Connect with us

Marknadsnyheter

Neste öppnar Europas första självbetjäningsbutik med RFID-teknologi i Finland – inköpen kan skannas genom väskan

Published

on

Neste Corporation, Pressmeddelande, 3 juni 2020 kl. 7.30 (EET)

Neste öppnar en ny automatiserad Easy Deli-butik i Helsingfors centrum onsdagen 3 juni 2020. I butiken används Nordic ID:s RFID-teknologi som utvecklats i Finland. Med teknologin skannas kundens alla inköp på en gång, till exempel genom en shoppingkasse eller väska. Butiken är den första i Europa som använder denna typ av självbetjäningslösning.

”Vårt konsumtionsbeteende håller på att grundligt förändras. Vi vill vara med i utvecklingsarbetet och erbjuda nya, smidigare och snabbare kundupplevelser. Easy Delis produktläsare är den första i sitt slag i Finland och ett stort kliv framåt jämfört med traditionella självbetjäningskassor. Shoppingupplevelsen är betydligt snabbare och enklare än tidigare. De närmaste motsvarigheterna finns i Kina där RFID-baserade butiker har fått ett positivt mottagande tack vare att de gör shoppandet så smidigt”, berättar Jukka Peltoniemi som ansvarar för Nestes automatiserade tjänster.  

Easy Deli-butiken finns på Bangatan i Helsingfors i anslutning till Neste Express-stationen. Neste kommer att öppna en till Easy Deli-butik med samma RFID-teknologi i huvudstadsregionen sommaren 2020. Under 2020 är målet också att öppna flera automatiserade Easy Deli -butiker i anslutning till Nestes automatstationer i Riga, Lettland. Självbetjäningsbutikerna är öppna dygnet runt och kompletterar Nestes serviceutbud vid sidan av de traditionella stationerna.

Snabbhet och mindre svinn med RFID-teknologi 

Nordic ID utvecklar produktspårnings- och lokaliseringslösningar baserade på RFID-sensorteknologi (radio frequency identification) som bland annat används för att samla in produktdata. RFID gör det möjligt att identifiera en enskild produkt utan visuell kontakt, vilket gör att ett stort antal produkter kan skannas på bara några sekunder. Dessutom minskar antalet läsfel när det inte är nödvändigt att enskilt skanna varje produkt.

”Idén till lösningen föddes av kundernas förändrade shoppingbeteende – vi vill handla när det passar oss bäst, dygnet runt, i vår närmiljö. Människor undviker köer nuförtiden och kan till och med lämna sina varor om kön upplevs för lång. Att betala vid traditionella självbetjäningskassor baserade på streckkodsteknologi kan till och med ta längre tid än vid bemannade kassor. Att skanna varje produkts streckkod kan kännas besvärligt för ovana användare och det gör att det tar längre tid att handla”, berättar Nordic ID Abp:s verkställande direktör Juuso Lehmuskoski.

De första som började använda RFID i handelsbranschen var klädaffärer. Utöver att tekniken gör shoppandet noggrannare och snabbare kan man med hjälp av den även förutspå och minska matsvinn samt förebygga stölder. 

”Inga fler streckkoder eller skanning av enskilda produkter” 

Att handla i Easy Deli-butiken på Bangatan börjar med inloggning på Nestes mobilapp. Inloggningen garanterar att det är tryggt att handla i butiken och förebygger missbruk och skadegörelse.

Efter inloggningen plockar kunden önskade varor ur hyllan och placerar dem på självbetjäningskassan, där RFID-teknologin läser av alla produkter på bara några sekunder. Inköpen betalas med Apple Pay, Google Pay eller ett betalkort.  

”Easy Deli-konceptet har tidigare testats i Vanda och kundernas upplevelser var uppmuntrande. Utöver smidigheten och snabbheten är Easy Deli-butiken praktisk tack vare sin mobilitet. Butiken kan sättas upp snabbt utan bygg- och markarbeten. Man har använt miljövänliga material samt strävat efter att minimera energikostnaderna redan i byggskedet. I takt med att intresset växer kan vi utvidga affärskonceptet”, tillägger Peltoniemi. 

Mer information: www.neste.fi/easydeli

Neste Corporation

Susanna Sieppi
Vice vd, Communications (tillförordnad)

För ytterligare information: Jukka Peltoniemi, automatiserade tjänster, affärsenheten Marketing & Services, Neste. Kontakta Nestes medietjänst på tel. +358 50 458 5076 / media@neste.com (vardagar kl. 8.30–16.00 EET).

Nordic ID: Juuso Lehmuskoski, verkställande direktör, Nordic ID. Tel. +358 40 510 3790 / juuso.lehmuskoski@nordicid.com.

Kort om Neste

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) skapar hållbara lösningar för transportbranschens, företagens och konsumenternas behov. Vårt breda utbud av förnybara produkter hjälper våra kunder att minska sina klimatutsläpp. Vi är världens största producent av förnybar diesel raffinerad från avfall och restprodukter, och vi inför även förnybara lösningar inom flyg- och plastbranscherna. Dessutom genomför vi tekniskt avancerad raffinering av högkvalitativa oljeprodukter. Vårt mål är att vara en pålitlig partner som värdesätts för sitt kunnande, sin forskning och sin hållbara verksamhet. 2019 hade Neste intäkter på 15,8 miljarder euro. 2020 har Neste placerat sig som nummer tre på Global 100:s lista över de 100 mest hållbara företagen i världen. Läs mer: neste.se.

Nordic ID i korthet

Nordic ID Abp är ett finskt teknologiföretag som erbjuder sina kunder molnbaserade tjänstelösningar (PaaS, Platform as a Service) för realtidsspårning och hantering av varuflöden och produkter. Bolagets omsättning år 2019 var 9,2 miljoner euro. 76 % av omsättningen utgörs av export: bolagets målsättning är att ytterligare förstärka sin position i Europa och att öka sin marknadsandel i Nordamerika och Asien. Bolaget är listat på Nasdaq First North Growth Market. Mer information: nordicid.fi.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Entreprenörskap i skolan: nya fokusområden och en bredd av unga förebilder ges plats

Published

on

By

Större fokus på innovation och hållbarhet samt flera inspirerande exempel på unga entreprenörer med en variation av drivkrafter. Nu nylanserar Natur & Kultur marknadens ledande läromedel för entreprenörskap på gymnasiet. Att vidga begreppet och bilden av en entreprenör och belysa samhällseffekterna av entreprenörskap är målet.

Idag lanseras en ny upplaga av Ung Företagsamhets läromedel ”Mitt UF-företag – entreprenörskap på riktigt”, som ges ut av Natur & Kultur. Den nya upplagan, den tredje sedan 2012, innehåller flera stora omarbetningar, bland annat med ett större fokus på hållbarhet och innovation. Även en bredd av unga entreprenörer och tidigare UF-företagare ges plats så att eleverna enklare ska kunna hitta berättelser att relatera till. Bland förebilderna finns exempelvis Liza Eriksson och Clara Lidman bakom RedLocker, Albin Ljudén och Victor Olsmats bakom Bivaxfabriken samt Muna Idow som grundat och driver Mermaid simskola.

– Vi behöver lyfta fram fler förebilder med olika drivkrafter för att vidga begreppet och bilden av en entreprenör ytterligare. Många entreprenörer har inte föräldrar som är egenföretagare utan påverkas av andra förebilder och där spelar skolan och de läromedel som används en viktig roll, säger Aino Pleiner, utbildningsansvarig på Ung Företagsamhet.

Författaren Michael Lindquist har många års erfarenhet av att arbeta som lärare med UF-företagande och har även varit involverad i arbetet med kursplanerna för ämnet Entreprenörskap. Experter och myndigheter inom olika områden har också bidragit med underlag till innehållet.

– Vi är otroligt stolta över vårt reviderade läromedel, genom det fortsätter vi att vara en föregångare för det entreprenöriella lärandet i Sverige med målet att ge alla unga samma förutsättningar att utveckla sin företagsamhet på gymnasiet. Entreprenörskap ökar våra ungas självförtroende, livsmöjligheter och självledarskap – avgörande för såväl individ som för samhället i stort, säger Aino Pleiner, utbildningsansvarig på Ung Företagsamhet.

Om läromedlet
”Mitt UF-företag – Entreprenörskap på riktigt” är anpassat för kommande ämnesbetygsreform för gymnasiet, Gy25, och kopplat till centralt innehåll i Entreprenörskap samt Entreprenörskap och företagande. Läromedlet går att använda på alla gymnasieprogram och i många ämnen.

Läromedlet speglar UF-årets delar: Inför, Starta, Driva och Avveckla samt följer en tydlig tidslinje under UF-året. Struktur och språk är redigerat så att det underlättar förståelsen och eleverna får stöd i läsningen genom att centrala begrepp fetas och förklaras samt samlas i en ordlista i slutet av boken. Till ytterligare stöd i undervisningen finns övningar, digitala utbildningar och mallar på Ung Företagsamhets sajt.

Om Entreprenörskap i skolan och UF-företagande
UF-företagande är en möjlighet att arbeta med entreprenörskap i skolan på ett praktiskt och verklighetsförankrat sätt. Eleven får bland annat lära sig att komma på en affärsidé, bygga en företagsorganisation, försäljning och bokföring. Förutom det får eleven kognitiva kunskaper under sitt UF-år, som samarbete, problemlösning, konflikthantering, presentationsteknik och att våga utmana sig själv. Idag har var tredje gymnasieelev som går ut gymnasiet drivit UF-företag och totalt nästan 600 000 gymnasieelever sedan starten 1980.

Presskontakt
Elin Östblom, kommunikationsansvarig
Telefon: 070-372 32 20
E-post: elin.ostblom@ungforetagsamhet.se

Om Ung Företagsamhet
Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement, som nominerats till Nobels fredspris 2022 och 2023. Vi ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap – för en positiv samhällsutveckling. Vi utsågs till Årets samhällsaktör 2023, kategori ledarskap. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 150 anställda i hela landet. Vi stöds av offentliga medel och det privata näringslivet.

Sedan 1980 har vi utbildat cirka 600 000 gymnasieelever i Sverige i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande och var tredje elev som idag går ut gymnasiet har drivit ett UF-företag Vi finns på hälften av Sveriges grundskolor där vi erbjuder elever och lärare våra läromedel, utbildningar och inspirerande möten. Vi driver även vårt nätverk UF alumni som ger unga entreprenörer, tidigare UF-företagare, personlig utveckling, drivkraft att växa och ett unikt kontaktnät.

Forskning visar att elever som drivit UF-företag har bättre möjligheter efter skoltiden; de får oftare jobb, har färre arbetslöshetsdagar och startar oftare eget företag. Det vinner både de unga och samhället på.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

First Ventures substansvärde 30 april 2024

Published

on

By

First Ventures substansvärde per aktie uppgick per den 30 april 2024 till 6,25 kr/aktie. Rabatten i förhållande till börskursen var 52,3 %. First Ventures avkastning på substansvärdet för 2024 uppgår till -3,5 %. First North All-share Index avkastade -3,7 % under samma period.

Substansvärdets fördelning per 30 april 2024

 

 

 

Andel av substansvärdet

Noterade tillgångar

Sektor

Marknadsvärde, SEK 

Kr/aktie*

%

Humble Group

Hälsa

42 042 089

1,12

17,9%

Sprint Bioscience

Hälsa

13 176 936

0,35

5,6%

Kiliaro

Teknologi

10 473 799

0,28

4,5%

Lyckegård

Hållbarhet

5 793 645

0,15

2,5%

Dlaboratory

Hållbarhet

1 076 360

0,03

0,5%

 

 

 

 

 

 

 

72 562 830

1,93

30,9%

 

 

 

 

 

Onoterade tillgångar

 

 

 

 

Cling

Hållbarhet

26 070 219

0,69

11,1%

Tribonex

Hållbarhet

24 346 847

0,65

10,4%

Mendi Innovation

Hälsa

20 617 532

0,55

8,8%

CombiQ

Teknologi

18 629 180

0,50

7,9%

Verduro

Hälsa

18 440 000

0,49

7,9%

OneTwo Analytics

Hälsa

14 071 553

0,37

6,0%

Zigrid

Hållbarhet

13 627 075

0,36

5,8%

Speedment

Teknologi

4 911 498

0,13

2,1%

Knodd

Hälsa

4 728 900

0,13

2,0%

Virtual eTraining

Teknologi

4 055 552

0,11

1,7%

Mindforce Game Lab

Hälsa

2 307 528

0,06

1,0%

 

 

151 805 884

4,05

64,7%

 

 

 

 

 

Övriga värdepapper

 

169 942

0,00

0,1%

 

 

 

 

 

Totalt innehav

 

224 538 656

5,98

95,7%

 

 

 

 

 

Övriga investeringsinstrument

9 978 641

0,27

4,3%

 

 

 

 

 

Substansvärde

 

234 517 297

6,25

100,0%

 

 

 

 

 

*Antal aktier i First Venture: 37 524 206 st

 

 

 

 

För vidare information, vänligen kontakta:
Rune Nordlander, t f verkställande direktör, First Venture Sweden AB
E-post: rune.nordlander@first-venture.se

Om First Venture Sweden AB (publ)

First Venture investerar i starka entreprenörsteam inom teknik, hälsa och hållbarhet. Bolaget
investerar i både onoterade och noterade tillväxtbolag och är en långsiktig, aktiv ägare med ett nära samarbete med entreprenörsteamen i portföljbolagen. Bolaget har sitt säte i Stockholm.

First Venture-aktien är noterad på Nasdaq First North Growth Market och handlas under kortnamnet FIRST B. Ytterligare information finns på bolagets hemsida; www.first-venture.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Hilke Collection utvidgar sin eleganta porslinserie med nyheter

Published

on

By

Svenska Hilke Collection utökar nu sitt porslinssortiment med vackra muggar, tekannor och kakfat. De mjuka, charmiga färgerna gör sig bäst tillsammans och lockar till te-bjudningar med familj och vänner.

Hilke Collections nya och utökade serie dukar upp för värmande och sociala stunder. Kannorna Cielo Rosa och Bianco bevarar både värmen och smaken medan den nya storleken på kopparna möjliggör mer utav det goda. Ett nytt färgutförande av de tidigare lanserade kopparna med fat tillkommer nu när Strisce Rosa visas upp. Till detta lanserar Hilke Collection även sitt allra första kakfat Lignano Sabbiadoro i handmålat New Bone-porslin.

– När vi skapade kollektionen så var syftet att tillverka produkter som håller över tid, både ur ett kvalitets- och designperspektiv. Produkterna ska vara tidlösa och passa in i det moderna och eleganta hemmet, säger Giovanna Hilke VD och designer Hilke Collection.

Lanseringen utökar Hilke Collections produktkategori ”High Tea Collection”, där porslinet smyckas i gulddetaljer och handmålas för en klassisk, lyxig och tidlös design. Tidigare släpptes koppar med fat i sju stycken färg- och mönsterutföranden som nu får sällskap av höstens nyheter.  

Produkterna finns från och med Juli månad att köpa hos utvalda återförsäljare och på www.hilkecollection.se

Om Hilke Collection AB

Hilke Collection är ett svenskt handelsföretag som erbjuder inredningsprodukter och smycken i klassisk, feminin och stilren design med en modern tvist. Grundaren Giovanna Hilke startade varumärket 2015 i Linköping och med tiden har en gedigen kollektion av inredningsprodukter och smycken vuxit fram. Produkterna säljs i de mest framstående inredningsbutikerna i Sverige. Visionen bakom varumärket är att skapa tidlös och vacker design för moderna och eleganta hem, skapade med kärlek och ansvarsfull produktion.

För ytterligare information och utlån, vänligen kontakta:

EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail: info@ekpr.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.