Marknadsnyheter
Ökat fokus på digital transformation förändrar koncernledningen för Husqvarna Group
fr, jan 19, 2018 15:00 CET
För att hantera Husqvarna Groups digitala omvandling har en ny funktion inom koncernledningen skapats: ”Group Digital, Operations and Technology Development”. Den nya funktionen ska stödja koncernens divisioner i den digitala omvandlingen och säkerställa synergierna mellan dem.
Den nya funktionen kommer att ledas av Pavel Hajman, nuvarande chef för divisionen Husqvarna, och bestå av de koncernstrategiska funktionerna Technology Office, Group Operations, Group Information Services och Program Office for Efficiency Programs.
”Den varumärkesdrivna organisationen för vår skogs- och trädgårdsverksamhet som infördes 2015 har varit framgångsrik och levererar enligt plan. Vi befinner oss mitt i en digital transformation som ger oss nya möjligheter att utveckla vårt produkt- och tjänsteutbud, nya försäljnings- och servicekanaler och effektivisera vår leverantörskedja. Förändringarna vi annonserar idag säkerställer bästa möjliga stöd till våra divisioner och stärker våra möjligheter i dessa avseenden, säger Kai Wärn, VD och koncernchef för Husqvarna Group.
Från den 1 februari 2018 sker även följande förändringar i koncernledningen:
- Sascha Menges, nuvarande chef för divisionen Gardena blir chef för divisionen Husqvarna
- Pär Åström, Senior Vice President Group Business Development, blir chef för divisionen Gardena
- Per Ericson, Senior Vice President People Organization, blir också ansvarig för Group Business Development
- Hillevi Agranius, Group CIO (IT-chef), kommer att ingå i koncernledningen
Mona Abbasi ny SVP för Group Corporate Communications, Brand Marketing
Mona Abbasi har utnämnts till Senior Vice President Group Communications, Brand Marketing och kommer leda den koncernstrategiska funktionen Communications, Brand Marketing. Mona kommer att ingå i koncernledningen och tillträder sin nya tjänst den 19 februari 2018. Hon kommer närmast från Electrolux Group där hon var Vice President Consumer Experience Brand.
”Jag är glad över att få välkomna Mona Abbasi till Husqvarna Group. Mona har över tjugo års erfarenhet inom internationell marknadsföring och varumärkeshantering. Hennes erfarenhet av digital transformation och att omvandla företag samt varumärken till att bli mer kundfokuserade och varumärkesdrivna är värdefullt för vår framtida utveckling”, säger Kai Wärn, CEO och koncernchef för Husqvarna Group.
För ytterligare information kontakta
Åsa Larsson, Global Media Manager + 46 8 738 90 80
Husqvarna Group
Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och åkgräsklippare. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2016 uppgick till 36 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000 medarbetare i 40 länder.
Marknadsnyheter
Yoga: Positiva effekter i rättspsykiatrin
En ny studie visar att yoga kan ha betydande fördelar för intagna individer med
allvarliga psykiatriska störningar. Genom att implementera traumafokuserad yoga
observerades minskningar av negativa emotionella tillstånd, ångest och fientlighet
hos deltagarna. Dessa positiva effekter sågs inte hos dem som ägnade sig åt andra
former av fysisk aktivitet. Resultaten, publicerade i Psychiatry Research, markerar ett
genombrott för användningen av yoga som kompletterande vårdintervention inom
rättspsykiatrin. Ett strukturerat yoga-program och utbildning för vårdpersonal har
utvecklats och visat sig vara genomförbart och gynnsamt för patienternas
välmående.
Marknadsnyheter
Civilministern reser vidare – besöker Värmland
Måndag den 13 maj fortsätter civilminister Erik Slottner sin resa genom Sverige med att under tre dagar besöka Årjäng, Karlstad och Kristinehamn.
I Årjäng besöker Erik Slottner under måndagen kommunhuset och Nordmarkens destilleri. Civilministern bjuder därefter in till en AW på Krogeriet i Årjäng dit allmänhet och media är välkomna för samtal och frågor.
Under tisdagen går resan vidare till Karlstad där civilministern besöker Nobelgymnasiet och träffar företrädare från kommunen för samtal om bland annat innovation och digital utveckling. Statsrådet åker därefter vidare till Karlstad universitet för samtal om bland annat universitetets styrkor och utmaningar samt AI.
Tisdagen avslutas sedan med en AW på Bishop Arms i Karlstad för samtal om det kommande EU-valet. Allmänhet och media är välkomna att ställa frågor.
Under onsdagen besöker civilminister Erik Slottner Kristinehamns kommun för samtal om bland annat digitalisering och utmaningar inom välfärdstjänster.
För mer information eller intervjuförfrågningar kontakta Samuel Dalevi.
Presskontakt:
Samuel Dalevi
Pressekreterare hos civilminister Erik Slottner
Tel 076 133 51 18
samuel.dalevi@regeringskansliet.se
Taggar:
Marknadsnyheter
PolarCool offentliggör utfall av utnyttjande av teckningsoptioner av serie TO1
Idag, den 10 maj 2024, avslutades utnyttjandeperiod av teckningsoptioner av serie TO1 för teckning av aktier i PolarCool AB (”PolarCool” eller ”Bolaget”). Totalt utnyttjades 479 157 teckningsoptioner för teckning av lika många aktier, innebärande en utnyttjandegrad om cirka 1,78 procent. Genom utnyttjandet av teckningsoptioner tillförs Bolaget cirka 67 TSEK före sedvanliga kostnader i samband med optionsinlösen.
I samband med Bolagets företrädesemission som slutfördes under oktober 2023 emitterades 26 873 150 teckningsoptioner av serie TO1. Varje teckningsoption berättigade till teckning av en (1) ny aktie i Bolaget till en teckningskurs om 0,14 SEK under perioden från och med den 22 apil 2024 till och med den 10 maj 2024. PolarCool meddelar idag att 479 157 teckningsoptioner har utnyttjats för teckning av lika många aktier, vilket således tillför Bolaget cirka 67 TSEK före sedvanliga kostnader i samband med optionsinlösen.
Antal aktier, aktiekapital och utspädning
Efter registrering av de nya aktierna från teckningsoptioner av serie TO1 hos Bolagsverket kommer Bolagets aktiekapital att öka med 57 498,84 kronor till sammanlagt 6 617 117,64 kronor. Antalet aktier i Bolaget kommer att öka med 479 157 aktier till sammanlagt 55 142 647 aktier. Utspädningen för befintliga aktieägare som inte utnyttjat teckningsoptioner uppgår till cirka 0,87 procent av aktierna och rösterna i PolarCool.
För mer information
Erik Andersson – VD PolarCool AB (publ.)
+46 – 738 60 57 00
E-mail: erik.andersson@polarcool.se
Om PolarCool AB (publ.)
PolarCool AB (publ.) är ett medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer produkter inom idrottsmedicin. Bolaget fokuserar på behandling av hjärnskakning och upprepade huvudsmällar. PolarCool AB (publ.) har sitt säte i Lund. Aktien är noterad på Spotlight Stock Market.
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients