Connect with us

Marknadsnyheter

Nyanlända elever med kort skolbakgrund osynliggörs i skolan

Published

on

Nyanlända elever i 12–15-årsåldern med kort skolbakgrund är en utmaning för skolan. Lärarna tenderar att bortse från deras begränsade utbildningsbakgrund och de osynliggörs inom den bredare kategorin nyanlända elever, vilket leder till att de inte alltid får den hjälp de behöver. Det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet.

Andelen nyanlända elever med inga eller begränsade erfarenheter av formell skolgång har enligt Skolverket ökat väsentligt i den svenska grundskolan under det senaste decenniet. Trots det saknar skolan i mångt och mycket strategier, kunskap och organisatoriska förutsättningar för att ge dessa elever lämplig undervisning. 

– För att tillgodose dessa elevers behov bättre, är det viktigt att förstå hur skolan ser på dem och vilka särskilda behov de anses ha, säger avhandingens författare Malin Brännström.

Bedöms som långsamma eller svaga
Hennes resultat visar att lärarna betraktar nyanlända elever med kort skolbakgrund som elever med omfattande och specifika behov, behov som skolan har svårt att möta. Samtidigt tenderar de med kort skolbakgrund att osynliggöras av lärarna och försvinna inom den bredare kategorin nyanlända elever som behöver lära sig svenska där de ofta bedöms som ”långsamma” eller ”svaga” svenskinlärare.

Undervisning för nyanlända – lika för alla
2016 gav Skolverket ut allmänna råd om hur undervisningen för nyanlända bör organiseras i skolan. I råden görs ingen skillnad mellan elever med lång skolbakgrund och elever med kort eller ingen skolgång. Detta leder enligt Malin Brännström till att man i skolan osynliggör elevernas korta eller uteblivna skolbakgrund och att deras skolsvårigheter istället förklaras med att de kommer från en annan kultur eller har en sämre kognitiv förmåga.

– Det händer att detta leder till att elever som inte behöver specialundervisning får det ändå, eller att problemet förflyttas utanför skolan, till föräldrarna och hela den kultur som anses skapa problemet, vilket lämnar begränsat utrymme för skolan att hjälpa eleven, säger Malin Brännström.

Mängden tidigare undervisning negligeras
I en intervju förklarade en speciallärare att lässvårigheterna hos en före detta elev med kort skolgång, berodde på att hen hade en kognitiv funktionsnedsättning. Detta trots att liknande svårigheter hos en betydligt yngre elev som gått lika länge i skolan som den nyanlände bedöms som normala.

– Specialläraren förväntade sig alltså att eleven skulle tillägna sig en viss nivå av skriv- och läskunskaper när hen uppnådde en viss ålder, som om mängden undervisning inte spelade någon roll.

Malin Brännström hoppas att hennes resultat kan användas för att forma en utbildningspolitik och skolpraxis för att utveckla strategier och resurser som på ett bättre sätt möter behoven hos nyanlända elever med begränsad skolbakgrund.

Titel: Mellan osynlighet och avvikelse – nyanlända elever med kort skolbakgrund i grundskolans senare årskurser 

Kontakt: Malin Brännström, telefon:  076 392 6720, e-post: malin,brannstrom@gu.se

FAKTA 
Avhandlingen baseras på etnografiskt fältarbete på tre grundskolor i tre kommuner och en analys av policydokument som reglerar och/eller ger rekommendationer för skolans arbete med nyanlända elever. Malin Brännström har gjort observationer i förberedelseklasser, ordinarie klasser och i personalrum och korridorer. Hon har även genomfört intervjuer, främst med skolpersonal.

Ragnhild Larsson
Redaktör
Utbildningsvetenskapliga fakulteten 
GÖTEBORGS UNIVERSITET
Mobil: 
0766-18 61 55

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 800 studenter och 6 700 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys