Connect with us

Marknadsnyheter

Offentliggörande av kvartalsrapport 3, 2020

Published

on

Spotlight Group AB (”Spotlight Group” eller ”Bolaget”) offentliggör härmed kvartalsrapport för perioden januari – september, 2020. Delårsrapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på Bolagets hemsida (www.spotlightgroup.se). Nedan följer en sammanfattning av rapporten.

Kvartalet juli–september 2020 (koncernen)

  • Nettoomsättningen ökade till 35 765 (28 179) KSEK
  • Resultat efter skatt ökade till 3 444 (2 059) KSEK
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,67 (0,42) SEK

Perioden januari–september 2020 (koncernen)

  • Nettoomsättningen ökade till 101 417 (87 928) KSEK
  • Resultat efter skatt ökade till 8 015 (6 064) KSEK
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 1,62 (1,25) SEK
  • Kapitalrelationen ökade till 17,7 (12,5) %
  • Soliditeten uppgick till 66,2 (64,1) %

God tillväxt, lyckad notering och spännande agenda
De senaste nio månaderna har varit omtumlande för de flesta och så även för Spotlight Group. Samtidigt har 2020 hittills varit fantastiskt spännande och nyttigt för oss som koncern. COVID-19 har förnyat vårt sätt att arbeta i positiv riktning, och vi har varken permitterat någon eller mottagit några statliga stöd som skulle kunna inverka på vår utdelningsförmåga. I våras, mitt under eskalerande pandemi, tog vi beslutet att påbörja en noteringsprocess – ett naturligt nästa steg i vår egen tillväxtresa. Vi vill leva som vi lär och dra nytta av alla de fördelar som en notering innebär. Sagt och gjort, och den 15 september blev första dag för handel av vår aktie på Spotlight Stock Market. Det avrundade en i våra ögon mycket lyckad noteringsprocess som lyft verksamheten ytterligare en nivå. Erbjudandet i samband med noteringen gav oss cirka 1 200 nya aktieägare och övertecknades kraftigt – en fantastisk start på vårt nya liv som noterat bolag. Det sporrar oss att framöver arbeta ännu hårdare för att upprätthålla en god utvecklingstakt och skapa bra avkastning, vilket går hand i hand med att fortsätta utveckla det ekosystem som tillväxtbolag så väl behöver. Det i sin tur bidrar till ökad innovationskraft och fler arbetstillfällen. Därutöver fortsätter vi arbetet med att förbättra förutsättningar och spelregler för tillväxtbolag. När pandemin bröt ut gick vi i bräschen för ett förslag till Finansdepartementet om finansieringshjälp för tillväxtbolag som drabbats av krisen – ett förslag som även Nasdaq och NGM ställde sig bakom och som Spotlight Group sedan aktivt fortsatt att driva. Därefter har vi haft möten med både riksdagsledamöter och myndigheter för att diskutera möjligheter att förenkla och förbättra regelverk för noterade tillväxtbolag – här finns mycket kvar att göra.

Det senaste kvartalets utveckling för koncernen, och affärsaktiviteten på marknaden i övrigt, visar att vi har en mycket spännande position på en tydligt växande marknad. Våra långsiktiga mål är att i genomsnitt generera en årlig tillväxt om 10 procent med en rörelsemarginal över 10 procent, samt en årlig utdelning motsvararande cirka 50 procent av nettoresultatet. När vi nu stängt boken för årets första nio månader kan vi konstatera att vi hittills i år presterar över våra tillväxt- och lönsamhetsmål. Visserligen minskade antalet noterade bolag under perioden, bland annat till följd av ett tuffare ekonomiskt klimat i spåren av COVID-19, men det har mer än väl kompenserats av en hög handelsaktivitet och en bred intjäningsförmåga inom koncernen. Styrkan i vår affärsmodell bevisas av att samtliga verksamhetsgrenar visar god tillväxt – inte minst våra senaste satsningar på tillväxt såsom MCL och Nordic Issuing. Detta sammantaget, i kombination med en ökad aktivitet på transaktionsmarknaden, gör att vi ser positivt även på resterande del av 2020.

Som kommunicerats i samband med noteringen ligger det i vår strategi att fortsätta driva på och fånga de tillväxtmöjligheter som finns i vår befintliga verksamhet. Dessutom ska vi utveckla nya fristående verksamheter och affärsmöjligheter kring börsnära tjänster och produkter som syftar till att få bolag att växa. Strategin har redan burit frukt och kommer på sikt att bredda och stärka vår intäktsbas ytterligare. Nästa steg blir att inom kort starta ett nytt helägt dotterbolag inom kommunikation som kommer stå på egna ben med ett eget tydligt tjänsteutbud och varumärke. Renodlingen av dessa tjänster blir tydligare för våra kunder och underlättar expansion.

