Marknadsnyheter
Volvo Construction Equipment lanserar helt ny serie av sin världsledande serie av ramstyrda dumprar


Marknadsledaren och uppfinnaren av den ramstyrda dumpern, Volvo Construction Equipment (Volvo CE), presenterade idag sin största och mest imponerande lansering av ramstyrda dumprar hittills. Den nya serien levererar överlägsen innovation och är utformad för att möta dagens behov av uppkopplade lösningar, produktivitetsprestanda och minskade utsläpp, med människan i centrum.
- En fullständig översyn av den befintliga, globalt erkända, bästa i klassen-serien av ramstyrda dumprar, nu i storlekar från A25 till A60.
- En helt ny modell, A50, har introducerats, vilket ökar kundernas möjligheter i det krävande dumpersegmentet.
- Serien levererar viktiga innovationer, såsom ett nytt elektroniskt system, uppgraderad hytt för överlägsen förarkomfort och säkerhet, samt en egenutvecklad transmission utformad för att anpassa sig till framtida drivlinor.
- Med över 35% av det totala sortimentet förnyat under de senaste 12 månaderna markerar detta det senaste steget i Volvo CE:s största produktportföljförnyelse på årtionden.
En ny serie från A25 till A60
Volvo CE, pionjären bakom världens första ramstyrda dumper med lanseringen av ’Gravel Charlie’ 1966, tillkännager stolt lanseringen av en ny serie världsklassiga ramstyrda dumprar som kommer att introduceras stegvis på marknader globalt under 2025. De uppdaterade modellerna markerar ett betydande teknologiskt framsteg tack vare viktiga innovationer som ett nytt elektroniskt system och en egenutvecklad transmission, vilket ger bränsleeffektivitetsförbättringar på upp till 15% beroende på modell och industriell tillämpning. Dessutom har maskinernas nya toppmoderna design konstruerats för att över tid anpassa sig till framtida drivlinor.
En ny medlem i familjen, A50
En höjdpunkt i denna lansering är den helt nya A50-modellen, som utökar kundernas möjligheter i det krävande dumpersegmentet. Detta tillskott understryker Volvo CE:s engagemang för att möta kundernas föränderliga behov genom att förbättra operativa kapaciteter och erbjuda fler valmöjligheter. Resultatet är banbrytande, säkra och produktiva maskiner som inte bara ser fantastiska ut, utan som också är specialbyggda för att svara på dagens och morgondagens utmaningar på de tuffaste arbetsplatserna – särskilt när de kombineras med Volvo CE:s banbrytande digitala lösningar, såsom Haul Assist med ombordvägning.
En cirkulär strategi
Utvecklade för att vara bland de mest bränsleeffektiva transportlösningarna på marknaden, har de nya modellerna också byggts med fokus på hållbarhet. Detta inkluderar introduktionen av låga koldioxidutsläppsstål – tillverkade av återvunnet material och producerade med fossilfri elektricitet och biogas – i serietillverkningen av dumprar tillverkade i Braås-anläggningen. Eftersom stål är en viktig komponent i Volvo CE-produkter – och traditionellt genererar betydande koldioxidutsläpp – är materialcirkularitet ett annat exempel på hur Volvo CE vidtar åtgärder över hela sin verksamhet för att uppnå nettonollutsläpp av växthusgaser till 2040.
Ett steg mot framtiden
Denna lansering är en del av Volvo CE:s mest omfattande produktportföljöversyn på årtionden, med över 35% av sortimentet förnyat under de senaste 12 månaderna. Det markerar ett avgörande steg i företagets pågående engagemang för innovation och ledarskap inom byggutrustningsindustrin. Precis som 1966 sätter den nya generationens dumprar återigen industristandarden för innovation och bästa i klassen-drift.
28 januari 2025
Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta:
Åsa Alström
Head of Strategic Communications
Volvo Construction Equipment
asa.alstrom@volvo.com
Mer information finns på www.volvoce.com
För regelbundna uppdateringar, följ oss på
LinkedIn: @Volvo Construction Equipment
Facebook: @VolvoCEGlobal
Instagram: @VolvoCE
YouTube: @Volvo Construction Equipment
Volvo Construction Equipment (Volvo CE) är en global ledare inom anläggningstjänster. Vi levererar premiumprodukter och tjänster som kombinerar kraft och prestanda med ett mer hållbart sätt att arbeta. Vi är ett företag som drivs av människor och tillsammans har vi ett syfte: Att bygga den värld vi vill leva i. Grundat 1832 och med ett distributionsnätverk på alla större marknader, uppfyller våra engagerade experter runt om i världen vårt gemensamma syfte genom att fokusera på hållbarhet, elektromobilitet och tjänster. Förutom vårt växande utbud av elektriska maskiner och laddningslösningar tillhandahåller Volvo CE branschledande dumprar, hjullastare, grävmaskiner och mycket mer, allt byggt för att passa våra kunders olika anläggnings- och infrastrukturbehov. Volvo CE är en del av Volvokoncernen, som även erbjuder lastbilar, bussar, entreprenadmaskiner, och motorer för marina-och industriella applikationer samt finansiering och tjänster som ökar kundernas drifttid och produktivitet. Genom sitt holistiska perspektiv är Volvokoncernen fast besluten att forma framtiden av hållbara transport- och infrastrukturlösningar. För ytterligare företagsinformation och för att utforska våra värderingar, besök gärna www.volvoce.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke