Connect with us

Marknadsnyheter

Det traditionella kontoret behöver uppgraderas – ny studie visar behov av en mångfacetterad arbetsplats

Published

on

Med en allt högre förväntan på ett hållbart och flexibelt arbetsliv öppnas också möjligheter för arbetsgivare att skapa inkluderande och konkurrenskraftiga arbetsplatser. Det förutsätter att det traditionella kontoret uppgraderas för att fler av medarbetarnas behov ska kunna tillgodoses. Det visar en ny AI-studie som genomförts på uppdrag av fastighetsbolagen Wihlborgs, Fabege och Diös.

Trots att medarbetarens behov varierar över tid och under en arbetsdag, och därmed behovet av olika typer av miljöer, är det framför allt kontoret som en plats för social samvaro och samarbete som lyfts fram i arbetsgivarnas kommunikation. Medarbetarna signalerar å sin sida en betydligt bredare palett av behov med en tydlig förväntan om självbestämmande och ökad medvetenhet om det egna måendet.

I en värld av hybridarbete kan kontoret vara den plats som ger de bästa förutsättningarna för olika typer av arbete – särskilt om det finns miljöer där medarbetaren kan dra sig undan för att arbeta ostört eller hämta energi.

Några av slutsatserna:

  • Kontoret behöver lösa fyra grundbehov: samarbete, social samvaro, koncentration och återhämtning.
  • Rätt hanterat kan kontoret vara ett av arbetsgivarens starkaste konkurrensmedel, rekryteringsverktyg och en möjlighet att skapa välbefinnande, inkludering och social hållbarhet för de anställda.
  • Företagen visar främst upp kontoret som en plats för kreativa samarbeten och social samvaro. Man fångar därmed inte upp kontorets andra viktiga roller, som en plats för koncentrerat arbete eller återhämtning, vilket är viktigt för många medarbetare som vill arbeta i en hybrid arbetsform.
  • Anställda förväntar sig ökad autonomi (självbestämmande) och möjlighet till hybridarbete.
  • Sökningar på ”Kontorsutformning” har ökat med 220 procent sedan den senaste mätningen (2021) och 587 procent sedan den första (2019), medan ”Arbeta hemifrån” sjunkit kraftigt. En slutsats som kan dras utifrån det är att det idag ligger mindre fokus på var arbetet utförs och mer på vilka anpassningar som behöver göras på kontoret för att för att få till en bra arbetsmiljö.
  • Behovet av frihet och möjligheten att balansera arbete och fritid för att få ihop livspusslet är mycket starkt.

Studien har genomförts av Navet Analytics i samarbete med Quilt.ai på uppdrag av Öresundsbaserade Wihlborgs, Stockholmsbaserade Fabege och Diös, som har verksamhet i norra Sverige. Datan består av 10 800 inlägg på sociala medier från privatpersoner och Sveriges 50 största företag samt cirka 2,1 miljoner sökningar på Google under perioden oktober 2021-september 2023. Det insamlade materialet har sedan grupperats och klustrats av en AI-motor och därefter analyserats av analytiker, antropologer och semiotiker.

Bakgrunden till studien

På bara några år har synen och förväntningarna på arbetsplatsen förändrats avsevärt. Parallellt visar uppgifter att det aldrig tidigare varit så många sjukskrivna på grund av stress. Forskningen är tydlig med att arbetsmiljö är den viktigaste faktorn bakom utvecklingen. Här har fastighetsbolag ett viktigt uppdrag – att hjälpa till att hitta lösningar för arbetsplatsen som möter nya behov. Oavsett landsända är frågeställningarna och utmaningarna likartade på detta område.

Syftet med studien har varit att undersöka de digitala samtalen och sökningarna kring arbete och kontor, för att analysera vilken betydelse strömningarna kan komma att få för kontorslokalers utformning i framtiden.

  • Det handlar inte längre om att ”locka” tillbaka medarbetare till kontoret utan att se till hela människan och skapa arbetsmiljöer som ger förutsättningar för både välmående och produktivitet. Man ska inte behöva jobba hemifrån för att kunna koncentrera sig, säger Ulrika Hallengren, vd, Wihlborgs.
  • Det vi kallar kontor har en central funktion i mångas liv. Kontoren är viktiga för att skapa gemenskap, tillhörighet och engagemang. Det är dock viktigt för oss alla att vara lyhörda och öppna för utveckling, inte minst med tanke på ny teknik. Vi tror och hoppas att rapporten kan bidra till denna utveckling, säger Stefan Dahlbo, vd, Fabege.
  • Det attraktiva kontoret fungerar som en motor för stadens tillväxt. Vad som utgör ett attraktivt kontor definieras till stor del av medarbetarna och för att skapa långsiktigt hållbara kontorskoncept behöver vi hela tiden vara nyfikna på hur vi kan möta våra hyresgästers behov och önskemål, säger Knut Rost, vd, Diös.

Om studien

I sociala medier förmedlas ofta ambitioner, visioner och en bild av hur vi vill uppfattas. De sökningar vi gör visar i större utsträckning vilka funderingar och tankar vi har som vi inte kommunicerar lika öppet. Genom att kombinera datakällorna möjliggörs en välbalanserad analys av människors åsikter och önskemål.

Datan bakom studien består av 10 800 inlägg på sociala medier från privatpersoner och Sveriges 50 största företag samt cirka 2,1 miljoner sökningar på Google under perioden oktober 2021-september 2023.

Studien är den tredje i en serie av undersökningar om vårt sätt att arbeta och använda kontoret. Förfarandet ger möjlighet att studera hur synen på arbete och kontorets roll förändrats över tid och vilka trender som befästs på längre sikt efter en tid av stora förändringar i beteende och digital mognad. De två första studierna har genomförts på uppdrag av Wihlborgs och den senare av Wihlborgs, Fabege och Diös.

Den nya studien och de två föregående kan läsas i sin helhet här.

För ytterligare information kontakta gärna:

Therese Borssén, affärsutvecklare och arbetsplatsstrateg, Diös
Telefon: 010-470 95 82
E-post: therese.borssen@dios.se

Anna Nambord, affärsutvecklare och arbetsplatsrådgivare, Wihlborgs
Telefon: 040-690 57 54
E-post: anna.nambord@wihlborgs.se

Niclas Ternstål, affärsutvecklare Kunderbjudande, Fabege
Telefon:  08-555 148 18
E-post: niclas.ternstal@fabege.se

Diös Fastigheter äger och utvecklar både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter i prioriterade tillväxtstäder. Med ett fastighetsvärde om 31 mdkr, ett bestånd om 359 fastigheter och en uthyrningsbar yta om 1 621 tkvm, är visionen att skapa Sveriges mest inspirerande städer. Marknaden sträcker sig från Borlänge till Luleå med huvudkontor i Östersund. Bolaget har sedan starten 2005 haft en kontinuerlig värdetillväxt i fastighetsportföljen och aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Large Cap. Läs mer om Diös på www.dios.se

Diös Fastigheter AB (publ), Box 188, 831 22 Östersund  |  Tel: +46 770-33 22 00, info@dios.se, www.dios.se  |  Org.nr: 556501-1771

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ozempic kan hjälpa vid alkohol- och drogberoende, visar ny studie

Published

on

By

Läkemedel som Ozempic och Mounjaro, som används för behandling av typ 2-diabetes och viktminskning, kan även minska beroendebeteenden, enligt en ny studie. Forskare fann att personer med alkoholberoende som använde dessa läkemedel hade 50% lägre frekvens av alkoholöverkonsumtion. Dessutom visade studien att personer med opioidberoende som tog dessa läkemedel hade 40% lägre risk för överdos.

Studien, publicerad i Addiction, indikerar att läkemedlens förmåga att minska suget efter mat även kan minska beroende av alkohol och droger. Forskningen öppnar för framtida möjligheter att använda dessa mediciner som en del av behandlingen för beroendesjukdomar.

Källa: npr.org

onlinelibrary.wiley.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 13.12.2024

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
13.12.2024 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 13.12.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

142 735

10,68

1 524 623,90

XSTO

112 945

10,67

1 204 842,04

XCSE

27 868

10,68

297 608,39

Summa

283 548

10,68

3 027 074,33

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,5261 och DKK till EUR 7,4586
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 6 119 397 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sov med isnoshörnig i nya ICEHOTEL 35 – res direkt från Köpenhamn till Kiruna

Published

on

By

Strax utanför Kiruna ligger världens första ICEHOTEL och idag, den 13 december, invigs ICEHOTEL 35 i samband med att ICEHOTEL firar 35 år av magi i is och snö.

