Connect with us

Marknadsnyheter

Nyhetsbrev Vindico Group 2020-10-01

Published

on

Vindico arbetar nu 100% och vi kan tack vare det presentera några goda nyheter.

 

Företrädesemission

Enligt tidigare pressmeddelande så genomför nu Vindico en företrädesemission. Teckningstiden pågår och avslutas den 14 oktober.

Lyckat resultat för Vindicos portabla kameralarm för t.ex byggarbetsplatser

Kameraövervakning på byggarbetsplatser har en kraftigt brottsförebyggande effekt. ”Sedan vi för ett år sedan satte upp kameror från Vindico på ett av våra byggen har vi inte haft några stölder trots att bygget ligger i ett utsatt läge mitt i ett bostadsområde”, säger Niklas Hemmälin, platschef på NCC.

Återförsäljare

Cykelkraft är ny återförsäljare för våra innovativa cykellås med larm. Vi fick vår första leverans i augusti och intresset är redan stort.

Apotea, som är vår återförsäljare sedan i våras, har breddat sitt sortiment med våra Safe´n´Sound produkter. Man säljer nu även våra bluetooth trackers.

Distributören ElectraGruppen (som bland annat levererar till Elon Ljud & Bild, Dustin och CDON) säljer nu våra skimskydd, överfallslarm samt stöldskyddsmärkning med DNA.

Korttidsarbete

Vindico avslutade den 31 augusti korttidsarbetet och samtliga anställda arbetar från och med den 1 september full tid.

Carl Schneider
Styrelseordförande

Vindico Group AB
073-920 69 01

carl.schneider@vindico.se

Martin Nyberg
Verkställande Direktör
Vindico Group AB
070-510 90 01

martin.nyberg@vindico.se

Kort om Vindico Group AB (publ):
Vindico Group AB är en säkerhetskoncern där verksamheten drivs i dotterbolaget Vindico Security AB, som marknadsför och säljer fysiska säkerhetsprodukter och system. I sortimentet ingår produkter och lösningar inom DNA-märkning, bland annat ButiksDNA och ByggDNA, kameraövervakningssystem, produkter för säker förvaring och laddning av surfplattor, laptops, cykelbatterier och mobiltelefoner samt säkerhetsprodukter för konsumentmarknaden under varumärket Safe´n´Sound. Produkterna är delvis egenutvecklade. Försäljning sker direkt och via återförsäljare. Vindico Group är listat på Spotlight Stock Market med tickern VSEC.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Skandia sänker räntan för bolån med bindningstid 3 månader

Published

on

By

Skandia sänker räntan på bolån med 3 månaders bindningstid med 0,10 procentenheter och höjer räntan på bolån med 2–5 års bindningstid med 0,10 procentenheter. Justeringarna är en anpassning till marknadsräntorna vilka i sin tur påverkar våra upplåningskostnader.

Som alltid ser vi kontinuerligt över vårt erbjudande till våra kunder och för oss är det viktigt att kunna tillhandahålla konkurrenskraftiga alternativ för både bolån och sparande. Förändringarna träder i kraft torsdagen den 2 maj.

Förändringarna för bolån framgår i tabellen nedan:

Bindningstider Förändring i procentenheter Ny listränta (%)  Bästa ränta (effektiv)*
3 månader -0,10 5,44 4,53
1 år Oförändrad 5,19 4,27
2 år +0,10 4,84 3,91
3 år +0,10 4,64 3,70
5 år +0,10 4,45 3,51

Skandias prismodell på bolån bygger på transparens

Skandia erbjuder alltid färdigförhandlade räntor. Räntan bestäms av bolånets storlek, belåningsgrad och löptid. Dessutom får kunder med tjänstepension och ett boende med energiklass A eller B ytterligare rabatt. Bolånekalkylen är en del av Skandias transparens där kunden enkelt kan räkna på vilken ränta som erbjuds. ”

Mer information om Skandias bolåneräntor hittar du här:  www.skandia.se/lana/bolan/

För ytterligare information:
Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se 

Pressrum inklusive foton finns på skandia.se

Bli kund på: http://www.skandia.se

Om Skandia
Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har drygt 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

STARK EFTERFRÅGAN OCH FÖRBÄTTRAD LÖNSAMHET, FÖRSTA KVARTALET 2024

Published

on

By

Vi inleder 2024 med en stabil tillväxt i koncernen, där nettoomsättningen uppgick till 1 838 MSEK (1 592), en ökning om totalt 15 procent varav 11 procent utgörs av organisk tillväxt. Beaktat att vi haft en negativ kalendereffekt om ca -4 procent till följd av den tidiga påsken, känner vi oss nöjda med utvecklingen i de olika segmenten. Arbetet med att ytterligare stärka lönsamheten har börjat ge resultat och den justerade EBITA-marginalen stärktes från 6 procent till 7 procent, där justerad EBITA ökade med 25 procent till 128 MSEK (102). Kassaflödet från den operativa verksamheten utvecklades väl och uppgick till 127 MSEK (102). Förändring av rörelsekapital påverkade det fria kassaflödet negativt, till följd av strategiska investeringar i lager inför prisökningar och ökade kakaopriser för vissa av distributionsbolagen. Bruttomarginalen har fortsatt att utvecklas åt rätt håll och uppgick till 31 procent (30). Den relativa ökningen var större eftersom vi under jämförelseperioden inte fullt ut konsoliderat alla Privab-bolagen, vilka har en lägre bruttomarginal än koncernen i övrigt. Humble har ett bra momentum och vi har en optimistisk syn på utvecklingen framåt, med fokus på fortsatt expansion och tillväxt.”-  Simon Petrén, VD Humble Group AB.

FINANSIELL INFORMATION:

FÖRSTA KVARTALET

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 838 MSEK (1 592), en ökning med 15% jämfört med motsvarande period föregående år. Organisk tillväxt uppgick till 11%. 
  • EBITA uppgick till 133 MSEK (130).
  • EBIT uppgick till 86 MSEK (85).
  • Justerad EBITA uppgick till 128 MSEK (102), en ökning med 25% jämfört med motsvarande period föregående år.
  • Justerad EBIT uppgick till 81 MSEK (58).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 60 MSEK (183).
  • Resultat efter skatt uppgick till 23 MSEK (-3).
  • Resultat per aktie före respektive utspädning uppgick till 0,05 SEK (-0,01).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER:

UNDER FÖRSTA KVARTALET

  • Humble Group slutför försäljning av samtliga aktier i Bayn Production AB som en del av koncernens långsiktiga strategi att effektivisera verksamheten.
  • Humble Group bildar gemensamt bolag tillsammans med skaparna av “Babblarna”, ett välkänt varumärke för familjer i Sverige.

EFTER KVARTALET

  • Humble Group slutför etapp 2 av fastighetsförsäljningen, som är strukturerad som en sale- and leasebacktransaktion.
  • Humble Group har kallat till årsstämma som hålls onsdagen den 22 maj, 2024.
  • Valberedningen föreslagit omval av befintliga styrelsemedlemmar samt val av Noel Abdayem till ny styrelseledamot, som är en befintlig medlem av ledningsgruppen.

VD-ORD UR RAPPORTEN

STARK EFTERFRÅGAN OCH FÖRBÄTTRAD LÖNSAMHET
Vi inleder 2024 med en stabil tillväxt i koncernen, där nettoomsättningen uppgick till 1 838 MSEK (1 592), en ökning om totalt 15 procent varav 11 procent utgörs av organisk tillväxt. Beaktat att vi haft en negativ kalendereffekt om ca -4 procent till följd av den tidiga påsken, känner vi oss nöjda med utvecklingen i de olika segmenten. Arbetet med att ytterligare stärka lönsamheten har börjat ge resultat och den justerade EBITA-marginalen stärktes från 6 procent till 7 procent, där justerad EBITA ökade med 25 procent till 128 MSEK (102). Kassaflödet från den operativa verksamheten utvecklades väl och uppgick till 127 MSEK (102). Förändring av rörelsekapital påverkade det fria kassaflödet negativt, till följd av strategiska investeringar i lager inför prisökningar och ökade kakaopriser för vissa av distributionsbolagen. Bruttomarginalen har fortsatt att utvecklas åt rätt håll och uppgick till 31 procent (30). Den relativa ökningen var större eftersom vi under jämförelseperioden inte fullt ut konsoliderat alla Privab-bolagen, vilka har en lägre bruttomarginal än koncernen i övrigt. Humble har ett bra momentum och vi har en optimistisk syn på utvecklingen framåt, med fokus på fortsatt expansion och tillväxt.

Verksamheten
Vi har en konsekvent positiv utveckling i våra affärsområden och vårt team gör ett enastående arbete med att positionera koncernen för ökad tillväxt framöver. Strategiska initiativ som syftar till att utöka marknadsnärvaron och förbättra produktutbudet fortsätter att utvecklas väl och vi är exalterade inför hösten, då vi kommer att börja få effekt av uppskalning i fabrikerna samt resultat av de större produktlanseringar som rullar ut.

Inom Future Snacking har vi fortsatt att expandera internationellt, med ett starkt gensvar från nya kedjor och kunder. Vår internationella lansering av socker-reducerat godis har presterat bättre än förväntat där vi kontinuerligt kartlägger möjligheterna till snabbare expansion. Till följd av stark efterfrågan har vi haft vi haft vissa utmaningar att producera produkter i den takt som krävs. Det är en av våra högsta prioriteringar internt att komma till rätta med och vi gör allt vi kan för att säkerställa kontinuerliga leveranser av varor. True Gum påverkade segmentet negativt med -18 MSEK till följd av höga jämförelsetal från förra året, som var ett exceptionellt starkt kvartal. Med flera lovande produktlanseringar och ett förbättrat recept för vårt tuggummi, ser vi fram emot att dessa initiativ når marknaden.

I Quality Nutrition har vi liknande utmaningar som i Future Snacking-segmentet. Efterfrågan på bars, pulver och den stundande energidrycksproduktionen är skyhög. All kapacitet som kommer att tillgängliggöras under året är redan förhandsbokad av externa kunder och egna varumärken. Nu handlar det om att maximera produktionsflödet i fabrikerna. Speciellt märks framgången inom varumärket BodyScience, som expanderar kraftigt och har snabbt tagit en marknadsledande position i Australien. Vi lanserade nyligen även en svensk innovation i form av en soft-bar, där vi med hjälp av Humbles receptkunskap redan börjat tillverka produkterna i koncernens nya barsfabrik. Produkten vann dessutom pris för årets proteinbar 2024 av Nutrition Warehouse i april och kedjorna uppskattar den nya innovationen på marknaden.

För Sustainable Care-segmentet utgör Solent ett draglok. Det är koncernens största bolag som ökade nettoomsättningen med 14 procent samt stärkte lönsamheten med 34 procent. Vi ser en återgång till tillväxt hos flera av premiumvarumärkena och har ett tydligt trendskifte i form av organisk tillväxt och förbättrade marginaler hos de dotterbolagen som tidigare haft det tufft. Med genomförda investeringar och stärkt ledning är jag övertygad om att vi lagt grunden för en återhämtning av tidigare nivåer.

Distributionssegmentet uppvisar en tillfredställande tillväxt, men resultatet dras fortfarande ner av kostnader relaterat till integrationsprocesserna. Vi närmar oss slutfasen av att konsolidera Privab-bolagen och har nu riktat fokus mot att förbättra bruttomarginalen genom gemensamma inköp och en effektivare prissättningsstrategi. Givet att vi säljer mycket konfektyrprodukter inom choklad samt importerar i USD och EUR, har vi haft en lagerbindning som utgör en väsentligt högre andel av försäljningsökningen än normalt. Med hög lageromsättning och säsongsmässigt större kvartal framför oss, är vår bedömning att finns det goda förutsättningar att frigöra det bundna kapitalet och därmed komma ner till en lägre rörelsekapitalnivå relativt omsättningen.

Resultat
Kvartalet markerade en betydande förbättring av vår lönsamhet, vilket är ett bevis på styrkan i vår affärsmodell. Vi har ännu inte fått full utväxling av de investeringar och medförande kostnadsökningar som uppskalning i fabrikerna har inneburit. Det är en effekt som kommer att synliggöras först när de utökade skiftkörningarna är i fullt bruk. Vi har ökat våra marknadsföringsinvesteringar, vilket är genomtänkta strategiska beslut riktade mot att främja tillväxt de kommande åren. Med det starka produktmottagandet från marknaden som vi har, är det viktigt att vi fortsätter att investera för långsiktig avkastning.

Bruttomarginalen har stärkts mot jämförelseperioden, trots en negativ konsolideringseffekt av Privab-bolagen. Det är ett fortsatt högprioriterat område för koncernen och det finns många förbättringsåtgärder som kvarstår att realisera. Vi har fortfarande en del redovisningstekniska kostnader från IFRS-övergången som drar ner det finansiella nettoresultatet, men genererade ändå en vinst efter skatt om 23 MSEK under det första kvartalet. I takt med att dessa poster succesivt rullar ut, är vår bedömning att vi står inför en kraftig förbättring av nyckeltalet framgent.

Outlook
Det finns en stor optimism i koncernen. Vi börjar komma igenom den tuffa tid som de två senaste årens marginalpress inneburit och vi har ett operativt fokus på att säkerställa ett effektivt genomförande av alla de strategiska initiativen som pågår. Andra kvartalet har börjat starkt och lyckas vi få till den ökade kapaciteten i fabrikerna samt rulla ut de större produktlanseringar som ligger i pipen, går vi en spännande höst till mötes.

Listbytesprocessen fortlöper enligt plan och vi är nu långt gångna i processen, där det inte bör dröja alltför länge innan vi tar steget upp till huvudlistan. Med den nya kapitalstrukturen på plats, amortering av skulder och lägre räntekostnader, ökar vårt handlingsutrymme för att investera i fortsatt tillväxt. Det är viktigt att vi fortsätter vara vaksamma inför framtida utmaningar som kan uppstå i en osäker global miljö. Tack vare den mognadsgrad som vi har uppnått under det senaste årets konsolideringsperiod är vi nu bättre rustade än någonsin för att lyckas på den globala marknaden.”

Rapporten finns bifogad och går även att ladda ner i sin helhet på bolagets hemsida här.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Simon Petrén, VD, Humble Group AB
Tel: +468 61 32 888
Email: simon.petren@humblegroup.se

Denna information är sådan som Humble Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Humble Groups nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

Om Humble
Humble Group är en svensk FMCG-koncern som levererar nästa generations konsumentprodukter som är bättre för människor och planeten. Humbles verksamhet består av affärssegmenten Future Snacking, Quality Nutrition, Sustainable Care och Nordic Distribution, vilka har en inriktning mot hälsa och hållbarhet. Bolaget strävar efter att driva organisk och strukturell tillväxt genom förvärv och med synergier i verksamhetsenheterna. För mer information besök www.humblegroup.se

Humble är noterat på Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under tickern HUMBLE. FNCA Sweden AB är Humbles certified adviser.

Framåtriktade uttalanden
Detta pressmeddelande innehåller framåtriktade uttalanden som avser Humbles avsikter, bedömningar eller förväntningar avseende Humbles framtida resultat, finansiella ställning, likviditet, utveckling, utsikter, förväntad tillväxt, strategier och möjligheter samt de marknader inom vilka Humble är verksamt. Framåtriktade uttalanden är uttalanden som inte avser historiska fakta och kan identifieras av att de innehåller uttryck som “anser”, “förväntar”, “förutser”, “avser”, “uppskattar”, “kommer”, “kan”, “förutsätter”, “bör” “skulle kunna” och, i varje fall, negationer därav, eller liknande uttryck. De framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är baserade på olika antaganden, vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Humble anser att de antaganden som reflekteras i dessa framåtriktade uttalanden är rimliga, kan det inte garanteras att de kommer att infalla eller att de är korrekta. Då dessa antaganden baseras på antaganden eller uppskattningar och är föremål för risker och osäkerheter kan det faktiska resultatet eller utfallet, av många olika anledningar, komma att avvika väsentligt från vad som framgår av de framåtriktade uttalandena. Sådana risker, osäkerheter, eventualiteter och andra väsentliga faktorer kan medföra att den faktiska händelseutvecklingen avviker väsentligt från de förväntningar som uttryckligen eller underförstått anges i detta pressmeddelande genom de framåtriktade uttalandena. Humble garanterar inte att de antaganden som ligger till grund för de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är korrekta och varje läsare av pressmeddelandet bör inte opåkallat förlita dig på de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande. Den information, de uppfattningar och framåtriktade uttalanden som uttryckligen eller underförstått framgår häri lämnas endast per dagen för detta pressmeddelande och kan komma att förändras. Varken Humble eller någon annan åtar sig att se över, uppdatera, bekräfta eller offentligt meddela någon revidering av något framåtriktat uttalande för att återspegla händelser som inträffar eller omständigheter som förekommer avseende innehållet i detta pressmeddelande, såtillvida det inte krävs enligt lag eller Nasdaq First North Growth Markets regelverk för emittenter.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Implanticas RefluxStop™ är nu tillgänglig på 7 sjukhus i Spanien och två nya Centers of Excellence har tillkommit

Published

on

By

Implantica AG (publ.), ett medicintekniskt företag som ligger i framkant när det gäller att föra in avancerad teknik i kroppen, meddelar att Dra. Beatriz Guil vid Universitario de Canarias på Kanarieöarna och Dr. Carlos Milliani vid Universitario de Fuenlabrada i Madridregionen erbjuder sina patienter RefluxStop™-behandlingen.

Fler patienter i Spanien kommer nu att få tillgång till den innovativa RefluxStop™-behandlingen, eftersom totalt sju anti-refluxcenter i landet regelbundet utför behandlingen.

”Det är en ny dag som vi länge har väntat på inom kirurgisk GERD-behandling”, säger Dr. Guil. Hon fortsätter: ”Jag är glad över att se att RefluxStop inte omsluter matpassagen och återställer kroppens naturliga fysiologi. Med RefluxStop kan jag erbjuda en hållbar behandling för GERD till en helt ny grupp patienter som tidigare inte var kandidater för kirurgi.” Dra. Guil kommer att vara den första att erbjuda RefluxStop på Kanarieöarna.

Dr Miliani tillägger: ”Jag ser fram emot att se hur RefluxStop gör skillnad för mina patienter med kronisk GERD. Med RefluxStop ser våra patienter mycket lite av de typiska biverkningarna efter mer traditionella kirurgiska GERD-behandlingar, t.ex. problem med uppsvälldhet och sväljningssvårigheter. Min största förhoppning är att RefluxStop ska göra det möjligt för mina patienter att glömma att de ens hade GERD.”

Implanticas VD och grundare Dr. Peter Forsell säger: ”Vi är stolta över att stödja Dr. Guil och Dr. Miliani, som ansluter sig till teamet av banbrytande kirurger i Spanien som svarar på den viktiga efterfrågan på nya behandlingar för GERD med RefluxStop™-behandlingen. Idag lider cirka 15% av den vuxna befolkningen i Spanien av GERD.¹ Denna progressiva sjukdom måste behandlas på allvar eftersom den kan leda till Barretts esofagus och för alltför många patienter får cancer.²”

1 Ponce J, Vegazo O, Beltrán B, Jiménez J, Zapardiel J, Calle D, Piqué JM; Iberge Study Group. Prevalens av gastroesofageal refluxsjukdom i Spanien och associerade faktorer. Aliment Pharmacol Ther. 2006 Jan 1;23(1):175-84. doi: 10.1111/j.1365-2036.2006.02733.x. PMID: 16393295.

2 Giacometti C, Gusella A, Cassaro M. Precanceros i gastroesofageala övergången: histologisk diagnostisk metod och patogenetiska insikter. Cancersjukdomar. 2023; 15(24):5725. https://doi.org/10.3390/cancers15245725

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Nicole Pehrsson, Chief Corporate Affairs Officer
Telefon (CH): +41 (0)79 335 09 49
nicole.pehrsson@implantica.com

Implantica är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm.

Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB, info@fnca.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 maj 2024 kl. 08:00 (CET).

Om Implantica
Implantica är ett medicintekniskt företag som arbetar med att föra in avancerad teknik i kroppen. Implanticas huvudprodukt, RefluxStop™, är ett CE-märkt implantat för förebyggande av gastroesofageal reflux som har potential att skapa ett paradigmskifte inom anti-refluxbehandling och stöds av framgångsrika kliniska studieresultat. Implantica fokuserar också på e-hälsa inuti kroppen och har utvecklat en bred, patentskyddad produktpipeline som delvis bygger på två plattformstekniker: en e-hälsoplattform som är utformad för att övervaka ett brett spektrum av hälsoparametrar, styra behandlingen inifrån kroppen och kommunicera med vårdgivaren på distans och en trådlös energiplattform som är utformad för att driva fjärrstyrda implantat trådlöst genom intakt hud. Implantica är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market (ticker: IMP A SDB). Besök www.implantica.com för mer information.

Om RefluxStop™
RefluxStop är en ny innovativ behandling med stor potential till ett paradigmskifte inom kirurgi mot sura uppstötningar. Dess unika verkningsmekanism skiljer sig fullständigt från nuvarande kirurgiska lösningar. Befintliga kirurgiska ingrepp omsluter matpassagen för att stödja den nedre esofagusfinkterns stängningsmekanism och är ofta förknippade med biverkningar som sväljsvårigheter, smärta vid sväljning och oförmåga att rapa och/eller kräkas.

RefluxStop däremot behandlar sura återflöden utan att påverka matpassagen. Den återställer och bibehåller den nedre esofagusfinktern i sin ursprungliga, naturliga position. RefluxStops verkningsmekanism är inriktad på att rekonstruera alla tre komponenterna i antirefluxbarriären, som om de äventyras kan leda till sura återflöden. Den gör det genom att återställa och stödja kroppens naturliga anatomiska fysiologi, vilket möjliggör att kroppen själv löser problemet med de sura uppstötningarna.

Nyhetsrum
https://www.implantica.com/media/media-kit

Sociala medier
https://ch.linkedin.com/company/implantica
https://www.twitter.com/implantica

Kontakt med media:
Juanita Eberhart, VP Marketing & Advocacy
M: +1 925-381-4581
juanita.eberhart@implantica.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.