Connect with us

Marknadsnyheter

Nytt samarbete mellan Alleima och Vasamuseet ger skeppet ett stålskelett

Published

on

Specialstålsföretaget Alleima spelar en nyckelroll när Vasamuseet står inför sin största utmaning sedan bärgningen. Eftersom träet har försvagats måste skeppet få en ny stöttning. Flera års forskning och avancerade tester hos museet har bland annat lett till ett unikt samarbete med Alleima för att ta fram ett inre skräddarsytt stålskelett som ska stötta och stabilisera skeppet. Samarbetet innebär att Alleima blir huvudpartner till Vasamuseet och projektet ”Stötta Vasa”. 


Foto::Christopher Nielsen

Skeppet Vasa är ett världsunikt kulturarv – men är sin imponerande storlek till trots – mycket skört. Kemisk nedbrytning av träet har gjort att skrovet, byggt i ek på 1620-talet, har tappat mycket av sin styrka. Det är små rörelser, men på lång sikt kan de få stora konsekvenser. I samarbetet med Vasamuseet bidrar nu Alleima med sin världsledande expertis och sitt höglegerade SAF™ 2507 superduplex rostfria material till ett skräddarsytt inre stålstöd.  

– Den inre stöttningen kommer gå från kölen ända upp till övre däck. Den ska hjälpa till att bära av lasterna från däck och däcksbalkar med syftet att bromsa den nedåtgående rörelsen i skrovet. Därför behövs skelettet byggas i ett material som är både starkt och lätt. Tack vare specialstålet från Alleima kommer vi inte att behöva göra lika många hål i Vasas skrov som annars hade varit nödvändigt. Det är otroligt viktigt för oss ur ett bevarandeperspektiv. En uppskattning är att vi bara behöver göra nära hälften så många borrhål i skrovet än vad som annars hade varit nödvändigt, berättar Magnus Olofsson, projektchef för ”Stötta Vasa”.   

Det inre stålskelettet kommer att byggas som ett fackverk med rör. Den här lösningen stabiliserar skrovet, bromsar skeppets rörelser och fördelar belastningen.  

– Alleimas avancerade rostfria stål och speciallegeringar finns i världens mest krävande miljöer och applikationer. Det här materialet har mycket hög hållfasthet. Det gör att det inte behövs lika mycket material i konstruktionen, vilket minskar vikten på stålskelettet. Den höga korrosionsbeständigheten gör att materialet kan komma i direktkontakt med skeppet utan att påverkas av syran som träet släpper ifrån sig, säger Tom Eriksson, forskningschef på Alleima.  

– Vi är stolta över att kunna vara med och se till att skeppet Vasa bevaras för framtiden. Det här historiska projektet speglar vårt engagemang för innovation och hållbarhet. Projektet är unikt både i genomförande och upphandling och visar på kraften i långsiktiga partnerskap mellan näringsliv och kulturinstitutioner, säger Elja Nordlöf, kommunikationsdirektör på Alleima.  

Arbetet med att byta ut Vasas stöttning beräknas vara klart år 2028, lagom till skeppets 400-årsdag. 

Det är inte första gången som Alleima hjälper Vasamuseet. 2011 inledde Vasamuseet och Alleima då som en del av Sandvik, ett långsiktigt forsknings- och utvecklingssamarbete för att rädda nationalklenoden genom att byta ut skeppet Vasas drygt 5000 rostiga bultar. De ersattes då med specialkonstruerade, höglegerade bultar. Tack vare bultarna blev Vasaskeppet både mer stabilt och åtta ton lättare, vilket motsvarar vikten av en vuxen elefant! 

Fakta om Vasaskeppet 
Den 10 augusti 1628 kastade Vasa loss från sin förtöjningsplats nedanför slottet Tre Kronor och lämnade långsamt hamnen. Det var ett kraftfullt skepp med tre master som kunde bära tio segel, mätte 52 meter från topp till köl, var 69 meter långt och vägde 1200 ton. Men en kastvind fick Vasa att kantra och vatten forsade in genom de öppna kanonportarna och Vasa sjönk. Av de ungefär 150 människorna ombord dog minst 30. 333 år senare hittade några dykare Vasa på havets botten och den 24 april 1961 bärgades skeppet med mer än 14 000 lösa trädelar. Men sedan bärgningen har arbetet för att bevara skeppet pågått steg för steg. 
 

Sandviken, 28 januari, 2025

Alleima AB (publ)

Relaterade länkar
Foton
Film om samarbetet

Vasamuseet

Kontaktuppgifter
Yvonne Edenholm, presschef
yvonne.edenholm@alleima.com
+46 (0) 72 145 23 42

Om Alleima
Alleima, är en global tillverkare av högförädlade produkter i avancerat rostfritt stål och speciallegeringar samt lösningar för industriell värmning. Baserat på långvariga kundsamarbeten och ledande materialteknologi, utvecklar vi produkter för de mest krävande applikationerna och industrierna. Vårt erbjudande inkluderar produkter såsom sömlösa rostfria rör för energi-, kemi- och flygindustrin, precisionsbandstål för vitvarukompressorer, luftkonditionering och knivapplikationer, baserat på fler än 900 aktiva legeringsrecept. Det omfattar också ultrafin tråd för användning i medicintekniska och mikroelektroniska apparater, industriell elektrisk värmeteknik och belagda bandstål för bränslecellsteknik för bilar, lastbilar och vätgasproduktion. Vår helt integrerade värdekedja, från forskning och utveckling till slutprodukt, möjliggör industriledande teknologi, kvalitet, hållbarhet och cirkularitet. Alleima, med huvudkontor i Sandviken, Sverige, hade omkring 6 500 medarbetare och intäkter om cirka 20 miljarder kronor i ungefär 80 länder under 2024. Alleima-aktien noterades på Nasdaq Stockholms storbolagslista den 31 augusti 2022 under symbolen ‘ALLEI’. Läs mer på alleima.com/se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Teknisk analys på flera marknader med Anders Haglund

Published

on

By

Anders Haglund gör teknisk analys

Anders Haglund går igenom den tekniska analysen på flera marknader samt även några olika enskilda aktier.

Teknisk analys med Anders Haglund
Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys