Marknadsnyheter
Nästan varannan förare stänger av säkerhetsutrustning i bilen som kan rädda liv
Dagens fordon blir alltmer avancerade och är utrustade med flera tekniska system som ökar tryggheten och minskar risken för olyckor i trafiken, ändå väljer många svenska bilförare att stänga av viktiga säkerhetsfunktioner i bilen. Studier har till exempel visat att filbytesvarnare skulle kunna halvera antalet singel- och mötesolyckor där föraren ofrivilligt korsar antingen sido- eller mittlinjen.
I en ny studie har Folksam undersökt körupplevelsen av de sex vanligaste förarsstödsystemen hos svenska bilförare. I samband med att systemen blir allt mer avancerade krävs det mer interaktion med föraren, vilket uppskattas av många, men inte alla. Resultatet visar att adaptiv farthållare och dödavinkelvarnare bidrar mest till en positiv körupplevelse medan filhållningssystem som styr eller varnar är mindre populärt. Undersökningen visar också att upplevelsen skiljer sig mellan olika bilmärken och system, och att kunskapen om dem är bristfällig.
– För att få förare att inte aktivt stänga av systemen så behöver körupplevelsen som systemen bidrar till bli bättre. Här spelar biltillverkarna, väghållare och de som utvecklar förarstödssystemen en viktig roll för att de ska uppnå sin fulla säkerhetspotential. För att ta nästa steg i att minska och mildra trafikolyckor så är den här tekniken rätt väg framåt, säger Maria Klingegård, Trafikforskare på Folksam.
Resultat från undersökningen
– En övervägande majoritet (72 procent) av alla förare uppger att de aktivt stängt av förarstödssystem någon gång eller oftare för att de bidrar negativt till körupplevelsen.
– Nästan hälften (48 procent) uppger att de stängt av filbytesvarnare som varnar när bilen kommer för nära en körfältslinje för att det bidrar negativt till körupplevelsen
– Knappt fyra av tio (37 procent) uppger att de valt att stänga av adaptiv farthållare som hjälper till att hålla rätt hastighet och avstånd ibland eller oftare.
– Drygt två av fem (42 procent) stänger av filhållningssystem med aktiv styrning ibland eller oftare. 27 procent har stängt av det för att de inte vill vara i mitten av filen.
– Upp emot hälften uppger att de behövt stänga av förarstödssystem på grund av exempelvis dåligt väder eller komplex trafiksituation.
– Cirka var fjärde säger att de inte använder filbytesvarnare som varnar eller system som styr bilen trots att de har tillgång till det, ändå vill en majoritet av de tillfrågade ha systemen i sin nästa bil om de får välja.
– Vi på Folksam har tidigare visat att hälften av dödsolyckor med fotgängare och cyklister sker under sådana väder och ljusförhållanden där bilens sensorer har svårt att detektera oskyddade trafikanter. Därför ska man inte ha en övertro till systemen, det är alltid föraren som är ansvarig, avslutar Maria Klingegård.
Rapporten om fotgängardödsolyckor på svenska vägar finns här.
Rapport om cykeldödsolyckor på svenska vägar finns här.
Översikt på förarstödssystem finns här.
Folksamgruppens pressjour
08-772 66 60
pressjour@folksam.se
Om Folksam
Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke