Connect with us

Marknadsnyheter

Nischad idé var nyckeln till succé för Sneakershyllan

Published

on

Pandemi och begynnande lågkonjunktur är ingenting som stoppar andrahandsbutiken Sneakershyllan. En stark tro på sin idé, ett nischat utbud och ett cirkulärt tänk är det som driver företaget framåt. Nu är butiken en del av Business Region Göteborgs ”Nätverket på Kungsgatan” för att få möjlighet att samarbeta med andra.

När sneakers-nörderiet blev för stort för att kunna hållas inom hemmets fyra väggar bestämde sig Anne Hultman och sambon Filip Gren för att göra intresset till sitt jobb. De startade en småskalig e-handel i början på 2019, men insåg snart att de ville ha en fysisk butik. Bara någon månad innan pandemin kom till Sverige öppnade de Sneakershyllan på Andra långgatan i Göteborg.

– Det pratades om butiksdöd redan innan, men vi trodde verkligen på vår idé. Dock kan man inte starta något och tro att det ska bli succé direkt, utan man måste hålla ut. Även om det vissa dagar inte kom några människor alls, stod vi där i butiken varje dag för att visa att vi alltid fanns där för kunderna, säger Anne Hultman.

Hållbarhet i fokus

Det cirkulära tänket fanns med naturligt i affärsidén ända från start eftersom alla skor, oavsett om de är använda eller helt nya, köps in från privatpersoner och säljs i andra hand. Med tiden kom det cirkulära även att genomsyra hela verksamheten.

–  Vi tänker på vilka val vi gör – vilka påsar vi använder, vilka kartonger vi har och hur vi kan återanvända saker.

För att ta hållbarhetstänket ännu lite längre jobbar Sneakershyllan också med att förmedla kunskap till kunderna om hur man tar hand om skorna på bästa sätt.  

– Vi lär ut hur man sköter om dem så att de håller länge – både skon i sig men också för att behålla värdet. Sköter man om dem ordentligt går det till och med att sälja tillbaka dem till oss senare, säger Anne Hultman.

Tillväxt på flera plan

Tack vare sitt nischade utbud och bristen på konkurrenter gick affärerna bra, trots pandemin, och i november 2020 öppnade Sneakershyllan en butik i Stockholm. Under de lugnare perioderna jobbade Anne och kollegorna på att utöka sitt sortiment. Från att ha haft ett 50-tal par skor i starten finns i dag runt 2 000.

I takt med att sortimentet växte gjorde så även webbutiken, men den allra största delen av Sneakershyllans försäljning sker i de fysiska butikerna. Efter drygt två år på Andra långgatan blev lokalen för liten och i maj gick flytten till Kungsgatan.

– Först kändes det lite läskigt. Vi räknade mycket på hur mycket vi behöver sälja och allt sådant, men så landade vi lite i det och tänkte att vi bara kör på. Man måste tro på det man gör och bara hoppas på att man löser det, säger Anne Hultman.

Nätverk för samarbete

Tidigare i höstas deltog Sneakershyllan på Business Region Göteborgs nätverkskväll och har nyligen även gått med i det nystartade ”Nätverket på Kungsgatan”. I dagsläget träffas de deltagande butikerna en gång i veckan för att utbyta tankar och erfarenheter.

– Det är väldigt bra att få i gång ett samarbete på gatan och det är alltid kul att känna sina grannar. Genom nätverket kan vi få prata med andra och se om det finns saker som vi kan göra tillsammans. Det ska bli intressant att se hur vi kan jobba vidare med det, säger Anne Hultman.

Business Region Göteborg arrangerar regelbundet nätvärksträffar för att erbjuda kunskap och möjligheten till att knyta nya kontakter med andra företagare i Göteborgsregionen.

– Genom träffarna får man chansen att diskutera frågor och utmaningar med likasinnade företagare inom samma bransch. Nätverk ger inte bara möjlighet till inspiration och till att hitta samarbeten utan även nya relationer som skapar långsiktiga och hållbara affärer, säger Dejan Djurkovski, gruppchef för Företagsutveckling på Business Region Göteborg, och fortsätter:

– Det ger även oss på Business Region Göteborg en chans att lyssna in och utveckla vårt kunskapserbjudande, så som workshops och andra insatser för att möta efterfrågade behov.

Annes tre tips till dig som funderar på att starta butik:

  • Gör något speciellt och nischat och gör det tydligt för kunden varför de ska välja dig.
  • Våga! Men förstå också att det kommer att krävas mycket tid och jobb. Man måste vara uthållig.
  • Gör upp en plan. Vad behöver jag? Vad kommer det kosta? Hur mycket behöver jag sälja? Vad blir momsen? Var lite eftertänksam och gör en riktig kalkyl.

Relaterad information:

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Vasaskolan i Kalmar vann riksfinalen av Vi i femman

Published

on

By

Klass 5B på Vasaskolan i Kalmar vann riksfinalen av Vi i femman som sändes den 9 maj i SVT och i P4. Finalstriden stod mellan Furuhällsskolan 5A från Göteborg, Mariefreds skola 5A från Mariefred, och Vasaskolan 5B från Kalmar.


Boo Zetterström och Majken Olsson från klass 5B på Vasaskolan i Kalmar vann riksfinalen av Vi i femman den 9 maj. Foto: Henrik Crona/ SVT

Efter lokala finaler i alla tjugofem P4-kanaler gick följande tre skolor vidare till riksfinalen:

1:a Vasaskolan 5B – P4 Kalmar, Majken Olsson och Boo Zetterström

2:a Mariefreds skola 5A – P4 Sörmland, Eira Bäärnhielm och Astrid Magnusson

3:a Furuhällsskolan 5A – P4 Göteborg, Sebastian Flood och Mino Edén

– Stort grattis till Vasaskolan 5B i Kalmar som vann finalen 2024. Vilken häftig final och vilka duktiga femteklassare. Spänning, kunskap och underhållning det är Vi i femman när det är som bäst, säger Fredrik B Ekdahl, projektledare för Vi i femman i P4.

Lizette Edfeldt var programledare för riksfinalen som sändes den 9 maj kl. 12.00 i P4, i SVT Barn och SVT Play.

För frågor vänligen kontakta:

Fredrik B Ekdahl, projektledare Vi i femman P4
fredrik.b.ekdahl@sverigesradio.se
070-862 78 35

Alf Jonsson, producent SVT
alf.jonsson@svt.se
070-607 87 85

Susanna Mörner, Presskontakt Sveriges Radio
susanna.morner@sverigesradio.se
070-083 97 37

Continue Reading

Marknadsnyheter

Vår strategi för cirkularitet, och vilka vi samarbetar med

Published

on

By

I en värld där hållbarhet blir alltmer betydelsefullt räcker det inte längre med ytliga påståenden om att produkter är ”hållbara” eller ”återvunna”. Vi måste tydligt definiera dessa begrepp, dela data på ett transparent sätt och uppmuntra till verifiering.

Transparens är en avgörande faktor när det gäller att redovisa koldioxidutsläppen som är förknippade med våra produkter. Hydro CIRCAL 100R är ett högkvalitativt material tillverkat av 100 % återvunnet aluminium från uttjänta byggprodukter. Med ett avtryck på endast 0,5 kg CO2 per kilo aluminium är Hydro CIRCAL ett av de lägsta utsläppen i världen.

Hydro Building Systems kontor i Vetlanda – ett gemensamt renoveringsprojekt med Glasgruppen och Saint Gobain!

 

Med ett gemensamt engagemang för hållbar utveckling har Saint-Gobain Glass och Hydro Building Systems (SAPA), satt ett gemensamt mål att hjälpa entreprenörer och föreskrivare att skapa mer hållbara byggnader med ett lägre koldioxidutsläpp. Enligt en livscykelanalys av fasader uppskattas det att koldioxidutsläppen från byggnadens fasad kan minskas med upp till hälften genom att kombinera fasadsystem tillverkade av Hydro CIRCAL-glas med ORAÉ®-produkter. Vi är oerhört glada över att detta partnerskap faktiskt har konkretiserats i form av ett projekt – vårt kontor i Vetlanda. Vi pratar inte bara om hur vi ska ta oss an framtiden, vi gör det faktiskt också. 

 

Mindre koldioxidavtryck

 

Användningen av HYDRO CIRCAL 100R är avgörande, eftersom den endast släpper ut 0,5 kg CO2 per kg aluminium, jämfört med genomsnittet på använt aluminium i Europa som ligger på 8.6 kg CO2 per kg aluminium. Dessa uppgifter är certifierade av oberoende organ och finns tillgängliga för professionella användare på begäran genom EPD:er (miljövarudeklarationer).

Sammanfattningsvis är fasadsystemet TENTAL den perfekta lösningen för dagens behov när det gäller design och hållbarhet inom byggbranschen. En produkt som till fullo stöder SAPA:s engagemang för den cirkulära ekonomin, och gör det möjligt för arkitekter att inte bara föreställa sig framtiden, utan också att bygga den.                                       

Vill du veta mer? Titta på vår intervju med våra glaspartners och hör deras berättelse om hur de dekarboniserar byggsystem:Samarbeten (sapabuildingsystem.com)                                                               

Hanna Bouveng Communication Managerhanna.bouveng@hydro.com

/ OM SAPA

SAPA är en av de största leverantörerna av byggnadssystem i aluminium i Europa. SAPA erbjuder arkitekter, planerare, metalltillverkare, investerare och husägare över hela världen ett omfattande utbud av innovativa, pålitliga och estetiskt tilltalande aluminiumsystem för fasader, fönster, dörrar och byggnadsintegrerade solceller.

SAPA är ett varumärke som tillhör Hydro, ett globalt integrerat aluminiumföretag med produktions-, försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter över hela värdekedjan – Från bauxit, aluminiumoxid och energiframställning till aluminiumproduktion, rolled products, extrudering och återvinning. Med huvudkontor i Norge har företaget cirka 35 000 anställda i mer än 40 länder världen över. Med mer än ett sekels erfarenhet inom produktion av förnybar energi, teknikutveckling och många samarbeten med andra företag genom åren.

 

/ FÖLJ OSS

facebook.com/Sapa-sverige

www.linkedin.com/company/sapa-sverige

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsredogörelse jan. – mar. 2024

Published

on

By

jan. 2024 – mar. 2024

  • Nettoomsättning uppgick till 288 (7 397) KSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -2 294 (2 634) KSEK
  • Resultatet efter avskrivningar och finansiella poster -3 556 (1 503) KSEK
  • Resultat per aktie är negativt
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 648 (-690) KSEK
  • Likvida medel uppgick till 244 KSEK den 31 mar. 2024

Väsentliga händelser

jan. 2024 – mar. 2024

  • Företaget presenterade sin AI-drivna Dice Recognition Tech på ICE London 2024
  • Bolaget genomförde riktade emissioner till Nordic Growth Opportunities 3 om totalt cirka 1,05 MSEK.
  • Bolaget utnyttjat den tredje tranchen från Nordic Growth Opportunities 3 som uppgår till 1 MSEK.

Väsentliga händelser efter periodens slut

  • Erhållit en 1,1 MSEK order från Abbiati. Beställningen gäller Tangiamos iADR dice shakers som lanserades i februari på spelmässan ICE London och planeras levereras under andra kvartalet 2024.
  • Bolaget genomförde en riktade emission till Nordic Growth Opportunities 3 om totalt cirka 0,2 MSEK.

To the Shareholders of Tangiamo,

The first quarter of 2024 has been a testament to Tangiamo Touch Technology AB’s determination and commitment to innovation. As we navigate through fluctuating market conditions and work to seize emerging opportunities, I am excited to discuss not just where we are today, but where we are headed tomorrow. This quarter’s developments highlight our commitment to strategic growth and transformation.

Financial Performance
In the first quarter of 2024, our net sales totalled 288 KSEK, a figure that, while significantly lower compared to the extraordinary peak of 7 397 KSEK in Q1 of the previous year due to an unusually large order, offers a clearer perspective when compared to a more typical Q1 2022 performance of 1 831 KSEK. This variance underscores the cyclical nature of our business and our strategic pivot towards focusing on products and innovations that show evidence of higher returns and greater market relevance.

Operating profit and the overall financial results for the quarter reflect our continued investment in technology and strategic market positioning, as well as the costs associated with streamlining our product line and focusing on core markets. We’ve worked diligently to manage these costs effectively, ensuring they align with our long-term strategic goals and current market dynamics.

Alongside the 9 MSEK still available from our existing financing agreement with Nordic Growth Opportunities 3, our Board is proactively considering various financial avenues to ensure Tangiamo has the necessary capital to sustain and expand our initiatives.

Strategic Initiatives
Our strategic initiatives are geared towards amplifying our market presence and enhancing our product offerings. We are actively preparing for the go-live of the installation with Loto Quebec, an important step that demonstrates our commitment to expanding our footprint in key markets. Concurrently, our efforts to gain GLI approvals for our MultiPLAY Ignite products are critical as they will allow us to expand into regulated markets, ensuring compliance while broadening our reach. Additionally, we are continuing to innovate with AI technologies to enhance game features and the overall gaming experience, further solidifying our position as a leader in technological advancement within the gaming industry.

While facing challenges, the opportunity outlook for 2024 and beyond remains positive, and we have robust strategies in place to capitalize on these opportunities and drive sustainable growth. We appreciate your continued support and look forward to achieving our goals together.

Sincerely,

Chris Steele
CEO
Tangiamo Touch Technology AB

Kommentarer till bolagets resultat- och balansräkning 

Omsättning och resultat
Nettoomsättningen uppgick till 288 (7 397) KSEK. Rörelseresultatet uppgick -2 294 (2 634) KSEK, innebärande en positiv rörelsemarginal (neg). Resultat efter skatt var -3 556  (1 503) KSEK. Det negativa resultatet beror främst på utebliven försäljning. 

Kassaflöde
Rörelsens kassaflöde var 648 (-690) KSEK. Det positiva kassaflödet i rörelsen består av förändringar i rörelsekapital, särskilt ökningen av kortfristiga skulder och effektiv hantering av fordringar och lager.

Kommande finansiell information

30 maj 2024 Årsredovisning 2023
20 juni 2024 Årsstämma
30 augusti 2024 Halvårsrapport jan-juni 2024
29 november 2024 Delårsredogörelse juli-september 2024
27 februari 2025 Bokslutskommuniké 2024

Tangiamo i korthet
Tangiamo Touch Technology AB (publ) är ett svenskt företag med säte i Göteborg. Bolaget noterades 2017 på Nasdaq First North Growth Market och arbetar främst med tillämpningar av sensorteknologi inom Gaming. Bolaget har patent på en rad områden inom både touch teknologi och visuell identifiering. Bolagets produkter finns installerade på kasinon, spelhallar och kryssningsfartyg i mer än 30 länder. Mer information om verksamheten finns på www.tangiamo.se. Bolagets aktie (TANGI) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market.

Certified Adviser
Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission. 

Denna rapport har inte granskats av bolagets revisor. 
För ytterligare information, vänligen kontakta
Chris Steele, VD, +46 70 978 1081, chris.steele@tangiamo.com
Staffan Hillberg, Styrelseordförande, +46 708 36 59 44, staffan@hillberg.com

Göteborg den 09 maj 2024 
Styrelsen

Delårsredogörelse jan. – mar. 2024 i sin helhet finns tillgänglig på Bolaget hemsida: https://www.tangiamo.com/finansiella-rapporter/

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.