Connect with us

Marknadsnyheter

Oväntad strategi ger företag uppmärksamhet

Published

on

Städerna blir allt mer befolkade och det skapar ett myller av butiker, människor, information och  reklam. Men vad krävs för att kunna nå fram i det stora sorlet och hur påverkar den nya stadsbilden våra närmiljö och vårt medvetande som människor? Några av svaren, som vi söker efter, finns kanske mitt framför oss, runt om i städerna såväl som på landsbygden.

Arkitekturen i våra städer runt om i landet präglas av oss människor. Det är vi som bestämmer hur städerna ska se ut. Men alla val är kanske inte lika medvetna och mycket av det som påverkar utseendet på städerna kanske uppstår av en ren tillfällighet. Blommor, ljus, statyer och dylikt påverkar alla stadsbilden men onekligen finns det även andra föremål som utgör minst lika stor påverkan både på gott och ont.

Busshållplatser, informationstavlor eller skyltar kan också påverka det övergripande intrycket i en stad. Våra städer fylls med allt fler människor, vilket i sin tur innebär fler butiker, serviceställen och dylikt. Om man tar skyltar som exempel kan dess utgöra en stor del. Allt eftersom fler människor färdas i staden behövs också tydligare information, i form av skyltar, som gör att fotgängare, bil- och cyklister kan orientera sig enkelt.

Stadens skyltar gör skillnad

Men även butikerna och näringslivet är beroende av att kunna göra sig sedda förslagsvis genom att marknadsföra och informera om sig själva på skyltar som sätts upp på väl utvalda platser runt om i staden. Bara att få lov att hänga upp sina skyltar för reklam eller information kan kosta dyrt och sysselsätter en hel bransch. Och visst utgör skyltarna en stor del av stadsbilden och i samma grad påverkas den av skyltarna.

Om man tänker efter är det genom reklamen man förmedlar sitt budskap som företag. Om man vill göra sig synlig i en viss målgrupp kan något så enkelt som designen förmedla en viss känsla. Exempelvis kan en skylt i retrodesign förmedla ett hipster-budskap eller en bohemisk känsla. Beroende på vad man som företag vill etablera sig i för en målgrupp är såklart valet av reklam helt avgörande.

Förändringen – nu och då

När man blickar tillbaka några år fanns en helt annan typ av restriktioner när det handlade om vad man fick lov att sätta upp av reklam- och informationsmaterial. Det fanns tydliga och, enligt många, strama regler för hur denna typ av material skulle se ut och hur mycket den fick synas. Det skapade i sin tur en helt speciell epok av design och en stilperiod inom grafisk formgivning.

Något som flera år senare kom att bli mycket populärt särskilt i form av affischer av gamla reklamskyltar eller informationsblad. Helt plötsligt var de gamla skyltarna i våra städer viktigare än någonsin och började säljas på auktioner och loppmarknader till svindlande priser.

Alla ville ha en liten affisch eller reklamskylt från förr i tiden att hänga upp hemma i vardagsrummet. I ett av Sveriges Televisions reportage kan man se och läsa mer om arkitekturen nu och då. Den stora förändring som har skett inte bara stilistiskt men också vad som har blivit och har varit social accepterat bland befolkningen i städerna såväl som på landsbygden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 06.01.2025

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
06.01.2025 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 06.01.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

0

0,00

0,00

XSTO

0

0,00

0,00

XCSE

27 678

10,75

297 659,48

Summa

27 678

10,75

297 659,48

* Växelkurser som använts: DKK till EUR 7,4584
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 3 024 954 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ismael Diawara lämnar AIK Fotboll

Published

on

By

AIK Fotboll är överens med IK Sirius FK om en transfer för den 30-årige målvakten Ismael Diawara. Ismo kom till AIK inför säsongen 2024 och det blev sammanlagt fem tävlingsmatcher för honom under debutsäsongen.

– Vi tackar Ismo för hans insatser under det gångna året och önskar honom lycka till i sin fortsatta karriär, säger herrlagets sportchef Thomas Berntsen.

– Jag vill tacka alla supportrar, ledare och lagkamrater för min tid i AIK. Det har varit en väldigt lärorik tid för mig som jag kommer att ta med mig framöver, säger Ismael Diawara.

AIK Fotboll AB har infört en klassificering av spelartransfers baserad på nettoresultatet vid varje transfer enligt nedanstående skala:

Klass      Från (kSEK)  Till (kSEK)
I                      0            2 500
II              2 500            5 000
III             5 000          10 000
IV           10 000          20 000
V            20 000          40 000
VI           40 000          70 000

Transfern av Ismael Diawara till IK Sirius FK hamnar i klass I. Beloppen i skalan avser resultateffekt netto av en spelarförsäljning i enlighet med Uefas definition av resultatmåttet ”Player Trading”, d v s intäkter från spelförsäljning med avdrag för agentarvoden, andra försäljningsomkostnader och eventuella ersättningar till tidigare klubbar samt bokfört värde på spelaren vid tidpunkten för försäljningen.”

För en längre faktapresentation av Ismael Diawara, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

För mer information, kontakta:
Thomas Berntsen, sportchef (herr) AIK Fotboll
Telefon: 08 – 735 96 50
E-post: thomas.berntsen@aikfotboll.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i Scandic i vecka 1, 2025

Published

on

By

Scandic Hotels Group AB (publ) (LEI: 529900JY9ZBGUXGRKQ86) har mellan den 30 december 2024 och den 3 januari 2025 återköpt sammanlagt 195 000 egna aktier (ISIN: SE0007640156) inom ramen för det aktieåterköpsprogram som styrelsen beslutat om.

 
Återköpen är en del av det aktieåterköpsprogram om 300 miljoner kronor som Scandic lanserade den 9 december 2024. Aktieåterköpsprogrammet löper under perioden den 9 december 2024 till senast den 31 mars 2025 och genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (”MAR”) och EU-kommissionens delegerade förordning 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”).

Scandics aktier har återköpts enligt följande:

Datum

Aggregerad daglig volym (antal aktier)

Viktat genomsnittspris per dag (SEK)

Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)

2024-12-30

 

60 000

68,1827

4 090 962

2025-01-02

 

65 000

68,8185

4 473 203

2025-01-03

 

70 000

68,7911

4 815 377

Totalt ackumulerat under vecka 1, 2025

195 000

68,6130

13 379 542

Totalt ackumulerat under återköpsprogrammet

1 035 000

67,7976

70 170 495

 

Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Nordea för Scandics räkning. Efter ovanstående förvärv uppgår Scandics innehav av egna aktier till 1 035 000. Det totala antalet aktier i Scandic, inklusive egna aktier, uppgår till 219 157 922 och antalet utestående aktier, exklusive egna aktier, uppgår till 218 122 922.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna biläggs detta pressmeddelande.

För mer information, vänligen kontakta:

Rasmus Blomqvist, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
Email: rasmus.blomqvist@scandichotels.com
Telefon: +46 702 335 367

 

Om Scandic Hotels Group
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med ett nätverk av omkring 280 hotell och 58 000 hotellrum i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.