Med den lyckade noteringen bakom oss kan vi nu fokusera fullt ut på att leverera på uppställda mål och att fortsätta utveckla en koncern som både underlättar för våra kunder att växa och skapar värde för våra ägare. Vi har ett bolag med stark ägarbild, en kompetent styrelse, samt oerhört kunniga medarbetare. Det ska bli mycket spännande att se vad vi tillsammans kan åstadkomma framöver.

Peter Gönczi, VD och styrelseledamot, Spotlight Group.

Väsentliga händelser under perioden

  • En nyemission om 157 000 aktier samt aktiesplit 2:1 registrerades den 7:e juli. Antalet aktier i Bolaget uppgick efter registrerad nyemission och split till 5 173 000. Bolagets aktiekapital uppgick efter registrering till 12 932 500 SEK.
  • Bolaget godkändes för notering på Spotlight Stock Market.
  • Erbjudandet inför notering blev kraftigt övertecknat – Spotlight Group tillfördes cirka 1 200 nya aktieägare.
  • Den tidigare aktieägaren Varenne AB, vars aktier såldes ut i Erbjudandet, flaggade för att man inte längre hade något innehav kvar i Bolaget.
  • Handel i Spotlight Groups aktier inleddes på Spotlight Stock Market den 15 september 2020.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång. 

För ytterligare information om Spotlight Group, vänligen kontakta:
Peter Gönczi, VD och styrelseledamot
E-post: ir@spotlightgroup.se
Telefon: +46 8 511 680 60
Hemsida: www.spotlightgroup.se
 

Denna information är sådan information som Spotlight Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 oktober 2020.

Spotlight Group är en koncern av fristående verksamheter med ett gemensamt syfte – att förenkla för bolag att växa. Bolaget etablerades 1997 och marknadsplatsen Spotlight Stock Market har idag cirka 165 noterade bolag med flera hundratusen aktiva investerare. Sedermera Fondkommission och MCL, med expertis inom kapitalanskaffning för tillväxtbolag respektive börs- och aktiemarknadsjuridik, är också två viktiga byggstenar i koncernen. Sedan start har även en rad andra nydanande initiativ tagits, vilket skapat ett ekosystem av börsnära tjänster anpassade efter tillväxtbolagens behov i en noterad miljö. Spotlight Group avser att fortsätta vara en pionjär i att utveckla verktyg för noterade tillväxtföretag och därmed skapa förutsättningar för ökad sysselsättning, innovation och konkurrenskraft. Koncernen fyller därmed en viktig samhällsfunktion.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från Scandics årsstämma 2024

Published

on

By

Scandic har idag den 16 maj 2024 hållit årsstämma. Årsstämman genomfördes med fysisk närvaro av aktieägare, ombud och utomstående och med möjlighet för aktieägare att utöva sin rösträtt genom förhandsröstning (poströstning). Årsstämman beslutade i enlighet med samtliga förslag som styrelsen och valberedningen lagt fram.

Årsredovisning, utdelning och ansvarsfrihet
Årsstämman fastställde års- och koncernredovisningen för räkenskapsåret 2023. Stämman beslutade vidare i enlighet med styrelsens förslag om att ingen utdelning skulle utgå och att belopp som stod till årsstämmans förfogande överfördes i ny räkning. Styrelseledamöterna och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet.
 

Styrelse, revisor och arvoden
Per G. Braathen, Gunilla Rudebjer, Kristina Patek och Fredrik Wirdenius omvaldes och Michael Levie samt Frank Veenstra valdes till nya styrelseledamöter för perioden intill slutet av nästa årsstämma. Per G. Braathen omvaldes som styrelsens ordförande och Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB valdes till revisor för samma period. Årsstämman beslutade om arvoden till styrelsens ledamöter och revisorn i enlighet med valberedningens förslag.
 

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare antogs i enlighet med styrelsens förslag.
 

Framläggande av styrelsens ersättningsrapport för godkännande
Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.
 

Långsiktigt incitamentsprogram
Årsstämman antog ett långsiktigt incitamentsprogram som ska riktas till medlemmar i koncernledningen och vissa andra nyckelpersoner i Scandic-koncernen och omfatta högst 80 deltagare. Bolaget kommer inom ramen för det långsiktiga incitamentsprogrammet att tilldela deltagarna aktierätter vilka, under förutsättning att vissa villkor uppfylls, ger en rätt att vederlagsfritt erhålla en stamaktie i Scandic. För att säkerställa att aktier kan levereras till deltagarna beslutades att Scandic ingår ett aktieswapavtal med tredje part, men Scandic kan även komma att möjliggöra för leverans av aktier genom förvärv av egna aktier vilka kan överlåtas till deltagarna i programmet.
 

Bemyndigande för emission av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, mot kontant betalning eller mot betalning genom kvittning eller med apportegendom, eller annars med villkor, besluta om emission av nya aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler. Antalet aktier som ska kunna emitteras och antal aktier som konvertering/teckning ska kunna ske till under bemyndigandet ska sammanlagt kunna uppgå till högst ett antal aktier som innebär en ökning av aktiekapitalet, vid tidpunkten för kallelsen till årsstämman, om högst tio (10) procent.
 

Bemyndigande för styrelsen att återköpa och överlåta egna aktier
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att – vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma – besluta om förvärv och överlåtelse av egna aktier. Syftet med bemyndigandet är att kunna anpassa Scandics kapitalstruktur till kapitalbehovet från tid till annan för att därmed bidra till ökat aktieägarvärde, att ge Scandic möjlighet att överlåta aktier enligt det långsiktiga incitamentsprogrammet 2024 och att säkra kostnader sammanhängande med detta program.
 

Bemyndigande för styrelsen att överlåta egna aktier till anställda i Scandic som deltar i det långsiktiga incitamentsprogrammet för 2024
Årsstämman beslutade att överlåtelse av egna aktier till ett antal av högst 725 000 ska kunna ske till deltagare i det långsiktiga incitamentsprogrammet 2024.

 

För ytterligare information om besluten hänvisas till kallelsen och de fullständiga förslagen som finns tillgängliga på bolagets hemsida, www.scandichotelsgroup.com.
 

För mer information, vänligen kontakta:
Rasmus Blomqvist, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
Email: rasmus.blomqvist@scandichotels.com
Telefon: +46 702 335 367

Oscar Brehmer, Communication Manager, Scandic Hotels Group
Email: oscar.brehmer@scandichotels.com
Telefon: +46 721 709 297

Om Scandic Hotels Group
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med ett nätverk av omkring 280 hotell och 58 000 hotellrum i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Utfall av inlösen av TO4

Published

on

By

I samband med emissionen i Zoomability Int AB som avslutades 13 november 2023 fick de som där tecknade en unit en (1) aktie, samt vederlagsfritt en (1) option i serie TO4, för inlösen till en kurs av 1,20 kr mellan 1 – 15 maj 2024. 

Totalt utnyttjades 799 478 optioner av de 3 182 339 som var utgivna, dvs en teckningsgrad av 25,1  %

Noterbart var att inlösenkursen för att erhålla en aktie med hjälp av TO4 var något högre än den aktiekurs som var på Spotlight största delen av inlösenperioden. Med det i åtanke ser vi inlösengraden som ett tecken på att det fanns många med TO4 som ville stötta bolaget trotts att det kortsiktigt inte var fördelaktigt rent ekonomiskt.

Vi tackar alla som löst in sina TO4. Det är ett viktigt bidrag för att få Zoomabilty ska kunna ta vara på de möjligheter vi har att växa och bli ett lönsamnt företag. 

För mer information kontakta

Pehr-Johan Fager, VD

pj@zoomability.com
0709-203961

Om Zoomability Int. AB (publ) 

Zoomability har utvecklat och säljer en terränggående elrullstol Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC, från tillverkare som Permobil, Sunrise och Invacare, och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen. 

Zoom Uphill® är registrerad som medicintekniskt hjälpmedel enligt MDR 2017/745 och testad enligt rullstoldirektivet EN12184.

Continue Reading

Marknadsnyheter

LF Sörmland bidrar till ”Din väg att lyckas” för att främja ungdomars framgång

Published

on

By

Att drömma om framtiden, att känna att jag vågar och kan. Det är några av de saker som framgångskonceptet och programmet ”Din väg att lyckas” hjälper ungdomar med. Programmet drivs av NyföretagarCentrum med stöd från oss på LF Sörmland, Region Sörmland och länets kommuner.

Här i Sörmland är ungdomsarbetslösheten hög, det finns stora utmaningar att nå ungdomar och hjälpa dem vidare till arbete. Det är svårt för dem att komma in på arbetsmarknaden, att studera eller att ens tänka på att man kan starta eget. Ibland behöver man en extra knuff i rätt riktning, få hjälp att hitta de rätta verktygen och ge mod att våga. Det hjälper programmet Din väg att lyckas till med. Det leds av NyföretagarCentrums eldsjäl Diyar Alis, socionom och rådgivare från NyföretagarCentrum i Sörmland.

– Vi brinner för att hjälpa unga dels för att det alltid finns en drivkraft, nyfikenhet och potential hos unga som växer fram på så kort tid. Vissa behöver bara en liten push eller att få träffa en vuxen som guidar dem rätt och de tar till sig av det de lär sig. Våra ungdomar är vår framtid, säger Diyar.

Det är så viktigt att kunna ändra eller påverka till en positiv riktningen i livet och ibland kan man komma långt med att visa vilka alternativ som finns. 

– Tack vare ert bidrag har det varit möjligt att driva projektet överhuvudtaget och på så sätt kunnat erbjudit detta för ungdomarna. Genom att kunna genomföra detta projekt har fler ungdomar kunnat bygga ett eget nätverk, fått ett första jobb eller fått inspiration till att driva eget. Utan ert bidrag hade inget utav detta varit möjligt, berättar Diyar.

Framgångsrikt program

Under sex veckor ges ungdomar möjlighet att få prata med livscoacher, träffa och knyta kontakter med arbetsgivare, lyssna på inspirerande föreläsningar, träna på anställningsintervjuer och få lära sig om entreprenörskap. 

Programmet har pågått sedan 2022 och det har visat sig vara väldigt framgångsrikt. Av de ungdomar som deltog i jobbredo/entreprenörsprogrammet under 2023 har

  • 75 % fått arbete,
  • 67 % engagerat sig i entreprenörskap,
  • 92 % har arbetat som volontärer eller funktionärsarbete.

Mer information om programmet kan du läsa i slutrapporten Din väg att lyckas 2022–2023. Efter avslutat program får samtliga deltagare ett diplom och ett fortsatt individuellt stöd.

Röster från ungdomarna

Programmet sätter igång många tankar och det öppnar också upp för ett nytt sätt att tänka kring sig själv. Vi har samlat några reflektioner för att spegla ungdomarnas syn:

  • Såg att vi tänkte på samma sätt, trodde inte jag tänkte så bra.
  • Lärde mig att lyfta fram vad jag är bra på och vad jag gör på fritiden.
  • Lärde hur andras perspektiv är på hur man ska vara och agera i arbetslivet.
  • Lärorikt, mycket. Vi har fått bolla och det blev en ögonöppnare. Det är inte ofta vi får höra en chefs perspektiv.

Det här är ett axplock av de personliga reflektionerna ungdomarna gett om programmet.

Nystart i Strängnäs

Nyligen avslutades program i Eskilstuna och Nyköping. I dagarna startar en ny omgång i Strängnäs. Vi hoppas på många anmälningar och vi ser fram emot att vara en möjliggörare så att fler ungdomar får möjlighet att utvecklas och slutligen få arbete.

Viktigt att stötta unga

Vi på LF Sörmland tycker att det är viktigt att hjälpa till där det behövs för att kunna bidra till ett Sörmland med möjligheter. Gustav Mörner, segmentsansvarig för bank på LF Sörmland, är en av initiativtagarna till att stötta ”Din väg att lyckas”. Vi har sedan tidigare ett långgående samarbete med NyföretagarCentrum i hela Sörmland, och detta är både en fortsättning och komplettering av det samarbetet.

– Vi ser också i statistiken i vår Hållbarhetsdatabas att många unga har det svårt här i Sörmland och att vi som län sticker ut vad det gäller arbetslöshet för ungdomar. Att då kunna vara med och bidra till ett så fantastiskt program som Din väg att lyckas känns självklart, säger Gustav. Han fortsätter:

– Det här programmet når verkligen ända fram. Det sätter igång tankar, ger möjlighet till planer för framtiden och hela tiden med ungdomar och deras förutsättningar i centrum. Det är verkligen ett framgångskoncept.
 

För ytterligare information kontakta

Gustav Mörner, Segmentsansvarig Bank på LF Sörmland
telefon: +46 73 599 68 69, e-post: gustav.morner@lfs.se 

Carolina Nilsson, Kommunikationschef på LF Sörmland 
telefon: +46 73 221 99 19, e-post: carolina.nilsson@lfs.se 

LF Sörmland är ett kundägt, lokalt och självständigt bolag. Vi ger sörmlänningar och sörmländska företagare möjlighet till utveckling genom vår nära service och vårt breda erbjudande inom sparande, lån, försäkring, boende, hälsa och pension. Genom vårt engagemang i samhället bidrar vi till ett hållbart liv för alla sörmlänningar. Vi ingår i Länsförsäkringsgruppen som består av 23 lokala länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Tillsammans skapar vi trygghet och möjligheter för alla sörmlänningar för all tid

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.