Connect with us

Marknadsnyheter

Orättvis och ojämlik bostadsmarknad för landets unga – föräldrar är räddningen – men inte för alla

Published

on

Dagligen rapporteras det om de ungas bostadssituation, deras möjlighet eller icke möjlighet att flytta hemifrån, oavsett om det gäller att bo i hyresrätt eller i eget ägt boende. Utmaningarna är minst lika många oavsett boendeslag. 26 procent av landets 18-30 åringar bor fortfarande hemma. Skälet uppges  främst bero på ekonomiska orsaker, antingen för att man vill spara pengar eller helt enkelt inte har råd att flytta. Samtidigt uppger majoriteten av landets 18-30-åringar som inte äger sitt boende att de inte har råd att köpa en bostad  idag, men drömmen kan ändå bli av tack vare hjälp från föräldrar. Det visar Fastighetsmäklarförbundets undersökning i åldersgruppen 18-30 år som genomförts av Kantar Sifo.

Av landets 18-30 åringar som fortfarande bor kvar hemmasvarar 20 procent att de inte har råd att flytta, 25 procent att de sparar för att ha råd att flytta och 21 procent att de inte ser någon anledning att flytta. Hela 62 procent av de i undersökningen som inte äger sitt boendesvarar att de inte skulle ha råd att köpa en bostad givet dagens ekonomiska förutsättningar. Samtidigt svarar 50 procent att de har möjlighet att få ekonomisk hjälp av sina föräldrar, dock svarar hela 33 procent att de inte har möjlighet till att få ekonomisk hjälp. På frågan vad som skulle underlätta för de som ej äger sin bostad i dag att kunna köpa en bostad svarar 35 procent att kraven på en kontantinsats är det som skulle underlätta mest, följt av att ta bort amorteringskravet (15 procent) och ta bort bankernas krav om kalkylränta (15 procent).

– Det råder en klar obalans, orättvis, ojämlik och diskriminerande situation på bostadsmarknaden för landets unga. Visserligen uppger många i vår undersökning att de kan få hjälp ekonomiskt av sina föräldrar, men vad gör den stora grupp av unga som inte har den möjligheten? Det måste vara en självklarhet för alla att ha någonstans att bo. Det ska inte vara meningen att man som ung ska behöva oroa sig för att inte ha någonstans att bo, som 26 procent i vår undersökning uppger. Och det ska heller inte vara meningen att man ska behöva förlita sig och gå med mössan i hand till sina föräldrar. Det är dags för förändring och jag tror att vi framöver kommer få se många fler kreativa förslag på lösningar för att råd bot på detta. Lösningar som öppnar upp för en mer jämlik bostadsmarknad, en som har plats för alla, säger Jenny Stenberg, vd FMF Fastighetsmäklarförbundet. 

Totalt sett har 18-30 åringarnas ekonomiska möjlighet att köpa bostad ökat det senaste året uppger 48 procent i undersökningen. Vidare när landets 18-30-åringar får ranka vad som är viktigast för dem när det gäller den nuvarande eller framtida bostaden hamnar pendlingsavståndet på första plats (35 procent) följt av boendekostnaden (20 procent) och närheten till bra kommunikationer (15 procent). 

– Det är positivt att de unga känner att de har bättre ekonomi i dag än för ett år sedan för att kunna köpa bostad. Det visar att vi har en stark ekonomi och att det finns arbeten, men tröskeln är ändå fortsatt hög för att kunna köpa bostad med alla krav som ställs. Att få ihop sin vardag är viktigt även för de yngre. Här handlar det mycket om livspussel. Oavsett om du är ung eller äldre så vill du inte ha för långt att åka vare sig till skola eller jobb. Fritiden ska inte ägnas åt annat än att pendla. Därför kanske jag trodde att närhet till kommunikationer skulle hamna högre upp, för det hänger ju, avslutar Jenny Stenberg.

Undersökningen: Unga och boende

Hur bor du i dag? (BAS: Alla 1034 respondenter)

Svarsalternativ Totalt
Hemma hos förälder/föräldrar 26%
Egen hyresrätt 27 %
Egen bostadsrätt 22 %
Egen villa 9 %
Andrahandslägenhet 5%
Studentlägenhet 9 %
Annat 3 %
Tveksam/Vet ej 0%

Vilken är anledningen till att du inte flyttat hemifrån? (BAS: Bor fortfarande hemma hos förälder/föräldrar, 271 respondenter) 

Svarsalternativ Totalt
Har inte råd att flytta 20%
Ser ingen anledning till att flytta 21 %
Får inga bolån 0 %
Sparar pengar för att ha råd att flytta 25%
Bekvämt att bo hemma 7 %
Annat 26 %
Vet ej 0%

Om du skulle köpa bostad i dag, har du möjlighet att få ekonomisk hjälp? (BAS: Äger inte sitt boende (ej egen bostadsrätt eller egen villa, 695 respondenter). Flervalsfråga.

Svarsalternativ Totalt
Ja, av mina föräldrar 50%
Ja, av släktingar 9%
Ja, av vänner 1 %
Annat 5%
Nej  33%
Vet ej 13 %

Vad av följande skulle underlätta för dig för att kunna köpa bostad? (Bas: äger inte sitt boende (ej egen bostadsrätt eller villa, 695 respondenter) Flervalsfråga. 

Svarsalternativ Totalt
Ta bort bolånetaket 9 %
Ta bort krav om kontantinsats (minst 15%) 35 %
Ta bort amorteringskravet 15 %
Att bankerna tar bort krav om kalkylränta, d vs att man ska klara av en avsevärt högre ränta i framtiden 15%
Ta bort samtliga kreditrestriktioner och övriga krav 4 %
Annat 13 %
Vet ej  40 %

Skulle du kunna köpa bostad i dag givet dina ekonomiska förutsättningar?( BAS: Äger inte sitt boende (ej egen bostadsrätt eller egen villa, 695 respondenter)

Svarsalternativ Totalt
Ja 27%
Nej 62%
Tveksam/vet ej 12 %

Vad av följande oroar du dig mest över?
(BAS: Alla, 1034 respondenter)

Svarsalternativ Totalt
Att inte ha någonstans att bo  26%
Att inte kunna ta drömjobbet för att jag inte har någonstans att bo 15 %
Att inte kunna studera var jag vill och det jag vill 11 %
Annat 34 %
Vet ej 14%

Vilket är viktigast för dig när det gäller din bostad eller din första egna bostad? (BAS: Alla, 1034 respondenter)

Svarsalternativ Totalt
Låg boendekostnad 20%
Närhet till affärer etc 3 %
Närhet till bra kommunikationer  15 %
Inte för långt pendlingsavstånd till jobb och/eller skola 35%
Bostadsytan 6 %
Att det finns garage 1 %
Att jag äger bostaden 10 %
Annat 6 %
Vet ej 2%

Har din ekonomiska möjlighet att köpa bostad ökat eller minskat det senaste året? (BAS: Alla, 1034 respondenter)

Svarsalternativ Totalt
Ökat 48%
Oförändrat 34 %
Minskat  15 %
Vet ej 3%

Om undersökningen Unga och Boende
Fastighetsmäklarförbundet och Kantar Sifo har ställt frågor till män och kvinnor i åldersgruppen 18-30 år om deras boende. Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo på uppdrag av Fastighetsmäklarförbundet under perioden 29 maj – 4 juni 2019. Antal svarande: 1 034.Metod: Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade onlinepanel. 

Jenny Stenberg
VD
jenny.stenberg@fmf.se

Fastighetsmäklarförbundet (FMF) är en politiskt obunden branschorganisation för cirka 1000 av landets fastighetsmäklare. FMF bildades för drygt 60 år sedan och har en medlemskår från Ystad i söder till Haparanda i norr. Genom att arbeta inom fyra kärnområden vill vi se till att våra medlemmar är rätt rustade för att möta köpare och säljare på bästa tänkbara sätt. FMFs kärnområden är service, ekonomi, kvalitet och opinion.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RISE investerar och köper utrustning och teknik från EmbeddedArt

Published

on

By

EmbeddedArt, i samarbete med Research Institutes of Sweden (RISE), presenterar idag ett innovativt forskningsprojekt. Arbetet syftar till att förbättra djurens välbefinnande och effektivisera jordbruksdriften genom avancerad teknik. 

​​​​​​Projektet, som startar i juni, sträcker sig över tre år och kombinerar expertis inom satellitteknologi och avancerad dataanalys. RISE investerar och köper utrustning från EmbeddedArt för 250 000 SEK i samband med projektstarten i juni 2024.

I detta arbete kommer RISE att utforska hur satellitbilddata kan användas för att mäta förändringar inom biologisk mångfald. Tekniken kommer att testas för att utröna om den kan detektera miljöförändringar på samma sätt som man idag kan mäta exempelvis övergödning. I förlängningen kan projektet ge ökad förståelse och kapacitet för att skapa mer hållbara jordbruksmiljöer.

EmbeddedArts helägda dotterbolag Spåra kommer att bidra med GPS-trackers utrustade med bland annat accelerometrar och teknologi som möjliggör för lantbrukare att ersätta fysiska stängsel med virtuella alternativ, vilket avsevärt reducerar både tid och kostnad för underhåll.

