Connect with us

Marknadsnyheter

Nederländsk marknadsaccess på plats och fortsatt strategisk exekvering

Published

on

Kindred Group plc – halvårsrapport januari – juni 2022 (ej reviderad)

Andra kvartalet 2022

  • Totala intäkter (B2C och B2B) uppgick till 238,7 (363,7) miljoner GBP
  • Spelöverskottet (B2C) minskade med 36 procent (35 procent vid oförändrade valutakurser) till 233,5 (363,7) miljoner GBP. Exklusive Nederländerna minskade spelöverskottet med 13 procent (12 procent vid oförändrade valutakurser)
  • Underliggande EBITDA minskade med 78 procent till 25,3 (113,7) miljoner GBP
  • Resultat före skatt uppgick till 7,0 (102,5) miljoner GBP
  • Resultat efter skatt uppgick till 5,8 (87,1) miljoner GBP
  • Resultat per aktie uppgick till 0,03 (0,38) GBP
  • 1 101 410 aktier/depåbevis köptes till ett totalt värde om 105,4 miljoner SEK, eller 8,5 miljoner GBP
  • Fritt kassaflöde uppgick till -5,1 (82,1) miljoner GBP
  • Antal aktiva kunder uppgick till 1 336 706 (1 907 276)

Första halvåret 2022

  • Totala intäkter (B2C och B2B) uppgick till 485,4 (716,3) miljoner GBP
  • Spelöverskottet (B2C) minskade med 34 procent (32 procent vid oförändrade valutakurser) till 475,9 (716,3) miljoner GBP. Exklusive Nederländerna minskade spelöverskottet med 10 procent (8 procent vid oförändrade valutakurser)
  • Underliggande EBITDA minskade med 77 procent till 49,8 (219,7) miljoner GBP
  • Resultat före skatt uppgick till 14,6 (187,8) miljoner GBP
  • Resultat efter skatt uppgick till 12,2 (159,7) miljoner GBP
  • Resultat per aktie uppgick till 0,06 (0,70) GBP
  • 3 029 000 aktier/depåbevis köptes till ett totalt värde av 299,9 miljoner SEK, eller 23,9 miljoner GBP
  • Fritt kassaflöde uppgick till -10,6 (172,2) miljoner GBP

Vd och koncernchef Henrik Tjärnström kommenterar delårsrapporten för andra kvartalet 2022

”Efter en period med kortsiktig motvind ser jag på framtiden med tillförsikt allteftersom vi ser goda framsteg för koncernens viktiga strategiska prioriteringar. Vi har erhållit vår efterlängtade nederländska licens, vår Kindred Sportsbook Platform (KSP) utvecklas enligt plan och Relax Gaming fortsätter att uppvisa starka siffror. Vi närmar oss också slutet på en period av mycket svåra jämförelsetal till följd av covid-19, som har givit en snedvriden bild av vårt resultat.”

”Andra kvartalet är en period av säsongsmässigt låg aktivitet eftersom sportligorna tar slut och de stora fotbollsturneringarna bara äger rum vartannat år. Efter en sportperiod utöver det vanliga under 2021, då fotbolls-EM 2020 medförde en högre aktivitet än normalt under andra kvartalet 2021, är vi nu tillbaka till en mer normal sportkalender. I kombination med en marginal på sportspel på 9,3 (10,7) procent efter fria vad för kvartalet (betydligt lägre än under samma period föregående år), har det resulterat i en nedgång jämfört med föregående år om 28 procent för intäkter från sportspel när Nederländerna räknas bort.”

”Den 8 juni fick vi äntligen vår licens från den nederländska spelmyndigheten (KSA) och en process för att koppla alla våra system och processer till KSA inleddes. Vi slog upp portarna för de nederländska spelarna den 4 juli och har sett ett starkt inflöde av kunder och en hög aktivitet under perioden mellan den 4 och 19 juli. Jag är mycket nöjd med detta initiala resultat och förväntar mig att se vårt varumärke Unibet gradvis återta en ledande position i Nederländerna.”

”Under föregående år påverkades den brittiska marknaden av hårdare kontroller gällande kundernas betalningsförmåga, införda på initiativ av branschen. Dessa åtgärder kan förväntas öka under de kommande kvartalen. Även om det påverkar intäkterna på kort sikt säkerställer det en mer hållbar kundbas.”

