Connect with us

Marknadsnyheter

Nytt samarbete mellan Alleima och Vasamuseet ger skeppet ett stålskelett

Published

on

Specialstålsföretaget Alleima spelar en nyckelroll när Vasamuseet står inför sin största utmaning sedan bärgningen. Eftersom träet har försvagats måste skeppet få en ny stöttning. Flera års forskning och avancerade tester hos museet har bland annat lett till ett unikt samarbete med Alleima för att ta fram ett inre skräddarsytt stålskelett som ska stötta och stabilisera skeppet. Samarbetet innebär att Alleima blir huvudpartner till Vasamuseet och projektet ”Stötta Vasa”. 


Foto::Christopher Nielsen

Skeppet Vasa är ett världsunikt kulturarv – men är sin imponerande storlek till trots – mycket skört. Kemisk nedbrytning av träet har gjort att skrovet, byggt i ek på 1620-talet, har tappat mycket av sin styrka. Det är små rörelser, men på lång sikt kan de få stora konsekvenser. I samarbetet med Vasamuseet bidrar nu Alleima med sin världsledande expertis och sitt höglegerade SAF™ 2507 superduplex rostfria material till ett skräddarsytt inre stålstöd.  

– Den inre stöttningen kommer gå från kölen ända upp till övre däck. Den ska hjälpa till att bära av lasterna från däck och däcksbalkar med syftet att bromsa den nedåtgående rörelsen i skrovet. Därför behövs skelettet byggas i ett material som är både starkt och lätt. Tack vare specialstålet från Alleima kommer vi inte att behöva göra lika många hål i Vasas skrov som annars hade varit nödvändigt. Det är otroligt viktigt för oss ur ett bevarandeperspektiv. En uppskattning är att vi bara behöver göra nära hälften så många borrhål i skrovet än vad som annars hade varit nödvändigt, berättar Magnus Olofsson, projektchef för ”Stötta Vasa”.   

Det inre stålskelettet kommer att byggas som ett fackverk med rör. Den här lösningen stabiliserar skrovet, bromsar skeppets rörelser och fördelar belastningen.  

– Alleimas avancerade rostfria stål och speciallegeringar finns i världens mest krävande miljöer och applikationer. Det här materialet har mycket hög hållfasthet. Det gör att det inte behövs lika mycket material i konstruktionen, vilket minskar vikten på stålskelettet. Den höga korrosionsbeständigheten gör att materialet kan komma i direktkontakt med skeppet utan att påverkas av syran som träet släpper ifrån sig, säger Tom Eriksson, forskningschef på Alleima.  

– Vi är stolta över att kunna vara med och se till att skeppet Vasa bevaras för framtiden. Det här historiska projektet speglar vårt engagemang för innovation och hållbarhet. Projektet är unikt både i genomförande och upphandling och visar på kraften i långsiktiga partnerskap mellan näringsliv och kulturinstitutioner, säger Elja Nordlöf, kommunikationsdirektör på Alleima.  

Arbetet med att byta ut Vasas stöttning beräknas vara klart år 2028, lagom till skeppets 400-årsdag. 

Det är inte första gången som Alleima hjälper Vasamuseet. 2011 inledde Vasamuseet och Alleima då som en del av Sandvik, ett långsiktigt forsknings- och utvecklingssamarbete för att rädda nationalklenoden genom att byta ut skeppet Vasas drygt 5000 rostiga bultar. De ersattes då med specialkonstruerade, höglegerade bultar. Tack vare bultarna blev Vasaskeppet både mer stabilt och åtta ton lättare, vilket motsvarar vikten av en vuxen elefant! 

Fakta om Vasaskeppet 
Den 10 augusti 1628 kastade Vasa loss från sin förtöjningsplats nedanför slottet Tre Kronor och lämnade långsamt hamnen. Det var ett kraftfullt skepp med tre master som kunde bära tio segel, mätte 52 meter från topp till köl, var 69 meter långt och vägde 1200 ton. Men en kastvind fick Vasa att kantra och vatten forsade in genom de öppna kanonportarna och Vasa sjönk. Av de ungefär 150 människorna ombord dog minst 30. 333 år senare hittade några dykare Vasa på havets botten och den 24 april 1961 bärgades skeppet med mer än 14 000 lösa trädelar. Men sedan bärgningen har arbetet för att bevara skeppet pågått steg för steg. 
 

