Connect with us

Marknadsnyheter

Nytt branschledande samarbete mellan Victor och Neste: minskade utsläpp från privatcharter med hjälp av Neste MY Förnybart Flygbränsle

Published

on

Neste Corporation, Pressmeddelande, 29 juni 2022 kl. 13:00 (EET)

Idag tillkännager Neste och Victor, ett företag inom privat charterflyg, ett samarbete som sätter ett nytt riktmärke för affärsflyget i frågan om hållbarhet. Från och med idag kan Victor-medlemmar i hela världen köpa Neste MY Förnybart Flygbränsle™ vid alla bokningar. Därmed kan resenärer som använder privat charter minska koldioxidavtrycket från sina resor på ett pålitligt pålitligt och mätbart sätt.

Victors privat- och företagsmedlemmar kan med biobränsle minska koldioxidutsläppen från sina resor. Det hjälper dem att uppfylla sina klimatmål samt rapportera om hur stora minskningar i koldioxidekvivalenter som görs, med trovärdiga mätmetoder. De företag som har åtagit sig att uppfylla “Science Based Targets (SBTi)”, och har ett genuint intresse av att minska scope 3-utsläppen från sina flygresor, kan för närvarande endast göra det genom att boka sin resa via Victor.

Flygindustrin i Europa arbetar med att öka andelen biobränsle till upp till 10 procent av allt flygbränsle till 2030. Detta nya partnerskap är ett steg mot det målet. Idag är det privata affärsflyget fragmenterat, att erbjuda en lösning för biobränsle enligt principen ”betala här, använd där” är ett svar på det. Neste och Victors samarbete är den första modellen som kan erbjuda biobränslen för varje flygning. Det är viktigt, eftersom det ökar den totala efterfrågan på biobränslen. Victors globala kundbas av inflytelserika personer, som har möjlighet och medel att välja biobränsle och därmed flygresor med mindre miljöpåverkan, får nu en fantastisk möjlighet att bidra till att öka den totala efterfrågan på biobränsle. Det kommer främja en snabbare utveckling av produkten.

Toby Edwards, Co-CEO på Victor, säger: ”Det är en lättnad och glädje för mig att idag få tillkännage vårt partnerskap med Neste. Det är nödvändigt att snabbt skala upp tillverkningen av förnybart flygbränsle om vi ska kunna uppnå våra mål om nettonoll utsläpp. Det är avgörande för alla våra intressenter att vi fortsätter att vara transparenta med de utsläpp som våra medlemmars privata flygresor orsakar och, när det är möjligt, visa ledarskap i kampen mot klimatkrisen. Jag är tacksam för det engagemang och den hängivenhet som både Nestes och Victors team har visat prov på för att säkerställa att våra medlemmar ska kunna välja att ersätta fossilt bränsle med Neste MY Förnybart Flygbränsle vid varje bokning av privat, eller kommersiellt, flyg. Vårt banbrytande samarbete skulle kunna utgöra en modell för den fragmenterade sektorn med affärsflyg när det gäller frågan om biobränslen och bidra till att påskynda en mer utbredd användning inom flygbranschen.”

Jonathan Wood, Vice President Europe, Renewable Aviation på Neste säger: ”Jag glädjer mig åt att vi har ingått det här banbrytande samarbetet med Victor. Tillsammans gör vi det möjligt för Victors medlemmar globalt att köpa Nestes biobränsle för alla flygningar. Det är ett upplägg som kommer bli branschledande och som vi hoppas att andra företag också kommer införa, eftersom flygsektorn strävar efter att uppnå nettonoll utsläpp till 2050. Biobränslen är väsentliga för att kunna uppnå detta mål, eftersom de omedelbart minskar utsläppen av växthusgaser sett till bränslets hela livscykel. Neste har gjort ett åtagande om att stödja flygindustrins mål om minskade utsläpp och vi tror att det kommer kräva gemensamma ansträngningar, där alla resenärer kan göra val som gör skillnad.

Så fungerar Victors och Nestes erbjudande

Neste och Victors partnerskap är branchledande i sin utformning och innebär att Victor blir det första och hittills enda företaget inom privatchartrat flyg som erbjuder alla sina medlemmar att använda biobränslen för flygningar som bokas genom Victor, oberoende av operatör och flygplats som resan utgår från. När Victors privat- och företagsmedlemmar bokar ett flyg kommer de kunna välja hur mycket fossilt bränsle de vill ersätta med Neste MY Förnybart Flygbränsle. Alternativen utgår från så litet som 5 procent och går upp till 100 procent, alla bidrag välkomnas och uppmuntras. Neste garanterar att den specifika volymen biobränsle som köps av Victors medlemmar levereras till de flygoperatörer som deltar i samarbetet. Det är ett upplägg som ger verkliga klimatfördelar och minskar utsläppen av växthusgaser med upp till 80 procent.

Nestes lösning för att tillhandahålla biobränsle har utvecklats i enlighet med de rekommendationer för flygindustrin som utfärdats av initiativet Science Based Targets (SBTi). De representerar en gyllene standard för företag som är ambitiösa i sitt klimatarbete  och för hur sådant arbete ska rapporteras. Victors privat- och företagsmedlemmar kan på ett tillförlitligt och mätbart sätt minska sina utsläpp av växthusgaser (CO₂e) i en spårbar  leveranskedja.

Neste MY Förnybart Flygbränsle är en lösning som finns redan idag, och som minskar utsläppen av växthusgaser med upp till 80 procent* under bränslets livscykel, jämfört med fossilt flygbränsle. Det framställs till 100 procent av förnybara råvaror i form av avfall och restprodukter, till exempel använd matlagningsolja och animaliskt fett.

*) Beräknat med etablerade metoder för uppskattning av livscykel (LCA) som t.ex. CORSIA-metoden.

Neste Corporation

Susanna Sieppi
Vice President, Communications

Mer information: 

Neste: Vänligen kontakta Nestes presstjänst, tel: +358 800 94025 / media@neste.com (vardagar från 08:30 AM till 4:00 PM EET) 

Victor: For all media enquiries contact Harriet Cartwright or Holly Moore at Mercury Communications: flyvictor@mercurycomms.com

Kort om Neste 

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) skapar lösningar som bekämpar klimatförändringarna och skyndar på omställningen mot en cirkulär ekonomi. Vi raffinerar avfall, restprodukter och innovativa råvaror till förnybara bränslen och hållbara råvaror för plast och andra material. Vi är världens ledande tillverkare av förnybart flygbränsle och förnybar diesel, och vi utvecklar kemisk återvinning för att bekämpa utmaningen med plastnedskräpning. Genom våra förnybara och cirkulära lösningar strävar vi efter att hjälpa våra kunder att minska sina utsläpp av växthusgaser med minst 20 miljoner ton årligen till 2030. Vår ambition är att göra Borgå oljeraffinaderi i Finland till det mest hållbara raffinaderiet i Europa till 2030. Vi introducerar förnybara och återvunna råvaror som till exempel flytande plastavfall i raffinaderiet. Vi har ett åtagande att uppnå koldioxidneutral produktion till 2035, och vi kommer att minska koldioxidutsläppen från sålda produkter med 50 % till 2040. Vi har också ställt upp höga standarder för biologisk mångfald, mänskliga rättigheter och leveranskedjan. Vi finns ständigt med i både Dow Jones hållbarhetsindex och på Global 100-listan över världens mest hållbara företag. 2021 hade Neste intäkter på 15,1 miljarder euro. Läs mer: neste.se

About Victor

Victor is a leading on-demand jet charter platform, enabling flyers to search, compare and book private air travel quickly, efficiently and with confidence. Launched in 2011, the company has rewritten the jet charter rulebook with a fully transparent, subscription-free, globally ‘on-demand’ marketplace which combines smart technology with high-touch customer service. Access to more than 7,000 aircraft via a global network of 200 partner operators means that any private aviation requirement can be expertly fulfilled, with the support of Victor’s specialist services for group travel, corporates, sports, medical, and music & entertainment. Victor is the world’s first carbon negative aviation company. Every Victor flight is 200% carbon offset as a standard, as part of the company’s award-winning approach to climate action. True to the company’s core value of transparency, Victor publishes its CO2 emissions and reduction measures annually, and every Victor charter quote is labelled with its carbon impact, including fuel burn, CO2 emissions, and mitigation, allowing members to make informed decisions to minimise their carbon footprint.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.