En bild som visar vinter Automatiskt genererad beskrivning med låg exakthet
Photo credit: WHOOPS WRONG ROOM!!, AnnaSofia Mååg, ICEHOTEL 35, ICE KILN, Jaeyual Lee & Daeho Lee, ICEHOTEL 35, Ceremony Hall Gaia’s Bloom, Lisa Lindqvist & Kate Munro, photo Asaf Kliger, ICEHOTEL DOWNLOAD

Årets vinterhotell, ICEHOTEL 35,  rymmer 12 unika konstsviter bland annat en gigantisk noshörning i WHOOPS WRONG ROOM!! och samiskt hantverk i Áhku Fáhcat. Därutöver finns 20 isrum, en ceremonisal fylld av isande blomsterprakt för bröllop och events, samt den ikoniska pelarsalen på nästan 30 meter med kristallkronor skapade av 220 handsnidade iskristaller.

ICEHOTEL 35, som krävde 500 ton is från Torneälven och snis (en blandning av snö och is), är skapat av 26 konstnärer från 13 länder, under ledning av Creative Director Luca Roncoroni.  De senaste veckorna har ett dedikerat team av byggare, konstnärer, ljusdesigners, isproduktion och konstnärssupport arbetat intensivt för att färdigställa hotellet.

I den året runt-öppna delen av hotellet; ICEHOTEL 365, finns ytterligare 18 konst- och deluxesviter, ett isgalleri och den helt nyskapade isbaren ICEBAR In Orbit. Här kan besökare uppleva en oförglömlig rymdresa, ta en drink med en astronaut i naturlig storlek av is och snö i isbaren och göra en snabb exit genom en rutschkana av is. Sedan starten har över en miljon gäster från hela världen besökt ICEHOTEL som smälter tillbaka i Torne älv varje vår.

Nytt direktflyg från Köpenhamn till Kiruna

Beläget 200 kilometer norr om polcirkeln kan Kiruna, som förra veckan valdes till Europeisk kulturhuvudstad 2029 , erbjuda en första anhalt vid ett besök till Arktis och Swedish Lapland. Känt för sitt fantastiska norrsken, natursköna omgivningar och möjlighet att uppleva samisk kultur erbjuder Kiruna med omnejd ett resmål med upplevelser året om.

För att möta den växande efterfrågan på Arktis och vinterturism lanserade SAS den 12 december en ny direktlinje mellan Köpenhamn och Kiruna. Direktflygen mellan Köpenhamn och Kiruna kommer även gå under vintersäsongen 2025/2026.*

För dem som föredrar att resa med tåg till norra Sverige finns också alternativ – exempelvis nattåg. Från den 15 december tar SJ över driften av nattågstrafiken mellan Stockholm-Luleå/Kiruna/Narvik med sitt Arctic Circle Train.

För mer inspiration om Swedish Lapland och Kiruna besök visitsweden.com samt Kiruna i Swedish Lapland
Pressbilder till Kiruna och Swedish Lapland HÄR
För mer information samt inspiration kring resmålet Sverige besök www.visitsweden.com

*Den nya SAS-linjen från Köpenhamn kommer att trafikeras från den 12 december 2024 till den 27 april 2025, med flygningar på torsdagar och söndagar, och ytterligare lördagsavgångar under jul- och nyårsperioden. Planer för att utöka tjänsten för vintersäsongen 2025/26 har bekräftats. I slutet av säsongen, i april, kommer SAS endast att trafikera på söndagar. 

 

Kontakt: Ebba Ekelund, PR Nordics: ebba.ekelund@visitsweden.com

Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag. En nationell turismorganisation med uppdrag att genom marknadsföring av destinationen Sverige öka landets attraktionskarft och bidra till turismkonsumtion, exportintäkter och sysselsättning. Visit Sweden arbetar tillsammans med svenska turismbranschen för att effektivt nå de mest eftertraktade målgrupperna för långsiktigt hållbar turism. Visit Sweden är baserat i Stockholm med lokal representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har närmare 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till bolaget 104,6 miljoner kronor. www.visitsweden.com/corporate

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.