Connect with us

Marknadsnyheter

Ny studie från Schneider Electric visar: Stor vilja hos svenskarna att energieffektivisera sina hem – få vidtar tillräckliga åtgärder

Published

on

Schneider Electric släpper nu den tredje upplagan av sin årliga globala konsumentundersökning. Studien syftar till att undersöka attityder kring energieffektivitet och hållbarhet i hemmet. Resultatet visar bland annat att svenskarnas vilja att energieffektivisera sina hem är stor, men att handlingarna inte alltid motsvarar viljan och att kunskapen är delvis bristande.

Energiförbrukningen i hemmet är den största orsaken till utsläpp från hushåll och har dessutom ökat stadigt de senaste åren i takt med användandet av fler energikrävande enheter. Detta, i kombination med stigande energipriser och klimatförändringar, gör att energianvändning i hemmet är en högst relevant fråga för bostadsägare.

Stor vilja men blygsamma åtgärder och bristande kunskap

Undersökningen från Schneider Electric visar att svenskarna har en tydlig vilja att effektivisera sin energianvändning i hemmet och minska sina koldioxidavtryck, men att det finns en tydlig klyfta mellan ambition och handling.

Hela 78 procent av de svenska deltagarna anser att energieffektivitet är viktigt, och 81 procent ser energieffektivitet som den högst prioriterade förbättringen för hemmet. Dessutom uppger 68 procent av svenskarna att det är viktigt för dem att minska sitt koldioxidavtryck. Samtidigt är den vanligaste energieffektiviserande åtgärden hos svenskarna att släcka lamporna i ett rum som inte används. Detta trots att belysning endast utgör cirka 5 procent av elförbrukningen hos hushåll.

Den näst mest populära energibesparingsåtgärden bland svenskarna är att dra ur laddare som inte används, vilket 54 procent uppger, och därefter att dra ur andra apparater som inte används, vilket 47 procent uppger. Även detta har en relativt liten påverkan på hushålls energiförbrukning. Samtidigt är det endast 37 procent som uppger att de regelbundet justerar sin inomhustemperatur, trots att det är en av de mest effektiva åtgärderna för energibesparing.

– Det är glädjande att svenska bostadsägare ser energieffektivisering som viktigt, och undersökningen visar en tydlig vilja att öka hållbarheten i hemmet. Däremot blir det uppenbart att det krävs en högre kunskapsnivå kring de åtgärder bostadsägare kan vidta för att effektivisera sin energianvändning och därigenom minska både sina kostnader och koldioxidavtryck, säger Jonas Gillsander, Vice President, Home & Distribution, Schneider Electric Sverige.

Belysning prioriteras högst i smarta hem

Även inom smart-teknologi är belysning det som svenskarna främst prioriterar. Smart belysning är den smart-teknologin som flest svenskar, 33 procent, har i sina hem. Därefter kommer röstassistenter som Google Home och Amazons Alexa, som 17 procent använder, samt smarta termostater, som 16 procent av svenskarna använder. Hela 59 procent av svenskarna i studien tror dessutom att smart belysning är den bästa smarta hem-teknologin för att energieffektivisera och öka hållbarheten.

Kvinnor och äldre bryr sig mer om hållbarhet i hemmet – men medvetenheten ökar hos yngre

Resultatet från studien visar att kvinnor, i något större utsträckning än män, ser hållbarhet och klimatförändringar som viktiga frågor kopplade till hemmet. 68 procent av kvinnorna uppger att detta är viktigt, jämfört med 62 procent av männen. Sett till åldersgrupper är det flest i den äldsta kategorin 55+ år som ser hållbarhet och klimatförändringar som viktiga, hela 69 procent, därefter 65 procent i kategorin 18-34 år och 63 procent i åldersgruppen 35-54 år.

Det är dock fler män, 44 procent, än kvinnor, 38 procent, som anser att energieffektivitet i hemmet blivit viktigare för dem kopplat till den senaste tidens klimatförändringar. Sett till åldersgrupper är det flest i den yngre ålderskategorin, 18-34 år, som uppger att energieffektivisering blivit viktigare, hela 43 procent. Därefter följer åldersgruppen 55+ år med 41 procent och 35-54 år med 39 procent.

– Att den yngsta ålderskategorin fått upp ögonen för energieffektivisering och blivit mer medvetna än tidigare är ett steg i rätt riktning. Det är avgörande att den yngre generationen tar klimatförändringarna på allvar och lär sig hur de kan nyttja den nya sortens teknik för att energieffektivisera sina hem, säger Jonas Gillsander, Vice President, Home & Distribution, Schneider Electric Sverige.

Läs hela den globala rapporten här.

För ytterligare information och kontakt klicka här.

Schneider Electric Schneiders syfte är att påverka genom att ge alla möjlighet att göra det mesta av vår energi och våra resurser, och därigenom överbrygga framsteg och hållbarhet för alla. På Schneider kallar vi detta Life Is On. 

Vår mission är att vara den betrodda partnern inom hållbarhet och effektivitet. 

Vi är en global ledare inom industriell teknologi som för med sig världsledande expertis inom elektrifiering, automation och digitalisering till smarta industrier, robust infrastruktur, framtidssäkrade datacenter, intelligenta byggnader och intuitiva hem. Förankrade i vår djupa branschkunskap tillhandahåller vi integrerade, helhetslösningar med AI-aktiverad industriell IoT med anslutna produkter, automation, programvara och tjänster, vilket levererar digitala tvillingar för att möjliggöra lönsam tillväxt för våra kunder.  

Vi är ett företag för människor med ett ekosystem av 150 000 kollegor och över en miljon partners verksamma i över 100 länder för att säkerställa närhet till våra kunder och intressenter. Vi omfamnar mångfald och inkludering i allt vi gör, styrs av vårt meningsfulla syfte om en hållbar framtid för alla. 

www.se.com/se/sv 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.