Connect with us

Marknadsnyheter

Pandemiåret 2020 avslutat – 8,9 MSEK i engångsposter – förslag på höjd utdelning

Published

on

Nyckeltal OKTOBER-DECEMBER 2020

Nettoomsättning            87,1 (85,4) MSEK            Rörelsemarginal neg (11,3) %
Rörelseresultat -5,1 (9,7) MSEK Kassaflöde                        -5,6 (1,1) MSEK
Resultat efter skatt -4,7 (7,4) MSEK Resultat per aktie -0,13 (0,20) SEK

Nyckeltal JANUARI-DECEMBER 2020

Nettoomsättning            316,9 (302,9) MSEK       Rörelsemarginal 1,1 (8,8) %
Rörelseresultat 3,4 (26,7) MSEK Kassaflöde                        6,4 (4,9) MSEK
Resultat efter skatt 1,1 (18,7) MSEK Resultat per aktie 0,03 (0,52) SEK

 

  • Avensias omsättning ökade i Q4 med 2 % jämfört med föregående år till 87,1 MSEK (85,4).  För helåret var omsättningen 316,9 MSEK (302,9) vilket innebär en ökning med 5 %.

  • Rörelseresultatet i Q4 uppgick till -5,1 MSEK (9,7). För januari-december uppgick rörelseresultatet till 3,4 MSEK (26,7) vilket gav en rörelsemarginal på 1,1 % (8,8). Perioden har belastats med 8,9 MSEK i poster av engångskaraktär – incitamentsprogram 2020/2023 (4,9 MSEK), kostnadsreserveringar på 2,9 MSEK i samband med ett pågående projekt samt 1,1 MSEK för en tvist i samband med omstrukturering inom koncernen. Av dessa poster är ca 1,2 MSEK kassaflödes-påverkande.  
  • Kassaflödet för Q4 var -5,6 MSEK (1,1). Denna siffra inkluderar den utdelning för 2019 som bolagets aktieägare beslutade i december på 28 öre per aktie eller sammantaget 10,3 MSEK. Före utdelningen uppgick kassaflödet i Q4 således till 4,7 MSEK. Kassan uppgick vid årets slut till 41,5 MSEK och tillgänglig likviditet var 61,5 MSEK.
  • Mot bakgrund av bolagets goda ekonomiska ställning, och den del av utdelningspolicyn som stipulerar ökande utdelning år från år, föreslår styrelsen en höjning av utdelningen till 0,30 (0,28) SEK per aktie, vilket innebär en utdelning på 11,1 MSEK. Utdelningen beslutas formellt på årsstämman 5 maj.

VD:s kommentarer

  • Verksamheten i Avensia fortsatte även under det fjärde kvartalet att präglas av den globala Corona-pandemin, speciellt den ”andra våg” som under hösten drabbade många länder. Nya, mer restriktiva, regler och rekommendationer från myndigheter förändrade förutsättningarna för våra kunder kontinuerligt, och effekten blev att vikten av och fokus på modern och flexibel digital handel, som är Avensias kärnverksamhet, ökade ytterligare, även om den kortsiktiga investeringsviljan mattades. Amazons inträde på den svenska marknaden kommer framöver att öka vikten av satsningar på moderna digitala lösningar med fokus på användarvänlighet och differentiering som stärker våra kunders konkurrenskraft och skapar tillväxt – vilket alltid varit Avensias nyckelkompetens.

  • En av pandemins effekter är att rörligheten på arbetsmarknaden ökat. Under kvartalet har vi fortsatt att rekrytera experter och talanger till alla våra kontor. Speciellt glädjande är att andelen kvinnor i koncernen ökat och är nu 28% (förra året 24%). Rekrytering av personal, även erfarna experter, är en omfattande investering med tanke på utbildning och inskolning, speciellt under rådande omständigheter där all verksamhet sker på distans. Under 2020 ökade vi personalstyrkan med 25% (till 283), vilket ger möjlighet för framtida tillväxt, även om det påverkar resultatet negativt på kort sikt.
  • Under kvartalet hölls en extra bolagsstämma där det beslutades om att införa två nya incitamentsprogram för personalen: ett treårigt teckningsoptionsprogram för nyckelpersoner och ledande befattningshavare och ett allmänt vinsdelningsprogram som omfattar hela personalen. Hela kostnaden för teckningsoptionsprogrammet (4,9 MSEK) belastade kvartalets resultat. Vid stämman beslöts även att genomföra vårens uppskjutna utdelning på 0,28 SEK per aktie vilket påverkade kassaflödet under perioden med 10,3 MSEK.
  • Under kvartalet har vår verksamhet i Norge utvecklats speciellt positivt vilket är ett kvitto på att vårt erbjudande är både relevant och konkurrenskraftigt. Vi har under kvartalet ytterligare stärkt organisationen, lanserat nya lösningar för bl a Vita (www.vita.no) och Barnas Hus (www.barnashus.no) samt tecknat avtal med nya kunder som Megaflis och Kid/Hemtex. Norge har under de senaste åren varit Avensias näst största marknad och den positionen har stärkts under pandemin.
  • Ytterligare en satsning som börjar ge frukt är vår satsning på Storefront Excite, vår egenutvecklade lösning för modulär och flexibel s k headless commerce, baserad på Commercetools e-handels-plattform. Nya kunder på denna plattform är bl a Nordic Nest, som är en ledande global online-retailer inom skandinavisk design och inredning samt Dormy, som är en av Europas ledande retailers inom golf.
  • Med en offensiv rekrytering för tillväxt, stadigt ökande efterfrågan och ett konkurrenskraftigt erbjudande kombinerat med finansiell styrka är Avensia redo att ta nästa steg och jag ser med tillförsikt fram emot ett spännande 2021.

Denna information är sådan som Avensia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-02-16 13:00 CET.

För mer information, vänligen kontakta:

Niklas Johnsson, VD Avensia, +46 73-5505003 eller e-post niklas.johnsson@avensia.com

Fredrik André, CMO Avensia, +46 709-239381 eller e-post fredrik.andre@avensia.com

Avensia är ett ledande kunskapsföretag inom digital modern handel, som hjälper B2C och B2Bkunder runt om i världen att bli mer konkurrenskraftiga genom en förstaklassens kundresa.Vårt uppdrag är att ge maximalt värde till våra kunder; att leverera innovativa och banbrytande digitala lösningar och genom att vara en långsiktig partner. Med en kombination av strategisk rådgivning och prisbelönta e-handelslösningar ger vi våra kunder förutsättningarna att bli bäst. Företaget har sitt huvudkontor i Lund och finns även i Stockholm, Göteborg, Helsingborg, Umeå, Köpenhamn, Oslo, Chicago och Cebu. Avensia AB är noterat på First North Premier under namnet AVEN. Läs mer på www.avensia.com. Mangold Fondkommision AB är bolagets Certified Advisor och nås på tel: +46 8 503 01 550 eller www.mangold.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Calliditas F&U-dag: Om Setanaxibs antifibrotiska effekter och TARPEYOs verkningsmekanism

Published

on

By

Calliditas Therapeutics AB (Nasdaq: CALT, Nasdaq Stockholm: CALTX) (“Calliditas”) meddelar idag att bolaget kommer att hålla ett Forskning- och Utvecklings event med möjlighet att delta online eller live torsdagen den 30 maj kl. 15.00. Eventet kommer att vara på Inderes Event Studio, Västra Trädgårdsgatan 19, Stockholm.

Gareth J. Thomas, PhD (University Hospital Southampton) och Jonathan Barratt, PhD, FRCP (University of Leicester) kommer att medverka med följande program:

  • Stödjande prekliniska data samt proof-of-concept-studie i fas 2 som utvärderar setanaxib, bolagets ledande kandidat från dess NOX-plattform, hos patienter med skivepitelkarcinom i huvud och hals
  • Setanaxibs antifibrotiska effekter vid solida tumörer och fibrossjukdomar
  • Granskning av kommande ytterligare kliniska data från NOX-plattformen
  • Stöd för TARPEYOs (Nefecons) verkningsmekanism hos patienter med primär IgA-nefropati (IgAN).

Evenemanget kommer att innehålla en diskussion av de nyligen kommunicerade positiva kliniska resultat, stödjande prekliniska data och biomarkörsdata som offentliggjordes inom ramen för båda programmen samt en översikt av bolagets forskningsportfölj och tidsplaner för framtida studieutläsningar.

De formella presentationerna kommer att åtföljas av en session med frågor och svar i realtid.

Hur man registrerar sig

För att delta i evenemanget måste du registrera dig i förväg genom att klicka här.

Q&A information

Om du vill ställa en fråga under sessionen med frågor och svar i realtid, skicka in din fråga till questions@lifesciadvisors.com

Opinionsbildare – Biografier

Gareth J. Thomas är professor i experimentell patologi vid University of Southampton i Storbritannien. Som klinisk patolog och tumörbiolog fokuserar Gareth Thomas sin forskning på hur fibroblaster påverkar sjukdomsförloppet vid cancer, att fastställa egenskaper för fenotyper och funktioner hos olika underpopulationer av fibroblaster samt att undersöka hur fibroblaster interagerar med immunceller för att undertrycka det tumörhämmande immunförsvaret. Forskningen har en stark överbryggande komponent som siktar på att utveckla nya behandlingar som riktar in sig på fibroblaster för att övervinna resistens mot immunterapi.

Jonathan Barratt, PhD, FRCP leder njurforskningsgruppen på College of Life Sciences vid University of Leicester. Hans forskning fokuserar på en bench to bedside-approach – från laboratoriet till kliniken – för att förbättra vår förståelse av patogenesen för IgAN, som är en vanlig global orsak till njursvikt. Jonathan är IgA nephropathy Rare Disease Group Lead på UK National Registry of Rare Kidney Diseases (RaDaR), det brittiska nationella registret för sällsynta njursjukdomar, och medlem av styrgruppen för International IgA Nephropathy Network. Han är huvudprövare för ett antal internationella, randomiserade och kontrollerade kliniska fas 2- och fas 3-studier inom IgAN och var medlem av arbetsgruppen FDA and American Society of Nephrology Kidney Health Initiative: Identifying Surrogate Endpoints for Clinical Trials in IgA Nephropathy Work group.

För ytterligare information, kontakta:

Åsa Hillsten, Head of IR & Sustainability, Calliditas

Tel.: +46 76 403 35 43, E-post: asa.hillsten@calliditas.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 maj 2024, kl. 16:30 CET.

Om Calliditas

Calliditas Therapeutics är ett kommersiellt biofarmabolag med säte i Stockholm som fokuserar på identifiering, utveckling och kommersialisering av nya behandlingar för sällsynta sjukdomar med betydande medicinska behov som inte tillgodosetts. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm (kortnamn: CALTX) och The Nasdaq Global Select Market (kortnamn: CALT). Besök Calliditas.com för ytterligare information.

Framåtriktade uttalanden

Detta pressmeddelande innehåller framåtriktade uttalanden som avser Bolagets avsikter, bedömningar eller förväntningar avseende Bolagets framtida resultat, finansiella ställning, likviditet, utveckling, utsikter, förväntad tillväxt, strategier och möjligheter samt de marknader inom vilka Bolaget är verksamt. Framåtriktade uttalanden är uttalanden som inte avser historiska fakta och kan identifieras av att de innehåller uttryck som ”anser”, ”förväntar”, ”förutser”, ”avser”, ”uppskattar”, ”kommer”, ”kan”, ”förutsätter”, ”bör” ”skulle kunna” och, i varje fall, negationer därav, eller liknande uttryck. De framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är baserade på olika antaganden, vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Bolaget anser att de antaganden som reflekteras i dessa framåtriktade uttalanden är rimliga, kan det inte garanteras att de kommer att infalla eller att de är korrekta. Då dessa antaganden baseras på antaganden eller uppskattningar och är föremål för risker och osäkerheter kan det faktiska resultatet eller utfallet, av många olika anledningar, komma att avvika väsentligt från vad som framgår av de framåtriktade uttalandena. Sådana risker, osäkerheter, eventualiteter och andra väsentliga faktorer kan medföra att den faktiska händelseutvecklingen avviker väsentligt från de förväntningar som uttryckligen eller underförstått anges i detta pressmeddelande genom de framåtriktade uttalandena. Bolaget garanterar inte att de antaganden som ligger till grund för de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är korrekta och varje läsare av pressmeddelandet bör inte opåkallat förlita dig på de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande. Den information, de uppfattningar och framåtriktade uttalanden som uttryckligen eller underförstått framgår häri lämnas endast per dagen för detta pressmeddelande och kan komma att förändras. Varken Bolaget eller någon annan åtar sig att se över, uppdatera, bekräfta eller offentligt meddela någon revidering av något framåtriktat uttalande för att återspegla händelser som inträffar eller omständigheter som förekommer avseende innehållet i detta pressmeddelande, såtillvida det inte krävs enligt lag eller Nasdaq Stockholms regelverk för emittenter.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från Humana AB:s årsstämma den 16 maj 2024

Published

on

By

Humana AB höll under torsdagen den 16 maj 2024 sin årsstämma. Årsstämman genomfördes med fysisk närvaro av aktieägare och med möjlighet för aktieägare att utöva sin rösträtt genom förhandsröstning (poströstning). Följande huvudsakliga beslut fattades.

För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till den fullständiga kallelsen till årsstämman och de fullständiga förslagen. Kallelse till årsstämman samt fullständiga förslag finns tillgängliga på bolagets webbplats, http://www.humanagroup.se/.  

Fastställande av balans- och resultaträkningar

Stämman beslutade att fastställa resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2023.

Dispositioner av bolagets resultat

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om att till förfogande stående vinstmedel om 1 516 448 076 kronor balanseras i sin helhet i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Stämman beviljade styrelseledamöterna och den verkställande direktören ansvarsfrihet gentemot bolaget för räkenskapsåret 2023.

Styrelseval, revisorsval, styrelsearvode och revisorsarvode

Stämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, om omval av styrelseledamöterna Monica Lingegård, Anders Nyberg, Fredrik Strömholm, Grethe Aasved, Carolina Oscarius Dahl, Leena Munter och Ralph Riber för tiden till slutet av årsstämman 2025.

Stämman omvalde Anders Nyberg till styrelsens ordförande.

Stämman omvalde det registrerade revisionsbolaget KPMG AB som bolagets revisor.

Stämman beslutade vidare, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode ska utgå med 775 000 kronor till styrelsens ordförande och med 290 000 kronor till övriga stämmovalda ledamöter. Vidare utgår ersättning med 145 000 kronor till ordföranden i revisionsutskottet och med 60 000 kronor till övriga medlemmar i revisionsutskottet samt med 110 000 kronor till ordföranden i ersättningsutskottet och 50 000 kronor till övriga ledamöter i ersättningsutskottet.

Stämman beslutade att arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Ersättningsrapport

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att godkänna styrelsens ersättningsrapport.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Emissionsbemyndigande

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, besluta om nyemission av aktier. Emission ska kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Genom beslut med stöd av bemyndigandet ska sammanlagt högst så många aktier kunna ges ut vid nyemission av aktier som motsvarar tio procent av det totala antalet utestående aktier i bolaget vid tidpunkten för stämmans beslut om bemyndigandet.

Bemyndigandet ska innefatta rätt att besluta om emission med kontant betalning, betalning med apportegendom eller betalning genom kvittning och i övrigt kunna förenas med villkor som avses i 2 kap. 5 § andra stycket 1-3 och 5 aktiebolagslagen.

Bemyndigande om förvärv och överlåtelse av egna aktier

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, besluta om förvärv och/eller överlåtelse av egna aktier, som i det senare fallet får ske med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.

Förvärv av egna aktier ska ske på Nasdaq Stockholm och får ske så att bolagets innehav av egna aktier sammanlagt uppgår till högst en tiondel av samtliga aktier i bolaget. Syftet med bemyndigandet om att besluta om förvärv av egna aktier är att möjliggöra en förbättring av bolagets kapitalstruktur, att möjliggöra överlåtelser av aktier i enlighet med styrelsens förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att överlåta egna aktier samt att ge styrelsen ett ökat handlingsutrymme i samband med eventuella framtida företagsförvärv.

Överlåtelser av egna aktier får ske antingen på Nasdaq Stockholm eller på annat sätt, med högst det antal aktier som innehas av bolaget vid styrelsens beslut om att överlåta aktierna.

Syftet med bemyndigandet om att överlåta egna aktier samt skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att möjliggöra en förbättring av bolagets kapitalstruktur och att ge styrelsen ett ökat handlingsutrymme i samband med eventuella framtida företagsförvärv genom att underlätta en snabb och kostnadseffektiv finansiering genom att avyttra egna aktier.

För mer information, vänligen kontakta:  

Ewelina Pettersson, Ansvarig investerarrelationer, +46 73 074 79 12, Ewelina.Pettersson@humana.se

Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har 22 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Danmark som utför omsorgstjänster till 10 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”. 2023 uppgick nettoomsättningen till 9 638 Mkr. Humana är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och har huvudkontor i Stockholm. Läs mer om Humana på https://www.humanagroup.se/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Arcede Pharma: Kvartalsrapport Q1 2024

Published

on

By

[2] Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER KVARTAL 1

  • I början av januari meddelades att nyttjandeperioden för teckningsoptioner av serie TO 1 pågår från och med den 8 januari 2024 till och med den 19 januari 2024.
  • Den 22 januari 2024 publicerades utfallet från nyttjandet av teckningsoptionerna av serie TO 1. Totalt nyttjades 50 887 948 teckningsoptioner, motsvarande cirka 45,35 procent av utestående teckningsoptioner. Genom nyttjandet av teckningsoptionerna av serie TO 1 tillförs bolaget cirka 4,6 MSEK före emissionskostnader.
  • I mars meddelade bolaget att de studier som genomförts i samarbete med Lunds universitet och Karolinska Institutet accepterats för publicering i den vetenskapliga tidskriften Respiratory Research

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

  • I maj meddelades att studier som genomförts i samarbete med Università di Roma bekräftar tidigare positiva studieresultat kring RCD405 och KOL.

VD HAR ORDET

Under årets första kvartal har bolagets huvudsakliga fokusområden varit dels det fortsatta förberedelsearbetet inför nästa steg i bolagets kliniska utveckling för RCD405, dels att hitta såväl en kortsiktig som en långsiktig finansieringslösning för bolaget, och, parallellt med detta, hitta en permanent lösning på VD-frågan.

I januari genomfördes fas två av kapitalanskaffningen som initierades under förra hösten genom teckningen i TO1. Emissionen inbringade ca 4,6 Mkr före emissionskostnader och innebar en god plattform för att fortsätta det långsiktiga finansieringsarbetet.

Det operativa arbetet har främst varit inriktat på att slutföra och publicera den vetenskapliga artikel vi tillsammans med Lunds universitet och Karolinska Institutet fått accepterad för publicering i den vetenskapliga tidskriften Respiratory Research. In-vivostudierna, som gjordes för att undersöka de luftvägsrelaxerande och anti-inflammatoriska effekterna i olika modeller, visade att RCD405 signifikant hämmade flera proinflammatoriska substanser, så kallade cytokiner och kemokiner, samt minskade rekryteringen av immunceller till lungorna vid inducerad luftvägsinflammation. Resultatet var således ytterligare en indikation på att RCD405 har potential att bli en ny, innovativ behandling av KOL. Tillsammans med bland annat de positiva resultaten från de toxikologiska studierna och samarbetet kring formulering med Iconovo och Swelife i vintras är huvuddelen av förberedelserna inför de kommande kliniska studierna nu genomförda.

Att inleda och genomföra dessa kliniska studier kräver dock ytterligare kapital, varför kvartalets huvudsakliga fokus legat på att identifiera och utvärdera olika finansieringslösningar. I skrivande stund har ingen sådan slutlig lösning kunnat presenteras, men styrelsen och undertecknad arbetar enträget vidare i frågan för att möjliggöra en fortsatt utveckling av RCD405 i bolagets regi.

Arbetet med en permanent lösning på VD-frågan, vilken är anknuten till finansieringsfrågan, fortgår och även här är vi hoppfulla om att kunna hitta en lösning.

Sist, men inte minst, vill jag tacka för det stöd som ni visat både genom kapitaltillskottet i januari och det visade tålamodet med vårt arbete. Det är med tillförsikt och optimism som både jag och styrelsen ser framtiden an.

Lund, 16 maj 2024

Erik Magnusson, tf VD

Informationen är sådan som Arcede Pharma är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-16 16:07 CET.

För mer information:
Erik Magnusson, tf VD
Arcede Pharma AB 
erik.magnusson@arcedepharma.com
+46 708 565 245

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den .

Om Arcede Pharma
Arcede Pharma har som huvudsakligt mål att utveckla en ny typ av inhalationsbehandling mot främst kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL), men även svår astma, med syftet att förbättra patienternas livskvalitet samt öka deras livslängd. Framför allt KOL är en sjukdom som har en stor negativ inverkan på patienterna och orsakar enormt lidande. Den globala dödligheten till följd av dessa sjukdomar är hög och ökar dessutom kontinuerligt. För mer information om Arcede Pharma, besök www.arcedepharma.com.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.