”Utvecklingen av vår interna sportbok fortsätter i jämn takt och enligt plan. Vi rekryterar spjutspetskompetens till våra teknik- och produktteam och entusiasmen är stor i båda teamen. Så snart vår KSP har tagits i drift kommer den att ge oss en unik och viktig flexibilitet för att skräddarsy vårt erbjudande till kunder världen över och ge dem en oförglömlig upplevelse. Detta medan Kindred får en smidig, skalbar plattform som samtidigt reducerar vår kostnadsbas.”

”Vi har en spännande period framför oss, med den nederländska marknaden öppnad, den fortsatta utvecklingen av vår egen sportbok, och inte minst fotbolls-VM 2022 som äger rum i november och december. Vi förväntar oss att den motvind som vi har upplevt under de senaste kvartalen gradvis kommer att avta under de närmaste kvartalen. Vi har förberett och byggt upp vårt team och vårt erbjudande för framtiden – en framtid vi nu står fullt redo för.”

Handelsuppdatering till och med 19 juli 2022

Koncernens genomsnittliga dagliga spelöverskott till och med den 19 juli 2022 var 2,5 miljoner GBP, 24 procent (24 procent vid oförändrade valutakurser) lägre än det genomsnittliga dagliga spelöverskottet för hela det tredje kvartalet 2021. Exklusive Nederländerna var koncernens genomsnittliga dagliga spelöverskott till och med den 19 juli 2022 2,3 miljoner GBP, 3 procent (2 procent vid oförändrade valutakurser) lägre än det genomsnittliga dagliga spelöverskottet för hela tredje kvartalet 2021.

Kindred lanserade sin verksamhet på den nederländska marknaden den 4 juli och under perioden från lansering till och med 19 juli var det genomsnittliga dagliga spelöverskottet i Nederländerna 153 000 GBP, gradvis ökande under perioden. Denna uppdatering är inte återkommande och en separat handelsuppdatering för Nederländerna kommer inte att ges i framtiden.

Kindred Groups presentation av bokslutskommunikén och delårsrapporten

Idag fredag den 22 juli 2022 kommer Kindred Groups vd Henrik Tjärnström att hålla en webbpresentation på engelska kl. 10.00 (CEST) som direktsänds på https://www.kindredgroup.com/sv/kv22022.

För att deltaga i telefonkonferensen i samband med presentationen, välkommen att ringa:

Sverige: +46 8 505 163 86 (pinkod: 1022970#)

Storbritannien: +44 20 319 84884 (pinkod: 1022970#)

USA: +1 412 317 6300 (pinkod: 1022970#)

Vänligen ring in i god tid för registrering. Efter presentationen kommer det att finnas möjlighet att ställa frågor.

Informationen är sådan som Kindred Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-07-22 07:30 CET.

För ytterligare information:
Patrick Kortman, Director – Corporate Development & Investor Relations, +46 723 877 438
Linda Lyth, Investor Relations Manager, +46 767 681 337
ir@kindredgroup.com

 

Om Kindred Group 
Kindred Group är ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa, USA och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 30 miljoner kunder via något av de 9 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har 2 000 medarbetare globalt, medgrundare av European Gaming and Betting Association (EGBA), och medgrundare av IBIA, International Betting Integrity Association, samt är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com  

Nasdaq Stockholm, KIND-SDB  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser – en vardag i ständig rörelse

Published

on

By

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport i Swedavias sociala och digitala kanaler. Reportageserien Vi på flygplatsen är uppskattad och lockar intresserade till de hundratals tjänster som Swedavia just nu rekryterar inför sommarens högtryck på Sveriges största flygplatser.

Inför sommaren då många vill flyga anställer flygplatserna mycket extra personal och rekryteringarna är i full gång. Det handlar både om säsongsanställningar för att möta upp ett ökat resande i kombination med semestertider även för flygplatspersonalen, men också om fasta anställningar. Hittills har närmare 200 säsongsanställda medarbetare till sommarsäsongen rekryterats, varav de flesta till Arlanda och Landvetter.

– Vi ser ett fortsatt ökat intresse för att arbeta på flygplats vilket vi förstås tycker är jätteroligt. Många är lockade av de spännande serviceroller som våra flygplatser kan erbjuda, men också av tjänster inom drift, underhåll, logistik och teknik. Serien Vi på flygplatsen väcker intresse och stärker bilden av de olika karriärmöjligheter och varierade vardag som våra flygplatser erbjuder och skapar stolthet och gemenskap hos de som redan arbetar hos Swedavia eller hos partners på flygplatsen, säger Marie Wiksborg, direktör Affärsstöd Swedavia.

Parallellt med de pågående rekryteringarna har reportageserien Vi på flygplatsen börjat visas på Swedavias sociala och digitala kanaler under våren med ett nytt medarbetarporträtt per flygplats och vecka. Serien är uppskattad av både befintliga flygplatskollegor och av de som lockas av en karriär på möjligheternas arbetsplats. Här presenteras flygplatsmedarbetare på Sveriges två största flygplatser som berättar om sitt arbete, de varierade arbetsdagarna och vad som gör det roligt att gå till jobbet varje dag. Gemensamt för flygplatskollegorna, som arbetar inom service, IT, säkerhetsövervakning, utryckning, logistik och koordinering, är att de uppskattar att inte en dag är den andra lik.

Swedavias fokuserade arbete på att attrahera nya och befintliga medarbetare ger resultat. Karriärföretagen utsåg Swedavia till ett Karriärföretag 2024 och har även tilldelat Swedavia pris för Bästa Sociala Medier och Årets karriärsida 2023. Dessutom visade utsåg Karriärföretagens undersökning av topp 10 mest attraktiva arbetsgivare Swedavia som en av de mest attraktiva arbetsgivarna, framröstat av kategorin högskoleingenjörer.

– Det är glädjande att vårt arbete med att synliggöra Swedavia som arbetsgivare ger fint gensvar och det är verkligen något visst med att arbeta i flygplatsmiljön. Många av de som arbetat på flygplats tidigare söker sig tillbaka efter att ha provat på andra branscher och yrken. Förutom det spännande arbetet i olika operativa roller på flygplatsen, allt från tekniska roller till olika typer av service, finns möjligheter till en spännande karriär inom IT, datadriven utveckling, innovation och hållbarhet där Swedavia har väldigt många projekt som pågår och är på gång, avslutar Marie Wiksborg.

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kulturrådet fördelar bidrag till landets kulturskolor

Published

on

By

Kulturrådet fördelar nu årets bidrag till 277 kommuner för att stärka utvecklingen i landets musik- och kulturskolor. Totalt fördelas 95 miljoner kronor till utvecklingssatsningar för kommunala kulturskolor, dels till enskilda kommuners satsningar, dels till utvecklingssatsningar där två eller flera kommuner samverkar.

Kulturrådet har regeringens uppdrag att fördela utvecklingsbidrag till musik- och kulturskolor. Bidraget riktas särskilt till aktiviteter för barn och unga med funktionsnedsättningar, i glesbygd och i områden med socioekonomiska utmaningar. Medel beviljas även för att genomföra insatser för att nå nya målgrupper, för att erbjuda elever möjligheter till fördjupad undervisning och för verksamhet särskilt riktad till nationella minoriteter.

Utvecklingsbidraget gör det möjligt för kommunerna att nå barn och unga som inte tidigare varit med i kulturskolan. Över 80 procent av kommunerna söker i år medel för aktiviteter riktade mot nya målgrupper. Det kan handla om att starta nya ämnen som kulturläger på skollov, orkesterverksamhet och film-, spel och musikproduktion. Många kommuner vill också satsa på öppen verksamhet som inte kräver anmälan eller avgift.

– Genom att testa eller införa nya konstformer, nya mötesplatser och nya metoder breddas deltagandet och ger fler barn tillgång till kultur. Statsbidraget utgör ofta den enda möjligheten för kulturskolorna att utveckla sin verksamhet. Vi är glada över att regeringen har valt att förlänga bidraget, säger Kajsa Ravin, generaldirektör på Kulturrådet. 

Det är tydligt att många kommuner vill utveckla sin ordinarie verksamhet och ägna sig åt fördjupad undervisning. I de fallen kan det handla om att göra lektionerna längre, göra dem mer avancerade eller komplettera med teori inom konstområdet. Utvecklingsbidraget betyder mycket för kommunernas möjligheter att utveckla kulturskolan och ge fler barn och unga möjlighet att pröva och utöva kulturella och konstnärliga aktiviteter. Det märks både i de uppföljningar som görs och inte minst i omfattningen av antalet ansökningar. 

– Kommunerna söker för nästan tre gånger så mycket medel som vi har att fördela så utvecklingsbehovet är stort. Vi hoppas att utvecklingsbidraget till landets musik- och kulturskolor även fortsättningsvis kan bidra till att barn och ungas möjlighet till en kulturundervisning av hög kvalitet, ökar, säger Kajsa Ravin.

I ansökningarna syns många satsningar för att främja hälsa och motverka psykisk ohälsa bland barn och unga i kulturskolan. Ofta planeras satsningarna tillsammans med skolans organisation för elevhälsa. Ett exempel på satsningar med kultur och välmående i fokus är konceptet dans för hälsa.

Fler satsningar inom Kulturskolan
Under nästa år införs regeringens satsning på fritidskort för barn och unga. Kulturrådet kommer att ha en viktig roll i satsningen för att göra det möjligt för fler barn och unga att ägna sig åt konst och kultur på fritiden. I förberedelserna för fritidskortets lansering har Kulturrådet fått i uppdrag att stärka kapaciteten i den kommunala kulturskolan. Kulturrådet får använda 32 miljoner kronor för uppdraget. 

Mer information
Kulturrådet fördelar 95 miljoner i utvecklingsbidrag till kommuner som bedriver musik- och kulturskolor. Musik- och kulturskolorna sökte för nästan 285 miljoner, Det går att söka för att genomföra satsningar i den egna kommunen och även för att genomföra satsningar i samverkan med andra kommuner. Totalt får 257 kommuner dela på ca 80 miljoner för satsningar i den egna kommunen. Satsningarna som görs av kommuner i samverkan får dela på 15 miljoner kronor och involverar sammanlagt 209 kommuner. Totalt kommer bidraget att bidra till mer konst och kultur för barn och unga i 96 procent av landets kommuner.

Läs mer
Beviljade enskilda projekt
Beviljade samverkansprojekt

Ytterligare information
Jenny Löfström Ellverson
Processledare
08 519 264 29
jenny.lofstrom@kulturradet.se

Helene Oljons
Pressansvarig
08 519 264 25
helene.oljons@kulturradet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från Hemsös årsstämma 2024

Published

on

By

Årsstämma i Hemsö Fastighets AB hölls den 24 april 2024 i Stockholm. Nedan följer besluten i sammandrag. Samtliga beslut fattades av stämman enhälligt.

Beslut om fastställande av räkenskaper och vinstdisposition
Stämman fastställde resultat- och balansräkning samt koncernresultat- och koncernbalansräkning för räkenskapsåret 2023. Vidare beslutade stämman att resultat för räkenskapsåret 2023 ska disponeras enligt styrelsens förslag i årsredovisningen. 

Ansvarsfrihet
Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Val av styrelse och revisor
Stämman beslutade att styrelsen ska ha sex ordinarie styrelseledamöter, inklusive styrelseordförande och utan suppleanter.

Till styrelseledamöter omvaldes Maria Björklund, Staffan Hansén, Kerstin Hessius, David Mindus, Johanna Skogestig och Johan Thorell. Till styrelseordförande valdes Kerstin Hessius. Till revisor för en period om ett år valdes KPMG, med Peter Dahllöf som huvudansvarig revisor.

Val av styrelse- och utskottsarvode samt revisorsarvode
Stämman beslutade följande om arvoden. Arvode till styrelseordföranden ska utgå med 600 000 kronor per år och till ordinarie styrelseledamot med 285 000 kronor per år. Arvode till ordföranden i revisionsutskottet ska utgå med 145 000 kronor per år och till ordinarie ledamot i revisionsutskottet med 75 000 kronor per år. Arvode till ordföranden i hållbarhetsutskottet ska utgå med 100 000 kronor per år och till ordinarie ledamot i hållbarhetsutskottet med 50 000 kronor per år. Arvode för styrelsearbete eller utskottsarbete till styrelseledamot anställd i bolaget eller hos ägare ska inte utgå.

Arvode till revisorn ska utgå löpande enligt av bolaget godkänd räkning.

För vidare information vänligen kontakta:

Rutger Källén, vice vd och CFO                                                        08-501 170 35

Denna information är sådan information som Hemsö Fastighets AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 april 2024 kl. 14:00 CET.

Hemsö är Sveriges ledande ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att hållbart äga, förvalta och utveckla samhällsfastigheter för äldreboende, utbildning, vård och rättsväsende. Hemsö finns i Sverige, Tyskland och Finland. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal och stabila hyresgäster. Tredje AP-fonden är majoritetsägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgår till 84,2 miljarder kronor. Hemsö har sedan mars 2015 kreditbetyg A- från Standard & Poor´s och sedan mars 2024 kreditbetyg AA- från Fitch Ratings. Mer information på www.hemso.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.