– Vi valde EmbeddedArt som partner eftersom de har lång erfarenhet att jobba med forskning och institutioner. De skräddarsyr en sensorplattform som möter våra specifika behov, säger Per Peez Nielsen, seniorforskare på RISE inom Etologi och Djurskydd och Sveriges ledande expert inom Virtuella Stängsel.”

– Beställningen från RISE och det kommande partnerskapet är en del av vårt åtagande att integrera högteknologiska lösningar inom jordbruket. Dels att förbättra djurens välbefinnande och men också att bidra till ett mer hållbart jordbruk, säger Jörgen Eberstein VD på Spåra. Det här beställningen från RISE är mycket glädjande och ger oss en stor möjlighet växa vidare i den här marknaden och samtidigt vara med att skapa en mer miljövänlig jordbrukssektor.

Lars Tegborg, Koncernchef
Telefon: +4670 982 29 41
E-post: lars.tegborg@embeddedart.se

EmbeddedArt är ett försvarsindustriföretag med verksamhet även inom Internet of Things (IoT) och elektroniksektorn. Kärnverksamheten omfattar utveckling och försäljning av avancerade produkter och system samt konsultverksamhet inom systemdesign, mekanik, elektronik och mjukvara. Bolaget engagerar sig i hela livscykeln för dessa system och produkter samt bedriver även konsultverksamhet inom systemdesign, mekanik, elektronik och mjukvara till tidsmässigt. Kunderna återfinns främst inom försvarsområdet men också inom elektronikindustrin i stort.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mattias Nordenberg tillträder som VD för VO2s dotterbolag Leeads AB

Published

on

By

Mattias Nordenberg tillträder som VD för VO2s dotterbolag Leeads efter en framgångsrik interimistisk period som tillförordnad VD för bolaget. Mattias Nordenbergs främsta uppgift är att fortsätta leda Leeads framgångar inom online samt öka tillväxttakten för bolagets strategiskt viktiga affärsområde DOOH.

Publiceringsdatum: Stockholm, 2 maj, 2024 – VO2 Cap Holding AB (publ)

Mattias Nordenberg, med 13 års erfarenhet inom Leeads, har en gedigen erfarenhet med många framgångsrika prestationer. Mattias har spelat en central roll i utvecklingen av Leeads, med fokus på försäljning inom digitala medier, DOOH och programmatisk handel. Mattias stora engagemang och kunskap, har varit av avgörande betydelse för bolagets framgångar och dess position som en ledande aktör inom branschen.

“Vi är inne i en spännande tid med stora möjligheter, inte minst inom DOOH, där vi växer och tar marknadsandelar och jag ser fram emot att ta Leeads till nästa nivå utifrån möjligheten att verka som bolagets VD. Jag är djupt engagerad i arbetet med våra kunder och ser fram emot att tillsammans med vårt fantastiska team fortsätta att driva tillväxt med fina resultat”, säger Mattias Nordenberg.

“Mattias har visat en enastående ledarskapsförmåga med en stark vision för företagets framtid. Jag är övertygad om att hans affärsmannaskap och entreprenörsdriv, med en djup kundförståelse, kommer att ta Leeads till fortsatta framgångar och tillväxt. Mattias var vårt förstahandsval i rekryteringen av ny VD och det är med glädje jag ser fram emot att Mattias verkställer Leeads offensiva tillväxtplan”, säger Bodil Ericsson Torp, VD VO2 och styrelseordförande Leeads AB.

Mattias Nordenberg, VD Leeads AB

För mer information:

Bodil Ericsson Torp, VD VO2 Cap Holding AB (publ)

Tel: +46 (0)76 610 20 10

E-mail: bodil.ericsson.torp@vo2cap.se

Mattias Nordenberg, VD Leeads AB

Tel: +46 (0)73 506 78 94

E-mail: mattias.nordenberg@leeads.com

Om Leeads AB

Leeads AB är en ledande aktör inom den digitala marknaden och erbjuder innovativa lösningar inom områden som digitala medier, utomhusreklam och programmatisk handel. Bolaget fokuserar på att leverera effektiva reklamlösningar till sina kunder och partners och strävar efter att vara en drivande kraft för innovation och utveckling inom branschen.

Mer information se: www.leeads.com

Om VO2                

VO2 Cap Holding AB (publ) är en kvalitetsförvärvare som förädlar och expanderar entreprenörsbolag inom media, marknadsföring och tech med tydlig värdepotential. För mer information se vo2cap.se. I koncernen ingår de helägda dotterföretagen Netric Sales AB netricsales.com, Leeads AB och Locads AB leeads.com, AdProfit AB adprofit.se, Livewrapped AB livewrapped.com, Borg Owilli AB borgowilli.se och Madington AB madington.com.

VO2 Cap Holding AB (publ) (559049-5254) är listat på Nasdaq First North Growth Market. Mer information finns på vo2cap.se. Bolagets Certified Adviser är Amudova AB, Box 5855, 102 40 Stockholm, tel: +46 (0)8-546 017 58, info@amudova.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

AVIAREPS firar 30-årsjubileum

Published

on

By

AVIAREPS som grundades i München 1994 har idag 69 kontor i 65 länder över hela världen och firar 30-årsjubileum denna månad

 

 

AVIAREPS firar 30-årsjubileum

AVIAREPS som grundades i München 1994 har idag 69 kontor i 65 länder över hela världen och firar 30-årsjubileum denna månad

Med ambitionen att hjälpa flygbolag och destinationer att utöka sin verksamhet grundades AVIAREPS av Michael Gaebler i april 1994 i München, Tyskland. 30 år senare har AVIAREPS utökat sitt nätverk till 69 kontor i 65 länder världen över, och med ett brett utbud av varumärken inom flyg-, turism-, hotell-, mat- och dryckes- och livsstilsbranscherna –  har det blivit världens ledande internationella försäljnings-, marknadsförings- och kommunikationsföretag inom dessa affärsområden. I april 2024 firar AVIAREPS 30 år av att skapa framgång och 30 år av att föra världen till människorna i den.

Michael Gaebler, ordförande och grundare av AVIAREPS: ”30 år med AVIAREPS! Vilken fantastisk resa det har varit med exceptionella och underbara kollegor och partners! I början var AVIAREPS en lösning för flygbolag, destinationer och hotell för att de bättre skulle kunna expandera sin verksamhet och nå ut på de globala marknaderna. Idag anförtros AVIAREPS och agerar på uppdrag av ett ökande antal varumärken. Vi har expanderat från varumärken inom flyg, destinationer och hotell till ett brett spektrum av affärsområden, inklusive mobilitet, livsstil, detaljhandel, turistattraktioner, handelsfrämjande samt mat och dryck. I år firar AVIAREPS 30-årsjubileum och jag är stolt över att kunna säga att de stora och pågående framgångarna för våra kunder i deras strävan att nå ut på den globala marknaden och växa, har baserats på att vi har sammanfört dem och låtit dem få hjälp av den bästa produkten i världen – våra medarbetare.”

AVIAREPS inledde officiellt 30-årsfirandet på årets ITB Berlin, världens ledande resemässa, med det årliga signatureventet ”AVIAREPS ITB Executive Dinner” och firade milstolpejubileet med partners från hela världen.

      

Edgar Lacker, VD för AVIAREPS: ”AVIAREPS signaturevent är alltid min personliga ITB-höjdpunkt och ett utmärkt tillfälle att fira våra långvariga partnerskap! Det här året var särskilt spännande, eftersom vi inledde vårt 30-årsjubileum och firade 3 decennier av AVIAREPS med våra partners och våra fantastiska AVIAPEOPLE. Idag är AVIAREPS stolta över att vara den globala ledaren inom representation av flygbolag, turism och besöksnäring och att aktivt påverka, utveckla och forma trender, efterfrågan och utgifter inom turism, flyg och besöksnäring. Som en födelsedagspresent till oss själva har vi lanserat en helt ny, modern och interaktiv webbplats aviareps.com som på ett perfekt sätt representerar det AVIAREPS står för: innovation, tillväxt, excellens och inspiration.”

A planet earth with text overlay Description automatically generated

New AVIAREPS Website www.aviareps.com

Flera milstolpar har banat väg för AVIAREPS framgång under årens lopp. År 1996, bara två år efter grundandet, hade AVIAREPS redan börjat expandera inom Europa – Nordamerika följde kort därefter år 2001. År 2010 hade AVIAREPS utökat sitt globala kontorsnät till sex kontinenter: Afrika, Asien, Europa, Nord- och Sydamerika samt Australien. Idag driver företaget stolt 69 kontor i 65 länder och erbjuder globala 360°-tjänster till mer än 250 kunder. AVIAREPS globala expansion omfattade inte bara tillväxten av kontorsnätverket, utan också diversifieringen till en mängd olika affärsområden, grundandet av dotterbolag, såsom IT-tjänsteleverantören AVIANET, och lanseringen av nya produkter, såsom gruppbokningstjänsten AVIAGROUPS, AVIAREPS eget digitala ekosystem och distributionsplattformen AVIAHUB.

30 år efter starten fortsätter AVIAREPS att följa sitt uppdrag: Att föra människor till världen och världen till människorna!

Besök AVIAREPS nya webbplats: www.aviareps.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.