Connect with us

Marknadsnyheter

Nyckelkiosken underlättar för både kund och personal

Published

on

Med de nya nyckelkioskerna kan kunderna hos Mercedes-Benz i Malmö både lämna och hämta sin bil, lika enkelt som de checkar in på flyget. Ett automatiserat flöde, som underlättar för både kund och personal, är målet. Införandet av nyckelkiosker kommer dessutom väldigt bra till pass i dessa Coronatider.

Nyckelkiosk hos MB Malm

Kiosken är en del av en långsiktig strategi för Mercedes-Benz – kiosken är bara första steget mot ett automatiserat flöde för kundmottagning och verkstad. Under hösten 2019 och våren 2020 har man pilot-testat en kiosklösning som integrerats med Kobra II och för två veckor sedan startade man på allvar. Varje dag får ett tiotal kunder prova på att använda kiosken, istället för att besöka den traditionella kundmottagningen. När vi besöker Mercedes-Benz Malmö är det Coronatider och att kunna lämna sina nycklar i kiosken är mycket uppskattat av kunderna.

Mercedes-Benz Malmö har valt att lansera självhjälpsautomaterna i flera steg. Tanken bakom är att sakta lära kunderna den nya tekniken och bygga upp en vana. Det är okey att det går lite långsamt, så att kunderna känner sig bekväma med den nya tekniken. Målet är att kiosken – och att checka in själva – blir något självklart i framtiden, precis som att checka in på flyget.

– Det är vårt callcenter som just nu bokar in de kunder som lämnar nyckeln via kiosken. När vi som vanligt ringer upp kunden för att förbereda deras besök hos oss, frågar vi om de kan tänka sig att testa nyckelinlämning i vår kiosk. I nuläget bokar vi bara kunder med serviceavtal som redan betalat för sin service. När vi i nästa steg även tar betalt via kiosken, kommer alla att kunna lämna och hämta, förklarar Daniel Tengelin, Specialist System & Process på Mercedes-Benz Malmö, som varit med och drivit kioskimplementationen.

I Malmö finns för närvarande två kiosker, en för personbilsinlämning och en för transportbilar, men tanken är att det ska bli fler. Transportbilskiosken står i en sluss, som gör att den kan vara tillgänglig på andra tider än ordinarie öppettider, något som behövs för denna yrkesgrupp. Personbilskiosken står i bilhallen, så att kundmottagarna lättare kan hjälpa nya kunder med handhavandet och fånga upp om de har frågor angående sin service eller vill lägga till någon åtgärd. Men även här är tanken att när kunderna är mogna att även ha denna i en egen sluss där man kan lämna och hämta före och efter öppettiden.

Vad tycker kunderna så här långt då?

– De tycker att det är lite ovant i början, men väldigt smidigt, säger Anneli som är projektansvarig och WOW-manager på anläggningen i Malmö. ”Oj, vad lätt det var”, tycker många.

I kiosken kan kunden se sin order, godkänna det som ska göras och acceptera priset för aktuell service. Genom att kunden godkänner sin order i kiosken blir det likställt med kundens signatur på ett papper. Det spar på pappersarbete och minskar den fysiska hanteringen mellan verkstad och kund. Innan kunden lämnar nyckeln måste en körkortskontroll göras. Körkortet skannas i automaten och kontrollerar uppgifterna mot körkortsregistret. Slutligen skrivs ett inlämningskvitto ut.

– Kiosken är riktigt smart. Den tar inte bara emot kundens bilnyckel, den kollar att det är rätt kund som kommit in, att vi har rätt telefonnummer och på vilken parkeringsplats som bilen står. Den kollar direkt online med vårt affärsystem Kobra II, vilken order och uppdrag inlämningen gäller, förklarar en nöjd Daniel Tengelin.

Så fort nyckel är inlämnad går en signal till affärssystemet Kobra II att bilen är inlämnad. Status syns på både arbetsorder och i verkstadsplaneringen att bilen är på plats och att nyckeln finns i kiosken.

– Vi har en väl fungerande rutin för att serva våra mekaniker med jobb. Vi försöker att hålla våra montörer i verkstaden, för att maximera effektivitetsgraden till fullo. Därför har vi ett team som istället matar dem med jobb. Vårt dedikerade Pitcrew hjälper kunden redan på parkeringen och fungerar som en länk mellan kundmottagningen och verkstaden. Det är Pitcrew-personalen som hämtar ut nycklarna och lämnar till mekanikern och matar kiosken med nyckeln när servicen är klar.

Kiosken innebär en större säkerhet för Mercedes-Benz, eftersom den samtidigt kontrollerar att körkortet är giltigt och vem som faktiskt lämnar och hämtar.

– Istället för att vår personal kontrollerar legitimationen, så gör kiosken det i samband med in- och utlämningen av nycklar. Genom att körkortet skannas, så har vi svart på vitt vem som legitimerat sig, vilket innebär en trygghet för oss vid en eventuell tvist, förklarar Daniel Tengelin.

Anneli och Debora som står i receptionen, finns behjälpliga om kunderna behöver hjälp de första gångerna. De ser stora fördelar med kiosken som ett sätt att avlasta när många kunder kommer in samtidigt.

– Det är den första kontakten som kan vara lite ovan, men vid nästa besök är kunden van vid var kiosken finns och hur de ska göra. Särskilt när det är hjulskifte, där det är många korta snabba besök, då är kiosken en bra avlastning för oss, säger Dobora.

När kiosken fått tillbaka nyckeln, är det en signal att ägaren kan kontaktas för att hämta bilen. Då skickas ett automatiskt SMS till kundens telefon med en nyckelkod som behövs för utlämningen. Kunden kan också använda kvittot hen fick vid inlämningen för att få tillbaka sin nyckel. Fördelen med SMS är att kunden kan skicka ett bud för att hämta bilen, vilket ger ytterligare fördelar, särskilt för transportsidan där man arbetar skift och det kan vara olika chaufförer som hämtar och lämnar.En nyckelkiosk är med andra ord win-win för båda parter. Slutkunden som får ett flexibelt (och coronafritt) verkstadsbesök och Mercedes-Benz som kan effektivisera sina mekanikers och kundmottagares dagliga arbete.

Nyckelkiosken är en utveckling och ett samarbete mellan FordonsData och Mercedes-Benz Sverige samt kioskleverantör.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Slottsviken publicerar årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen får härmed avge årsredovisning avseende räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns tillgänglig på Bolagets webbplats www.slottsviken.se

För mer information kontakta:

Jakob Österberg, VD

Slottsviken Fastighetsaktiebolag (publ)

Telefon 018-19 49 50

E-post jakob.osterberg@slottsviken.se

 
Om Slottsviken Fastighetsaktiebolag:

Slottsviken är ett fastighetsbolag som förvärvar, förvaltar och utvecklar attraktiva fastigheter i stadsnära områden. Bolaget grundades 1983 och har sitt huvudkontor i Göteborg. Slottsviken är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1997 och handlas via banker och fondkommissionärer.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.