Connect with us

Marknadsnyheter

Ny undersökning: Entreprenörer är viktiga förebilder i sina närområden

Published

on

En ny undersökning visar att fyra av fem unga tycker att entreprenörer är viktiga för sitt närområde. För att skapa trygga samhällen där unga upplever att det finns möjlighet att bo och verka behöver vi lyfta och skapa fler entreprenöriella förebilder – och börja redan i skolan.

Det är Verian, tidigare Kantar Public, som har gjort en undersökning om entreprenörskap riktad mot unga i åldrarna 16-28 år. Undersökningen är gjord på uppdrag av ICA Gruppen, och i samarbete med Ung Företagsamhet Sverige där ICA-handlarnas förbunds Hakon Swenson-stiftelsen är guldpartner.

Enligt resultaten tycker hela 80 procent av de svarande att entreprenörer är viktiga för sitt närområde, och tre av fyra anser att Ung Företagsamhet bidrar till att skapa nya entreprenörer.

– Ung Företagsamhet har arbetat med att lyfta fram vikten av lokalt entreprenörskap under många år och det är glädjande att unga verkar dela denna bild. Att enbart en av fem ser sig själva som entreprenör är dock något vi måste jobba med att öka, säger Tove Jarl, vd för Ung Företagsamhet.

För ICA är det viktigt att lyfta entreprenörers betydelse i samhället och ICA har nyligen delat ut sitt årliga entreprenörspris. ICA-butikerna har en viktig roll som motor i lokalsamhället och är den första arbetsplatsen för många unga svenskar.

– Vår grund är lokala entreprenörer som driver ICA-butiker runt om i Sverige. Alla ICA-handlare är egna företagare med ett starkt engagemang för orten där de verkar och ICA-butiken är ofta en knutpunkt på orten. Butikerna skapar lokala arbetstillfällen och stöttar lokala småproducenter, säger Nina Jönsson, vd för ICA Gruppen.

Många entreprenörer har inte föräldrar som är egenföretagare utan har i stället påverkats av entreprenörer i området där de växte upp, så skolan och den lokala miljön har stor betydelse visar studier. Påverkan blir större ju starkare ungdomarna identifierar sig med förebilderna så det är viktigt att unga får möta en bredd av förebilder inom entreprenörskap.

– Enligt undersökningen är en bra affärsidé, mer mod, bättre privatekonomiskt läge och större kontaktnät de främsta faktorerna för att få fler att bli entreprenörer, allt det utvecklar unga genom Ung Företagsamhet. Därför behöver fler elever få chansen att driva UF-företag och utveckla sina entreprenöriella förmågor redan i grundskolan. Vi behöver också lyfta fram olika förebilder för att vidga begreppet och bilden av en entreprenör ytterligare, det kan till exempel både vara kända tech-profiler och den lokala ICA-handlaren eller hantverkaren, säger Tove Jarl, vd för Ung Företagsamhet.

Fakta: Resultaten från undersökningen

Entreprenörer är viktiga för sitt närområde
Instämmer helt, instämmer delvis: 80 %, tar helt avstånd, tar delvis avstånd: 11 %, tveksamt, vet ej: 10 %
Fotnot: Summan blir över 100 % på grund av avrundningar.

UF-företag i skolan bidrar till fler entreprenörer
Instämmer helt, instämmer delvis: 75 %, tar helt avstånd, tar delvis avstånd: 10 %, tveksamt, vet ej: 15 %

En ICA-handlare är en entreprenör
Instämmer helt, instämmer delvis: 52 %, tar helt avstånd, tar delvis avstånd: 32 %, tveksamt, vet ej: 16 %

Ser du dig som en entreprenör?
Ja: 22 %, nej: 59 %, tveksamt, vet ej: 19%

Om undersökningen:
Resultaten baseras på 1 494 svar från personer i åldrarna 16-28 år. Undersökningen gjordes genom en webbaserad enkät genomförd i en slumpmässigt rekryterad panel och är utförd av Verian, tidigare Kantar Public.

Presskontakt
Elin Östblom, kommunikationsansvarig
Telefon: 070-372 32 20
E-post: elin.ostblom@ungforetagsamhet.se

Om Ung Företagsamhet
Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement, som nominerats till Nobels fredspris 2022 och 2023. Vi ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap – för en positiv samhällsutveckling. Vi utsågs till Årets samhällsaktör 2023, kategori ledarskap. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 150 anställda i hela landet. Vi stöds av offentliga medel och det privata näringslivet.

Sedan 1980 har vi utbildat cirka 600 000 gymnasieelever i Sverige i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande och var tredje elev som idag går ut gymnasiet har drivit ett UF-företag Vi finns på hälften av Sveriges grundskolor där vi erbjuder elever och lärare våra läromedel, utbildningar och inspirerande möten. Vi driver även vårt nätverk UF alumni som ger unga entreprenörer, tidigare UF-företagare, personlig utveckling, drivkraft att växa och ett unikt kontaktnät.

Forskning visar att elever som drivit UF-företag har bättre möjligheter efter skoltiden; de får oftare jobb, har färre arbetslöshetsdagar och startar oftare eget företag. Det vinner både de unga och samhället på.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Concejo avslutar avtal om likviditetsgaranti

Published

on

By

Concejo AB (publ) har beslutat avsluta avtalet med Carnegie Investment Bank AB som likviditetsgarant för bolagets aktie. Sista dagen för likviditetsstödd handel är den 30 december 2024.

Syftet med garantin har varit att främja likviditeten i bolagets aktie, minska volatiliteten samt underlätta handel. Concejo bedömer att rådande handel och därmed likviditeten i aktien är god och att behovet av en likviditetsgarant är begränsad.

Informationen lämnades för offentliggörande den 2 december 2024 kl. 14.30 CET.
 

Concejo AB (publ)

För ytterligare information, kontakta:
Carl Adam Rosenblad
Vd och koncernchef
E-post: ca.rosenblad@concejo.se
Mobil: +46-73 672 48 01
www.concejo.se

Om Concejo
Concejo är ett blandat investmentbolag med målsättningen att skapa långsiktiga värden genom att investera i och utveckla verksamheter med entreprenörskap som grund. Concejos B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Exelity AB (publ) offentliggör NAV-kurs 101,94 för november 2024

Published

on

By

Stockholm 2 december 2024 – Exelity AB (publ), (nedan kallat Fonden), i vilken allmänheten och institutionella investerare givits möjlighet att teckna Vinstandelslån.

Exelity AB (publ) är noterat på Nordic AIF Sweden-segmentet under Main Regulated vid NGM i Stockholm.
Fondens namn på NGM är Exelity Kapitalandelsbevis 1 med symbolen EXLY1.

– Fondens NAV-kurs är satt till 101,94 för november 2024

(NAV kursen anges i procent av nominellt belopp)

Fondens utveckling

returntable-exelity-nov24.png

Denna information är sådan som Exelity AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 december 2024 kl.14:25 CET 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Marlon Värnik, VD, tfn +46-70-270 71 63, marlon@exelity.se

Om Finserve AB
Finserve Nordic AB står under tillsyn och kontroll av Finansinspektionen i Sverige, med tillstånd att bedriva verksamhet inkluderande förvaltning av UCITS, AIF, diskretionär portföljförvaltning (LAIF/LVF),och investeringsrådgivning.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kährs förstärker sitt lokala produktionsupplägg för förbättrad kundupplevelse

Published

on

By

Kährs fortsätter att göra framsteg inom hållbarhet och kundfokuserade lösningar. En viktig del av Kährs strategi är att föra produktion och inköp närmare sina kunder och slutkonsumenter, vilket minskar miljöpåverkan och ökar tillgängligheten till företagets golvlösningar.

Som en del av denna satsning har Kährs sedan september i år stärkt sin närvaro i USA genom en lokaliserad försörjning av golvlösningar producerade i USA, för den nordamerikanska marknaden.

Nästa milstolpe är att konsolidera produktionen av trägolv för nordiska kunder till Nybrofabriken i Sverige. Följaktligen har Kährs som avsikt att överföra golvproduktion från sin fabrik i Satulung, Rumänien. Den rumänska fabriken kommer att utvecklas för att stödja de centraleuropeiska marknaderna i olika faser där man startar med produktion av strategiska komponenter till vårt europeiska golverbjudande.

Denna strategiska förändring återspeglar Kährs engagemang för att stärka sina hållbarhetsinsatser och sin marknadsnärvaro, men innebär också förändringar som påverkar cirka 90 anställda vid fabriken i Rumänien. Förhandlingar med representanter för de anställda kommer nu att inledas för att säkerställa att dessa förändringar genomförs på ett ansvarsfullt sätt.

”Vi är drivs av att serva våra kunder på ett sätt som överensstämmer med våra hållbarhetsmål och som samtidigt förbättrar den lokala tillgängligheten och relevansen,” säger Johan Magnusson, vd för Kährs Group. ”Samtidigt värderar vi högt det arbete som våra kollegor i Rumänien har bidragit med och deras insatser har varit en betydande del av vår framgång.”

”Vi kommer att samarbeta med våra anställdas representanter för att hitta de bästa möjliga lösningarna för dem som nu påverkas. Våra anställdas lojalitet och kompetens har varit ovärderlig, och vi kommer göra allt vi kan för att stödja dem genom dessa förändringar”, säger Carl-Henrik Stenermark, COO för Kährs Group.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Carl-Henrik Stenermark, COO, Kährs Group, tel: +46 73 087 70 05

Johan Magnusson, vd & koncernchef, Kährs Group, tel: +46 70 540 13 96

Om Kährs Group
Kährs Group är en ledande tillverkare och distributör av golv, med ambitionen att göra kundens golvupplevelse till något utöver det förväntade. Kährs innovationer har format branschen genom historien och erbjuder golvlösningar för alla rum, miljöer och behov. Kährs levererar hållbara golvlösningar till ca. 70 länder och är marknadsledande inom trägolv i Sverige och Finland, samt har stark position på andra huvudmarknader som Norge, Storbritannien, USA, Tyskland och Schweiz. Koncernen har 1 067 anställda och en årlig omsättning på 2,5 miljarder SEK.  www.kahrsgroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.