Connect with us

Marknadsnyheter

Namaste Stockholm firar Indiens 75 år av självständighet med kulturrik festival

Published

on

Lördagen den 17 september bjuds Stockholmsbor in till festivalen Namaste Stockholm i Kungsträdgården för att fira Indiens självständighet. Festivalen arrangeras för sjätte gången gillt och bjuder i år på yoga, indisk kultur och flera spännande framträdanden på den stora scenen.

Namaste Stockholm är en kulturfestival som innebär upplevelsen och känslan av att resa till Indien, fast den i själva verket sker i hjärtat av Stockholm i Kungsträdgården. Evenemanget arrangeras av India Unlimited i samarbete med den Indiska ambassaden i Sverige. Sanjoo Malhotra jobbar sedan flera år tillbaka som arrangör för India Unlimited.

– Vi startade upp India Unlimited för att lyfta upp Indien i Sverige och för att försöka bygga en bättre relation mellan länderna. Festivalen finns till för att visa upp indisk kultur här i Sverige. Det finns redan ett stort intresse för yoga och indisk mat, men vi vill också visa upp mångfalden som finns i Indien med dans och musik, säger han.

Flera höjdpunkter i programmet

Dagen startar klockan 10 med flera härliga yogapass och andra traditionella indiska övningar med en modern tolkning. Något som följs upp av ett digert program på huvudscenen, där begåvade dansare, sångare och andra artister uppträder i färgstarka nummer –  allt från klassiska stycken till nutida Bollywood-framträdanden.

– Det är så många höjdpunkter, yogan är högst upp på listan för mig skulle jag säga, säger Sanjoo Malhotra.

En av finalisterna i TV4:s Talang 2022 är med och uppträder på årets festival. Dansgruppen Indisk Fika är en grupp studenter som framträder i en typ av “Bollywood Freestyle”, de visar upp sitt nummer på den stora scenen klockan 18.05.

– Sedan har vi också indisk-svensk jazz-fusion i programmet som är intressant. Det finns så många bra Bollywood–dansörer och klassiska danser, vi avrundar det fullspäckade programmet med en Bollywood-DJ, säger Sanjoo.

Upplev indisk kultur i centrala Stockholm

För den som är hungrig och nyfiken på att testa inspirerande och kryddrik indisk mat finns det ett tiotal olika pop-up restauranger och matvagnar runt festivalområdet med olika typer av smakfulla indiska rätter. Bland annat indisk grill, street food med flera veganska och vegetariska alternativ, som tar dig och dina smaklökar direkt till Indien.

Det finns även en mängd inhemska aktiviteter i anknytning till festivalen där man får ta del av indiska hantverk och andra sysselsättningar.

– Det är så kallade “Cultural stands”, där människor från olika delar av Indien säljer produkter, inredningsdetaljer, smycken och andra inhemska varor. Det är som en liten indisk marknad, tanken är att man ska uppleva Indien i Stockholm, säger Sanjoo Malhotra.

Firar 75 år av självständighet och mångfald

Festivalen hålls för sjätte gången gillt och i år finns ännu mer anledning till att fira festivalen. Årets upplaga innebär ett 75-års jubileum för Indien som i samband med festivalen firar sin självständighet, demokrati och samhörighet av mångfald.

– Vi är spända på att kunna arrangera Namaste Stockholm efter två tuffa år. Årets festival blir ännu mer speciell eftersom vi firar Indiens självständighet, säger Tanmaya Lal, Indiens ambassadör i Sverige och Lettland.

– De senaste tio åren har jag försökt lyfta upp kopplingen mellan Sverige och Indien. Indiska resenärer blir väldigt intresserade när de ser att Sverige visar upp indisk kultur, de känner att de är välkomna till Sverige, säger Sanjoo Malhotra.

Varmt välkomna till “Indien” i Kungsträdgården lördagen den 17 september kl 10-21.

En lista på hela programmet ser du här.

Om India Unlimited India Unlimited är ett företag som arbetar för att stärka banden mellan Sverige och Indien när det gäller affärer, kultur och socialt liv. De senaste fem åren har India Unlimited arrangerat en rad evenemang i Stockholm och Göteborg. Det handlar om allt från stora företagsevenemang, hackathons med tema stadsplanering och smarta städer, konstutställningar och filmfestivaler. År 2017 hjälpte India Unlimited Stockholms stad att arrangera Stockholms kulturfestival med tema Indien, ett evenemang som lockade över 650000 besökare.

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till press- och analytikerkonferens i Stockholm för presentation av Concentrics första kvartal 2024

Published

on

By

Concentrics delårsrapport för första kvartalet (januari-mars) 2024 kommer att publiceras den 8 maj 2024, klockan 08.00 CET.

Klockan 10.00 CET är media, investerare och analytiker välkomna till Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan 15 i Stockholm, för en presentation av rapporten.

Det kommer också att vara möjligt att delta via webbsändning/telefonkonferens. VD och koncernchef Martin Kunz och CFO Marcus Whitehouse kommer att hålla presentationen på engelska, och den följs av en frågestund. Vi ser fram emot din medverkan. Mer detaljerad information finns nedan:

Press- och analytikerkonferens kl. 10:00 CET (09:00 BRITTISK TID)

  1. Gå till webbsändningen:

https://edge.media-server.com/mmc/p/bfap7uo9

  • Tryck på knappen Spela upp eller uppdatera sidan i webbläsaren om webbutsändningsvideon inte laddas automatiskt.
  1. Telefonkonferens:
  • Deltagare måste registrera sig i förväg på länken nedan. Efter registrering får varje deltagare ett telefonkonferensnummer och en unik personlig PIN-kod.
  • Med början 10 minuter innan konferenssamtalet inleds måste deltagarna använda den information för att komma åt konferenssamtalet som finns i den e-post som skickas ut vid registrering. Deltagarna kan även använda funktionen för att bli uppringda istället för att ringa närmaste telefonkonferensnummer.
  1. Onlineregistrering för telefonkonferens:

https://register.vevent.com/register/BIf1cbd5c1ef4d434987b02f594574f0c5

För ytterligare information, kontakta Gregory Asante på telefon: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av entreprenadmaskiner, lastbilar, lantbruksmaskiner och industriprodukter. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i USA, Tyskland, Storbritannien, Sverige, Indien och Kina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknik genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, och hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat. Concentric erbjuder även flertalet produkter som utvecklats för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon, däribland elektriska vatten- och oljepumpar, elektriska fläktar, temperaturregleringssystem och elektrohydraulisk styrning. 2023 hade koncernen en omsättning om 4 205 MSEK och 1 282 anställda.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.