Connect with us

Marknadsnyheter

Pandemin hårt slag mot de mindre familjeföretagen

Published

on

Många familjeföretag har drabbats hårt av minskade intäkter till följd av pandemin och allra värst har det varit för de minsta företagen. Stora förändringar väntar nu där många av företagen tror att en extern part tar över verksamheten under de närmaste åren. Det visar PwC:s internationella rapport Family Business Survey 2021, där det även framkommer att familjekonflikter är vanliga inom många av företagen och att en stor del brottas med en digital omognad.

– Värst har pandemin slagit mot de mindre familjeföretagen där 49 procent uppger en minskad försäljning, berättar Pontus Tonning, ansvarig för området familjeföretag på PwC och fortsätter;
– Inte oväntat så är det hotell- och upplevelsebranschen som har drabbats allra hårdast och där hela 84 procent uppger en minskad försäljning. Därefter följer fordonsbranschen (64 procent) samt underhållning och media (63 procent). 

Generationsskiften och nya externa ägare väntar runt hörnet
Nu väntar stora förändringar för många familjeägda företag. Dels signalerar företagen om att många generationsskiften är på gång. Enligt undersökningen så kommer 35 procent av första till tredje generationens familjeföretag att överlämnas till nästa generation under de kommande fem åren. Samtidigt säger 31 procent av de familjeägda företag som idag helt kontrolleras av familjen, att de kommer att drivas av en extern part inom loppet av fem år.
– Med tanke på de förändringar som är på gång är det oroande att så få som 30 procent av företagen menar att de har en gedigen och dokumenterad successionsplan på plats, säger Pontus Tonning. 

Trots motgångarna så ser framtiden ändå ljusare ut i ett längre perspektiv och efter en dyster utveckling i närtid så ligger tillväxtplanerna redo för de kommande åren.
– 2022 väntas bli ett expansionsår då hela 86 procent av familjeföretagen ser tillväxt framför sig. Det här är då till och med i nivå med de 84 procent som såg samma utveckling i undersökningen 2018, berättar Pontus Tonning.

Fokus på eftersatt digital utveckling
När det gäller framtida utveckling så visar rapporten att expansion till nya marknader och kundgrupper hamnar i topp, vilket ses som prioriterat av 55 procent under de kommande två åren. Att förbättra den digitala utvecklingen nämner 52 procent och 50 procent ska fokusera på nya produkter och tjänster.
– Eftersom bara 38 procent känner att de har en stark digital kapacitet så är det logiskt att utvecklingen behöver accelereras här. Det som är dystert när det gäller prioriteringar är att endast 16 procent av familjeföretagen uppger att de ska fokusera på ökat engagemang inom hållbarhet och bara 15 procent att de ska fokusera på att minska egen koldioxidpåverkan, säger Pontus Tonning.

Konflikter härjar inom familjeföretagen
Resultaten visar även att konflikter är vanliga inom familjeföretagen, vilket 40 procent av familjeföretagen anger.
– De allra flesta försöker lösa konflikterna inom familjesfären och bara 12 procent använder utomstående tredje part, vilket kan förklara att konflikterna dessvärre ofta blir långvariga, avslutar Pontus Tonning.

Om rapporten
Family Business Survey är en internationell undersökning bland nyckelpersoner inom familjeföretag. Målet med undersökningen är att lyfta fram aktuella frågor som påverkar företagens verksamhet under de kommande åren. 2 801 intervjuer har genomförts i 87 länder och bland respondenterna återfinns 43 svenska familjeföretag. Intervjuerna ägde rum under perioden oktober till december 2020. 

Här kan du ta del av rapporten i sin helhet:
Family Business Survey 2021

För mer information
Pontus Tonning, ansvarig för området familjeföretag, PwC Sverige
pontus.tonning@pwc.com
010-212 55 10

Fakta om PwC
PwC Sverige är marknadsledande inom revision samt skatte- och affärsrådgivning, med 2 900 medarbetare och 33 kontor runt om i landet. Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem. Våra 36 000 kunder är såväl globala som svenska företag och organisationer i alla storlekar samt verksamheter inom den offentliga sektorn. Vi vägleder våra kunder och hjälper dem att uppnå sina mål, oavsett vilken fas deras verksamhet befinner sig i.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC, som har 276 000 medarbetare i 157 länder. Det ger oss möjlighet att dela kunskaper och erfarenheter globalt och tillsammans utveckla hållbara lösningar för våra kunder.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tivola Games avyttrar mobilspelsportföljen för ca 8,2 miljoner kr

Published

on

By

Jumpgates portföljbolag Tivola Games har ingått ett avtal med Trophy Games om att avyttra mobilspelsportföljen för ca 8,2 miljoner kronor (700 tusen EUR). Portföljen innehåller bolagets speltitlar som bygger på en ”free-to-play” modell. Försäljningspriset överstiger det bokförda värdet av portföljen.

”Tivola Games har, i linje med Jumpgate i övrigt, genomgått en stor förändring under senare tid till följd av det strategiska fokuset på premiumspel främst för PC och konsol. Vi har inte längre den organisation som krävs för att stötta den free-to-play baserade portföljen med live ops och player engagement. Därför bedömer vi att portföljen får ett bättre hem hos Trophy Games. Försäljningen får inte någon påverkan på de premiumversioner av spelen för andra plattformar än mobil, som vi har utvecklat i samarbete med NACON. Genom affären frigör vi kapital som kan användas i huvudsak för att nedbetala lån och stärka balansräkningen i Jumpgate”, säger Florian Bohn, VD Tivola Games och CFO/COO Jumpgate.

För ytterligare information

Harald Riegler VD, Jumpgate AB Telefon: 0705 – 54 73 33 E-post: harald@jumpgategames.se

Om bolaget

Jumpgate AB är en oberoende grupp av spelutvecklingsbolag som grundades 2011 och omfattar fem spelstudios: Nukklear (Hannover), Tivola Games (Hamburg), gameXcite (Hamburg), Funatics (Düsseldorf) samt Tableflip Entertainment (Visby). Koncernen producerar och förlägger egna spel samt utvecklar spel och andra digitala produkter på uppdrag av externa företag. Gruppens bolag har etablerade samarbeten med starka industripartners och spännande produktportföljer med stor potential. Koncernen verkar på den globala marknaden, distribuerar sina spel världen över och har ett stort internationellt nätverk. För mer information se: www.jumpgategames.se

Denna information är sådan information som Jumpgate AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 maj 2024 klockan 13:30 CEST.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma i KlaraBo Sverige AB den 3 maj 2024

Published

on

By

Årsstämma i KlaraBo Sverige AB ägde rum fredagen den 3 maj 2024. Fullständig information och handlingar kring stämmans beslut finns på bolagets hemsida, www.klarabo.se. Samtliga beslut som årsstämman fattade överensstämmer med de förslag som presenterades i kallelsen.

Fastställande av resultaträkning och balansräkning samt ansvarsfrihet

Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningarna för moderbolaget och koncernen för föregående räkenskapsår. Styrelseledamöterna och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för samma period.

Disposition av vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen

Årsstämman beslutade att ingen utdelning ska utgå för föregående räkenskapsår och att till årsstämmans förfogande stående vinstmedel balanseras i ny räkning.

Styrelse

Till styrelseledamöter omvaldes Lennart Sten, Anders Pettersson, Lulu Gylleneiden, Mats Johansson, Joacim Sjöberg, Sophia Mattsson-Linnala samt Per Håkan Börjesson. Årsstämman omvalde Lennart Sten till ordförande för styrelsen.

Styrelsearvode

Årsstämman beslutade att styrelsearvode ska utgå med 440 000 kronor till styrelseordföranden och med 220 000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter som inte är anställda i bolaget. Årsstämman beslutade vidare att arvode ska utgå med 100 000 kronor till revisionsutskottets ordförande samt 80 000 kronor vardera till revisionsutskottets övriga ledamöter. Till ersättningsutskottets ledamöter ska arvode utgå med 45 000 kronor vardera.

Revisor

Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB omvaldes till revisor för tiden intill slutet av nästkommande årsstämma. Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB har meddelat att Mats Åkerlund kommer att vara huvudansvarig revisor. Revisorns arvode utgår enligt godkänd räkning.

Godkännande av ersättningsrapport

Årsstämman beslutade att godkänna styrelsens ersättningsrapport.

Emissionsbemyndigande

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, fatta beslut om nyemission av stamaktier av serie B, eller teckningsoptioner eller konvertibler avseende sådana aktier, om sammantaget högst 20 procent av aktiekapitalet vid tidpunkten för stämmans beslut om bemyndigande. Styrelsen ska kunna besluta om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och/eller med bestämmelse om apport, kvittning eller annars med villkor. Förslaget med övriga villkor framgår i sin helhet i kallelsen till årsstämman.

Bemyndigande för styrelsen att förvärva och överlåta egna aktier

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om bemyndigande för styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen intill nästkommande årsstämma, besluta om förvärv och överlåtelse av bolagets egna aktier. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie som ligger inom det vid var tid registrerade kursintervallet, det vill säga intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs, och får ske av högst så många aktier att bolaget efter varje förvärv innehar högst tio procent av samtliga aktier i bolaget. Överlåtelse ska ske genom handel på Nasdaq Stockholm eller på annat sätt med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och får omfatta samtliga egna aktier som bolaget innehar. Förslaget med övriga villkor framgår i sin helhet i kallelsen till årsstämman.

Incitamentsprogram innefattande riktad nyemission samt överlåtelse av teckningsoptioner

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om ett långsiktigt incitamentsprogram för anställda i bolaget, innefattande en riktad nyemission av högst 2 000 000 teckningsoptioner till bolaget och vidareöverlåtelse av teckningsoptioner till deltagarna i incitamentsprogrammet. Överlåtelsen av teckningsoptionerna till deltagarna i incitamentsprogrammet ska ske till marknadsvärde.

Varje teckningsoption berättigar under perioden från och med den 1 november 2027 till och med den 31 december 2027 till teckning av en (1) ny aktie av serie B i bolaget till en teckningskurs motsvarande 170 procent av den volymvägda genomsnittliga betalkursen för bolagets aktie av serie B på Nasdaq Stockholm under de fem (5) handelsdagar som föregår den dag då deltagare i teckningsoptionsprogrammet förvärvar teckningsoptioner från Bolaget. Bolagets aktiekapital kan komma att öka med högst 100 000 kronor, vilket motsvarar en utspädningseffekt om högst cirka 1,5 procent baserat på antalet aktier i Bolaget efter utnyttjandet av teckningsoptionerna. Förslaget med övriga villkor framgår i sin helhet i kallelsen till årsstämman.

För mer information:
Andreas Morfiadakis, VD KlaraBo
andreas.morfiadakis@klarabo.se
+46 76 133 16 61

Om KlaraBo

KlaraBo är ett fastighetsbolag som förvärvar, uppför, äger och förvaltar attraktiva bostäder. Företaget grundades 2017 och agerar över hela landet. Strategin är att i regioner med befolkningstillväxt och stark arbetsmarknad förvärva befintliga bostadsfastigheter liksom mark för nyproduktion. Våra nyproducerade bostäder är egenutvecklade och ytsmarta, vilket bidrar till rimliga hyror. Såväl lägenheter som husens gestaltning utformas efter lokala behov i samarbete med kommunen. Nyproduktionen håller hög hållbarhetsstandard, eftersom byggnation sker främst i trä. KlaraBo är en långsiktig fastighetsägare. KlaraBo är noterat på Nasdaq Stockholm och handlas under symbolen KLARA B.

Continue Reading

Marknadsnyheter

World TOURN ASA lanserar Baud samt får investering

Published

on

By

World TOURN ASA lanserar Baud samt får investering

En innovativ audio produkt inom gaming och musik. Pernilla och Niclas Nyrensten grundare av RVRC går in och investerar i bolaget. Produkten lanseras på en global marknad 11e Maj 2024.

Pernilla och Niclas Nyrensten investerar genom bolag 13 478 212 SEK till en post money värdering om 166 639 712 SEK i den nya satsningen Baud.

Detta initiativ har varit under utveckling under en längre tid och kommer nu att lanseras 11e maj 2024. Baud är en innovativ audio produkt designad för användning inom musik, gaming och sport. Produkten är framtagen av ett välrenommerat team av designers och ingenjörer som har vunnit flertalet priser inom ljud världen över. 

Mer information kommer att finnas på Bolaget och produktens hemsida: https://baud.audio

”Det känns väldigt spännande att nu äntligen få lansera och gå in i den kommersiella fasen med vår audio produkt som nu ska nå ut till alla gamers och musikintresserade världen över. Baud är en innovativ produkt som skapats och ska bli mycket spännande att få visa världen. Pernilla och Niclas har varit ett fantastiskt strategiskt stöd och bollplank. Dem tillsammans med andra mycket kompetenta grundare har gjort detta möjligt. Vi är glada att de nu går in som investerare med både kompetens och kapital, vilket gör att vi nu kan accelerera. ” – Robin Stenman 

“Baud är en mycket spännande och innovativt teknikbolag inom gaming, musik och ljud. Vi har jobbat med produkten och bolaget ett tag nu och investeringen sker i samband med lansering och den kommersiella fas vi nu befinner oss i. Baud är framtaget i samarbete med prisbelönta entreprenörer som verkar i tekniksektorn. Vi tror på Bauds användarvänlighet och dess banbrytande teknik och ser fram emot att berätta mer sen 11e maj när lanseringen sker.” – Pernilla Nyrensten 

Ägande
Efter investeringen äger World TOURN ASA cirka 59% av Baud
World TOURN ASA ägs av Pernilla och Niclas Nyrensten genom bolag, Atlantic Swiss och TOURN.

//
Robin Stenman
VD , Tourn International AB (Publ)
ir(at) tourn.com

Certfied advisor
Eminova Fondkommission AB
Biblioteksgatan 3
111 46 Stockholm
+46 (0)8 684 211 00
adviser@eminova.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.