg.com / LinkedIn

Om MTG

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ)) (www.mtg.com) är en internationell mobilspelskoncern som äger och driver spelutvecklare med globalt populära titlar som sträcker sig över en bred uppsättning genrer inom casual- och mid-core-spel. Koncernen fokuserar på att accelerera portföljbolagens tillväxt och stödja grundare och entreprenörer. MTG är en aktiv aktör i den pågående konsolideringen av spelindustrin och en strategisk köpare av gamingbolag världen runt. Vi kommer från Sverige men har en internationell kultur och globalt fotavtryck. Våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under symbolerna MTGA och MTGB.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i MTG under vecka 20, 2024 och slutförande av återköpsprogram

Published

on

By

Under perioden 13 maj till 15 maj 2024 har Modern Times Group MTG AB (publ) (LEI-kod 549300E8NDODRSX29339) (“MTG”) återköpt sammanlagt 143 365 egna aktier av serie B (ISIN-kod: SE0018012494) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen infört. Detta avslutar det återköpsprogram som löpte mellan den 24 april och 15 maj 2024.

Återköpen är en del av det avslutade återköpsprogram om maximalt 3 179 549 aktier till ett sammanlagt belopp om högst 100 miljoner kronor som MTG tillkännagav den 24 april 2024. Återköpsprogrammet löpte från den 24 april 2024 och fram till 15 maj 2024 och genomfördes i enlighet med EU:s Marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2016/1052 (”Safe harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att leverera värde till aktieägare och att optimera kapitalstrukturen. Avsikten är att MTG:s aktiekapital ska nedsättas genom en indragning av återköpta aktier.

Aktier av serie B i MTG har återköpts (i kronor) enligt följande:

Datum Aggregerad daglig volym (antal aktier) Viktat genomsnittspris per dag (SEK) Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)
13/05/2024 39 539 96,2840 3 806 973,08
14/05/2024 41 434 94,3816 3 910 607,21
15/05/2024 62 392 97,3180 6 071 864,66

Samtliga förvärv genomfördes på Nasdaq Stockholm av Kepler Cheuvreux för MTG:s räkning. Efter ovanstående förvärv uppgår MTG:s innehav av egna aktier per den 15 maj 2024 till 4 075 434 aktier av serie B och 6 324 343 aktier av serie C. Det totala antalet aktier i MTG uppgår till 131 668 727.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 i MAR och artikel 2.3 i Safe harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

För mer information:

Anton Gourman, VP Communications and IR

Direkt: +46 73 661 8488 anton.gourman@mtg.com

Följ oss: mtg.com / LinkedIn

Om MTG

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ)) (www.mtg.com) är en internationell mobilspelskoncern som äger och driver spelutvecklare med globalt populära titlar som sträcker sig över en bred uppsättning genrer inom casual- och mid-core-spel. Koncernen fokuserar på att accelerera portföljbolagens tillväxt och stödja grundare och entreprenörer. MTG är en aktiv aktör i den pågående konsolideringen av spelindustrin och en strategisk köpare av gamingbolag världen runt. Vi kommer från Sverige men har en internationell kultur och globalt fotavtryck. Våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under symbolerna MTGA och MTGB.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.