Sandviken, 28 januari, 2025

Alleima AB (publ)

Relaterade länkar
Foton
Film om samarbetet

Vasamuseet

Kontaktuppgifter
Yvonne Edenholm, presschef
yvonne.edenholm@alleima.com
+46 (0) 72 145 23 42

Om Alleima
Alleima, är en global tillverkare av högförädlade produkter i avancerat rostfritt stål och speciallegeringar samt lösningar för industriell värmning. Baserat på långvariga kundsamarbeten och ledande materialteknologi, utvecklar vi produkter för de mest krävande applikationerna och industrierna. Vårt erbjudande inkluderar produkter såsom sömlösa rostfria rör för energi-, kemi- och flygindustrin, precisionsbandstål för vitvarukompressorer, luftkonditionering och knivapplikationer, baserat på fler än 900 aktiva legeringsrecept. Det omfattar också ultrafin tråd för användning i medicintekniska och mikroelektroniska apparater, industriell elektrisk värmeteknik och belagda bandstål för bränslecellsteknik för bilar, lastbilar och vätgasproduktion. Vår helt integrerade värdekedja, från forskning och utveckling till slutprodukt, möjliggör industriledande teknologi, kvalitet, hållbarhet och cirkularitet. Alleima, med huvudkontor i Sandviken, Sverige, hade omkring 6 500 medarbetare och intäkter om cirka 20 miljarder kronor i ungefär 80 länder under 2024. Alleima-aktien noterades på Nasdaq Stockholms storbolagslista den 31 augusti 2022 under symbolen ‘ALLEI’. Läs mer på alleima.com/se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 13.02.2025

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
13.02.2025 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 13.02.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

128 919

11,83

1 524 686,34

XSTO

102 102

11,81

1 205 577,80

XCSE

25 188

11,83

297 858,65

Summa

256 209

11,82

3 028 122,80

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,2942 och DKK till EUR 7,4590
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 5 649 759 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Invent Medic publicerar bokslutskommuniké för 2024

Published

on

By

Styrelsen för Invent Medic Sweden AB presenterar idag bolagets bokslutskommuniké för 2024, inklusive resultat för det fjärde kvartalet 2024. 

Under kvartal fyra hade Efemia kontinensstöd sitt starkaste kvartal i produktens historia. Under året 2024 ökade försäljningen av Efemia kontinensstöd med 46%. Samtidig gick marknaden för menskoppar ner väsentligt under året vilket medförde att bolagets tillväxt blev 10%.

1 oktober – 31 december (jmf kvartal 4, 2023)

  • Nettoomsättningen uppgick till 2 056 (2 015) KSEK
  • Resultat före skatt uppgick till -2 458(-2 230) KSEK
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,04 (-0,06) SEK

1 januari – 31 december (jmf samma period, 2023)

  • Nettoomsättningen uppgick till 7 345 (6 707) KSEK
  • Resultat före skatt uppgick till -7 652 (-8 532) KSEK
  • Resultatet per aktie uppgick till- 0,11 (-0,21) SEK
  • Likvida medel per den 31 december uppgick till 1 248 (1 547) KSEK

Tf. VD Helena Liljedahl kommenterar: 
Efemia kontinensstöd fortsätter att leverera enligt målsättningen att öka försäljning. Kvartal fyra blev det bästa kvartalet hittills och ökningen blev 46% för helåret 2024. Den största delen av ökningen har skett på befintliga marknader, men även nya marknader bidrar. Under kvartalet levererades också vår största order hittills av FlowCup till en icke-statlig organisation (NGO).

Kontakt: Helena Liljedahl, t.f.VD

mail: helena.liljedahl@inventmedic.com

Invent Medic Sweden AB (Invent Medic) är ett svenskt bolag som skapar möjlighet till ett aktivt liv för alla kvinnor genom att erbjuda ett brett sortiment av värdeskapande produkter inom kvinnohälsa till hälsovården, icke-statliga organisationer samt direkt till konsument. Bolagets produkter fokuserar på kvinnlig inkontinens samt menstruell hälsa. Till hälsovårdens aktörer i ett flertal länder erbjuds den egenutvecklade produkten Efemia Bladder Support, ett CE-märkt och patenterat medicintekniskt hjälpmedel mot kvinnlig ansträngningsinkontinens. Dessutom är Invent Medic exklusiv distributör i Sverige för det kvinnliga uridomet UriCap. Via den egna e-handelskanalen www.flowcup.com samt genom samarbeten med icke-statliga organisationer erbjuder bolaget egenutvecklade, säkra och hållbara mensskydd som menskoppar och menstrosor samt tillbehörsprodukter. Invent Medics aktier är listade på Spotlight Stock Market under förkortningen IMS, och aktiens ISIN-kod är SE0007603402. Mer information finns på www.inventmedic.com och www.spotlightstockmarket.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Eckerö Linjen utsett till Bästa rederi 2025

Published

on

By

Eckerö Linjen vann på torsdagskvällen, för andra året i rad, utmärkelsen ”Sveriges bästa rederi” under prisgalan Grand Travel Award, som gick av stapeln på Grand Hôtel i Stockholm. En storslagen galakväll som samlar aktörer inom reseindustrin. 

Eckerö Linjen var en av fem nominerade rederier som tävlade om den prestigefyllda titeln ”Sveriges bästa rederi 2025″ under den årliga prisgalan Grand Travel Award som arrangeras av Travel News, Nordens största affärstidning för reseindustrin. De övriga nominerade i kategorin var Destination Gotland, Stena Line, Tallink Silja och Viking Line. VD Tomas Karlsson och Marknadsdirektör Maria Hellman-Aarnio representerade Eckerö Linjen och fick äran att motta priset från kvällens konferencier, Joachim Bergström. 

– Detta pris går till personalen och allt det gedigna arbete vi gjort tillsamman i hela organisationen. Att erbjuda våra gäster en guldkant i vardagen genom en god ombordupplevelse är alltid i fokus för oss. Oberoende om man väljer en resa för att uppleva Åland eller en dagskryssning med vänner. Jag ser fram emot att fortsätta arbeta tillsammans med vårt fantastiska gäng för att skapa ännu fler minnesvärda upplevelser för de som reser med oss, säger Eckerö Linjens VD Tomas Karlsson.

– Att vinna Grand Travel Award för andra året i rad är en enorm ära och ett bevis på vårt fortsatta engagemang för att leverera enastående upplevelser till våra gäster. Vår personal är hjärtat i vår verksamhet, och det är deras outtröttliga insatser som gör detta möjligt. Vi är oerhört stolta och tacksamma för deras engagemang och förtroendet från våra gäster, säger marknadsdirektör Maria Hellman-Aarnio.

Grand Travel Awards arrangerades i år för 33:e gången. Vinnarna tas fram genom en stor undersökning bland Sveriges privat- och affärsresenärer samt anställda på Sveriges resebyråer. Frågan de ställts är ”Till vilken grad skulle du kunna rekommendera detta företag till din vän eller kollega?” Skalan var 1-10 och där fick Eckerö Linjen högst NPS, (Net Promoter Score). Undersökningen görs av undersökningsföretaget Nordic Bench. 

För ytterligare information, vänligen kontakta: 

Maria Hellman-Aarnio, Marknadsdirektör Eckerö Linjen
Telefon: +358 (0)40 579 5762

Eckerö Linjen trafikerar den kortaste vägen över Ålands hav, båtresan tar endast två timmar per väg. Förutom kryssningsverksamheten med fartyget M/S Eckerö är Eckerö Linjen en stor arrangör av turistiska resepaket från Sverige till Åland för både privatpersoner och grupper och man förmedlar de flesta hotell, gästhem och cirka 300 stugor på Åland. Eckerö Linjen har cirka 268 anställda och årsomsättningen uppgår till cirka 810 miljoner kronor (2023). Eckerö Linjen är en del av Eckerökoncernen, som bedriver verksamhet inom sjöfart och turism. I koncernen ingår även Eckerö Shipping, Eckerö Line och Williams Buss.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.