Marknadsnyheter
Ny modell varnar för ökade metallutsläpp vid kusterna
Det finns en stor risk för ökade metallutsläpp vid kusterna i framtiden. I en ny modell visar forskare från Göteborgs universitet att klimatförändringar och överbefolkning kan spola ut tungmetaller som länge legat begravda i sedimenten, och var på jorden som risken för detta är som störst.
Kustnära sediment och jordar har god förmåga att binda metallföroreningar. Miljöer med lite syre och långsam nedbrytning begraver metallerna och skyddar omgivande, ofta känsliga, havsmiljöer från dem. Men klimatförändringar och direkt påverkan från människor kan leda till att metallerna löses ut i havet. En lite högre salthalt i havsvattnet eller mer syre närmast havsbottnen kan göra att metall i högre utsträckning tas upp av levande organismer, där det kan störa både reproduktion och naturliga beteenden.
– Vi har analyserat hur metaller uppför sig i kustnära grundvatten i ljuset av mänskligt drivna förändringar på klimatet och ökade metallutsläpp på grund av mänskliga aktiviteter längs kusten, säger Tristan McKenzie, forskare i marin kemi vid Göteborgs universitet.
Mänsklig påverkan
Med hjälp av data om befolkningstäthet, graden av vattenrening, gruvdrift med mera har Tristan McKenzie och hans forskarkollegor runt om i världen skapat en modell som uppskattar var risken för ökade metallutsläpp i havet är som störst utifrån mänsklig aktivitet. Detta har sedan kombinerats med hur klimatförändringarna påverkar de kustnära miljöerna i form av till exempel havsnivåhöjning, nederbördsförändringar, stormar och höjda vattentemperaturer.
Modellen pekar på att de största riskerna sammantaget finns i tropikerna, som har en tredjedel av världens kuststräckor. Fyra procent av världens kuster hamnar i den högsta riskkategorin och omfattar områden med väldigt hög befolkningstäthet, sura sulfatjordar, kraftiga grundvattenflöden ut i havet, liten vattenrening och pågående gruvdrift mindre än 10 kilometer från kusten.
Störst risk i Sydostasien
– Vi ser att kusterna i Sydostasien ligger illa till. Där växer befolkningen snabbt, vattenreningen är otillräcklig och klimatförändringarna väntas drabba dessa områden hårt, enligt IPCC:s prognoser. Vår modell är användbar för framtida forskning om, och åtgärder mot, metallföroreningar, säger Tristan McKenzie.
Studien pekar särskilt ut grundvattenflödena vid kusterna som en tidigare förbisedd källa till föroreningar i haven. De underjordiska vattenflödena kan bära med sig metaller ut till havet.
– Grundvattenutsläpp kan ha lika stor betydelse som en flod som rinner ut i havet. Metaller från en soptipp eller industrimark kan sippra ner genom jorden för att transporteras iväg med grundvattnets hjälp tillsammans med andra föroreningar. Det är viktigt att räkna med grundvattnet när man tittar på riskerna för metallutsläpp i havet, säger Tristan McKenzie.
Fakta metaller
Metaller är den största gruppen av grundämnen; omkring 80 procent av alla grundämnen är metaller. Några viktiga metaller är aluminium, bly, guld, järn, koppar, platina, silver, tenn och zink. Traditionellt delar man in metallerna efter densiteten i lättmetaller och tungmetaller. Distinktionen används även allmänt i betydelsen att tungmetaller är toxiska för miljö och människor. Bly och koppar är exempel på två tungmetaller som är giftiga.
Vetenskaplig artikel i Limnology and Oceanography Letters: Metals in coastal groundwater systems under anthropogenic pressure: a synthesis of behavior, drivers, and emerging threats
Kontakt: Tristan McKenzie, forskare på Institutionen för marina vetenskaper vid Göteborgs universitet, telefon: 072-373 49 71, e-post: tristan.mckenzie@gu.se
Olof Lönnehed
Pressansvarig kommunikatör
Göteborgs universitet
telefon: 031-786 69 70
e-post: olof.lonnehed@science.gu.se
Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 800 studenter och 6 700 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se. Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.
Taggar:
Marknadsnyheter
Volvokoncernens kapitalmarknadsdag – Växlar upp för tillväxt
Volvokoncernen höll sin kapitalmarknadsdag idag den 14 november 2024 vid Volvo Trucks Customer Center i New River Valley i Virginia i USA. Vid evenemanget presenterade vd och koncernchef Martin Lundstedt tillsammans med koncernledningen den strategiska inriktningen för att förbättra koncernens utveckling och stärka lönsamheten över konjunkturcykeln samtidigt som man fortsätter att investera och öka tillväxten genom transformationen.
– Vi fokuserar på att leverera enligt våra strategier – att utveckla vår högpresterande kultur baserad på en decentraliserad organisation där de som är närmast kunden har befogenhet att fatta beslut och att driva kontinuerliga förbättringar i hela koncernen, säger Martin Lundstedt.
Volvokoncernen manövrerar från en styrkeposition med en stark finansiell nettoställning, en bred kundbas med långvariga relationer, ledande marknadspositioner i många länder och en växande serviceverksamhet. Framöver finns betydande tillväxtmöjligheter genom att öka marknadsandelarna, särskilt i Nordamerika, och genom att ta tillvara outnyttjad potential i serviceverksamheten globalt. Dessutom skapar transformationen ytterligare tillväxtmöjligheter för koncernen genom att värdet på kunderbjudandet ökar.
– Genom att navigera transformationen med flexibilitet och manövrerbarhet kommer vi att se till att vi kan anpassa oss till förändrade förutsättningar på marknaden och att vi kan fånga nya möjligheter. I denna föränderliga omvärld kommer vi att fortsätta arbeta genom partnerskap för att accelerera våra egna innovationsinsatser, samtidigt som portföljoptimering och disciplin i allokeringen av kapital kommer att bidra till att driva värdeskapande och uthållighet i lönsamheten. Volvokoncernens strategi är tydlig – den handlar om att fortsätta att vinna idag och imorgon, säger Martin Lundstedt.
Volvokoncernen har sitt starkaste utbud av produkter, tjänster och lösningar någonsin och har som mål att transformera transport- och infrastrukturindustrin till en mer hållbar framtid oavsett teknik – förbränningsmotorer, batterielektriska fordon eller bränslecellselektriska fordon.
– Oavsett hastigheten i transformationen är Volvokoncernen inriktad på att fortsätta leverera hög lönsamhet och starka kassaflöden som grund för att skapa en god totalavkastning till aktieägarna, säger Martin Lundstedt.
Kapitalmarknadsdagen webbsändes. En repris av sändningen och presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på http://www.volvogroup.com/se.
14 november 2024
Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta:
Claes Eliasson, Volvokoncernens presschef
076 553 72 29
press@volvo.com
För mer information, gå till volvogroup.se
För löpande uppdateringar, följ oss på X: @volvogroupse
Volvokoncernen bidrar till ett ökat välstånd genom att erbjuda transport- och infrastrukturlösningar som lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och motorer för marina och industriella applikationer samt finansiering och tjänster som ökar kundernas drifttid och produktivitet. Volvo grundades 1927 och är i dag drivande i utvecklingen av framtidens hållbara transport- och infrastrukturlösningar. Volvokoncernen har sitt huvudkontor i Göteborg, har fler än 100,000 medarbetare och kunder på närmare 190 marknader. 2023 uppgick nettoförsäljningen till cirka 553 miljarder kronor. Volvoaktien är noterad på Nasdaq Stockholm.
Marknadsnyheter
Arlandasamordnaren lämnar preliminära förslag för järnvägsområdet
Regeringen beslutade i december förra året att tillsätta en samordnare för Arlanda flygplats för att stärka flygplatsens konkurrenskraft. Uppdraget ska redovisas i slutet av maj 2025, men samordnaren Peter Norman presenterar nu utredningens slutsatser hittills.
– Vi följer utredningens arbete och kommer att ta del av de preliminära åtgärdsförslag som utredningen presenterar. Regeringens ambition är att stärka Arlandas konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen får bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
I det pågående uppdraget till den statliga samordnaren ingår att föra dialog med berörda aktörer för att identifiera och föreslå åtgärder som kan genomföras på såväl kort som lång sikt för ökad kapacitet och förbättrad tillgänglighet till och från Arlanda flygplats. Det handlar bland annat om åtgärder för väg- och spårinfrastrukturen och lösningar för transporter och kollektivtrafik till och från flygplatsen.
I delrapporten Satsningar på järnväg för att stärka Arlanda flygplats konkurrenskraft, redovisar samordnaren preliminära förslag till åtgärder.
Slutliga bedömningar och förslag redovisas senast den 31 maj 2025.
Presskontakt
Gabriella Eckardt
Politiskt sakkunnig hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Tel. 076-145 66 93
gabriella.eckardt@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Logistri Fastighets AB (publ) – genomför förvärv av två fastigheter i Ystad och Kristianstad
Logistri Fastighets AB (publ) (”Logistri”) meddelar idag att bolaget den 13 oktober tillträdde de två återstående fastigheterna av tre fastigheter inom ramen för tidigare tecknat aktieöverlåtelseavtal med Torngrund gällande 100 % av aktierna i tre fastighetsägande bolag.
Fastigheten Ystad Ventilen 1 omfattar 4 400 m2 uthyrbar area och är fullt uthyrt till HydX, en svensk tillverkare av smörjsystem och hydrauliksystem grundat i Ystad, på ett 12-årigt trippelnettoavtal. Fastigheten Kristianstad Ränndalen 6 omfattar 742 m2 uthyrbar area och är fullt uthyrd till Ramudden, global specialist inom tillfälliga trafik- och säkerhetslösningar, på ett 8-årigt trippelnettoavtal.
Båda byggnaderna är nyligen uppförda och kommer certifieras enligt Sweden Green Building Council.
”Logistri utökar fastighetsportföljen till att omfatta 24 fastigheter samtidigt som vi förstärker vår regionsportfölj med två kvalitativa fastigheter med god miljöprofil. Vi ser fram emot att påbörja våra långsiktiga partnerskap med HydX och Ramudden och är glada över att ha genomfört detta förvärv” säger bolagets VD, David Träff.
Brick Advokat var Logistris legala rådgivare.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
David Träff, Verkställande direktör
Logistri Fastighets AB (publ)
Telefon: + 46 (0) 70 089 04 66
David.traff@logistri.se
Om Logistri Fastighets AB
Logistri Fastighets AB (publ) är ett fastighetsbolag som investerar i kommersiella fastigheter främst inom segmenten lätt industri, lager och logistik. Visionen är att vara en stabil och långsiktig partner till företag som efterfrågar verksamhetsanpassade och hållbara lokaler. Bolagets övergripande målsättning är att med högt kundförtroende generera ett stabilt kassaflöde och en hög riskjusterad avkastning. Våra hyresgäster är verksamma inom olika branscher där flertalet är svenska och internationella industri- och verkstadsbolag. Fastigheterna ligger i Stockholm, Göteborg samt i södra och mellersta Sverige, i nära anslutning till strategisk infrastruktur som större vägar, järnväg och hamnar. Bolaget har huvudkontor i Stockholm. Bolagets aktie noterades på Spotlight Stock Market 2017. Bolagets aktie noterades på Spotlight Stock Market 2017. Logistri ingår i MSCI Global Micro Cap index.
För mer information gällande Logistri Fastighets AB, vänligen besök www.logistri.se.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke