Connect with us

Marknadsnyheter

När företag investerar i miljökompetens utvecklas även kunderna – och hela branschen

Published

on

Environmental Manager Viivi Kettulas beräkningar hjälper både Kiilto och dess kunder att ta miljöbeslut baserade på fakta.

Environmental Manager Viivi Kettula arbetar dagligen med olika typer av miljöberäkningar. Hon anser att alla miljöåtgärder bör baseras på forskningsdata och noggranna uträkningar.

”Kiiltos miljöarbete omfattar allt från grön energi, förpackningar och logistik till tjänster och material. Vi sätter upp ett konkret mål för varje område, och sedan arbetar hela företaget hårt för att nå de här målen. Min uppgift är att göra beräkningarna, och samla in siffror och fakta som hjälper oss att bedöma miljökonsekvenserna av våra olika produkter och åtgärder”, säger Kettula.

”Den här processen gör också att hela organisationen lär sig mer om vår miljöpåverkan.”

Även kunderna lär sig nya saker. Viivi Kettula påpekar att arbetet med miljöfrågor är ganska nytt för några av kundföretagen, medan andra har haft minskning av miljöpåverkan på agendan sedan länge. Informationen om Kiiltos miljöarbete, och hur företagets produkter påverkar miljön, är också till hjälp för kunderna.

”När vi erbjuder mer fakta om våra produkters miljöpåverkan kan våra kunder i sin tur använda den informationen i sina egna miljökalkyler och i sin verksamhet”, säger hon

”Till exempel är frågor som rör skydd av biologisk mångfald relativt nya för alla företag. När företagens miljöspecialister lär sig mer om detta, och utbyter information via gemensamma forum, ökar hela branschen sin kunskap i ämnet.”

 

Verktyg för produktutveckling

Kettula gör livscykelanalyser (LCA) för att ta fram en helhetsbild av hur stor miljöpåverkan en produkt från Kiilto har under hela sin livscykel. Utifrån dessa bedömningar tar hon sedan fram långa och omfattande miljöproduktdeklarationer (EPD) tillsammans med en extern expert.

”Beräkningarna visar till exempel var utsläppen kommer ifrån, och det ger oss ett värdefullt verktyg för att stödja produktutvecklingen. Om en produktutvecklare vill veta vilken miljöpåverkan en ny lösning har kan vi enkelt kolla det genom att jämföra den nya lösningen med en beräkning som jag har gjort tidigare. Vi ser exakt hur vi fått fram det förra resultatet, och på vilket sätt den nya lösningen kommer att förändra det.”

 

Att ta itu med indirekta utsläpp

Viivi Kettula tar även fram utsläppsberäkningar på organisationsnivå. I dessa beräkningar ingår Scope 3-utsläpp, dvs. indirekta utsläpp, som till exempel kan bero på råvaruproduktion.

Kettula betonar att Kiilto har investerat mycket i bland annat grön energi och lyckats minska sina utsläpp av växthusgaser betydligt.

”För närvarande är de flesta av Kiiltos utsläpp indirekta utsläpp, och för att minska dem måste vi – tillsammans med våra partners – fokusera på leveranskedjan och utsläppen som är relaterade till produktionen av våra råvaror.”

 

Det viktigaste är att agera

Kettula säger att Kiilto planerar att uppdatera sitt löfte till miljön genom att skärpa de befintliga målen och även införa nya. Företaget har också tagit upp nya frågor, och målet är att i framtiden inkludera till exempel biologisk mångfald i löftet.

”Vi vill fortsätta att inkludera fler ämnen i vårt löfte, och därför kommer vi också att fastställa mål för att skydda den biologiska mångfalden. Utmaningen är dock att den biologiska mångfalden är en ny och komplex fråga som ännu inte har några allmänt använda indikatorer.”

Hon betonar att även om det för närvarande inte finns några exakta indikatorer, så finns det saker som kan göras redan nu.

”Vi har till exempel genomfört ett projekt för att skapa ängar i närheten av våra fabriker i Lempäälä och Åbo, eftersom vi vet att ängar gynnar naturen.”

 

Samarbete ger styrka

 

Kiilto har medvetet valt att investera i miljökompetens, och Viivi Kettula har arbetat på Kiilto sedan 2020. Hon är inte bara miljöchef utan också tävlingsidrottare, och lagkapten för Finlands landslag i cheerdance. I år har hon vunnit både VM-brons, EM-guld och det finska mästerskapet.

”Inom lagidrott når man ingenstans utan ansträngning, gemensamma mål och hårt långsiktigt arbete. Det finns en närmast magisk styrka i ett samarbete när allting faller på plats.”

Viivi tycker att hennes arbete på Kiilto har mycket gemensamt med lagsport.

”De bästa resultaten uppnår vi inte som individer, utan tillsammans som ett team, företag eller till och med som en hel bransch. För att uppnå våra miljömål behöver vi hjälp från alla Kiiltos anställda och från medlemmarna i vår leveranskedja. Kiilto vill föregå med gott exempel och hjälpa våra kunder att uppnå sina egna miljömål.”

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.